Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8208 ggr
mahre
0

nu är han hem kommen.

Oh vad underbar han är, min lilla sötnos.

Inte nog med att han är merle han har ett ljust och ett mörkt öga. så söt….

Nu har jag en fråga oxå..

Hur mycket mat ska han ha? Hon sa 3 dl upp delat på tre gånger.. tycker ni att det räcker ??

som sagt det är mycket jag glömt :)

mahre

toodiloo
0

Vad är det för hund?

Karmatarerskanise
0

VAd kul :D Jag vet inte hur mycket en grand d. ska äta.

toodiloo
0

Är det en grand danois? Det beror väl på vilket foder du har o så, men 3 dl låter lite…eller är det en valp? (Jag har inte sett tidigare trådar)

Maja2
0

Du kan nog tryggt lita på vad uppfödaren rekommenderar i första hand.

Noa-Nisse
0

Oj, min 14 månaders Grand Danois (alltså nästintill vuxna hund) äter 3 dl 3 gånger om dagen, alltså samma som din. så jag tyckte det lät mycket för en 8-veckorsvalp! det är ju viktigt att inte ge för mycket! men jag hade gjort som uppfödaren sagt och inget annat, hon/han om någon har ju erfarenhet :)

lycka till med lilla skrutten :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

toodiloo
0

men 3 dl uppdelat på 3 gånger uppfattade jag som 1dlX3?, alltså 3dl per dag sammanlagt?

Karmatarerskanise
0

#5 Det är inte samma som TS valp äter nej. Den äter 3dl uppdelat på 3 gånger på en dag.

Jag hade litat på uppfödaren.

Noa-Nisse
0

jahaa! oj, läste fel! ja det tycker jag stämmer bra 1 X 3 d alltså.

att övergöda en valp är ju inte bra, speciellt inte så snabbväxande raser.

du får lägga upp lite bilder på lilla skrymer sen :)

Karmatarerskanise
0

Glad

mahre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Ja det är en valp och en grand dane. Jag har Doggys valp foder, för han är van vid Doggy och jag vill ju inte att han lir dålig i magen direkt han kommit hem..

#5 hahaha… sånt händer…
Jag läste på en sida att vuxen äter ca:2,5-3 liter om dagen, så jag tyckte bara att det lät lite med 3 dl om dagen..

Jag får lite på uppfödaren så klart :)

toodiloo
0

Så du ger samma foder som uppf? Isåfall tycker jag absolut att du ska göra som hon sa.. Men om du märker att han blir tunn eller så får du ju öka.. han växer väl en del också kan jag tänka mig ;)

Karmatarerskanise
0

Så sööööt :)

Noa-Nisse
0

#10 Guuud vilken söt kille :D
ja jag har också läst att en vuxen ska äta 2,5-3 liter torrfoder om dagen! men hade jag gett det hade min rullat ut ^^ min klenod är lite mullig redan så hade inte gjort något om hon gick ner en 4-5 kg heller :P hon ärter ju 9 dl sammanlagt, men kan tänka mig att din behöver äta mer som vuxen då din är hane :)

[Yezz-an]
0

Använder du Doggy så får du ge ganska mycket foder för att det ska täcka näringsbehovet och energibehovet. Så 3 dl, 3 ggr/dag kan vara rimligt.

Har du någon vän som uttalar sig om att det är för mycket, så kan det bero på att han/hon använder foder av annat märke som ger mer, och därför inte behöver använda lika stor mängd.

fettmedkevlar
0

#14 Det behöver ju inte stämma på TS hund, alla hundar är olika när det kommer till foder.

Till TS, kör på som uppfödaren sa. Och som andra sagt i tråden, märker du att han blir tunn så öka fodermängden.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

mahre
0

Ni är så gulliga allihop ..

Jag har Doggys valp mat. Men jag har ökat hans mat till 5 dl om dagen,

då uppfödaren hade kört doggy vuxen.

Har ni någon mat som ni tycker är bättre? 
Jag tittade på ett hos vetrinären, men det var hemskt dyrt.
Man ska kanske inte titta på priset när det gäller djuren, men jag måste det.

Nu ska jag gå en sväng med min älskling.. Han vill inte, men jag vill ge honom regelbundenhet.

GUD vad han är underbar… Tyst Jag är nog värdens lyckligaste käring nu

mahre

Noa-Nisse
0

#16, häärligt att det går bra :D

zoolatri
0

Vilken sötnos! Lycka till med din "lille" killeKyss

twinkime
0

Vad bra att du ökade mathalten och hoppas på att allt kommer gå bra med din valp. verkligen en fin hund du skaffat dig.  Nu vilar ett äventyr framför dig varje dag är en ny dag (= Riktigt fin!

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Isnona
0

Men jisses vilken sötnos! Grattis!

Min 4åriga grand danois hane äter 1,5 liter om dagen med doggy professional. Vet inte vad en valp ska ha, men skulle nog litat på uppfödaren :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

JossanH
0

#16 Borde det inte vara så att det är mer näring för balpen i ett valpfoder än i ett vuxenfoder och att man då inte borde öka för den skull?
Illrar tex ska ju ha kattungefoder för att det är tex mer fett än i vuxenfoder..
Bara en tanke..
Sjukt söt vovve för övrigt! Grandisar är lite av en favorit och din var verkligen underbart vacker redan nu :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

mahre
0

Jag har läst lite på olika mat nu och måste säga att Doggy har bland dom lägsta i sina "nytigheter" dessutom har dom lägst protinhalt hitills i alla fall..

Jag ska gå och prata med en som har Kennel här borta och reda upp det, så Skrymer varken får för mycket eller för lite..

Tack för att ni svarar.. jag blir så glad

Naiz
0

Nu har jag aldrig haft en GD och har ingen aning om vilket foder som funkar bra/hur mkt dom ska ha.

Vet inte hur gammal valpen är?

Men jag vet hon som äger min hund har ju 2 st greyhoundvalpar hemma. Dom är snart 5 månader och äter 5dl morgon och 5dl kväll. Det har dom gjort sen dom va ca 3 månader har jag för mej. Dom äter eukanuba puppy (finns säkert fler att välja på?)

Jag anser att en valp kan vara lite tjock (inte smällfet), för då har den nåt att växa i. Man behöver aldrig oroa sej för att den ska växa fel/för lite.. Eller hur jag ska förklara.

Men jag vet inte om det skiljer sej från russkiy toy/greyhound och GD osv..?

Noa-Nisse
0

Jag skulle inte själv expremintera. Lyd uppfödaren och ingen annan, hon/han vet bäst.

En GD ska absolut inte vara lite extra fet för det är bra att växa i. en GD ska vara slank som valp, det är mycket som kan gå fel när en liten valp på 800 g ska växa till en bjässe på över 70 kilo under ett års tid. överväxt = inget man vill på en så snabbväxande ras. de ska växa så lungt så möjligt med ett inte så högt proteinrikt foder.

nej det går inte att gämföra en russkiy toy, Greyhound och en grand danois…

[hyperiion]
0

Jag använder Doggy och är nöjd med de. Jag har bara lyssnat på uppfödaren och sen känt efter på valpen själv:).
Har aldrig sätt en GD i den färgen förut:O Verkligen otroligt vacker och söt:). Du har inte lust att visa en profilbild på sötnosen?

JossanH
0

Och själv är jag av den tron att det aldrig skadar att styrka en teori från fler än en person. Vem har sagt att uppfödaren vet bäst? Det kanske inte är så.. Nu har jag ju ingen aning vem som är din uppfödare och man ska väl utgå från att någon som föder upp vet dom pysslar med men tycker att man har fått det motbevisat många gånger i djurvärlden.. Tyvärr…

Känner du att du litar på din uppfödare så följ dennes råd men det skadar aldrig att läsa på lite på egen hand och fråga andra människor om råd, ingen kan ju tvinga någon att göra som dom säger det är ju därför råd är så bra- man tar dom till sig och bedömmer själv hur man ska behandla det som sägs :)

Lycka till med din ursöta vovve!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

mahre
0

Detta är den bästa bilden jag har ännu på profil.

Visst är han underbar i färgen. Jag har fått många kommentarer om just hans färg, och när dom ser att han har ett grönt och ett blått öga så tycker dom att han är ännu sötare. Menjag hade tyckt att han är sötast i världen även om ingen annan tyckt det :)

Det är klart att jag kanske litar på henne i stort, jag känner henne inte, men hon har haft många kullar så hon kanske vet.
Det var bara det att jag hakade upp mig på att hon sa att hon använde doggy adult rakt igenom, för att det var billigast….

Tack alla som är gulliga att skriva till mig…

Mira89
0

TS: Uppfödaren menade inte 3 dl, tre gånger om dagen alltså 9 dl allt som allt? 

#5 Vilken tur du har..! Du har iofs en tik men oj vad billigt det skulle vara om min grandiskille åt den "lilla" mängden Tungan ute.

Var tvungen att rota fram mina papper "Skötsel och vård av Grand Danois" som jag fick med mig i somras när jag hämtade hem mitt lilla kräk. Då åt han 2-3 dl fyra gånger om dagen. Så småningom ökade jag på mängden men serverade tre gånger om dagen. 

Idag, snart 10 månader gammal äter han 8 dl tre gåner om dagen. 8x3 = 24 dl om jag inte misstar mig… Han mår prima! Matte också som får bära på 15kg:s säckar ofta… Flört

Noa-Nisse
0

#28 herregud :O 24 dl om dagen :O jag kan inte sluta att gapa ;)

och min tik är ändå ganskastor för att vara tik och stor för sin ålder :S förstår att du bär på säckar ofta!

vad för mat äter han då?

Mira89
0

Han äter fortfarande Eukanuba Puppy Large Breed. Uppfödaren sa att jag skulle vänta med Adult tills han blir 18 månader, men de flesta av hans kullsyskon äter redan vuxenfoder. 

Det är som sagt en djungel det där med foder, så jag gör som många här säger och lyssnar till uppfödarens råd. Hon brukar alltid säga "Håll koll på hullet bara." Öh…ok Tungan ute

Såhär ser mitt lilla stora monster ut nu iaf (bilden).

mahre
0

Mira

Vad menar du? Du skrev " TS: uppfödaren menade inte 3dl, tre gånger dagligen alltså 9 dl allt som allt" ?

jag förstår inte?

menar du att han ska ha 9 dl om dagen?

Jag har oxå läst att Doggy rekomenderar 2,5-3 l om dagen till fullvuxen  GD.

jäklar vad vacker din bus är.. Tjusig..

Jag är så glad att vi har honom.

Mira89
0

Ursäkta det ev. syftningsfelet Glad. Det jag menade var "Menade uppfödaren 3 dl tre gånger om dagen eller menade uppfödaren 3 dl per dag allt som allt?" 

Frågan har säkert besvarats men jag har inte läst alla inlägg. Tyckte bara att 3 dl om dagen allt som allt lät himla lite. Men som sagt, jag är ingen foderexpert Tungan ute.

Tack! Han är jättevacker…förutom när han just har ätit och druckit och lägger huvudet i knäet på en…haha!

Noa-Nisse
0

#32, Det är alltid slabbigt och slammigt efter de ha ätit och druckit och typiskt är det alltid då de vill kela som mest ;)

Han är jättefin och elegant och ser ju fin ut i hullet :)

#31, förstår att du är glad över honom, han är ju en riktig liten guldklimp! ser fram emot fler bilder på honom :D

Jag skulle vilja väga min för att se hur mycket hon väger. Kan man bara komma in och fråga om de har tid att väga min hund på djursjukhuset? Hon vägde 45 när jag köpte henne, efter det har hon ju vuxit och blivit större men nu har jag fått net henne i bra hull. hon hade några kilo extra på magen ;) gav henne 11 dl om dagen innan men nu börjar hon bli perfekt på 9 dl :)

Mira89
0

Drooling Danes…fantastisk ras! =)

Håller med Noa-Nisse, fler bilder på sötnosen! Kom ihåg att ta massor, massor med bilder, en grandis växer så himla fort! Jag tittar på gamla valpbilder nu och suckar och tänker tillbaka…"Jag minns när han inte nådde upp till köksbordet och min smörgås…"

Du kan gå in på vilken djurklinik/djursjukhus som helst skulle jag tro. Det har iaf jag gjort, och min hunds kullsyskon. Annars brukar de flesta djurbutiker och zooaffärer ha en våg. Vet inte om ni har DjurMagazinet där du bor men dom brukar ha en våg. Bara att kliva in och sätta klunsen på vågen och sen gasta "Jösses!"…det brukar iaf dom förbipasserande göra ;).

Noa-Nisse
0

#34 hahaha ja de växer fort ;) nu har ju jag inte varit med om min när hon var riktigt liten utan fick ju henne lite senare :)

Nä vi har inte Djurmagazinet här men vi har Arken och Zoologiska. båda affärerna är väldigt små. man får nära på gå in och backa ut ;)

Drooling danes ^^ Kyss haha

mahre
0

Jag tycker oxå att tre dl / dag är lite, men det var det hon sa. Jag har gått över till rekomenderat av fodertillverkaren. Jag har köpt Standardt valpfoder för stora hundar.

Ja.. jag måste ta massa kort har jag märkt, för bara dessa 14 dagarna som han varit hos oss, så har han sträkt på sig.

Han kunde inte alls ta sig upp i soffan när han kom.
I måndags, kunde han komma upp med jätte språng
från köket och en himla bra attityd och i morse när jag satt
och drack kaffe hoppade han upp utan språng,
bara attityd Tyst

Och fantastiskt är hur en så liten vovve kan ställa till med så mycket bus hahaha….. Han är underbar
dessutom är han så snäll och väldigt lättlärd, verkar det som.

Drooling danes ^^ Kul.

Mahre

mahre
0

Min älsklings söta tryne

mahre
0

Och nyfiken på vad matte gör med den där konstiga saken som blinkar

localoca
0

38# underbart att han kommit hem nu! han är underbar :D minns när du skrev om honom sist :D:D tror han kommer bli underbar som vuxen :D

jag ger mina 6 veckors valpar 1 dl/5 ggr dagen (uppblött) av doggys valpfoder. jag tycker att det är ett bra foder för de blir mätta och nöjda och växer som tusan :D De ska ha 3-4 dl mat om dagen

dock har jag börjat att minska på blötläggningen så de äter torrfoder när de lämnar mej :) det går kanon och det är så kul att de börjat dricka vatten nu :D

Min valp vägde ca 2,5-3 kg när jag fick hem henne vid 7 veckor. den största väger… 4300 gram (4.3 kg!!!) och minstingen har kommit ifatt och väger 3200 gram :)

jag önskar dej lycka till med lillfisen som snart är storfis och kommer äta dej ur huset :D:D

om du vill stanna vid doggy men ha ett lite finare foder så kan jag tipsa om bozita, vilket är ett syskonmärke till doggy. jag har det till min stora tik skulle haft det till valparna, men ingen kunde få hem valpfodret :/

de även ett dyrare foder, bozita robur :) med bozita rubor valpfoder så finns det en säck med extra stora bitar

http://www.bozita.com/sv/Bozita/Produktgrupper/Bozita-torrfoder/bozita-junior/  = vanliga valpfodret

http://www.bozita.com/sv/Robur/Produkter/robur-breederxl/   = valpfodret med extra stora bitar

min tik har varit otroligt kräsen med maten hela livet, men med doggys valpmat har hon lyckats behålla sitt hull :D samt att jag hade bozita aktiv innan och det åt hon kanonbra av :)

så jag rekomenderar det :) sen gäller det ju att välja rätt foder till sin hund :) såg att de hade vuxenfoder på bozita, här kan du läsa om det: http://www.bozita.com/sv/Bozita/Produktgrupper/Bozita-torrfoder/Bozita-originalxl/ 

lycka till :)

Noa-Nisse
0

gud vilken sötis han är :D

vad var det nu han heter? vart kommer han ifrån? :D

mahre
0

Han heter Skrymer, en del har svårt för namnet, men jag gillar det och det gör ha med.

39#

Tack för alla tips. Jag ska kolla om jag ger för lite mat till min älskling. Vi har en toppen hundshop som jag har för mig att vi kan väga honom i. För om du ger dina som är 6 veckor 5 om dagen är ju det på tok för lite. 
Jag märker bara när han äter att det kanske är fö lite, för han gnur, jag har ökat, men det känns bra att du ger mer…
han blir ju tio veckor på måndag och får nu 6dl om dagen.
Har du många valpar? Lite kort är kul ^^
Jag ska oxå kolla upp Bozita och se vad som gäller där. Vi har ju Doggy fabriken runt hörnet så jag ska ringa och kolla om jag kan köpa från fabriken.
tusen tack för att du tog dig tid.

# till alla.

ni är så fina som uppmuntrar och kommenterar. Tack