Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4118 ggr
toodiloo
0

Hålla isär trixen?

Halloj! Jag tycker det är superkul att lära min hund olika trix och det tycker hon med. Hon är jätteduktig och lättlärd. Har dock märkt att ju fler hon lär sig desto svårare blir det att hålla isär dom. Dels pga att det är många, men när hon blir stressig o bara vill ha godisen så gör hon allt hon kan i turbofart o hoppas att nåt är rätt. Ibland säger jag "nej" lugnt och försöker igen men det känns inget bra, vill inte att hon ska tapa lusten o inte tycka det är något roligt längre? Hur gör man, för att tydligt hålla isär? Har ni samma problem?

marinelady
0

Min hund börjar så när tempot går upp för mycket i hennes hjärna. Det enda jag kan göra då är att avbrya och göra något annat en stund, lek, kel eller liknande för att sen börja om när hunden landat lite. Man måste befästa varje kommando för varje trick separat innan man börjar kombinera och om de går fel när man kombinerar så backar man och börjar om :) efter ett tag lär dom sig.

toodiloo
0

okej, men det låter ju vettigt, att avbryta direkt då o vila en stund. Men om hon blandar ihop dom annars då, när hon inte är uppspelt? Ibland så har hon svårt att skilja dom åt…

Zabina
0

Min vovve gör likadant! Slänger sig och rullar runt, sätter sig och vinkar, kryper runt mellan mina ben i konstig ordning, lägger sig och spelar död osv osv. Det ser väldigt roligt ut och jag måste säga att jag är otroligt glad och tacksam att jag har en så arbetsvillig hund! Glad 

Jag instämmer med #1. Annars brukar jag be honom sitta och belönar honom för ett lugnt sittande, tills jag märker att vi kan börja igen.

marinelady
0

Då är de bara tillbaka till grundträningen, ge kommando (ord, handrörelse…) se vad som händer, vid rätt beteende belöna direkt så hon inte hinner bli osäker. Vid fel ja då är de bara att backa och bli övertydlig och belöna varje gång de blir rätt! Kolla av vart i kommunikationen det brister och belöna enbart rätt beteende. Vilka tricks är de hon blandar ihop och varför.. man får analysera lite :D.

Jag var dum nog och lärde in backa som en pekning med mitt finger vilket gör andra signaler med enbart ett finger lite svåra.. så nu kör vi enbart röst kommando och försöker rentvätta ordet backa utan handsignal. Jag använder mina händer som targets i normala fall så just nu är ett pekande finger inte backa längre utan puss…och du ska tro hon funderade i mängder i början :D varför matte bytte helt plötsligt..

Så ibland skulle man behöva tänka igenom vad man lär sin hundTyst

#3 Jag har börjat säga till min hund när hon drar igång sitt tornado beteende "fokus tack" då stannar hon bara till och tittar på mig.. undrar vad man lär in egentligen..

toodiloo
0

ett av de största problemen för mig är att min hund kan prata (på kommando) och detta gör hon gärna medans hon gör andra saker. Om jag säger ligg så sjunger hon o lägger sig ner o då är det svårt att veta vad man ska göra? Ska jag belöna eftersom hon löd och la sig ner, ska jag säga nej åt att hon pratar eller ska jag bara ignorera henne tills hon gör "helt rätt"…

marinelady
0

Belöna inte, säg inte nej jag hade bara ignorerat och försökt igen, ger hon dig en tyst liggning belöna. Just att ha ljud för sig när man tränar visar ofta på att hunden är uppspelt inombords.. så du måste sortera lite i beteenden. Belöna bara när de är helt rätt, alltså tyst och hon utför de du vill. Du får nästan göra de lite tråkigare att utföra ditt kommando för då brukar de här med ljud lugna ner sig. Eller pratar hon även när du ber henne lägga sig inomhus i vardagen?

toodiloo
0

Hon pratar nästan jämt, haha. Nä, men dels har hon det i sig o sen var det ett av dom första grejerna vi lärde henne på kommando, sp jag tror att hon tror att det är det vi vill ha och att hon ska få godis då.. Det är lite tiggbeteende också. Om man tex lär in ett nytt trix och hon äääntligen gör rätt men samtidigt pratar, då vill man ju likso inte bara ignorera det hon nyss gjort rätt.. svårt dedär. Det sista jag vill är att hon tappar lusten…

tsset
0

Ja, jag kan ju tycka att "bjuda på alla beteenden" är riktigt härligt. Men så VILL jag ju ha det så många gånger när vi börjar ett pass eller ska shejpa in något nytt trick…

Det man gör då, när hunden får bjuda fritt, är att helt enkelt vänta ut tills det vi vill ha dyker upp. T.ex. låter jag alltid hunden hitta det vi ska träna på, är det "läggande under gång" så börjar jag med att vänta in att han lägger sig. Sen belönar jag bara lägganden ett tag (utan att ha gett kommando alltså) och när han har flyt på det (lägger sig - godis - lägger sig - godis, utan att testa något annat mellan) kan vi ta nästa steg, t.ex. under rörelse. Också ökar jag snabbt upp till den nivån vi ligger på och därifrån tränar vi på det vi behövde träna på. På så sätt vet han bättre vad det är som lönar sig just nu, och vi slipper det där att det blir fel beteende till fel kommando bara för att han är lite föööör arbetsvillig och alltså också stressad. Vi har redan pekat ut vad som gäller och sannorlikheten är stor att det är "ligg" han tar till.

I detta får man också hunden att träna på alla andra tricks utan att för den sakens skull slita på kommandot. Tekniken övar de på ändå för det kan ju vara rätt, de anstränger sig lite till när de letar efter rätt beteende och många gånger ger det mer än vad träning specifikt kring momentet ger då ju hunden blir osäker på om den verkligen gör rätt när man tjatar kommando och håller på belöningen för att det blev lite fel.

Så för sån träning är det jättebra. Sen vill man ju träna ren "kommando-träning" också med de färdiga momenten. Viktigt att tänka på där är väl att acceptera att momenten ser ut som de gör och det är bara att belöna så att säga. Har vi satt kommando på något och sedan ändrar oss i hur utförandet ska se ut så kommer vi ge kommandot en osäkerhet också om vi blandar in det när vi inte är nöjda.

Viktigt att göra INNAN man tar över ett moment/ett beteende i "kommando-träningen" är att vara klar med beteendet och vara säker i hur det ser ut(alltså vara nöjd med utförandet "ligg är att sänka kroppen rakt ned, ligga rakt med huvudet på vänster tass, inte luta över åt något håll"), ha det under signalkontroll(ligg är ligg) och gärna ha kedjat det i någon blaha-kedja innan (göra flera beteenden efter varandra för att sänka "ingen godis=fel"-käslan) och dessutom ha flyt(hunden vet vad den ska göra och gör samma sak flera gånger i rad) och ha variationsbelönat det tidigare(igen, så inte "ingen godis en gång" blir att hunden gjort fel) och ha det i hundens repetoar som den bjuder på(hunden gör det frivilligt på rät sätt för att det kan ge godis).

Att lära hunden vilket kommando som är vad är också viktigt. Först lär vi ju hunden att "ligg"=ligg, gärna genom att ha gjort det flytande ett tag och sedan lägga på kommmandot precis innan. Sen kan man försvåra det genom att säga "potatis". Lägger sig hunden? Håll på belöningen. Säg Potatis igen, lägger sig hunden? Håll på belöningen. Säg "ligg" och belöna om hunden lägger sig. Försvåra genom att göra de felaktiga orden mer och mer lika. Se också till att då inte belöna när hunden lägger sig utan kommando. Det är när du säger det som det lönar sig att utföra det!

Att hunden börjar bjuda direkt man börjar träna ser jag inte som något negativt. Ska man köra "kommando-träning" så får man vara snabb helt enkelt. Är hunden inte van vid att samla sig direkt och lyssna så gör det enkelt - säg något hunden oftast gör rätt (och gärna ligger långt upp bland beteendena - alltså något av det första hunden gör) och belöna. Eller kör ett litet "varsågod och gör vad du vill"-pass först så att hunden får ut lite energi. Eller lär hunden att visst beteende drar igång träningen. Eller lär hunden ett lugnt beteende som ligger högst upp i ordningen.

Stadgeövningar är också bra för att lära hunden samla sig, ren platsliggning försvårat med extrema störningar kräver en hel del självkontroll och det är aldrig fel om hunden vanligen gör mest energirika tricks.

Angående ljuden… ja, hundarna kan ju bjuda på flera beteenden samtidigt. Ligg, lyft tass och slalom samtidigt är visst möjligt… jag skulle sätta ljuden på bättre signalkontroll, få bort allt bjudande av beteendet och bara belöna när hon gör det på signal. Lägga en hel del krut på det ett tag, låta henne "bjuda om" de andra beteendena och bara belöna de hon gör utan ljud ett tag. Alltså - vänta in att hon t.ex. lägger sig, belöna alla dem ett tag, belöna sen bara de hon gör tyst, fortsätt så ett tag och sätt sen tillbaka kommandot på ligg. Kanske låta henne bläddra fritt bland beteendena och bara belöna alla dem hon gör tyst? Det tillsammans med lugnare träning med självkontroll kan nog göra susen.

toodiloo
0

oj, tack för tipsen!

Hon är så söt, 8 år gammal o vi fick henne från polisen i somras. Hon är så glad och vill lära sig mera nu nu nu typ. Hon kunde inget alls när vi fick henne..

[Yezz-an]
0

Vad underbart att höra att du tränar en gammal dam Glad
Jag blir så lycklig när jag hör att gamlingar får en ny chans till aktivt liv.

[Yezz-an]
0

Yezz-ans utförliga förklaring hade låtit så här:

"Låt hunden värma upp med att bjuda på beteenden och kör sen stimuli-kontroll" Flört

Just det där med att säga "potatis" är något som jag tycker är kul att 'skryta' med på kurser. När jag har ställt ner matskålen t.ex så säger jag "rullgardin, äppelskrutt, bananskal, sophink… etc" innan dom får ett "varsågod" Skrattande

toodiloo
0

10) Ja, hon tycker ju att det är superkul och hon är så lättlärd. Ibland kan det dock bli lite rörigt men huvudsaken är att man har kul :)

marinelady
0

#12 Min är också en gammal dam :) men övertog henne som fyraåring och därifrån har vi tränat.. Man kan lära gamla hundar många saker har de visat sig och när dom väl knäckt koden så går de snabbt :D

toodiloo
0

Ja, verkligen! Det går ju att lära dom vad som helst, man måste bara få dom att förstå vad det är man vill..

marinelady
0

Mm lärde min att apportera ordentligt i sommras, ett tag apporterade hon bara apportbocken men nu behöver vi bara peka på föremålet :) kan till och med slänga ut flera olika föremål och börja träna in separata ord för vilket de är hon ska hämta.. och de här är hunden som tyckte apportering var jätte äckligt och något som en vettig terrier inte håller på med! Det tyckte hon jag kunde inskaffa en retriver till..