Bur?
Skrev ett inlägg för inte så länge sedan om en atlas car bur.
Men nu är det så att jag itne vet om jag vill ha den buren.
Har ju en dvärgpinscher på 6kg. Han vill gärna kunna sitta upp så behöver en lite större bur än den jag har.
Men jag vet inte om jag ska satsa på en hård plast, tyg eller galler bur.
Någon som har nåt bra förslag? :)
Tack på förhand!
Vad ska du ha buren till?? åka bil eller ha den hemma??
Om du ska ha till bil så tycker jag att du borde satsa på en krocksäker bur så vovven åker säkert i bilen!
Kommer han lämnas oövervakad? T.ex i bilen när ni springer in en snabbis i affären. I så fall kanske en bur i tyg kan vara dumt. Vet en del hundar som biter sig ut.
Jag kan inte förklara varför jag själv skulle föredra gallerbur före plast. Men för mig känns det fräschare, luftigare. Tycker dessutom att det är fult (ursäkta) med plast.
Gallerburar har ju också fördelen att kunna bli platta om man vill förvara dom i skymundan.
#1 Jag ska framför allt ha den till att åka bil i.
Men även hemma/hos andra ibland. Så bör vara en bur jag kan lätt ta ur bilen.
Några förslag på krocksäkra burar?
#2 Ja han kommer lämnas ensam i buren när man handlar eller liknande. Inga längre stunder dock.
Ja han hade en tygbur som han bet sönder dragkedjan på och tog sig ur.
Har en plast bur nu. Han trivs inte i den. Men de är nog för att den är lite liten.
Har ingen bamsebil heller (liten peugot 205) så buren måste få plats i baksättet. :P
tycker det är svårt att få ihop bilbur+flyttbar bur, iaf när jag har så "stora" hundar. Har hellre en rejäl till bilen och en smidig "liten" bur till träning osv. Galler föredrar jag, just för att man kan vika ihop dem lätt och bära utan problem men är ändå säkert, till skillnad från tygburar. Iaf med den ena som hade som hobby att slita sönder sin bur när han kom hit, den andra kunde inte bry sig mindre om vad för sorts bur det är…
#5 Okej. Jag har ju ingen jättestor hund.
Han vill väldigt gärna se ut när han sitter i bilen. Mycket nyfiken och intresserad av de som är utanför. Så en gallerbur kanske är bäst?
Ska du ha en hund i bur anser jag man ska tänka säkert. Och ryg bur är inte säker för 5 öre inte heller dessa gallerburar som är ihoppfällbara värdelöst **** anser jag. Fundera på köp en vettig bilsele den är smidig att ta med även när man åker buss eller i andras bilar.
#7 Hur fungerar bilselen? Som jag ser det som kommer min hund inte sitta/ligga stil när han sitter fast så där i en sele.
http://www.swecat.com/dog-box-krocksaker-hundbur-falcon-small
Här har du en variant av krocksäker hundbur :)
och sen så har du även
8 jag har en krongelfia hon är 10 mån henne ska vi kolla ut ny sele till då hon är lite väl enivs på ta sig ur selen om man inte sitter o passar på henne. Men jag tycker selen annars sitter bra hon har sin bädd o ligga på. Hund nr 2 sitter/ligger fint i sin sele, de kan röra sig i den då den inte sitter för kort i bältet. utan den har en egen bältessak så att säga :) Jag tycker det är smidigt att ha sele på dom, kan ju ta med dom i alla bilar o de sitter lika säkert som vi gör i bilbälte. Andra burar som är säkra är ju otympliga att flytta på och kräver hela baksätet eller en combi :P
Vi ska åka på söndag o se vad en annan buktik har för selar iaf :)
Har ju som sagt ingen stor bil. Så hundburen måste kunna stå i baksätet.
http://en.sevenload.com/videos/R6roZS2-Tiertransport-im-Auto-ADAC
Krocktester på olika hundburar/selar :)
#11 Okej :) Kan man ha den vanliga selen på dom i bilen?
Min pojkvän vill helst inte att min hund ska sitta i hans bil utan bur, så behöver en bur iaf.
#13 okej tack :)
Finns krocksäkra selar, denna har vi till våran hund. http://www.myone.se/product/3082-allsafe-bilsele.aspx
Hittade en bilsele-diskussion på blandrashundar.ifokus.se 
Själv skulle jag INTE använda vanligt sele att ha hunden bältad med i bilen. Känns inte säkert. Hur ska man fästa den?
#16 okej. Ja jag vet inte :P har aldirg varit i kontakt med bilsele så. :)
Men jag vill nog helst ha en bur.

Att tänka på då man har hund i bur i bilen är att det finns vissa minimum mått att hålla sig till, dessa beror på hundens storlek.
"För hundtransporter gäller följande utrymmeskrav :
1. längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning minst gånger 1,10,
2. bredd: hundens bröstbredd minst gånger 2,5; hunden ska kunna ligga ned och vända sig obehindrat och
3. höjd: hundens höjd över hjässan i den ställning den är som högst.
Takets längd får vara högst fem procent kortare än det angivna längdmåttet.
Om flera hundar transporteras i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd."
Källa: Jordbruksverket
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7 Ihopfällbara gallerburar överlag eller bara till att ha i bilen?
I det sistnämnda anser jag alla burar som inte är krocktestade vara blaha oavsett vad de skulle vara gjorda av, men annars finner jag ihopfällbara gallerburar vara av god kvalitet, kanske just för att det krävs lite för att få dem att fungera bra? Inte sett någon som krånglat alls. Värre är det med platslådor eller billigare vanliga gallerburar…