Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5714 ggr
KickanW
0

Gå inte fram till främmande hundar!

Jag skrev ett blogginlägg om att man inte bör hälsa på främmande hundar utan att kolla med ägaren först. Jag blir nämligen "utsatt" för detta rätt ofta.

Ni får gärna läsa inlägget, och om ni håller med mig hjälpa till att sprida det. Tror att många som gör såhär helt enkelt inte tänker på att det kan förstöra i träningen, och då är det ju bra att upppmärksamma dem på det.

Här finns inlägget att läsa iaf!

Nikkis
0

Det är givetvis mindre kul när det sker, men å andra sidan - vart är Du som ägare när detta händer?
Oftast så kan man räcka ut om ngn tänker börja göra närmanden till ens hund, och man bör då förhindra det redan då i form av -"Jag skulle uppskatta om du lät bli med det där."

Svårare än så är det liksom inte. =)

KickanW
1

Jag har så många gånger varit med om att folk kastat sig fram mot min hund utan att jag hinner göra något, folk som matar min hund med godis när vi sitter på tunnelbanan utan att ta någon som helst kontakt med mig först, folk som står på andra sidan tågperrongen och lockar (visslar/visar godis) på henne så att hon helt plötsligt rycker åt ett annat håll.

Det spelar ingen roll hur stor koll jag har. Om jag sitter på en tunnelbana i tio minuter och min hund t.ex. kollar på personen mitt emot, och den personen helt plötsligt böjer sig och klappar henne eller ger henne godis - Då är det ju redan för sent. Hon har redan fått belöning för det felaktiga beteendet och förvirring har skapats.

Det här är såklart ingen katastrof, men det gör min träning mycket svårare och det är väl onödigt om det bara handlar om att de inte tänkt på det? Min syster sa själv det till mig nyligen.

"Innan du skaffade hund så tänkte jag inte alls att det kunde vara ett problem utan såg bara en söt hund och ville hälsa. Nu gör jag aldrig så mer utan frågar alltid ägaren först."

tsset
0

Fast alltså… det där med tunnelbana känner jag är ett läge där jag Verkligen har huvudansvaret och faktiskt kan säga "ge fan i det där". Kanske för att jag anser det så viktigt att jag lägger all fokus på min hund? Så ser jag direkt om folk börjar krångla och kan ta tag i det innan problemet uppstår. Jag kan också belöna min hund för att hålla kontakten med mig eller hålla passiviteten trots att någon lockar. Annars har inte jag varit tillräckligt uppmärksam och alltså inte tagit mitt ansvar. Hade min hund varit ilsken eller blir det nu så har jag missat det.

Annat är det väl när man har lite avstånd till sin hund, det gör ju saken svårare med ökande avstånd mellan ägare och hund samtidigt som avståndet mellan ägare och främling är stort. Svårt att nå fram "i tid" MEN det förhindrar en inte från att säga ifrån även efter (till "idioterna" alltså) eller att faktiskt TRÄNA sin hund i att INTE gå fram till främlingar trots visslingar, godis osv. oavsett avstånd.

Det enda jag faktiskt KAN irritera mig på och lägga skulden hos någon annan är när folk TROTS ett nej går fram ändå. Minns väl platsliggningen på isen i januari när en herre passerade, visade intresse för min hund och jag sa direkt "han jobbar och ska inte störas". Herren passerar då nära och precis när han går förbi så visslar han och skuttar till. Min reser sig såklart (och jag sköt direkt fram tävlingsstarten med någon månad) men jag får direkt kontakt, får honom under kontroll och skäller sen ut gubben. "Ett nej är ett nej, var glad att han inte bet arslet av dig din…"

KickanW
0

Såklart har jag som ägare det yttersta ansvaret, och såklart jag inte kan skylla på främlingar om jag har en ouppfostrad hund.

Avsäger jag mig det ansvaret i inlägget, eller vad har det ens med saken att göra?

Ingen förlorar väl på att upplysa människor om hur man faktiskt vill att de ska agera. Läste du det jag skrev om min syster? Det är väl bättre att hon får veta än att hundägare blir arga på henne när hon väl gör fel?

Tro inte att jag INTE säger "Ge fan i det där" när människor matar eller hälsar på min hund. Men jag ser mycket hellre att det inte händer alls. Har jag fel där?

Letfors
0

Jag tro inte att varnliga meniskor ser de på samma sätt som oss . Det ser en söt hund och vill hälsa på den och när de märker att hunden söker kontat så hälsar dom på den. De flästa kan inget om hundträning eller om hur hundar läs sig. Det är som när man går och ibland händer det att någon av mina hundar springer fram till en främade meniska. Välidgt ofta får jag komentaren att de är okej. Men de är inte okej för vad händer nästa gånng när jag möter någon som min hund vill hälas på men inte den på henne. Då blir de väligt Konsitg att hon får gå fram frilviligt ibland och ibland inte. Därför låter jag aldigt mina hundar gå fram till maniskor utan komando.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[4paws]
0

jag har inte läst artikeln men jag tycker det hör till vanligt hyfs att fråga om hundarna får hälsa

om hundarna börjar bråka och ens hund blir skadad så får man ju nästan skylla sig själv

jag personligen hatar när folk bara börjar klappa min hund! De vet ju inte om hon är aggresiv elelr något! om min ´hund hade bitit dem hade hunden fått ta smällen för deras dumheter. som hur är har jag en hund som är otroligt social och inte har några problem med det,  men jag bruakr ger personen en elak kommentar som ex "ja, nästa gång kommer jag börja rota i din handväska för det är ju helt ok för dej att ta dej frihet till allt möjligt" eller "ursäkta, men är det svårt att fråga eller"

PetraKarin
0

Jag håller med! För mig är detta ibland ett stort problem. Jag har också märkt skillnaden på om man har en stor vuxen hund eller en liten söt valp, de är tydligen allmän egendom.

Det finns massvis med underbara människor som frågar om lov, sätter sig på huk när jag ber om det och låter hunden komma fram sin egen takt eller inte alls om det är dt hon vill.

Men sen finns det alla de där idioterna, som inte kan ta ett nej och skilja på mitt, ditt och allmän egendom.
Och #1, nej det är faktiskt inte så enkelt, även om man har full koll på sin hund finns det människor som är så hänsynslösa och snabba att de hinner trycka upp hundstackarn mot väggen, försöka lyfta upp henne eller släppa fram sin egen hund innan man hinner stoppa.
Jag känner, tyvärr!, att för att stoppa de mest framfusiga måste man bli nästintill elak och kanske ljuga om sin hund att hon bits eller har dvärgbandmask eller nån sån skit.

KickanW
0

#5: Det är precis det jag märkt också, och därför tror jag att det kan vara bra att sprida såna inlägg som det jag skrev!

#6: Nu skrev inte jag om andra hundar utan om människor, men det gäller såklart andra hundar också. På andra hundäagare har jag dock större förväntningar, för de borde ju själva vilja träna sina hundar (jag vet att inte alltid är så men ändå). Läs gärna min text och sprid den, för jag tror du håller med mig utifrån det du skrivit.

#7: Ja, och det är ju skillnad vilken ras man har också. Min eurasier som syns på bilden i inlägget är nu fullvuxen men hon ser ju ändå ut som en nalle vilket gör att alla förutsätter att hon är snäll och att alla får hälsa på henne hur som helst. Tack i alla fall för att du håller med mig!

[4paws]
0

8# det jag menade var att jag inte låter min hund hälsa på en ny utan att checka med ägaren om det är okey.

har varit med om att jag+1 till släppt in våra hundar hos ett par andra i en rastgård. sen visar det sig att det var en fd kamphund!! asså den hade tävlat och sånt i verkligeten! jag hade aldrig gått in där om jag vetat det! sånt bör man ju meddela om. efter detta frågar jag alltid innan

ska nu lära den bifogade artikeln :)

[Yezz-an]
1

Jag brukar säga till folk "AKTA!! Hon bits" Skrattande Nu är min donna snart 7 år, så hon sitter still där hon är tills JAG ger henne ett okej. Men jag gillar ändå inte att folk ska talla på henne.

Min lilla tös morrar på kommando och det brukar jag utnyttja. När någon ska fram till henne så säger jag "Hon morrar och bits". 9 av 10 gånger så brukar tösen då börja morra. Tyvärr ser hon inte så arg ut. Och hon tittar alltid på mig. Men den som inte är hundkunnig blir rädd och rör henne inte då Flört

För övrigt tycker jag både att det är irriterande att folk ska klappa och ge godis. Men det har också varit kanonbra störningar i min träning av hundarna.

LinaK
0

Håller med dig här. Tycker det borde höra till vanligt folkvett att inte hälsa på främmande hundar utan ägarens tillstånd.

Ibland är det inte lätt att hålla koll på hunden 100% av tiden (själv är jag aldrig där det är SÅ mycket folk men jag kan tänka mig hur det ser ut i Sthlm tillexempel) Men givetvis har man själv ett ansvar att hålla koll på sin hund.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Sen det här med att folk ska försöka ge hundar godis utan ägaren tillstånd är ju helt befängt. Eftersom personen har hundgodis i fickan bör denne ha en egen hund och borde förstå att alla hundar inte tål allt godis i världen. Givetvis frågar man först!

[Yezz-an]
0

Tyvärr händer det att folk matar hund med människogodis Rynkar på näsan
Har själv suttit på Stockholms tunnelbana och sett det allt för många gånger.

KickanW
0

#9: Det förstod jag absolut, jag ville bara poängtera att det inte var det min text handlade om :)

#10: Ja, jag har fått det tipset av många. Jag tycker bara att det är tråkigt att det ska behöva gå så långt, morrande hundar ökar ju skepsisen till hundar också vilket inte är så kul.

#11 och 12: Nej, det går faktiskt inte. Jag tror inte det finns någon människa som kan hålla 100% koll på sin hund i t.ex. två timmar på ett tåg. Och om man ska hinna stoppa människor så måste man ju vara mellan dem och hunden, och det går ju heller inte i alla situationer.
Angående godis så är det inte bara hundgodis. Jag har varit med om människor som försökt (och ibland tyvärr lyckats) mata min hund med allt från skinkmackor till köttbullar som de haft i fickan…

LinaK
0

#13 Men usch Rynkar på näsan Det hade jag ingen aning om att folk gjorde. Själv är jag ju en bondläpp och vet inte riktigt hur det fungerar i storstäderna Tungan ute Fast egentligen blir man ju inte förvånad då folk inte är kloka nu för tiden..

Nikkis
0

Men du kan ju inte utgå från att ALLA människor i hela Sverige har hundvett, här inne sitter det oftast hundmänniskor och behöver sällan en sådan upplysning du försöker komma ut med nu. Vi är väl medvetna om att inte gå fram till främmande hundar hur som helst.

Jag håller helt och hållet med Tsset, Du som ägare har strikt hundägaransvar oavsett om felet inte var ditt från början. Säger du till någon som inte lyssnar så säger du endera till igen eller går därifrån.

Jag var med om en händelse för inte alls för länge sedan, skulle gå till Video No:1 som är på Söder i pendeltåget, hade min Schäferhane med mig och jag var osäker på om han fick följa med in eller ej, så jag platsade honom precis utanför (Det är helt vidöppet där eftersom det ligger inne) medans jag går till kassan för att fråga efter en film. En som arbetar där såg det och sa att han får komma in, varav jag kallar in min hund som kommer och sätter sig vid min sida.
Bakom mig i kön har jag en lullig herre som fick tycke för min hund och tog sig friheten att börja klappa, jag sa vänligt med bestämt att han skulle sluta, vilket han såklart inte gjorde.

Min hund är alldeles FÖR tillgänglig (Han ÄLSKAR Alla människor det är inte så önskvärt från min sida eller så värst rastypiskt, men men..) och han besvarade gubbens kontakt med att vifta på svansen och han ställde sig upp.
Jag sa till min hund att sätta sig igen och sa nu skarp ifrån att ge fan i det, han får gå till BR leksaker och köpa ett gosedjur om han vill ha ngt att klappa på, Min hund är MIN egendom!
Gubben daskade då till min hund på rumpan innan han självmant hann sätta sig ner på mitt kommando.

Jag blev tvärförbannad och Knuffade bort gubbafan och sa "Rör du min hund en gång till så slår jag in ditt jävla pannben med kassan här!"
Han började då tjafsa tillbaka och gjorde ytterligare närmanden till min hund som nu helt plötsligt var en aggressiv och olydig hund enlgit honom (Hahahahaaaaaa) och han skulle anmäla mig och han tog då ta tag i min hunds koppel och började med att rycka honom till sig och försökte få honom att sätta sig med ännu en dask. Som då fick min hund att ledsna till och han bara väntade på ett specifikt ord ifrån mig.

Nu började även omgivningen att reagera men innan de hann göra något så riktade jag in en hård spark på gubben som tappade balansen och höll på att trilla omkull (han var påverkad av sprit förmodar jag).
DÅ fattade han att jag verkligen menade allvar och han gick svärandes därifrån.

Nu har jag turen att jag själv är såpass självsäker och inte rädd för människor och framförallt att min hund är såpass stabil och hård att han om någon skiter fullkommligt i om någon tar tag i honom, så gubbens daskar rörde honom inte i ryggen, men han känner givetvis av om Jag börjar bli för upprörd… Så kan han bli förbannad och gå in i försvar om situationen kräver det, för även han har en gräns.

Men TÄNK om det var någon annan som råkade ut för samma sak och som inte "vågar" på samma vis som jag och med en känsligare hund än vad min är?
Då hade det med största sannolikhet blivit en obehaglig situation/händelse för den hunden…

Så därför har jag NOLL tolerans mot sådant eftersom jag Vet att Min hund Kan ge tillbaka, endera självmant eller om jag ber honom att hjälpa mig, vilket han Gör.

Likaså har jag Noll tolerans mot hundägare som förväntar sig att omgivningen ska ha hundvett, man har SITT ansvar gentemot SIN hund och bör därmed skydda den från kreti och pleti!

LinaK
0

#16 Alla är som sagt inte lika självsäkra och modiga som dig Glad Själv hade jag nog gått därifrån redan när gubben börja klappa min hund. Fast det är ju iof lätt att säga såhär, men jag vet själv att jag är jäkligt vek för mitt eget bästa. Jag flyr hellre om det blir bråk.
Men vi är ju alla olika som människor.

Själv tycker jag att det är tråkigt när folk inte kan låta bli andras "egendomar" utan att först fråga. Tycker att det är något man lär barn när dom är små, att man inte klappar eller matar andras hundar utan att fråga om lov Tungan ute

MegN
0

#16 Jösses, det var starkt agerat! Imponerad.

Själv har jag två golden, som förstås älskar allt+alla (ras/art/tillverkning ointressant). Så i möten med andra individer får jag ett jäkla sjå att hålla hundarna OCH övertyga främlingen om att det INTE ska hälsas.

Ett enda "riktigt" problem har jag stött på, eftersom jag i hundkretsar anses ha en "ofarlig ras", och det är att andra hundägare som har unghundar/valpar som behöver träffa andra hundar genast skickar fram dem till mina hundar, särskilt när de får veta att det rör sig om två kastrerade "medelålders" gentlemän. Utan att bry sig om att fråga mig först…! Som om de tänker "å, så lämpligt med en snäll golden - måste verkligen passa på att låta X hälsa på den snälla hundfarbrorn"… Så nu håller jag på att lära min ena golden (den mest läraktiga) att morra på kommando :-D.

KickanW
0

#16: Jag förstår inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg. Jag har som sagt inte avsagt mig ansvaret, jag har inte förväntat mig att ALLA människor ska ha hundvett och jag tror heller aldrig att jag kommer slippa den sortens människor som du skriver om i inlägget.

Motsäger det mitt blogginlägg, eller huvudinlägget här?

Jag har inte försökt upplysa er utan bad er att sprida länken, eftersom jag tror att många människor inte är medvetna om att hundägare tänker på det här sättet.

Jag förutsatte också att ni skulle hålla med, och det verkar ju ha varit naivt av mig.

VAD är fel med det? Varför bli ni provocerade av det här?

Chalin3
0

Ja det är verkligen inte lätt med alla som sååå gärna vill klappa. Jag får väl tänka på att när valpen väl är stpr går inte så många självmant fram till honom.

Men jag blev väldigt irriterad igår. Jag, dottern och hunden är ute och dottern behöver få något att äta. Vi stannar vid en korvkiosk och hon beställer en korv med bröd. Jag står lte längre i från med hunden och han inne i kiosken bakom luckan frågar om han får ge honom en korv.  Nej svarar jag. Det var snällt men jag vill inte att han ska få någon korv. Gubben försvinner från luckan, jag vänder mig om och då hör jag honom vissla där inne, när jag vänder mig om står han och kallar på hunden samtidigt som han kastar en korv på honom.

Visst det var absolut ingen jätte katastrof, men mata inte en hund om ägaren sagt nej och försök inte få en valp att hoppa genom att vissla och locka på den….

Ibland blir jag godt nok less

Nikkis
0

Det jag menade var att det inte är omgivningens uppgift att hålla din hund säker utan det är Din uppgift.
Det är värt ett försök från din sida att försöka nå ut till andra. Men det är nog fel grupp du når ut till… Få istället ut budskapet på andra icke hundrelaterade forum istället, det tror jag gör mer nytta faktiskt. =)

KickanW
0

#21: Jag har aldrig sagt att det är andras uppgift, men som jag skrev tidigare. Det här är såklart ingen katastrof, men det gör min träning mycket svårare och det är väl onödigt om det bara handlar om att de inte tänkt på det? Min syster sa själv det till mig nyligen.

"Innan du skaffade hund så tänkte jag inte alls att det kunde vara ett problem utan såg bara en söt hund och ville hälsa. Nu gör jag aldrig så mer utan frågar alltid ägaren först."

Om som sagt, jag skrev inte i det här forumet för att få ut budskapet till ER utan för att be er om att sprida det, eftersom jag trodde att ni skulle hålla med mig, då ni själva har hund.

Jag har verkligen inte bara postat länken på det här forumet utan sprider det på alla sätt jag kan, bland annat genom att tipsa mina vänner om att tipsa alla de känner osv.

Maja2
0

Det är inte så självklart (uppenbarligen) att människor har vett att hålla sig ifrån främmande hundar. Man har alltid alternativ om inte människan begriper talat språk, göra som Nikkis, sparka personen, eller göra som jag skulle gjort: Gå därifrån helt enkelt,  Funkar även på bussen eller tunnelbanan. Ytterst sällan det är så trångt att man inte kan gå ett par steg åt sidan, eller ställa sig framför hunden.

Nikkis
0

Inte för att vara sån, men är det inte bättre då att du verkligen får träna på det 'problem' du nu har med din hund än att undvika det och göra det enkelt för dig själv?

Ta tillfället i akt och träna din hund på att ha fokus på dig ist för de som söker kontakt, lär den att det är mer värdefullt än att svara på andras kontakt. =)

Bra att du skrivit det på andra forum också då.

SaraC
0

Ni får gärna läsa inlägget, och om ni håller med mig hjälpa till att sprida det.

Jag uppfattar det som att TS skrivit detta blogginlägg i informationssyfte, främst för de som inte själva har hund, och att anledningen till att hon skrev ett inlägg här var för att om vi höll med om detta kunde vi hjälpa till att sprida hennes information. Vilket jag tycker är jättebra Glad Lägg gärna ut det på Spetsar & Urhundar också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maja2
0

#25 Ja man hinner tappa bort TS mening med hela tråden, när man läser och läser…   åsså svarar man på  nåt som ts överhuvudtaget inte frågat om. :)

SaraC
0

#26 Ja, för mig känns det som att det blivit en del missförstånd i tråden. Eller så är det bara för att vi alla tolkar/läser olika Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KickanW
0

#24: Men såklart jag tränar min hund på att inte ta kontakt, det gör jag varje dag. Det utesluter väl inte att jag vill informera de som gör fel OCKSÅ?
Helt seriöst - Tycker du att det är bra att personer som min syster går runt och tror att det inte är några problem med att hälsa på främmande hundar, och som sedan blir jätteledsna när de fått en utskällning av t.ex. dig eller mig? För de visste ju inte. Ingen har sagt det till dem.

Jag förstår verkligen inte vad som är problemet med det här…

25 och 26: Huvudet på spiken! Det har jag ju dessutom försökt upprepa i nästan alla mina inlägg. Jag kanske överreagerar men det känns lite som om personer verkligen försöker leta fel i det man skriver… För jag kan inte tänka mig att de inte håller med mig om att det vore bäst om alla människor var medvetna om hur hundägarna vill att det ska vara.

Nikkis
0

I #22 skrev du "Det här är såklart ingen katastrof, men det gör min träning mycket svårare" vilket jag tolkade som att du vill komma undan så lindrigt som möjligt med träningen. =)

Har absolut inte sagt att det är okey för andra att komma fram till ens hund hur som helst, men de har heller ingen anledning till att ta illa vid sig om de blir tillsagda. De har enbart sig själva att skylla för att de inte tänkte sig för och inget Jag ska ha skuldkänslor för. ^^

tsset
0

#14 "Jag tror inte det finns någon människa som kan hålla 100% koll på sin hund i t.ex. två timmar på ett tåg"

Då tror du fel. Jag har själv gjort det ett flertal gånger och dessutom under mycket längre tider än så. Men så är jag ju mån om att min lilla värsting SKA klara såna situationer på det sätt jag vill och därför gör jag den lilla anträngningen. Har man en "lätt" hund är det säkert svårare att föreställa sig och man kanske släpper lite på kollen just för att man inte behöver ha koll på hundens beteende, men om man Behöver/Måste (eller verkligen vill) så är det lilla ingen match alls. Just tåg och tunnelbanor är bland de lättaste platser att kontrollera sin miljö, man kan ställa sig strategiskt och ha full koll på när folk är i rörelse, kliver på eller kliver av.
Näe, jag har verkligen svårt för dina exempel/problemområden. Just såna ställen är ju de bästa och lättaste, annat är det på öppna ytor där det är svårare att kontrollera sin omgivning och man faktiskt kan missa trots hyfsad fullfokus.
Säger inte att det är fel att försöka få ut upplysningen/uppmaningen dock.

Sophie&Segra
0

#28, Jag är lite som Nikkis när det kommer till mina hundar.

Då jag själv haft en hund som fullkomligt HATADE andra människor och gjorde grova utfall.. ÄNDÅ skulle folk fram o klappa "för hon va ju så sööööt".

Jag sa till EN gång att klappa inte henne, hon kommer att bita dig för hon är jätterädd för främmande folk.
Och lik j*vla förbannat sträckte 90% av folket fram sina händer ändå, o vips så smällde det och hon bet i rent försvar.
Och då va JAG helt plötsligt en oansvarig hundägare, för att JAG varnar dom o säger "klappa inte henne, hon kommer att bita dig för hon är jätterädd för främmande folk"

Och blir man då ledsen för att jag ryter ifrån för att skydda min hund och andra från otrevligheter - jaa.. Då får man faktiskt ta o bli ledsen.

För jag tror att dom flesta av oss här inne som reagerat genom att säga att det ärvårat ansvar och inte omvärlden, att ha hundvett -säger till en gång snällt o trevligt.. Och inte bara ryter ifrån på en gång. Och lyssnar man Då och respekterar det vi säger, slipper någon bli ledsen/sårad/arg osv..

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.