Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 4031 ggr
[Hhannah]
0

Bus & jakt problem..?

Ha 2 problem med min älskling…

1. Ajjax förstår inte när man försöker busa med honom. Han sätter sig ner med öronen bakåt o se helt oskyldig ut. Typ som han tror att man är arg på honom, och ändå är man jätte glad i rösten o skratta o försöker busa med honom. Busa man med nån av dom andra så sitter han mestadels o kolla på. Ibland kanske han försöker bita den andra i benet o sådär. Men när vi (jag & min sambo) försöker busa med han så sätter han sig som sagt ner o ibland lägger sig. Är de normalt med en "valp" på snart 1 år?

2. Vi försöker få Ajjax till att börja jaga. Ha börjat gå lite i skogen o sådär. Han springer inte långt o gå nästan alltid vid benen. Idag gick vi ut med han o Gina (en av dom andra hundarna) Vi hade ingen pejl på honom, men på den andra. Han sprang efter henne o jag o min sambo gick o sen efter en stund när dom va borta 800m väntade vi in dom o sådär. Men då hade Ajjax sprungit hem. Hur ska man få han att förstå att han ska följa efter den andra hunden, eller våga springa iväg själv? Var även ute i lördags och då fick Rex (en av dom andra hundarna) upptag, men Ajjax brydde sig inte utan sprang runt benen på oss. Sen även idag, så va vi iväg så hade Gina öppnat dörren, så Gina o Ajjax hade sprungit ut. Men Ajjax va vid tomten. Varför följde han inte efter liksom?   Hur ska man få honom att förstå att han ska springa iväg? Iofs är han snart bara 1år men iaf..

Maja2
0

Det låter som att han är väldigt osäker. Att han inte vågar leka med er är ju ett tecken på det. Hur länge har ni haft honom?  Hur ser en dag ut hos er? Hur aktiveras han? Han verkar inte ha så stort självförtroende.

Att jaga in en hund, och få en bra jakthund, innebär väl inte att man ska låta dem smita och jaga på eget bevåg?

[Doglovers]
0

Gå i skogen med honom ensam. Ta en bra bok och lite fika och sätt dej vid en brasa. Så får han söka ut på egen hand.

Vad är det för ras? Vad ska nui jaga med honom?

Han verkar lite osäker. Varje gång han söker ut och kommer tillbaka klappar du om honom och berömmer. Sen kan du flytta dej en bit tills han får något spännande i nosen. Då sätter du dej igen. Så kan du hålla på, så får du se hur det blir. Då behöver han inte försöka hålla reda på dej i skogen. Han vet var du är och känner sej trygg.

[Hhannah]
0

#1. Ja, det verka nästan som att han är det. Vet inte om vi gjort något fel när han va mindre eller vad det beror på?? Vi ha haft han sen han föddes. Både modern o fadern bor hos oss också. Även farbrorden. Så vi ha 4 hundar sammanlagt. En dag hos oss är inte så märkvärdig egentligen. Han får vara ute väldigt mycket, springa lös. Han tycker om när man leker tafatt med honom. Det tycker han är jätte roligt. Vet inte om det kanske beror på att han har större utrymme att springa på eller vad det är som  gör det så roligt? Men inomhus går inte alls att busa upp honom. Jag brukar slänga ut lite mat så han få leta upp och sådär. Även gjort det ute på en åker där grisarna varit. De tyckte han va kul :))

Och nej, givetvis inte. Men det känns som att om vilken hund som helst skulle sprungit iväg om den fått chansen..

[Hhannah]
0

#2. Ja, det hade vi tänkt göra nu när det bli finare väder så man kan vara ute. Både mysigt o nyttigt.

Han är en blandras mellan västlaika & gråhund. Tror min sambo vill att han ska jaga både älg & gris. Mest för spåra med honom.

Tack, det ska jag testa med! :))

Maja2
0

Gör mer aktiviteter med honom, utmaningar, fysiska och psykiska. Det är mitt tips

Vattnadal
0

Kanske testa att lägga blodspår för att väcka jaktluksten lite? Blodspår som berikning låter hunden få en huvudroll, vilket stärker en ängslig hund. Det gäller att satsa på att ha så lite människolukt som möjligt, orört vilt, mycket blod, inte sprida onödiga människolukter od. Hitta någon att gå en kurs för, och skilj gärna på blodspår och viltspår. Viltspår är en tävlingsform, blodspår är att få hunden att jaga på riktigt, även om det är konstlat.

När det handlar om lek: Har du en rädd och ängslig hund, måste du vara extra noga med kroppsspårket. Se till att ha tyngdpunkten bakåt, så att du inte är hotfull. Gör en ny speciell leksak, gärna en rulle av kaninskinn ed, med ett rejält snöre på 2 m eller så. Lek in den genom att från början absolut inte låta hunden ha den, håll den i famnen, prata och gulla med den, låt hunden bara skymta den. Skynda dig att "skydda" den från hunden, och uppför dig som om den är något levande, nästan. Sen låter du hunden titta väldigt snabbt, ta bort, osv. Pyssla och greja allt du kan för att väcka ett intresse, och vara lltid positiv och glad. Sen låter du hunden nosa lite närmare. Nu kan du testa att slänga iväg den, men behålla snöret i handen. Ryck, så att den rör sig lite, sicksackigt och roligt. Låt hunden jaga den, som man gör med en katt som leker med parrestuss i snöre. Lek så ofta och mycket, så att hunden lär sig den leken. Sen kan du låta hunden fånga den, och leka dragkamp. Tänk då på att ha lång avstånd från början, om hunden är osäker. Det kan tom behövas att du inte tittar på hunden, särskilt när man håller med kortare snöre, eller såsmåningom håller direkt i rullen. Vissa hundar vill helst att man vrider bort kroppen från dem, för att de ska kunna leka dragkamp. När de lär sig att det är en rolig lek, och att vi inte är hotfulla, kan man leka mer och mer "vanligt" med dem.

Jag har en mkt signalkänslig och icke föremålsintresserad hund. Vi har kampat ett fåtal gånger, då alltid med bytet i slutet av ett blodspår.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hhannah]
0

#5, De ska jag testa. Ha du några tips på bra hjärngympa?

#6.  Oj! Tack så mycket. Ska verkligen be min sambo ta hem lite blod o sånt så vi kan lägga ut ett spår. Han bruka tugga på älgben ibland.  :))

Och tack för tipset om lek grejen. Ska verkligen testa det!! :D Ska även kolla upp det med jakt kurs :))

marinelady
0

#6  Lekgrejen är ett toppen förslag använde de på min terrier som inte alls visste hur hon riktigt skulle ta en lekinvit.. och idag kan vi leka både med och utan leksak :) fast hon har fortfarande bara en leksak som hon älskar och det är kanintrasan i snöre.