Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5375 ggr
Miliimli
0

Vilken ras skulle passa oss?

Hej! Jag älsar djur och hundar, och medan jag bodde hemma med mina föräldrar hade vi en Finsk lapphund.

Nu bor jag i en studiesbostad inne i stan, så det är inte aktuellt att skaffa egen hund innan jag studerat färdigt, men det är ju aldrig för tidigt att börja leta ras ;)

Jag och min sambo kommer alltså att bo på lande, om som planen ser ut nu, på en bondgård. Där kommer att finnas en hel del andra djur också, såsom får, höns och kanske hästar.

Vi är ganska aktiva, och är ut mycket i naturen och skärgården, men vi vill ändå ha en hund som inte KRÄVER 2 h motion om dagen.

Den ska ändå kunna vara med ute, och gärna få springa lös där det går. Den ska också kunna klara sig utomhus även fast det är minusgrader.

Vi jaktar inte eller något sånt, utan hunden blir som sällskap.

Vilken/vilka raser skulle kunna passa oss? Det behöver inte heller vara någon renrasig hund då vi inte tänkt gå på utställningar med den.

Noa-Nisse
0

kanske en gårdshund? bernard sennen (stavninga?)

eller en st: bernard (stavning?)

Medarbetare på Hundar.ifokus

LinaK
0

Pälsvård? Storlek på hund? Är hunden endast tänkt till sällskap? Ni har inte tänkt göra några aktiviteter med den? (tänker då agility, lydnad eller liknande) Nu blev det många frågor, men det gör det lättare att hitta en ras för er då Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Miliimli
0

Självklart! Pälsvård är inte så viktigt, kanske inte en hund som ska borstas två gånger om dagen men…

Storlek: medel

Sällskap och kul :) Agility har jag tränat på skoj med föräldrarnas hund, och det är roligt, men vi kommer inte att åka på tävlingar och liknande med den :)

Och som svar till #1: gårdshund (dansksvensk då eller?) känns aaaningen liten och för lite päls för att den ska trivas utomhus även i minusgrader (fast jag kan ju ha fel..) Bernersennen och st: bernhard aningen stora och dregliga

Miliimli
0

Bara för att ge lite hum om vad vi tänkt oss, så är finsk lapphund helt klart ett alternativ. Jag är bara lite rädd att jag bara kommer att jämföra den kommande valpen med Tessi (föräldrarnas/familjens hund)

Sen har jag alltid varit förtjust i polarraserna, men det känns kanske som om de har lite väl hårt temperament med tanke på att det kommer att bli den första egna hunden. Sedan är det ju det här med att vi gärna vill ha en hund som går att ha lös också!

LinaK
0

Sheltie, eurasier, typ alla raser i rasgrupp 9 (fast plockar bort alla som kräver mycket pälsvård då) Sen är ju de flesta raserna i denna rasgrupp småhundar. Pudel har du ju som kräver lite pälsvård men som kan hållas nedklippt vad jag förstår. Keeshond och japansk spets kanske också skulle passa (?)

Miliimli
0

Eurasier ser ju perfekt ut! :) Känns som om jag letat hur länge som helst, men den här har jag helt missat! :) Tackar! Nu ska här läsas på!

LinaK
0

#6 Ja eurasier är en ras jag själv tänkt på, då den verkar kräva "lagom" mycket motion och stimulering Glad Läs på om rasen. Vet flera här inne som har eurasier. Du kan söka efter trådar här på sajten också där det skrivs om eurasier.

Miliimli
0

Ja, det ska jag göra :) Bara synd när man äntligen hittar en ras som verkar passa och så vet man att det dröjer flera år ännu innan det blir dags att köpa någon…

Sophie&Segra
0

Varför inte en till Lappis? Underbara hundar som passar perfekt på din beskrivning *Säger en med total Lappsjuka* Flört

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Emaljoh4
0

En sheltie? Tycker om att springa ute, följa med på långpromenader, men ändå inte KRÄVER 2 h per dag.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

KickanW
0

Här är en tråd om en tjej som funderade över eurasier! :)

toodiloo
0

welsh corgi! Underbara hundar <3

Miliimli
0

#9 Mest för att jag inte vill jämföra den med den familjen har nu, men ja, de är helt underbara hundar!

#10 tyvärr, har aldrig riktigt gillat deras utseende

#12 de är de säkert, men sambon kan knappt hålla sig för skratt när han ser deras korta ben, så jag tror inte jag får honom övertalad att skaffa en ;)

Men tack för alla tips! Samon kom just hem och han föll också pladast för eurasierna så det är väl dit det lutar nu!

[Forest]
0

Menar du 2 tim per dag i promenad eller 2 timmars promenad? För jag anser att hundar kräver promenader oavsett om de är sällskap.

Katti
0

#14, kanske inte om de är lösa en stor del av tiden på en bondgård?

[Forest]
0

15 ne det är sant men ofta rör dom sig inte så mycket :) Jag har bott på stor gård vi gick alltid en långpromenad iaf Flört Men så var min hund en som gärna låg på trappen o sola med

Miliimli
0

Självklart ska det promeneras, och tanken är ju att hunden ska kunna vara lös och följa med på arbetet på gården, kunna följa med på ridturer och liknande :)

Sedan är vi ganska ofta ut och vandrar i skogen och i skärgården.

Noa-Nisse
0

håller med Forest. En hund som har en fri tillgång till en gård behöver ändå motion. det är inte precis som om hunden går runder på gården och motionerar sig själv.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Miliimli
0

Som sagt, självklart ska vi promenera med den varje dag också! Men vi vill inte ha en sån hund som behöver 2-3 h promenader flera gånger om dagen

Katti
0

Fast om en hund ska få motion på promenader krävs det att den är lös och troligen att den har andra hundar att leka med. Det är inte speciellt mycket motion för de flesta hundar att gå i vårt promenadtempo. Tvärtom har vi fel tempo vilket gör att många hundar på faller in i passgång. Det är helt enkelt inget tempo de hade valt själva.

Nu säger jag inte att det inte är bra att gå med sin hund. Det är jättebra socialt sett. Hunden har något att göra (den använder sin nos mycket och håller på så vis koll på omgivningen) och lägger man in lite aktivering och träning så blir det ännu bättre. Men att kalla en koppelpromenad motion tycker jag är att underskatta hundars behov.

Nu hör ju inte det här hemma i tråden utan blev ett sidospår som jag ber om ursäkt för!

För att återgå till tråden så tycker jag finsk lapphund eftersom ni har vana av dem och trivdes med rasen. De är så olika till både sätt och utseende att jag inte tror att den nya kommer att påminna så mycket mer om den gamla än vilken hund som helst!

Miliimli
0

Vi får väl se vad det blir, som sagt är det inte på tapeten att skaffa hund än på några år. Vill inte ha hund i en lägenhet inne i stan!

Skulle gärna träffa några eurasier och se hur de är irl också, men det har vi ju tid med ännu ;)

Och #20 - jag tycker det finns inget bättre än att se en lycklig och lös hund , på rätt ställe förstås och som ändå lyder ägaren. Tessi äälskar när vi tar bilen och kör långt ut i skogen och sedan vandrar där i flera timmar och grillar korv och sånt och hon får vara lös hela tiden. Likadant när vi är på sommarstugan som ligger på en ö där hon kan springa fritt hela tiden.

[ninnakm]
0

Dalmatiner säger jag! Dem passar bäst på landet så de kan springa lösa, riktig aktiv familjehund.

[Forest]
0

21, Låter jätte mysigt o sunt :) Hoppas ni hittar bra ras som passar Er :)

ajik
0

när vi bodde på landet med en massa djur hade vi en rhodesian ridgeback. en bra familjehund och hur mysig som helst!

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

Miliimli
0

#24 de var jättefina! :)