Ge mig tips
Go kväll go kväll.
Jag har 1 boxer och 1 kungspudel.
Skulle vilja ha lite tips på lekar, trix och liknande.
När jag är ute med dom tycker jag det är långtråkigt för jag kommer aldrig på något speciellt att göra, dom vill leka det märker jag på dom. Men vet inte vilka lekar/trix man ska köra med. Står helt stilla i knoppen.
Boxern är snart 3 år och pudeln 4. Och jag är 15.
Är det omöjligt att lära hundarna nya saker i den åldern?

Det är möjligt! 
Det finns MASSOR att göra!
Spår, agillity, sök, trix, mm. Har du kanske funderat över att gå kurser? Det är kul och lärorikt!
I skogen kan man tex gömma sig för hundarna (om de går att ha lösa)
Du skulle kunna shejpa/klicka(stavning) med de (om du uinte redan gör det, hehe)
ps. jag är också 15
Har också 2 hundar.
Du kanske kan vara med på hundträffar där ni träffar nytt folk och mer hundkompisar att leka med.
Kan rekomendera att en agillity kurs är värt! Så himla roligt för både dig och dina hundar. Och trix finns det massor.. de tar aldrig slut. Det är bara att börja rota i hjärnan.
Sen för att göra träningarna/lekarna roligare ska man ha gottgott godis (till hundarna )
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
#1 Gud, nu satte du igång min hjärna.
Agillity är något jag provat med pudeln, dock bara egen agillitybana men ändå. Hade varit kul att köra en riktig bana, eftersom att Ludde verkligen kan det här med att hoppa och klättra.
Min låtsas morsa leder en massa hundkurser som drar igång nu till våren. Kanske ska man börja hänga på?
Shejpa? Hmm.. vad innebär det?
Klicka är inget jag har provat själv men hört talas om det. Kanske provar jag på det.
Super många bra tips du gav mig! :) Tack ska du ha!
Förresten, du sa att du också hade 2 hundar, vilka raser?

Haha vad kul! :D Shejpa innebär att man tar fram ett beteende från hunden, ett exempel:
Man vill lära sin hund att 'snurra'. Hunden ska vara inklickad och fullt förstå vad det innebär. Okej, dags för första passet. Hunden har ju ingen aning om han ska göra men så fort han tittar åt det hållet du vill at han ska snurra klickar man och ger belöning. Så fortsätter man och förhoppningsvis förstår hunden att ''aha hon menar ditåt'' och tar längre titt åt sidan för att sedan börja vrida på sig mer och mer, allt för en godbit ;) Detta är att ta fram ett beteende (shaping) OBS. passerna ska vara 5- 10 min långa, sen paus :D sen ett till pass,sen paus…
Kanske någon kan ta fram en länk på någon bra sida som berättar mer eller nått?
Själv har jag två lhasa apso av ålderna 7 och 2 :)
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Inne på blandrashundar.i.fokus finns en bra artikel om klickerträning.
I artikeln nämner dom shaping.

Man nog inte glömma hur mycket skoj man hitta göra på de helt vanliga vardagliga promenaderna! Det är väldigt sällan vi "bara" är ute och går. Varje promenad innehåller någon form av träning, gå fint, gå fot, inkallning, söka efter föremål, söka efter familjemedlem, passivitetsträning osv osv. Listan kan göras hur lång som helst! =)