Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5074 ggr
LeS-
0

Dilemma

Hej!

Jag vet inte om många känner igen sig i mitt dilemma eller om det bara e jag som är konstig.

Jag har nästan nyligen adopterat Jason. Han är en otroligt kärleksfull hund med låg energi som gärna vill vara så nära mig som möjligt hela tiden. Helst PÅ mig. Detta tycker jag är jättegulligt så han har fått sova i min säng och sitter i soffan med mig (tills han blir för varm, för då hoppar han ner).

Problemet är att han är en fällande vovve och trots att jag använder furminator och borstar honom med vanlig borste dagligen så kommer man inte undan hans hår. Det blir lite av en matta på både soffa säng och matta här hemma.

Jag vill så gärna ha honom nära mig samtidigt som det blir ett evigt städandet. Sen känner jag mig elak när jag inte låter honom komma upp till sängen o vara nära mig. Jag vill ju också ha honom nära..

..vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägg, kanske bara skriva av mig och veta om det finns fler där ute som har haft samma dilemma?

[Hilo]
0

Foderbyte.
Testa det, det kan vara en faktor till överdrivet fällande.

Helenaaa
0

om du vill vara nära din vovve skulle du ju kunna sitta på golvet med honom.. Flört han kan ha en dyna som du också sitter på,hehe

en lösning ifall du inte vill att fällandet ska drabba soffan^^

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

marinelady
0

Eller så gör du som jag och klar in soffan i mysiga plädar.. min hund fäller ändå inte som andra men ja..det syns när man har en svart hund och ljusblå soffa.  Så jag klädde in soffan i en pälsimitations pläd som jag hittade på ICA så nu är soffan räddad för ett tag.

tsset
0

Adopterat säger du… från utlandet då alltså?

Det jag tänker på är pälsbyte i och med förändrat klimat, eller annat som gjort att han har sin fällningsperiod nu. Min ena drog igång sin för någon månad sen, då det var dags att släppa valppälsen.

Och jo, jag har lite samma dilemma… eller, min är och har inte varit spontan när det gäller gosande och så och då vill jag ju inte gärna ta ned honom när han väl vill gosa i soffan eller kela eller ligga i sängen… men det ger ju en ljus "matta" direkt. Lösningen har varit att hitta rätt teknik i pälsborttagning från "rätt" material - stryka med fingrarna och samla ihop varje morgon ;)

LeS-
0

#1 Ja han fick nåt skitfoder innan. Jag har bytt till RC, vet inte om det kommer hjälpa, han har inte ätit det så länge. Sen har jag köpt en laxolja som tydligen ska vara bra mot fällande..vi får se om det hjälper. Men det kan mycket völ bero på hans tidigare skitmat

#2 Haha jo det hade varit en lösnig..får testa det :)

#3 Du det har jag med tänkt på! Jag har faktiskt köpt ett lakan som jag klät den med. Så nu får han komma upp igen :)

LeS-
0

#4 Ja från utlandet, från en organisation här i Budapest som heter budadogs:

http://www.bricksite.com/budadogs

Jag bor här i budapest och pluggar.

Ok, vad har du för teknink och vad använder du för material?

tsset
0

#6 Ahaaa… ja men då är det ju inte från utlandet utan en adoption I landet. Tänkte om det vart en omställning från 30+ till 20- ;)

På de flesta material kan man gnugga ihop pälsen med fingrarna. Tänk "gnuggga händerna mot varandra för att få värme" fast mot materialet då. Bomullsplagg och lakan funkar det fint på, värre med stickade plagg… har hört något om att diskhandskar ska hjälpa men aldrig testat själv…

Maja2
0

Jag har köpt en "nyckelpiga" , en gummigrej med piggar, som är superbra. Man skrapar ihop håren från soffan, sängen, kläder, funkar hur bra som helst.

Köpte den på Björkis för en hundralapp.