Vill inte äta
Gizmo har nu varit hos oss i två och en halv vecka, och det går superbra! Han kissar och bajsar nästan bara ute, men ibland händer det någon olycka när han leker och inte hinner säga till.
I början åt han ganska okej, eller första dagarna åt han inte så mycket men sen åt han allt som låg i skålen. Men senaste veckan har han börjat med att han vägrar äta. Vi hat suttit med honom vid matskålen jättelänge för att få honom att äta, men ändå kan vi bara få i honom pyttelite.
Han har blivit smalare sen han kom till oss, men det kanske beror på att hans valpmage försvinner?
Vad ska vi göra med honom? Åka till en veterinär?
Och när är det dom tappar tänderna? Kan det vara det som spökar? Han är 16 v.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Ang tänderna har jag ingen aning.
Men åk till veterinär.. Han kanske har ont eller så.
I övrigt skulle jag ge honom mindre mängder, fast oftare.
Testa att blötlägg fodret.
Alternativt ställ ner skålen, låt honom hållas. Har han inte ätit upp inom 10 minuter åker skålen upp igen.
Att sitta och mata honom skulle jag inte rekomendera.. Han måste lära sig att äta själv. Det kan slå bakut och att han alltid måste handmatas eller ha er sittandes vid honom när han ska äta annars..
En hund tappar mjölktänderna mellan 4-6mån ålder
Och det är inte ovanligt att de då har sämre aptit, det gör lite ont i munnen när de permanenta tänderna ska bryta igenom samtidigt växer käkarna.
Jag tycker att ni ska hålla kolla på hur han mår i övrigt förutom just matlusten, är han en pigg och glad valp som orkar och leker lika mycket som innan så är han inte sjuk.
Använd maten som godis vid träning så kanske det är roligare att äta och han får i sig större mängd av sin dagsranson
Att prova att blötlägga fodret så att det blir mjukt är en idé men börja INTE att byta mat eller lägg i godbitar för risken är att ni då skapar er problem för framtiden.
Ge mat på bestämda tider och ta bort den efter 10 min om han inte äter och vänta tills nästa gång det är dags för mat
En frisk hund svälter inte till döds!
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
han är i den åldern som tänder ska börjas tappas, så visst kan det vara dom som spökar. Våran hund tappa när hon var 4 mån då de små framtänderna sen höll det på lite mer än 1 mån, nu ger jag förskfoder o därmed ganska snällt att tugga. kanske du kan ta o blötlägga fodret om du ger torrfoder.
Tack för svaren!
Han äter torrfoder, samma sort och allt som han ätit i hela sitt liv. Vi lägger maten i blöt ca en halvtimma innan han ska äta. Han har nu börjat med att äta morgon och kväll, då maten på dagen inte åts upp.
Idag provade vi med att bara låta maten stå i vatten i 5 minuter och det var populärt! Han slurplade i sig hela skålen på en gång! Vi vart så chockade, och rädda att störa honom så vi rörde inte en fena på hela tiden, haha.
Så nu ska vi prova det här imorgon också och se om det går bra 
Kan ju tillägga att när jag skrev det här hade han inte ätit ordentligt på nästan te dygn, men imorse fick han maten som han skulle haft igårkväll, som var väldigt mjuk så det tyckte han inte om men han fick i sig det mesta iallafall.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Då så, strunta i att ge han uppblött 
Ingen av mina hundar har uppskattat det när de blivit äldre
I'm only responsible for what I say, not for what you understand