Vilken ras?
Jag och min sambo ska nu flytta till ett hus på landet och vi båda vill ha en hund. Vi är lite osäkra på vilken ras vi ska välja då det finns väldigt många…
Vi vill att det ska vara en trevlig familjehund, gärna liten. Tanken är att den ska följa med när jag rider och är i stallet, så en hund med jaktinstinkter kan man ju glömma…
Vad skulle ni rekomendera för ras och varför?
Tack på förhand!
En Jack Russel!!! Den långbenta, kallas även Parson russel terrier.
En tuff hund i litet format, och underbart charmiga!
- Mycket läraktig - lär sig "dåliga" saker lika fort som "bra".
- Livlig och lekfull - hitta på hyss när man har tråkigt är "buus".
- Lugn och vänlig - efter ett tillfredställande motions/tränings/jaktpass med husse/matte, är soffan med kel mysigt.
- Självständig - i jakt ovan jord är den en kortdrivare och söker ut över stora ytor. Under jord sköter den det mesta själv men vill gärna ha ägaren "med sig".
- Vaktar gärna hemmet och bytet, kräver vänlig men fast hand.
- Parson Russelln ÄR en Terrier, och kan visa ett häftigt temperament när det verkligen behövs, men är däremellan helt balanserad.
- En jättemysig hund. Vi hade en "Tjabo" som var otroligt charmig!

Okey, så det är en ganska tuff hund med andra ord?:)
Jag har hittat lite på de, men fått för mig att de är mer för jakt, är jag helt fel ute då?
Jack/parson russeln är jakthund, så det är kanske inte så bra. Du har inte funderat på sheltie (shetland sheepdog)? Lite opraktiskt med pälsen i stallet kanske, men den är ändå rätt lätt att hålla ren tror jag. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Nej, de flesta används ej till jakt. men det är en hund som vill jobba. Men det vill de flesta hundar.
Rasen är framåt, orädd och vänlig med gott självförtroende. "Framåt och orädd' betyder inte aggressiv.
Den är vänlig och har ett gott självförtroende - alltså en hund som ser ut att ha roligt.
Bra temperament och god karaktär har alltid varit viktiga egenskaper i rasen. De är stora personligheter och är anmärkningsvärt modiga för sin storlek. De är lika förtjusta i att gå på jakt, som att leka med barnen hemma.
De är en otroligt charm- och energiknippe till hund. Den skulle stormtrivas i stallet och på ridturer!

det är en jakt hund.=)
Eller snarare Grythund.
Cairn terrier är också en stor hund i litet format =)
#4 Nej de används väl inte så mycket till jakt, men de har fortfarande starka jaktinstinkter.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Kelpie!!
Perfekta hunden som vill arbeta!!
Fråga Mexx!! =))

Okey, jag är har tagit jack russelln till mitt hjärta tror jag:) Är det något speciellt man ska tänka på?
tack för alla hjälp!

Okey, jag är har tagit jack russelln till mitt hjärta tror jag:) Är det något speciellt man ska tänka på?
tack för alla hjälp!

En Lancashire Heeler kanske ? Den börjar bli mer och mer populär bland hästfolk. _caroline_ här på sidan, har sådana till salu. På hennes hemsida kan du läsa om rasen.
Om de är första hunden beror de väl lite på hur mycket man är beredd att lägga ner också. En JRT, eller terrier överhuvudtaget, är ju en liten utmaning som första hund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LYCKA TILL med ditt val! ,-)

Bischon Frise, westie terrier, pudel? :P

Sheltie är ju annars en trevlig familje hund inte nån direkt jakt instinkt, arbetsvillig och glad enda nack delen är väl pälsen, annars hänger de som JRT gärna med på upptåg, samma med Border terriern men den som JRT har ju jakt instinkt annars är det också en kanon härlig hund. Lagotto är också en trevlig ras att ha med överallt.
Låt oss veta hur det går!
J.R. behöver inte användas till jakt. Det är en underbar liten hund med stor charm o energi.
Vi hade inte vår J.R. till jakt o han hade inga tendenser till det heller.
Han skulle stormtrivas bland folk o hästar!!

Dansk/Svensk gårdshund gillar jag ! =)
Dem är som en JRT.
Men jag gillar dessa bättre…varför?!?
- vet jag inte!!! *skratt!*
Blandras hundar brukar vara trevliga, snälla och tillgivana. Dom kostar heller inte lika mycket som en renrasig. Dock är det lite svårare att veta hur stor den bli.
Jag har en blandras som är 9 raser, hur gullig, snäll och fin som hellst.
#19 Det beror ju helt på vilka raser som är i hunden, dessutom är det svårare (omöjligt) att kolla upp släkten efter speciella egenskaper och eventuella sjukdomar. Så vet man vad man vill ha är det väldigt mycket bättre att skaffa en renras från en seriös uppfödare. Då har man oftast hjälp hela hundens liv om det skulle behövas. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

# 19
vad är det blandis mellan??
Gissar… Golden och nått mer?? =)
Sötis var den! =)
#20 Jag sa inte att dom var perfekta, jag sa att dom ofta är bra familjehundar. Och jo, det är ju nackdelen
#21 Nej, ingen golden =P. Han är pappilon, king charls, yochi terrier, shäffer, labrador, rottvailer, lassapso, collie (bordecollie om jag kanske inte minns fel?) Jag tror att du förstår vad jag menar för raser, jag är inte så haj på att stava dom =P
#22 Japp, och då sa jag att det beror på raserna i den. En korsning mellan två hårt arbetande raser blir ju knappast nån "familjehund". ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#23 Hårt arbetande?
#24 Ja, säg bordercollie och kelpie, för att ta ett exampel. Två vallhundsraser som kräver ordentligt med arbete varje dag, eller två jakthundsraser. Det är ju inga som nöjer sig med att gå promenader, om man säger så.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#25 Då borde ju inte labrador och rottvailer heller vara någon bra blandning, eller?
Beror ju på vilka linjer labben har, finns ju labbar avlade mer för sällskap. Och sen även vilka egenskaper valpen ärver från respektive förälder, kan vara olika från valp till valp i samma kull.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#27 Hmm, jag vet ju bara hur mamman och pappan var eftersom vi ägde mamman och min morbror pappan. Vet inget om deras föräldrar då vi tog våran ifrån en alkis som misskötte hunden och den andra kunde inte ägaren ha kvar. Men båda va väldigt snälla och valparna i kullen vart bra. Men aja…
#28 Jag hoppas du inte har tolkat nåt jag sagt som att jag inte tror att din hund är en bra sällskapshund, eller att jag inte tycker om blandraser. För det stämmer inte. :) Vad jag menar är bara att det är väldigt svårt att förutse hur en blandrasvalp kommer bli temperamentsmässigt. Så att säga att alla blandrashundar är bra sällskapshundar tycker jag är fel. Om du förstår vad jag menar? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#29 Nej, jag förstår precis vad du menar och är inte arg eller något, men jag tror du missuppfattade mig så jag ska citera vad jag skrev i förta inlägger "Blandras hundar brukar vara trevliga, snälla och tillgivana." Så märk väl att jag skrev brukar och inte att alla är det ;)
Några pratar om shetlands sheepdog och att den har jobbig päls, vad jag vet så är dom snarliga långhåriga collies och dom har ingen jobbig päls alls…
Nej jag förstår inte heller de där "nackdelen är pälsen/att den är långhårig
Mina är pälshundar och med mig i stallet varje dag, ser heller inte nackdelen med pälsen !
#32 det blir mer jobb med en långhårig hund. Mycket borsta för att det inte ska bli tover. Min hund får man inte röra med borsten så när han får för mycke tover och det börjar göra ont får vi åka till en tjej som trimmar honom. Tovorna gör ont då det stramar i pälsen, spec när dom sitter i jumspen och på liknande ställen. Vet dock inte ifall alla hundraser är så men många är det. Långhåriga alltså
Varierar från ras till ras. Jag har en långhårig snövit hund och han blir varken tovig eller lortig lätt. Borstar några gånger i månaden och badar vi behov (några ggr per år).
Så att det skulle va mindre lämpligt med en långhårig hund i stallet tycker jag inte.
Samma här mina collies har ju ett x-antal lager med päls, och jag har inga tover på mina alls,1 gång i veckan med borsten det är allt och bad vid behov, och han är med överallt i alla väder dessutom är han badar hund och rullar sig gärna på en skön gräsmatta tätt som oftats… det finns många korthår som har klart jobbigare päls än ett långhår….
#30 Trevliga, snälla och tillgivna är de flesta renrasiga också. ;)
Och angående sheltien så tänkte jag med "opraktisk i stallet" att den kanske får med sig lite mer skit och så än vad tex min hund får. :) Men som jag skrev också, så tror jag att pälsen är rätt lättskött. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag vet inte hur de är med dina hundar, Lena.. Men på min så stöter pälsen bort både smuts och vatten. All torr "skit" faller av av sig själv och de som fäster torkar man lätt av. Alla jag träffar blir så imponerade över hur sjutton jag kan hålla Eros så vit och säger "den där måste du ju bada varje dag..". Många som inte ens tror mig när jag förklarar hur enkelt det faktiskt är ;)
För övrigt är Eros perfekt att ha med sig när man cyklar och rider. När vi rider i skogen springer han snällt och duktigt med. Jappar är väldigt flockbundna och familjekära så de springer aldrig långt ifrån en, Eros har alltid koll på vart jag är och behöver inte oroa mig för att han ska springa ifrån mig. Han har även noll jaktlust - SKÖNT :)
Så sant så Eros, och det är ju samma sak fast att det hällregnar ute, han blir ju aldrig blöt ända in i pälsen någon gång, smutsen är som du säger jätte lätt att torka av och kanske dra bort med borsten under då det torkat….och jag får som du ideligen höra men vilken vacker blank päls, och han måste vara nyborstad!! och då kan jag till och med ha slarvat med borstningen en vecka, men inte får jag några tovor för det inte….
Vad jag kan tänka mig kan vara lättare med en korthårig hund däremot är att champonera den ordentligt, för det tar minst en timme att bara komma igenom pälsen på min, så det kan jag mycket väl tänka mig kan vara lättare, annars föredrar jag fakriskt en päls som stöter bort det mesta.
Vid fällning så får man ju inte heller dom här stickelhåren överallt, utan det lägger sig ju som dammråttor på golvet eftersom det är under ullen i det mesta som fälls av, så även där tycker jag att långhåren är lättare…
Precis. Tycker också det är så skönt med långhår. När vi hade grandisen så blev jag tokig.. Små, svarta, stickiga hår ÖVERALLT!
Det enda negativa är det du säger, samt att det tar lite tid innan de blir torra om de blivit genomblöta (t.ex. vid bad). Samt att de lätt blir varma.
Ja varma blir dom , men samtidigt får man inte glömma att pälsen även stöter bort värme, men som sagt man ska ju vara försiktig ändå
Ja de har ju fördelen att pälsen både ger ett bra skydd mot kyla, samt värme.
Men på sommaren är det jobbigt ibland. Men hoppas det blir bättre nu när han har sin kära kyldyna och sin kylscarf ;)
#19 Men oj vilken söt bebis!!!!! vad är det för raser i sötnosen då? helt ortoligt söt =0)
#43 Han är pappilon, king charls, yochi terrier, shäffer, labrador, rottvailer, lassapso, collie (bordecollie om jag kanske inte minns fel?) Jag tror att du förstår vad jag menar för raser, jag är inte så haj på att stava dom =P
Hehe vilken blandning…du slipper med andra ord att köpa alla dom där sorterna och ha en hund =)
#45 Ja, det kan man ju lugnt säga. Han är lite egen oxå, men det är ju många andra hunder oxå =P
Jag skulle rekommendera dig att sätta dig ner och fundera ordentligt över vilka egenskaper du söker hos hunden (pälslag, storlek, mentalitet osv osv). Skriva ner en lista på dessa och sedan gå in på t.ex. skk.se och kika på de raser du känner intresse för. Jämför sedan med din lista. Säkert får du stryka några raser på en gång och när du sedan har några kvar, ring/mejla till flera olika uppfödare och fråga om allt du vill veta!
Det var ett jättebra förslag, på så sätt får du ju all information du behöver veta att det är en hund som passar just dig =)

Sen när du har kommit så långt som #47 har skrivit så kan du ju åka till olika kennler då du får träffa olika hundar av samma ras.
"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"