Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5487 ggr
VickiHumble
0

Blod i avföringen

Hej jag tänkte kolla om det är någon här som har varit med om att eran hund bajsar blod? ( ganska mycket och klar rött) Om det är någon som vet vad det kan bero på?

rebz
0

Om hunden har blod i avföringen bör man kontakta veterinär för råd och eventuellt kontroll!
Sixten hade lite blod i avröfingen när han var mindre. Vi ringde vet och de sa att ge kokt ris/fisk. Och om det inte blev bättre så skulle vi åka in. Som tur var blev han bättre och det kom inte mer blod.

Att det kommer blod i avrföringen kan vara allt från att ett blodkärl brustit till grovtarmsinflammation, eller att hunden ätit någonting vasst som skadat tarmen m.m. (Det KAN också vara så att hunden har för lågt värde av röda blodkroppar.)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

VickiHumble
0

Ja det är så svårt att veta när det gäller dom små liven men jag ska testa det där med ris och fisk så är det nog bäst att ringa och prata med dom i alla fall :)

[Forest]
0

#0    2 tillfällen ena gången var det pga stress då var det magkatarr (omplaceringshund). Andra gången var det pga kötlarna i rumpan hade spruckit (kommer inte på namnet på kötlarna kortslutning i skallen ) Jag tycker man ska ringa vetrinären om det är blod i avföringen för rådfråga med vetrinären.

VickiHumble
0

Tack för tippset! dom där kötlarna har han haft problem med förut så det kan det säkert vara

Karmatarerskanise
0

Veterinär direkt säger jag. KAn bero på mycket.

QLBA
0

Håller med Hera veterinär direkt, kan vara mkt, och ska definitivt vara en varningsklocka.

rebz
0

#2 Ja men det vad ju vad veterinären gav oss för råd. Så fort det kommer blod i hundens avföring ska man ringa veterinären. Så det är vad du ska göra allra först.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Noa-Nisse
0

Har varit med om att Klenod började med att kräkas och var lös i magen, tänkte att jag kunde avvakta en dag för att se om det bara var något olämpligt hon fått i sig. dagen efter "bajsade" hon rent färskt rött blod.

visade sig att hon hade bara fått i sig något olämpligt och att hon försökte hålla inne bajset, och på så vis spräckt ett stort kärl i ändtarmen. Hon fick tabletter för att stoppa diarren plus en kur med Stomax efter det som varade i ca 5 veckor. helt återställd sen.

man blir jätteorolig. och det kunde ju vara mycket mycket värre, så uppsök veterinären!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Vattnadal
0

Är det rött klart blod kommer det inte innifrån magen, då är det brunt och levrat. Rött kommer från ändtarmen eller i närheten, och är sällan lika allvarligt. Fast boka tid hos veterinär eller ring i alla fall och rådfråga!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter