Varför livförsäkring?
När man ska ha en hund på tex. hunddagis står det oftast att man måste ha en livförsäkring förutom veterinärvårdsförsäkring.
Jag undrar vad dom har för intresse i att jag får ut pengar för om min hund avlider.
Jag har ingen livförsäkring på min hund, för jag kunde inte bry mig ett jota om några pengar om min hund gick bort. Jag skulle aldrig vilja spendera dom pengarna..
Någon som vet?
Jag har liv på min hund, jag förstår hur du menar med att man lever knappast loppan av glädje av dom pengarna när hunden avlidit. Men väldigt många vill ha en hund inom snar framtid så dessa pengar kan gå till start peng till ny hund.
På 'mitt dagis' var det en hund som råkade ut för en halk-olycka. Höfterna som var medfött dåliga tog så mycket stryk så hunden fick avlivas. Jag vet att den hundägaren krävde att dagiset skulle betala för veterinärbesök, avlivning och hundens inköpsvärde.
Jag vet inte hur den historien slutade, mer än att dagiset numera har krav på att alla hundar har ordentlig försäkring med livskydd.
Kanske kan vara så att 'ditt' hunddagis inte vill hamna i sitsen att behöva betala dig en ny hund, även om du inte begär det. Men att alla har en livförsäkring är väl bästa skyddet för dagiset kanske.

#2 Låter som "ditt dagis" hade lite dålig kontrakt skriva. Ägaren står ansvarig för allt så länge dagiset inte tydligt brister i sin hantering av hunden. Med andra ord, så ska ägarens försäkring täcka om en hund halkar. Där har jag svårt att tro att dagiset kan anklagas för att ha brustit i sin hantering. Men iof inget jag vet något om eller är insatt i.
Vi har på vårt dagis krav på att hunden är vet.vård försäkrad. liv försäkring är valfritt. Om vi brister i vår tillsyn så står våra försäkringar för allt.

Jag vet att min syster hade någon incident på sitt dagis som slutade väldigt illa,, jag vet inte exakt hur det var med försäkringarna men jag ska prata med henne om det och skriva ut vad och hur det ligger till gällande detta..
//Linda

Jag har folksam till min hund och dom ville också att jag skulle ha det, trots att hon var 7år. Detta försvann när hunden fyllde 8 tror jag dessutom. I mitt fall var det nog så att det höjde premien, alltså tjänade folksam pengar på det för jag fick betala lite mer. MEn är det en ung hund är det väl bra, en valp kostar ganska mycket pengar och om något plötsligt skulle hända skulle det kanske vara skönt att kunna köpa en ny hund iallafall..
Har man sällskapsdjur eller liknande anser jag att livförsäkringen är ganska "onödig"..
Men för de som bedriver en stor kennel, eller har tävlingshundar kan dessa pengar vara "viktiga" för att helt enkelt kunna skaffa sig nya djur, eller på något annat vis använda pengarna som kanske är enormt viktiga för personen.
Kan låter hårt, men..