Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 5973 ggr
Emaljoh4
0

Lära in slalomhindret.

Jag och vovven ska börja med Agility och ska gå en kurs till våren. VIll dock börja träna på det svåra hindret Slalomen Flört

Nu vill jag veta den bästa metoden att träna in slalom.

Har även funderat på hur självständigt hon ska kunna det osv.

Och jag vill: Hon ska kunna ta slalomen från alla möjliga håll/vinklar självständigt, men även att hon ska ha ett högt tempo.Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Forest]
0

kan visa en filmsnutt ser du hur pinnarna är? inte gämna, det har jag hört är fördel när man lär in just slalom. Tåls att säga jag kör inte agillity eller aktiv alls i det :D http://www.youtube.com/watch?v=sZAQZpbnF7U

Workingdog
0

Du kan börja med att träna in 2x2 metoden. Alltså du sätter upp 2 slalompinnar. Så lär du hunden vart den ska. sen så ökar du avståndet och vinklarna. När hunden kan ta den porten från alla möjliga håll lägger du på 2 pinnar till. Och när hunden fattar och kan ta dom 4 pinnarna från alla möjliga vinklar och håll så lägger du på ytterligare 2 pinnar osv.. :) Och för att få tempo så kan det vara bra att kasta en boll eller något! Men var noga med att kasta bollen lågt. Jag har fått problemet att min hund hoppar egenom portarna nu ^^

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Emaljoh4
0

#2 Tack Glad Vi testar detta.

Workingdog
0

#3 gör så :) Har börjat med den metoden på min unghund och det funkar bättre än vanliga visa metoden ;)

/Mvh Jennifer

Emaljoh4
0

Men måste man inte visa i början? Eller hur ska hunden veta vad den ska göra?

Workingdog
0

Du kan ju köra att du står där bara, och när hunden börjar gå mot hindret så belönar du  ( klickar om den är inklickad ) och så får hunden själv söka sig till hindret. Sedan så kommer den tillslut fatta att den ska gå in genom pinnarna då du ökar kraven för belöningen när hunden fattar vad den ska göra :) Vilket då leder till ett mer självständigt slalom :)

/Mvh Jennifer

[Yezz-an]
0

Jag började med att inte ha pinnarna på rad, utan hade dom typ lite zick-zack. Från början såg det mer ut som hunden gick rakt fram i en utstakad gång. Sen satte jag pinnarna tajtare så att hunden behövde gå mer zick-zack.

Har en filmsnutt hur det ser ut efter att det första steget är avklarat, och pinnarna nu sitter lite tajtare.

Kickan Allendes tränar Ice

Ps. Inte min hund på filmen. Min tränares hund agerar elev.

Emaljoh4
0

Jobbar hunden självständigt här?

Kan detta vara ett bra sätt?

http://www.youtube.com/watch?v=5hhxFut_mrw

Workingdog
0

#8 japp den jobbar självständigt och den metoden fungerar också :)

Kör den lite på min hund som har hamnat lite fel i slalom :p

/Mvh Jennifer

Emaljoh4
0

Så hunden jobbar alltså självständigt så länge man inte visar? Right, I understand! Skrattande

Förmodligen testar vi den metoden. :)

[Yezz-an]
0

Jättebra klipp Glad

Det var precis så jag menade att du skulle placera pinnarna. Själv skulle jag bara använda 2x2 i början. Annars kan man hamna i dilemmat belöna eller inte belöna. OM hunden misslyckas springa zick-zack när pinnarna står närmare varann, så vill man inte att den ska ge upp för att den missade belöningen. Med belöningen vill man uppmuntra hunden att göra nytt försök. Samtidigt vill man inte belöna om den 'slarvat' sig igenom, för att undvika att hunden tror att den kan fuska sig till en belöning.
Bättre att ha få pinnar så att hunden alltid lyckas och därmed alltid får sin belöning, så den känner att den vill fortsätta. När hunden känns säker på 2x2 så är det bara att öka på antalet pinnar.

Lycka till gumman!

Workingdog
0

Japp :) Man kan ju kasta en boll genom i början. Du visar ju inte med handen vilket gör att hunden inte blir beroende av handen eller dig i slalomet sedan eftersom du inte följer med hunden när den kör :)

/Mvh Jennifer

Emaljoh4
0

#11 Precis! Glad Behöver inte börja med så många pinnar direkt.

När du skriver 2x2, menar du då två pinnar bredvid varandra, och två pinnar till bakom? Hahah, blev svårt att förklara..

men du kanske fattar. Glad

#12 Tyvärr har jag ingen "leksakshund" (ahhaa Lät konstigt), hon tycker alltså inte så mycket om leksaker, hehe, men försöker hitta nån leksak hon tycker jättemycket om. Glad

Workingdog
0

#13 haha okej men godis går ju lika bra det också att kasta :) Se bara till att dom är stora så dom slipper leta massa efter en liteeen godis ;)

/Mvh Jennifer

Emaljoh4
0

#14 Ska jag hålla på att kasta stora godisar så lär hon bli tjock tillslut! Flört Hon är bara en liten Sheltie på ca. 33 cm Flört

Workingdog
1

#15 hehe såå stora kanske dom inte behöver vara ;) men kanske inte världens minsta heller :P Jag tänker lixom små bitar tänker jag mina bitar. Mina hundar får jättesmå godisar och det skulle ju vara för litet att kasta :P

/Mvh Jennifer

Emaljoh4
0

#16 heheh! Glad

[Yezz-an]
0

Jepp, 2x2 är precis som du beskriver Glad

Hittade ett klipp till. Här ser du tydligt vad 2x2 är.

Ice lär sig ingångar från olika vinklar.

Jag läste att det är mer en godishund än leksakshund du har. Jag har själv varit med om rena godishundar som i samband med agilityns fart i sin upphetsning sprungit efter en pipleksak, trots att dom annars ratar leksaker. Tycker du ska testa med att belöna med pipleksak, även om du själv tror att det inte kommer funka. Pip och kasta iväg, spring själv ikapp med hunden och jaga pipen. Även om hon inte tar pipen i mun från början, utan bara sprungit fram till den så har hon ändå fattat att pipen har ett värde. Eftersom du själv jagar den så blir den något som 'man vill ha'. Beröm med mycket klapp, kel och bra (om hunden inte tycker fysisk närhet är obehagligt).

Min jycke är inte någon leksakshund. Hon gillar agilityn bättre än leksaksbelöningen. Men jag envisas faktiskt med att ändå kasta leksak. Jag får då in gratis träning av leksak samtidigt som hon tycker att agilityn är själva belöningen Skrattande

Emaljoh4
0

#18 Tack! Skrattande Då vet jag .

Imorgon blir det att träna lite, haha! Ska bli spännande att se hur det kommer gå.

[Yezz-an]
0

Nuuuuu hittade jag det jag från början letade efter Glad

Här har du steg 1 i slalom. Här ser du hur Ice själv kommer på att det krävs ett spring genom pinnarna för att få tillgång till leksaken. Tror tiden är 1:58, när Ice självmant och medvetet söker sig till pinnarna för att få leka mer.

3:18 Hör man Kickan säga "här är mamma". Följsamheten… att Ice har koll på var mamma finns, är så klart en fördel ute på agility-banan Flört

3:33 så är Ice på väg in från fel håll. Kickan bromsar in honom och ser till att han kommer in rätt.

[Yezz-an]
0

Tips på leksak om hunden är svårflörtad Glad

Bild 6 är en leksak sydd i fårskinn, med en ficka som man kan lägga favoritgodiset i Flört Adressen till tjejen som syr upp finns längre ner på sidan, under alla bilderna.

Emaljoh4
0

idag tränade vi lite…. Men jag vet inte riktigt…

Ställde upp 2x2.. Hon fattade rätt snabbt att hon skulle springa genom för att få godisarna

(kör som i videon i #8)…

Och sen när hon hade gjort det några gånger, så flyttade jag pinnarna närmare varandra, men då var det nåt som gick snett! Förvånad

Hon verkade tycka att pinnarna var för nära varandra, så helt plötsligt vågade hon inte springa igenom. Jag flyttade tillbaks pinnarna så det var lite större mellanrum, men hon ville inte springa igenom då heller…

Gråter Dumma mig

[Moollan]
0

Hur gammal ska hunden vara när man börjar träna detta?

Emaljoh4
0

#23 Jag vet inte tyvärr, men skulle nog säga när den är ett år eller nåt. Antar att slalom kan slita på lederna? Men har ingen aning

[Yezz-an]
0

Finns massa grundövningar som man kan börja träna in redan från 4 mån ålder.

Handling, ingångar, vinklar, start, stopp… Förutom slalom i agility så finns det så mycket mer. Target, kontaktfält, hinder m.m. kan man också börja med från 4 mån. Men övningarna ska självklart hela tiden läggas på rätt nivå med tanke på hundens unga ålder.
När jag nämner hinder så menar jag självklart inte att en hund ska HOPPA. Det räcker med en markering i marken (snöre) som visar att 'här finns något som ska passeras över'.

[Moollan]
0

Okej. Min hund är 8 mån o jag e ruskigt sugen att börja lite smått såfort det blir varmare :)

SaraC
0

Här är en artikel om slalom här på Hundar iFokus.

Agilityträning - slalom

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar