Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 11317 ggr
toodiloo
0

Åka hem på lunchen?

Hej! Det verkar vara många som jobbar heltid och åker hem på lunchen varje dag för att rasta hunden? Vad tycker ni om det? Jag personligen tycker att det enbart känns som en tillfällig lösning vid enstaka tillfällen, men om jag jobbade heltid skulle det inte kännas som en hållbar situation? Dels för hundens skull, kul att vara ensam hela dagarna liksom, men också för mig själv, stressigt att åka fram o tillbaks? Om man inte har flex då möjligvis. Jag tänker att när jag börjar jobba igen så ska jag leta dagmatte eller dagis åt min hund.

Nicolew
0

Endel tänker ju faktiskt på sånt innan dom skaffar hund.
En hund ska inte vara ensam mer än 5 timmar då det är ett flockdjur. Så har man dåliga arbetstider ska man helt enkelt inte ha hund om man nu inte löser det med dagmatte/hunddagis.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

toodiloo
0

nej, självklart inte. Men det var inte det jag frågade efter? Vet att det är många som löser det genom  att åka hem, men i övrigt låter hunden sitta helt själv..

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte att det är en lösning. Skulle själv aldrig ha mage till att låta min hund vara ensam hela dagrna Rynkar på näsan

[Yezz-an]
0

*räcker upp handen*

Jag arbetade vääääldigt nära mitt hem. Jobbade mer än heltid och skyndade mig hem på lunchrasten. Jag kände mig egentligen aldrig så värst stressad av att behöva springa hem och rasta hundar. Snarare så tyckte jag det var skönt att ta en rask promenad med hundarna (4-5 km). När jag kom tillbaka så var jag mycket piggare än kollegorna som suttit och häckat i personalrummet Glad

Nu hade jag turen att ha ungdomar som kom hem två timmar efter att jag rastat hundarna. Men jag tyckte det blev för långt för mina hundar att vänta orastade så länge.
Hundarna var alltså ensamma 4 timmar. Sen min promenad på 45 min. Ensamma igen 2 timmar. Resten av dagen hade dom sen sällskap av mina ungdomar.

Så jag tycker det har funkat kanon med lunchrastningar Glad

Maja2
0

Jag går hem på lunchen. Jag bor mitt över gatan från jobbet, jobbar halvtid, så jag går hem måndag, onsdag, fredag. övriga dagar är jag ledig. Fredagar är enda dagen jag jobbar 8 timmar, övriga två dagar 6 timmar. Så.. det fungerar bra :)  Men skulle jag jobbat heltid skulle jag inte skaffat hundarna.

marinelady
0

Bor 2 minuter från jobbet så jag är en sån som går hem på rasten och tar ut hunden. Hon har inga problem med det och jag har inte det så det fungerar utmärkt. Ibland är hon med på jobbet när vi har ute verksamheter men oftast är hon hemma.

Tidigare när jag inte hade möjlighet att komma hem till lunchen fixade jag en underbar hundvakt som gick 1h med henne på lunchen sen vilade hon hemma tills jag kom hem och vi kunde smita ut och träna tillsammans.

Jag har hellre min hund hemma än boende hos någon som lär henne fel saker och inte är konsekventa för hon behöver det. Och nu när jag varit sjukskriven pga influensa i en hel vecka så går hon fortfarande på arbetsrutiner, upp vid 7 för frukost och morgon rastning, sen ser jag inte röken av henne förrän vid 11-12 när de är dags för lunch och promenad eller som nu en lekstund inomhus och rastning.  Sen går hon in i samma rutin och vi båda vilar efter lunchen och hon är inte igång förrän vid 4-5 som är den tid jag kommer hem normalt…sen att jag råkar vara hemma de rör henne inte i ryggen för hon vet så väl hur dagen ska se ut :)

Chalin3
0

Jag skulle nog tycka att det blir för jobbigt. Fast jag kan inte heller se att det finns något jobb fr mig i närheten av bostaden. Utan jag lär få pendla upp till 5 mil enkel väg. Just nu är antingen jag eller sambon hemma. Men när jag brjar jobba mer sedan så har vi det så bra att Simba följer med sambon till jobbet. Under våren kommer vi att jjobba på samma ställe båda två och det blir erfekt för Simba att vara med där. Hade vi inte haft den möjligheten hade vi inte kunnat ta beslutet att skaffa huhnd just nu.

Noa-Nisse
0

jag jobbar inte heltid utan 75% plus extra OM jag vill. jag går hemifrån kl 7 och kommer hem vid 11:30. har 45 minuters rast, tar min färdigbredda macka i kylen samtidigt som jag går med Klenod. sen slutar jag vid 14:00 eller 14:30.

tycker det fungerar utmärkt. har bara ca 2-3 min från jobbet och hem med cykel.

man kan ju inte sträva efter att jobba så lite som möjligt bara för att få ha hund eller "man måste vara sjukskriven för att kunna ha hund, annars är det synd om den för den är ensam för mycket"

Medarbetare på Hundar.ifokus

toodiloo
0

ja, alltså bor man så när jobbet är det en sak tycker jag. jag tänkte mest på folk som har 1-2 mil hem så effektiv med hunden blir 15 minuters enbart rastning + stress o ingen lunch för ägaren.. inte hållbart enligt mig. Sen beror  det ju lite på vad man har för hund också.. Ja skulle kunna tänka mig det för min hund om ja bodde så nära, men inte för en unghund tex.

Karmatarerskanise
0

#8 Man ska inte sträva efter att jobba lite nej. Men man kan ordna det på andra sätt. Hundvakt, familj, hunddagis.

För det ÄR synd om hundar som får vara ensamma hela dagarna. Bara för att ägaren ville ha hund.
Man måste tänka på djuren i första hand, inte sig själv.

LinaK
0

Jag skulle inte ha samvete till det faktiskt. Jag kan få dåligt samvete av att lämna dom en timme ibland Tungan ute Nej börjar jag jobba så skaffar jag dagmatte eller hunddagis. Om det inte går att lösa så att sambon och jag jobbar om varandra.
Tycker inte det är rätt att lämna mina hundar hemma först ca 4 timmar för att sedan komma hem och rasta den en halvtimma eller så, sen lite snopet blir hunden lämnad igen ca 3-4 timmar.

Så ser jag det.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

thilda-
0

jag brukar gå hem under rasten och ibland inte..

jag jobbar oftast 7-12.30 med 30mins rast (tar en kvart för mig att gå hem, 5min med cykel)..

ibland har jag även arbetstiderna 7 - 16.00 och då har jag en timmes rast och sen så har jag 16 - 21

Och min sambo jobbar ena veckan "morgon" dvs han kliver upp kl 03 och jobbar till lunch o ibland lite längre och nästa vecka jobbar han "kväll" och då börjar han mellan 12 - 18.00 och kommer hem sent om natten… Och han kör lastbil och det finns inga fasta tider

Noa-Nisse
0

#10 klart man ska ordna hundvakt om man jobbar 7-16 eller 17 eller vad nu heltid är?! 5 dagar i veckan!

men ibland känns det som att man får en "dålig ägrestämpel" bara för man jobbar och har hund och INTE har hundvakt.

självklart skulle jag vilja vara hemma 24/7 med Klenod men så är inte verkligheten och jag kan inte jobba mindre heller för då har jag inte råd med saker och ting som man måste ha plus lite extra för livskvaliten.

visst jag kan gå ner och bara jobba 60% och då sluta 12:30. men leva snålt. det vill inte jag. då är jag hellre borta två timmar extra! och jag vet att hon inte lider av det för precis som någon ovan skrev så är hon inne rutinerna även om jag är ledig några dagar och sover fram till när jag normalt skulle komma hem vid 14-14:30 tiden.

men visst jag kan ibland också lämna Klenod hos mamma och pappa en dag när jag jobbar eller om jag vet att efter jobbet så måste jag gå i stan och handla en present eller köpa kläder eller liknande. Men det är enstaka gånger kanske ibland en gång var 14 dag, men jag räknar inte det som dagmatte. 

men alla tycker olika och tur är ju det! dock överskrider jag aldrig 6 timmar som det är enligt lag och därför ser jag ingen fara med det heller….

Medarbetare på Hundar.ifokus

marinelady
2

Äsch tycker det behövs lite realism i den här tråden…hundar behöver ägare med pengar ägare behöver arbeta =hunden kommer vara ifrån ägare oavsett.. om du inte har möjlighet att föra med hunden till jobbet/ jobba hemifrån/ inte arbeta alls och ha inkomst av annat slag, a-kassa, försäkringskassa osv…

Annars får man acceptera att hunden lever majoriteten av sitt liv med annan person som inte arbetar eller x-antal timmar själv utomhus i hundgård eller inomhus med besök/rastning av ägaren. Precis som majoriteten av dom barn som växer upp i Sveirge inte lever med sina föräldrar utan på förskola, fritids, skola, idrottsaktiviteter… så ser verkligheten ut.

LinaK
0

#14 Men så är det väl inte, de flesta föreslår ju dagmatta, hunddagis eller någon annan lösning.

Det är väl ganska självklart att man måste jobba för att kunna försörja sig.

marinelady
0

#14 Visst är det så, dagmatte, hunddagis osv är ju en lösning som fortfarande innebär att din hund är utan sin ägare. Den är i händerna på någon annan person majoriteten av tiden av dagen..

LinaK
0

#16 Visst är det så. Men den har fortfarande sällskap av någon som aktivera den och göra roliga saker med hunden. Själv skulle jag inte lämna mina hundar hos en dagmatte innan jag märker att dom trivs med varandra.

Men personligen tycker jag att man får göra som man vill med sin hund, märker man att hunden inte mår dåligt av att lämnas ensam hemma så fine! Skitbra isåfall =)

Men jag skulle själv inte kunna lämna mina hemma med bara lite aktivering på lunchrasten.

Karmatarerskanise
0

Som sagt, hellre hunddagis, dagmatte osv än att ha hunden ensam hemma. Även om man bara jobba sex timmar om dagen hade jag löst det på detta sättet.

Vill inte lämna en hund ensam flera timmar som vardag.,

Marie80
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jobbar som dogwalker & vikarie på fritids…så vovvarna är med mig på jobbet, så åker vi till vovvarna vi ska rasta, vi går promenader, leker, aktiverar vovvarna, de får ibland springa fritt och leka, att aktivera hunden är inget som ägarna har sagt att jag behöver göra, men det är uppskattat, uppfostran och sådant får ägarna själva sköta om, men självklart frågar man hur ägarna gör i olika situationer, och mina vovvar får så mycket ,socialt umgänge, frisk luft, motion och lek och spring med andra hundar och att promenera med andra hundar.

Om jag jobbar på fritids på eftermiddagen så tar jag med mig mina vovvar och rastar de andra vovvarna, och efter det lämnar jag dem hemma innan jag åker till fritids, eller de eftermiddagar jag jobbar på fritids så får mina vovvar vara hemma, för min sambo kan oftast jobba hemifrån, och om han måste åka iväg så går han ut med dem innan, och han är max borta 2-3 timmar och efter det går han ut igen.

Och om min sambo måste åka iväg och jobba hela dagen, och jag jobbar på fritids på eftermiddagen, då går jag en morgonpromenad, på 40-45 min vid 09 tiden, sedan går min sambo ut med dem igen vid 15 tiden, men som sagt oftast är våra vovvar med mig och jobbar…

toodiloo
0

jag tycker det är helt ok att lämna hunden ibland, säg 4-5 timmar, men jag tycker det känns hemskt om jag måste åka sen igen? Det har hänt nån enstaka gång att jag rastat henne och sen åkt igen och det känns inte alls bra. Känns helt ok att hon får vila ensam några timmar, men inte sen igen :(

[Forest]
0

Vi har tur mannen jobbar natt o jag dagtid får tid för umgås med. Men han funderar på byta till dagtid/skiftande men ej natt. Då blir det jag som cycklar hem på lunchen för kortpromenad+ att jag har uppbackning av granne samt kompis vid behov. Sonen på 15 år kommer hem vid 14-15 tiden då finns han hemma iaf med hundarna samt kan ta ut dom men funderar på skaffa oss en dagmatte/husse sen OM det blir så att mannen jobbar dag.

Ellenfyrkant
0

Jag pluggar och löser det så att jag går till hunden på lunch och raster. Gångavstånd till skolan. Perfekt!

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Jag pluggar och löser det så att jag går till hunden på lunch och raster. Gångavstånd till skolan. Perfekt!

Mvh Ellenfyrkant

Zabina
0

Tycker inte det finns några rätt eller fel vad gäller detta, utan det beror helt och hållet på hund och hur den mår av att vara ensam. Sen tycker jag inte en hund ska vara ensam mer än 4-6 timmar om dagen ändå, dom är ju trots allt flockdjur. Jag tror trots detta att min hund har det bättre ensam hemma än tex. på hunddagis, dagmatte el. likn. Han skulle inte kunna slappna av på hela dagen och det skulle inte kännas rätt emot honom.  

När jag jobbade 75% gick jag hem på lunchen. Jobbade 8-12, rast mellan 12-13, sen tillbaka till jobbet 13-15. Detta funkade helt okej, men det kändes inte bra att lämna honom så mycket. Nu pluggar jag på distans och är hemma jämt, toppen!!! Glad

Jag kommer antagligen gå ner lite i tid när jag börjar jobba igen. Kanske börjar jobba ca 60-65%, hellre det än att ha dåligt samvete dagarna i ända.

rebz
0

#24 Håller med dig :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se