Hugger o nafsar åt andra
jag vet inte vad jag ska göra. Jag har en blandras hund med borde collie, schäfer, berner senner o newfoundland. Han är 2'5 år gamal. Och han är verkligen världens underbaraste hund. Men ända sen han var valp så har han ju alltid varit osäker o rädd. Morrar och så mot nya. Han har liksom aldrig vågar gå fram o hälsa. Men när han väl ha tat sin tid att lära känna dem så har det gått bättre…
Och han är ju verkligen världens underbaraste hund mot familjen och sånna han känner.
Och det har hänt en gång att han har nafsat efter en som skulle klappa. Men det var inget alvarligt. Men änndå liksom. Han betyder verkligen jätte mycket. Och sen så har han ju alltid dragit o skält lite mot andra hundar som han har möt, men han har ju slutat om man har sagt till honom. Så det gick ju fotfarande att kontrollera honom. Men nu på bara några månader så har han blivit som en helt annan hund. När man går med honom o när han möter andra hundar så börjar han hoppa omkring, o dra ännu mer o skäller o morrar. Och hugger efter dem. Så jag får alltid vända o gå det andra hållet. Jag vågar helt enkelt inte gå där. Jag rädd att jag ska tappa grepet. För när han väl dra så är han ju stark i kopplet. Och det är lika dant mot andra människor. Han kan gå helt lungt o fint så plötsligt möter man en person så drar han allt vad han har och börja hoppa upp o hugga efter dem. Det har inte varit så ännu att han har kunnat bita dem asså riktigt utan jag har alltid hunnit fått stopp på honom. Men det har ju varit jätte nära. Och det har hänt några gånger att han har bara varit några cm, från ansiktet då han har hoppat upp. Jag vet inte varför han har börjat med att. Jag mår så dåligt, jag kan inte gå med honom längre. Känner inte igen han. På så bara ett litet tag har han blivit en helt annan hund… Jag vet inte vad jag ska göra.
Jag tänte kanske man kunde skaffa en munkorg å ha på honom? Jag vet inte. Det är sjukt läskigt när han håller på så.
Är väldigt tacksam för svar ,
Till att börja med - låt Aldrig någon som vill klappa honom göra det! Han är osäker på folk och hans försvar är att ta till Attack, andra hundar kan fly för att rädda sig själva men han är en sån som hugger. Därför ska du aldrig sätta honom i en situation han inte trivs med.
Att du nu vänder kan stärka hans känsla av att mötande är farliga, du tar ju beslutet att inte möta dem och alltså är det något att bry sig om.
Dock betyder det inte att du ska möta folk, du behöver hjälp med detta av någon som kan vara med dig på plats. Speciellt med tanke på hans storlek. Dessutom skulle du behöva mötande som är med på att det är träning ni ska göra.
Så ta hjälp med detta.
Du bör också ta med honom till vet. om du känner att han plötsligt blivit värre. Han kan mycket väl ha ont nånstans.

Border Collie, Schäfer, Berner Sennen, Newfoundland, Är de raser din hund är blandad med, och jag tro att mycket av orsaken finns i den rasblandningen. Schäfern, BS och NF är vaktande hundar varav schäfern vaktar mer aktivt men alla dessa har ett öppet sinne mot folk överlag, däremot bordercollien kan vara lite reserverad mot främmande människor, och den är också väldigt snabb i sitt agerande, alltså om den upptäcker något som behöver åtgärdas (till exempel medan den vallar en fårflock) så agerar den direkt, ofta utan att vänta på förarens kommando, det fungerar då bättre vid till exempel en situation där en stor fårflock eller hjord av ngt annat djur vallas en längre sträcka..
Kombinerar man det med de andra rasernas egenskaper så kan det bli att hunden reagerar på en främmande människa eller hund, och beslutar sig för att agera och jaga bort det som är farligt helt på egen hand.
Din hund är också i en ålder då många hundars instinkter förfinas, alltså, det hundens ras är avlad för från början har nu utvecklats i hundens hjärna och hunden är färdig med tonåren, det är ungefär nu den börjar bli redo för att verkligen ta tag i sin uppgift..
Om du ska kunna komma tillrätta med det här så behöver du för det första motionera din hund mycket så att den inte har överskottsenergi, för har den det så orsakar det att alla hundens reaktioner blir förstärkta då den exploderar hela tiden för att den har så mycket energi lagrad som den ej fått utlopp för. Sedan är det bra om du tränar in en del lydnadsmoment som ska sitta så starkt hos hunden och dig så att de kan användas i alla lägen, som till exempel fot, och höger och vänster, för då kan du få hunden att går fot på din högra eller vänstra sida om ni möter något som den reagerar på. Positiv inlärning är det allra bästa för då lär sig hunden snabbare och den väljer själv att lyda.
Om ni vill ha råd av en hundtränare så finns det ju massor av sådana, fråga gärna mig via pm om det är något du undrar (tex en bra hundtränare på er ort el råd om träning).
Hur akterverar ni hunden? Det kan vara så att den har en del energi som den inte får utlopp för, så mer träning för hjärnan. Sen tycker jag du har fått bra svar :)
Jag känner en viss oro för att det kan vara så att din hunds beteende är något som 'tränats in'.
Jag menar att om du t.ex vid upprepade tillfällen har haft misslyckade möten med andra hundar som gjort att du ryckt, slitit i kopplet eller på annat sätt gjort situationen mindre trevlig… då har hunden nu lärt sig att alla hundmöten är ångestladdade och bara jobbigt för 'jag kommer bara få ryck, slit, skäll'.
Därför måste du 'hjärntvätta' din hund nu. Och istället visa hunden att andra hundar är något bra. Kanske att syn på annan hund = gott gott.
Mitt råd till dig är att ta kontakt med hundinstruktör för privat lektion.
Kan tillägga att jag har vaktraser, blandraser, renraser m.m. och jag ser inte rasen som någon anledning till att hunden ska behöva betee sig vaktigt mot sådant som inte är något att vakta för.
För i så fall skulle jag aldrig kunnat ha min schäfer/rottis-blandning lös. Jag passar honom dagligen och har haft honom lös sedan 2004. Han har aldrig behövt tugga i sig någon passerande bara för att han är av vakt-ras.
Läser mig till att du har fått rådet om att motionera hunden. Som din situation nu ser ut så förstår jag om du känner att det bara är jobbigt att gå utanför dörren för att pissa, så hur ska du då orka vara ute timtal bara för att ge motion?
Enbart motion kommer ändå inte avhjälpa problemet, så om du känner att du i dagsläget inte orkar med motionsdelen… så lägg inte tyngdpunkten på det. Försök hellre lägga din kraft på att ge hunden en positiv anledning till varför hundmöten och andra människor är bra.

Motion av hund är absolut nödvändigt. Klara man inte att ta ut hunden så ska man inte ha den kvar.
Motion kan ske inomhus också, löpband eller hoppa över små hinder de kan stå i dörröppningar inne i huset och så lockar man hunden att hoppa över, osv, bara fantasin sätter gränser.
Nope, motion är inte ALLTID prio ett för att ändra en hunds inställning till andra hundar eller till människor.
Var finns lagen om avlivning för de hundägare som tillfälligt går på kryckor och inte klarar av att motionera sin hund?
Jag har inte sprungit och inhandlat löpband till mina hundar bara för att jag själv gick med kryckor och då inte hade intresse för att gå långpromenader med hundarna.
Bara en vecka innan hade jag fått hem en omplaceringshund som inte var koppeltränad, som inte klarade hundmöten, som hade enbart vaktraser i sig. Utan motion och med mjuka metoder kunde jag kontrollera denna hund. Jag tog bilen till centrum och satte mig på en bänk med hunden och körde miljöträning.

Okej, du är superwoman, och du har alltid rätt, I get it…
Jösses.
Detta är ett forum, fritt fram för olika åsikter, och just denna tråd handlar inte om dig, tycker du verkar vilja förlöjliga det jag skrivit genom att i dina svar till mina förslag (riktade till TS btw) överdriva, vore det inte mer positivt och konstruktivt om du istället gav förslag till TS kanske till och med kompletterande förslag på det jag skrivit. Finns olika sätt att uttrycka sig på, men du valde den här linjen, det säger mer om dig än om mig. …
Och så taggar vi ner 
PM fungerar att använda om du känner att du har något mer av mer personlig karaktär som du vill framföra till mig.
Och dessutom så var det till TS som jag vände mig när jag informerade om att han/hon inte ska behöva känna pressen av att motionera hunden i nuläget. Att du sen valde att börja en motions-diskussion med mig… var ändå ditt eget val.

Förklaring till inlägg #7 : Motionen är grunden, hunden behöver få befria sig från överskottenergi innan man börjar försöka justera de negativa inställningar till folk och fä som hunden av olika anledningar samlat på sig. Detta är både för hundens och förarens skull, för att båda ska orka med den mentala träningen.
Vad jag förstått så har inte TS några fysiska besvär som förhindrar att denne tar sig ut med sin hund. Däremot kanske en mental blockering för att det blir så jobbigt varje gång, vilket är förståeligt, men som inom ridsporten - sitt upp igen så snart som möjligt, för att undvika att börja undvika…Om man har skadat sig så finns det alltid lösningar för att ge hunden den motion den behöver ändå.Långa promenader är inte det enda sättet som finns för att tömma en hund på energi, utan just långpromenader i koppel är nog bland det sämsta motionssättet om man vill få hunden fysiskt trött, bättre är då att cykla med hunden (intervallträning) eller låta hunden springa lös, förslagsvis i en inhägnad så hunden inte kan springa fram och ge sig på någon, alternativt långlina. Ett förslag är löpband men det är just det, ett förslag, take it or leave it.
Förklaring till inlägg #2. När det handlar om hundraser så finns det alltid en möjlighet att förstå en hunds beteende om man ser på vilka raser den har i sig och vad de raserna är framavlade för. Och det är ofta bra om man kan insamla / få så mycket fakta som möjligt, om grunden till en hunds beteende, det är aldrig fel med fördjupade kunskaper. Att det sedan finns massor av olika anledningar till en hunds beteenden är ju självklart, det kan vara så att det kommer från hunden och det kan komma ifrån ägaren eller kombinationen av dem båda.
Alla hundar är individer, så det den ena har erfarit med en hund av vissa raser behöver inte vara rätt/bra/samma för en annan, oavsett hur många likheter det finns i scenariot.
Nu svarar jag inte mer i denna tråd.
Till TS: Hoppas det löser sig.
Måste säga att jag håller med Zoozo. Och kan man inte ta ut sin hund och låta den få utlopp för sin energi så ska man inte ha kvar hunden. Tycker det är alldeles för mycket folk som skaffar hundar INNAN dom tar reda på hur mycket jobb det är med dom egentligen, liten som stor. Är man tillfälligt sjuk kan man ju inte göra så mycket, kanske låta någon annan ta ut hunden.
Det är omöjligt att träna sin hund mentalt om den är understimulerad. Det jag skulle ge som tips är att tömma hunden på energi och SEN börja träna. Börja alltid lätt, passera saker som hunden skulle göra utfall mot, men innan hunden hinner göra utfall så korrigera på en gång med ett snabbt ryck i kopplet (ryck inte kopplet upp eller bakåt, det gör den starkare, ryck mot dig åt sidan). Om det inte funkar finns det andra sätt som att ge en liten! kick med foten på bakbenet/rumpan för att få hunden ur fokus på det den tänkte göra, att göra utfall eller så. Man måste ligga steget före sin hund! Det är viktigt.
Det är tydligt att folk inte träffat på riktigt rädda hundar. En hund som låst sig i försvar (flykt är lika mycket försvar som attack) tar i precis lika mycket oavsett vilken motion den får. Det handlar i hundens ögon om att rädda sitt eget liv och om man själv någon gång varit i den sitsen vet man vad det handlar om. Maxansträngning långt över vad kroppen egentligen är kapabel till.
Det enda som får en verkligt rädd/aggressiv hund att bryta är något annat som är värt att lägga energi på. Är hunden då totalt livrädd för mötande kommer den bara släppa koncentrationen på den om det finns något annat som hotar den mer. Att då utsätta hunden för något mer obehagligt kommer garanterat sluta med ett bett i den som utför det idiotiska påhittet. Och det med all rätt.
Visst, man kan gå och bryta en hund i en all evighet om man vill. Men man minskar ju inte beteendet någonstans. En hund i stress lär sig dessutom inte (utöver vad som får hundens vilja igenom, vad som får bort mötande alltså), så det är sak samma vad man gör i det läget.
TS har inte ett litet problem. TS har en låst hund, och visst, en trött och rätt stimulerad hund ÄR lättare att träna. Men denna hund GÅR inte att träna i deb situation som det är nu. Den är låst på försvar och i stress och tar inte träning alls. Oavsett om det är "sitter du så får du en hel stek i ansiktet" eller "går du närmare hunden så får du en tegelsten slängd i ansiktet".
TS ska inte möta hundar, det är för mycket för denna hund och det är tydligt då hunden öppet visar sina avståndstagande hugg. Vill TS att hunden ska lära sig något måste TS börja på ett Rejäääält avstånd där hunden inte låser sig.
Därtill har TS märkt av en förändring i detta åt det sämre hållet. Det är i mitt tycke tillräckligt för att ta en sväng till Veterinären och se hur hunden egentligen mår. Smärta är en klar orsak till att vilja ta avstånd till andra hundar och människor. Bernern har ju inte dåligt med höftfel och inte schäfern heller. Något att kika på.
Därtill ska man passa sig för att tala om raser i flervägsblandningar. I första generation i en blandning med renraser kan man tala om hälften hälften, hunden får lite av allt. Sen är det rent lotteri, även om det är fortsatt samma raser i blandningen. Det här är en hund som inte vill ha andra nära, punkt.
#14 Kan bara säga att jag hade fel. Jag tänkte inte på de jag läste innan jag svarade. Du har rätt i att hunden är rädd och agerar aggressivt, det borde jag faktiskt själv förstått. Att arbeta med en nervös och rädd hund är absolut inte det lättaste, då arbetar jag mycket hellre med en alldeles för framåt hund.