Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 15723 ggr
Zynell
12

Tibetansk spaniel.

Dags för utfrågning om nästa hundras! Skrattande Jag har haft en tibetansk spaniel när jag var barn, men jag var så liten att jag inte minns särskilt mycket av det.

Ni som har/har haft en tibbe. Vad anser ni är rasens för och nackdelar??

Vad kostar en sådan valp?

SaraC
4

Jag har ingen själv, enda erfarenheten jag har av rasen är grannens som verkar vara en trevlig, lugn och busig liten rackare Glad

Jag kikade lite snabbt på rasklubbens hemsida men hittade inget rekommenderat valppris, kollar man Blocket verkar de flesta renrasiga tibbevalparna säljas för cirka 10 000 kr.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karizma
0

Jag kan bara säga trevlig liten hund träffar bara trevliga, som 1 säger glada,lugna men busiga. Passar till många hem, träffar dagligen 3 st o de är så rara hundar.

De kostar olika men runt 8-10 000 kostar dom. (spana på blocket lite snabbt) anser att man ska åka o titta in valpar hos bra uppfödare :)

Belimas
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en tibetansk spaniel hane på 10 månader. Han är full av upptåg och bus hela tiden och han är en riktig liten retsticka och brottas gärna med mina katter på lek. Just nu är han dock en "trotsig tonåring" utomhus och ska kaxa upp sig mot andra hundar på promenaderna, han lyssnar dock relativt bra ändå och lugnar ner sig när jag säger till mer bestämt. Nu har jag bara haft Chicko i lite drygt en månad så vi har mycket träning framför oss men jag tror nog att det blir bra till slut.

Rasens nackdelar är väl att de är envisa som synden och självständiga, de gör lite som de själva vill och bryr sig inte alltid i vad matte/husse säger. Många tibbar har även problem med att vara lösa just för att de inte vill lyssna på inkallning men jag vet också tibbar som kan vara lösa utan problem så mycket hänger på dels hur hundens personlighet är och hur mycket man tränar den att vara lös.

Fördelarna är att de är lätta att hålla på med, de är lagom i storlek och roliga att leva med, lätt pälsvård (borsta och kamma igenom ca. 1 dag/vecka). Ett plus är också att det är en frisk ras, jag hade tidigare en leonberger och den rasen har betydligt mer rasbundna problem än vad tibben har.

Nu är min lillkille av det lite mer osäkra och skygga släktet men mycket beror på bristande social träning under valptiden. Jag har träffat på tibbar som har varit väldigt framåt av sig och sociala man ska dock komma ihåg att en tibbe "ska" vara avståndstagande mot främlingar och att de kan vakta en hel del, ett arv från ursprungslandet när de satt på klostermurarna och varnade för främlingar. Men det är en otroligt härlig ras och jag kommer definitivt ha flera tibbar så småningom =)

Just det, en renrasig och registrerad tibbevalp kostar ca. 10.000-11.000 kronor.

eliasaros
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har Charlie Chaplin, en underbar Tibbe, dryga 5 år, frisk, pigg och mycket tillgiven. Busar gärna med vem som vill.

Rasen är tålig, renlig, frisk, lättskött päls. Det enda man klipper, - förutom klorna var 14:e dag är pälsen mellan trampdynorna. Annars daglig kamning och borstning av pälsen - inte betungande. Vi duschar honom,- bara med vatten, tassarna, magen, penistrakten och i stjärten en gång/dag.

Han älskar att få vara ren, hoppar själv i duschkaret, som är underdelen på en duschkabin.

Charlie är älskad av alla, han är oförarglig, hänger inte på och tjafsar, ligger ofta på behörigt avstång 2-3 meter och studerar familj och gäster när sådana finns i huset. Han säger godnatt i sängen, ligger sedan hela natten i egen koja eller på andra favoritställen, gärna där det är varmt. Han är - lite kattlik, genom att han gillar värme, leker själv, äter när han behöver från torrfoderskålen, som alltid står framme. Han är ofta ute själv i vår stängslade trädgård, sommar som vinter. Han behöver inget hundtäcke, fast i starkt kyligt regn får han täcke vid rastning.

Han kan gå lös bredvid mig på en 2-km:s rastning utan problem, stannar på kommando, kommer på inkallaning, träffar hundar han klänner utan problem, han är inte aggresiv. Dock kan han "säga ifrån ordentligt" om sådant behov uppkommer, annan hund som inte följer koden, eller beter sig olämpligt ur Charlies synvinkel.

[Forest]
0

Lite väl gammal tråd Flört