Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3724 ggr
[Driva]
0

Lyckats klippa klorna!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter ett år har jag nu ätligen lyckats klippa alla klor på hundrackarn!

Nellie tog vi över för ett år sedan, hon var då 2,5 år. Och jag gissar att kloklippning inte hade varit så trevlig innan för hon fick typ panik när man tog fram klosaxen. Och hunden som aldrig är aggressiv blev så stressad och rädd att hon nästan blev aggressiv.

Så jag har klippt två sporrar som började korva sig, det är de enda och sedan en halv klo lite då och då när jag försökt.

Jag har under året börjat ta på hennes tassar och klor när hon är avslappnad, bara för att öva.

Så idag när vi busade så tänkte jag att NÄE nu får det vara nog, nu ska kliorna klippas. För hon litar så pass på mig nu också så jag kände att det var dags att testa.

Så fram med en burk med hackad korv. och klosaxen. Så tog jag tag i ena tassen, lugnt men bestämt, medan hon stod upp. Så fick hon korv medan jag höll i den och sedan klippte jag en klo, bara pyttelite så att jag verkligen inte kunde klippa i någon pulpa. Och så fick hon korv och så fortsatte vi så. Och nu är alla klorna klippta!

OCh nu låter det inte "klickediklick" när hon går över parketten längre.

Känner bara mig så stolt över att min lilla hund nu litar så pass mycket på mig och att trots att hon tyckte det var läskigt ändå stod still när jag sa till henne!

LinaK
0

Vad kul att ni gör framsteg Skrattande Verkar vara många som har problem med kloklippning som är så pass viktigt.

Bra jobbat och en stor eloge till dig som inte gav upp Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Yezz-an]
0

Visst är det kul när man ser att man gör framsteg Glad

Grattis till första helklippningen!

[Driva]
0

#1 Jag har ju mått lite dåligt över hennes klor :(
Men jag tror det var bra att det fick ta lite tid så det inte blev ännu värre, nu känns det som att jag kan ta lite i taget och det kommer bara bli bättre, istället för en negativ sprial :)

Vattnadal
0

Just att hunden får stå upp kan hjälpa massor. Är de rädda blir det ännu värre när vi tvingar ner dem och håller fast dem på golvet.

Vad underbart härligt att ni har en så fin relation att det går bra nu!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

localoca
0

min tik var inte alls klotränad när jag fick hem henne vid 7 veckr :/ det var skitjobbigt att börja då!

var en kamp och det är det fortfarande, men hon accepterar det och det är jag glad över!

jag klipper valparnas klor minst 1 ggr vecka och det går kanon med alla utom en, men hon är en liten bitch

Helenaaa
0

5, jag kanske missförstår.. men tog du hem en valp vid 7 veckor ålder? Rynkar på näsan

ts, grattis!! :D själv har jag problem med kloklippning :/ ska prova det sättet du gjorde! Skrattande

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[Driva]
0

#6 Tack! Jag tror iof jag kan jobba mer med det, men jag har också tyckt det varit en jobbig sak. Men man kan nu göra vad som helst med henne när man busar och man märket att hon litar på den. Så därför tänkta jag att när vi nu busade och hon var i det menatala tillståndet så kunde vi lika gärna pröva att klippa klorna också. Utan att göra det till en stor grej, plus att vi båda var glada och fortfarande lite uppe i lekandet.

Karmatarerskanise
0

Grattis till framstegen Skrattande

localoca
0

6# ja, det gjorde jag, men jag hade fattat det som att hon var 8 veckor :/ upptäckte det vid 6 mån ålder. hade jag märkt det tidigare hade jag anmält uppfödaren

lite OT

tsset
0

Härligt!

Min lilla hade precis börjat krångla med kloklippningen när jag fick hem honom. På hans reaktion såg jag att det nog var ganska mycket krångel, testade en gång men sket sen i det och la undan klosaxen bland de övriga…

Bytte istället till fil på han också, och sen var det bara att träna. Lägga sig - korvbit, lägga sig och få fila lite - korvbit, lägga sig och få en hel klo filad - korvbit. Självklart med fler steg än så men i korta drag ;)

Känns så himla bra när de verkligen vill göra något som tidigare varit svårt! Också tar det något fruktansvärt på huvudet på dem, att göra något man egentligen inte vill för att få något man vill ha… lillskiten blir heeeelt slut efteråt, men han gör ju ALLT frivilligt och med glädje också ;)