Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 5451 ggr
Kratin-98
0

Sysselsättning och träna??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har just fått våran nya hund hem och hon är ungefär 3 mån och är full av energi och vill järna bita på allting och alla ;) Just nu sysselsätter vi henne med bollar, leksaker och tuggben, finns det något annat man kan sysselsätta en valp med? Dessutom vill jag veta när ungefär jag kan börja lära henne t.ex. sitt, ligg, stanna m.m.?

Tackar i förväg för svaren! :D

Banankaka320
0

Du kan lära henne genast sitt, ligg osv, så länge det är tricks som inte sliter eller är för jobbigt för kroppen. Ex valpar kan ju ha svårt att sitta fint utan att ramla flera gånger i början :)

Låt henne tänka, du kan sätta godisar under en handuk och låta henne hämta det själv. Kontaktträning är jättebra att börja tidigt med, ex håll en godis långt bort med din hand och ge hunden godisen när du den kollar på dig. (Ögonkontakt.)

Zebben
1

Du kan börja ganska omgående med sitt och ligg…men självklart leka fram spontana sittande tex.

Det är inte viktigt att bara sysselsätta och roa valpen hela tiden, se till att träna passivitet. Något som i alla fall jag lägger otroligt stor vikt vid när de är valpar.

Hur menar Du att Du sysselsätter valpen med bollar?

Kratin-98
0

2# Alltså vi leker ju med henne med bollar(kkasta dem). Men hon tycker om att leka med dom själv också ;D

Smultronbarn
0

Så sjukt söt! :D
Förlåt min okunnighet men är det inte en working kelpie? Eller vad dom nu heter??
Om du ska köra lydnad kan du lära den kontakt och efter kontakt-fot. Valpar koplar ihop det snabbt :D

Sen är pasivitet bra att lära den.

[countess]
0

är det inte en australen cattle dog?

[countess]
0

Grymt söt iaf =)

Zebben
1

Försök att minska kastandet av bollar, för det drar igång stresshormoner i kroppen. Bättre att lägga ut bollen och få henne att hämta den.

Lycka till med den lilla

Smultronbarn
0

# ah hahaha så pinsamt, det var en sådan jag tänkte på men hade hjärnsläpp. >.<

Kratin-98
0

tack för alla tipsen!! och jo det är en australisk cattle dog

Maja2
0

Tänk åxå på att du nu ska skapa en relation med valpen. Använd dig själv så mycket som möjligt, så att det inte blir bara att servera tuggben och leksaker som hunden ska sysselsätta sig med själv.

Lek med hunden, umgås med hunden, lek följa john och låt hunden jaga dig och följa efter dig.