Öronsvamp?
Har försökt hitta information om öronsvamp och har läst igenom gamla trådar här om öronsvamp.
Jag vet nu inte om min hund har öronsvamp. Men han har nåt på själva "öronlappen", längst ut på öronspetsen är det som nåt lite vitt och de känns som smuts som man vill pilla bort. Börjar jag pilla på det lossnar pälsen och huden jätte lätt. Det blir inga sår och han kliar sig inte.
Jag har tvättat det men de går inte bort så de måste vara nåt annat än smuts.
Kan det vara svamp eller är det nåt annat?
Tack på förhand :)
Min hade 
Det blev bara värre, så jag tog henne till veterinär. Dom tog prover och kunde inte säga vad det var. Men dom gissade på nåt svamp-liknande och hon fick salva mot det. Hon blev ganska fort bra. Och hon har inte fått tillbaks det. Varit fri nu 2,5 år.
Jag har nyligen från en organisation fått veta att åkomman är vanlig bland "spanska gatuhundar". Nu vet jag inte om det var exakt samma symtom. Vi pratade bara lite snabbt om det.
Okej. Var det på samma sätt som jag beskrev det ovan? :)
Vad fick hon för salva?
Din beskrivning känns exakt så som min hade.
Går och letar gammal salvtub…. BRB
Okej :)
Vad är de för ras du har?
Min är en dvärgpinscher, så han har ju knappt nåt hår i öronen heller.
Löjligt att jag började leta efter salvan. Kom ju på vad den hette innan jag hittade den. Behövde bara tänka efter lite 
Fuciderm (vet. gel.)
Har du eller någon i din närhet bebisar? Man får samma salva till bebis-rumpor som har svamp 
Vet inte om det finns receptfritt.
Min jycke är något som jag inte riktigt vet. Mellanhög trefärgad gatukorsning, tik, 6 år. Snäll 
Glömde nämna korthårig. Din dvärgpincher har tätare päls än vad min har 
Okej :)
Ne har ju ingen i min närhet som har bebis :P
Får kolla på apoteket vad dom säger om den salvan och ev ringa veterinären med och säga vad dom säger.
Han har ju inga problem av det men ja, det ska ju inte vara där heller! :P
Jag trodde att det skulle försvinna om jag bara höll rent, eftersom hon inte kliade sig borde det inte sprida sig… trodde jag…
Det blev värre. Allt mer päls lossnade. Det var ju inte så illa så hela örat trillade bort. Och hon verkade själv totalt omedveten om att hon hade problem. Totalt opåverkad med andra ord.
Men jag tyckte så synd om henne som knappt har päls från början. Å så lossnade det lilla hon hade.
Och det är ju precis som du säger… Att det inte ska vara där!
Lycka till 
Oj lät ju verkligen inte bra!
Hans päls låsnar bara när jag pillar annars är den kvar. Men jag har en förmåga att pilla på hans öron så fort vi ligger och myser! :P
Men jag får kolla som sagt med veten och apoteket. :)
Du ska absolut inte behandla det vita skorvet med Fuciderm, det är INTE öronsvamp (vad nu det är?) och mot svamp använder man inte kortison/antibiotika som Fuciderm innehåller, och är dessutom receptbelagt
Problemet är att din hund har torr hårbotten, och det syns allra tydligast på öronen där gammal hud lossnar och håret följer med.
Se över ditt foder och tillsätt essentiella fettsyror eller ta kontakt med veterinär som kan hjälpa dig
Det kan också vara rävskabb, men då borde hon ha klåda men det vore ju bra att utesluta det
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Okej.
Torr hårbotten? Borde det inte synas i form av mjäll på resten av hunden då?
Jag ska byta foder, har en annan tråd om det, vet inte till vad riktigt än.
gå till veterinären istället! det hade jag gjort, här finns många kunniga människor inne men ingen bedömmer det som en veterinär och dessutom kan jag tycka att det är konstigt att folk bara kan konstatera vad de är utan att ha sett det :O
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag rek att du kontaktar vetrinär för en närmare titt. Är det torr hårbotten så behöver det itne få mjäll, våran fick mjäll på svnsen och öronen. Bor i lägenhet därmed torrare luft, hon hade oxå svårt o bajsa. Byte av foder vi valde färskfoder, o vi märkte stor skillnad efter 1 v var magen bra, 1 månad var pälsen mycket finare. Jag ger oxå fiskleverolja.
Min dv.pinscher har precis samma skorv på öronkanterna när det är riktigt kallt på vintern
Precis som jag får torr hud och sprickor på händerna
Jag ger färskfoder och tillsätter fettsyror till henne
Ah okej. Får ringa veterinären imorgon då.
Okej. Ja de är precis på öronkanten. Ska ju byta foder men vill ha torrfoder. Får prata med veterinären vad som kan vara bra då. :)
15 varför just torrfoder om jag får vara nyfiken?
Tycker de är lättast med torrfoder. Åker ganska mycket med så lättast och ha med sig.
17 okej när vi åker bort ett par nätter så har jag en liten kylväska där får jag in flera korvar men 1 räcker i 2 dagar till mina 2 hundar 2 klampor så håller sig maten flera timmar. Väl framme in i kylen. Men förstår vad du menar 
Jag läste en extra gång på Fucidermens etikett. Veterinären har skrivit att det skulle smörjas in två gånger/ dag mot svamp.
Måste varit en totalt värdelös veterinär som skriver ut Fuciderm mot svamp.
Dessutom kan inte dom på barnavårdscentralen heller sitt jobb tydligen, då dom också skriver ut Fuciderm till barn med svamp. Och då är det inte bara mina barn som fått det. Lillsyrran fick när hon var bebis, min kompis bebis och fler mammor på Öppna förskolan har också berättat att dom fått det till sina barn. Då är det ändå utspritt på tre olika städer och har skett under en tidsintervall på 6 år.
Fattar inte vad för kass utbildning man får när man ska jobba på barnavårdscentraler 
Hade ju varit enklare att bara byta ut bröstmjölken 
På humansidan kanske man använder det mot svamp, fast det har ingen indikation för att det skulle vara verksamt mot svamp. Och defintivt onödigt att behandla med antibiotika i onödan, tänk på resistensutvecklingen!!
Fuciderm ur vet FASS De aktiva substanserna är fusidinsyra och betametason. Betametasonvalerat är en glukokortikoid med antiinflammatorisk och antipruritisk effekt. Fusidinsyra är ett antibiotikum aktivt mot framför allt stafylokocker. Fusidinsyra är även aktivt mot streptokocker.
Så ska ni behandla svamp, se då till att använda antifungorala läkemedel istället för att slaska med kortison och antibiotika
ja jag tycker att det är nonchalant av en veterinär att skriva ut Fuciderm mot svamp!
Hur har det gått? Varit hos vett? Kommit fram till något?
Jag var hos veterinären ganska omgående efter jag skrev detta inlägget. Veterinären kunde dock inte säga vad de var. Hon skrapade av lite av huden och kollade. Det var inte skabb iaf.
Vet. ville ändå jag skulle behandla med stronghold. Så idag fick han sista av tre dropp i nacken. Han fick även Megaderm olja(omega 3 och omega 6) som han får över kvällsmaten varje dag. Den ska hjälpa till om huden uttorkad eller liknande.
Skulle även höra med min uppfödare om de var vanligt med sånt här på öronen hos dp. Men inte fått nåt svar från henne ännu.
Öronen är precis lika dana som när jag var hos vet för 4 veckor sedan. Han har fortf inga men av det.
Så jag vet inte riktigt vad de kan vara eller hur jag ska få bort det.
Nu vet jag att det finns folk här på sajten som haft invändningar mot att jag fick Fuciderm från veterinären till min hund. Men det funkade på min hund och jag är nöjd.
Jag hoppas att det löser sig för dig.