Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 18594 ggr
Karmatarerskanise
0

Att raka sin hund

Fortsätter på ämnet "Raka sin hund".
Svar på #15.

När man letar hund tycker jag det viktigaste är att mentaliteten passar. Är då rasen långhårig, och man känner för att raka den så är det inget fel med det, så länge hunden inte tar skada. Jag tror ju inte hunden byr sig. "Oh nooo, jag som ser ut som ett fån i rakat" ;)

Du verkar tycka att utseendet är viktigt i valet av hund. För mig är som sagt mentaliteten viktigare. Så rasstandard är inget viktigt. Att klippa sin hund rastypiskt bara för att det är sagt att man ska göra det är för mig ofattbart. Visst, gillar man hur hunden ser ut i den klippningen ska man ju självklart göra det, men inte för att man känner att man måste. Min hund, mina val (så klart i samråd med hunden) ;)

Har hört att vissa raser inte kan skydda sig mot värme om man rakar dom. Någon som vet om det stämmer? Eller är det om man rakar sin hund för kort?

Emaljoh4
0

vad jag vet så är det så med Sheltiens päls.

Underullen skyddar mot sol, kyla m.m, och rakar man då pälsen, så kan hunden bli för varm

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

LinaK
0

Jag tycker det är helt okej att klippa ned sin hund om man vill, ska hunden inte användas inom avel eller utställning varför ska man då inte underlätta det hela för både hunden och en själv. Min hund trivs bättre att vara korthårig. Från början var det tänkt att han skulle ställas ut, men så blev det inte pga ett underbett, därför klipper jag ned honom nu. Så jag var beredd från början att hålla på med hans päls. Men ser ingen anledning att ha kvar pälsen nu när han endast är till sällskap.

Så länge hunden inte lider av det så tycker jag det är upp till var och en att raka och klippa sina hundar. Det har ju hänt mycket sedan dessa raser avlades fram, vissa utav de långhåriga raserna används ju till annat idag än vad dom var menade för när dom avlades fram. Då var det många små långhåriga raser som användes som sällskap och sängvärmare på hoven, så är det ju inte riktigt idag. Därför får man anpassa hunden efter tiden, och inte bara för att dom alltid sett ut så.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

#1 Precis! Finns ju hundar med underull som skyddar mot sol, kyla och som du säger. De raserna ska såklart inte rakas, då man förstör deras naturliga skydd.

Men det är långt ifrån alla långhåriga raser som har denna päls.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Arrowhead
0

Hur är de med puffar då? Har en liten tik, blandis mellan puff och papillon, har dom nåt sånt skydd?
Vi har rakat henne för hon fick en massa tovor av ett täcke vi brukar använda, fatta inte de förrän hon hade för mycke så enklast att bara raka av allt och börja om :)

[Hilo]
0

Jag rakar ner min blandrastik..
Jag tycker inte att pälsen ska avgöra om man skaffar en hund eller ej..

Att hunden passar mig, och jag passar med hunden är viktigast..
Förstår ärligt inte varför folk har så Stora problem med folk som trimmar ner sina hundar Obestämd

fidojunior
0

Jag rakar alltid ner min Pudel, förutom på vintrar. Ser inget fel med att raka sin hund. Han slipper bli för varm, han slipper att frön/gräs/små pinnar osv fastnar i pälsen, man hittar djur som fästingar bättre, han slipper bli lika smutsig och jag ser inga nackdelar med att klippa ner hunden, förutom under vintern då det är kallt.

Alla djur, även vi människor, har hår av en anledning men ändå så rakar vi oss på huvudet, armar, ben m.m. Om det är okej för oss, varför inte för hunden?

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

SaraC
0

Det beror ju helt på vad hunden har för pälstyp. Är det en päls där underull och täckhår tillsammans fyller sin funktion att stå emot väder och vind så kan det ju få väldigt otrevliga följder om man rakar (eller trimmar för mycket) hunden. Har man en hund med sådan päls att det inte spelar någon roll om man rakar eller trimmar spelar det inte någon som helst roll för mig hur folk väljer att sin hund ska se ut.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Noa-Nisse
0

mina föräldrars hund är en dvärg/mellan Pudel och vi sickar iväg honom 4 ggr per år och då blir han nerklippt så det är endast ca 3 cm långt!

kan inte annat än att hålla med om vad #6 skriver

fast vi klipper ju även honom på vintern för det fastnar så mycket och stora snöbollar i honom  liksom. Han fryser lika mycket med päls som utan när det är vinter. Pudlar har väl ingen underull? eller är det fel?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

#7 Då gäller det att man vet vilken typ av päls ens egen hund har. Kan ju gå riktigt illa om man rakar fel ras.

SaraC
0

#9 Ja, det är väldigt viktigt. Det hör väl till steg 1 när man väljer ras. Vill man inte ha något långhårigt kollar man noga upp att det går att raka/trimma eller så väljer man en annan ras.

Har hört skräckhistorier om hundar som dött av värmeslag efter att ägarna rakat ned dem.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

#10 Ja, jag har också hört sådana historier.
Då är det bra att varna inför sommaren om detta :)

[Forest]
0

Jag har Pudel som nu kommer ställs ut därmed kommer ha utställningspäls. Men henne kommer vi sen ha nerklippt just för att det är smidigare man slipper locka bort mycket skärp i pälsen anser att man ska kunna gå i skog o mark o låta hunden vara hund. Nu får jag ha på henne overall i skogen (i vår) just för att inte slita på pälsen. Anser att det är även skönare för henne att slippa ovarall o få skurutta hur hon vill där hon vill utan att behöva vara på trimmbordet i 1-2 efter skogspromanaden.

Men jag ka inte ha henner nerrakad helt det anser jag otroligt fult man ska ha en hund ska den se ut som sin "ras".

[Yezz-an]
1

Riktigt bra inlägg Glad Du ger en bra bild av hur det kan vara att behålla hundens naturliga päls, även om man valde rätt ras för att man har intresse för utställningar och pälsvård. Tackar!

[Forest]
0

13 vart visst lite väl mycket stavfel Obestämd åh jag är trött då blir jag slarvig o inte läser igenom vad jag skrivit innan jag skickar ut det jaja ni hajjar iaf Flört

[Yezz-an]
0

Jag måste vara ännu tröttare för jag såg inte ens stavfelen Flört Skrattande

[Forest]
1

Kanske mer som fattar vad jag skrev i inlägg 12 nu

Jag har Pudel som nu kommer ställs ut igen därmed kommer ha utställningspäls. Men henne kommer vi sen ha nerklippt just för att det är smidigare man slipper plocka bort mycket skärp i pälsen som annars fastnar, anser att man ska kunna gå i skog o mark o låta hunden vara hund. Nu får jag ha på henne overall i skogen (i vår) just för att inte slita på pälsen efter allt rensning av skräp och slitage som blir av att de lätt fastnar i grenar mm. Anser att det är även skönare för henne att slippa overallen o få skutta hur hon vill där hon vill utan att behöva vara på trimmbordet i 1-2 efter skogspromanaden.

Men jag ska inte ha henne nerrakad helt, det anser jag otroligt fult. Man ska ha sin hund klippt så den ändå ser ut som sin "ras".

Vosjes
0

Det är en lustig konversation det där med raka eller inte raka sin hund på sommaren.
Jag har debatrerat med en väninna i över 6 år nu om att jag tänker inte raka mina hundar då de varken lider av solen och pälsen skyddar dom.
Hon förklarar att alla hundar lider av solen i värmen och tänk själv om du hade suttit i dunjacka mitt i solen ja, det hade vart varmt men det är inte samma sak så hundens päls även skyddar mot sol.

Vissa raser kan man klippa ner medans andra raser blir förstörda av det - därför ska man läsa om sin ras först och sen låter jag inte mina hundar sitta i solen i flera timmar utan att de kan gå till skuggan eller en kyligare plats.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

KvirrZ
0

#16 Hur är en ras klippt för att se ut som sin ras och hur är den klippt så den inte ser ut som sin ras då?

Jag anser att om man har en ras som inte tar skada av att klippas ner så är det ens eget val, oavsett hur rasen "ska" se ut. Om jag t.ex. skulle ha en amris så skulle jag också klippa ner den då jag föredrar hur den ser ut med kort päls, inte lika mycket som kan fastna i pälsen när man är ute i skogen vilket underlättar även för hunden.
Jag föredrar även t.ex. lhasa apso när den är klippt.
Har man hittat rasen man vill ha och den har päls som kan klippas, ja då ser jag inget fel med det.

- Mvh Emma

ms-mee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi klipper ner våra killar varje sommar. Visst, dom ser inte riktigt ut som pudlar längre, men man ser på dom hur skönt det är att slippa all päls :) Och så slipper man all den tid det tar att plocka ur grenar, gräs, frön osv osv..

Tycker det är helt okej att trimma hundar som har päls man kan klippa. Så länge man inte förstör pälsen så är det helt okej :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

marinelady
1

Alltså pudlar och som i mitt fall kerrys kan inte jämföras med andra raser.

Nr 1. Dom fäller inte någon päls. Dom måste klippas..sen är bara frågan hur.

Nr 2. Dom har ingen underull, dom fryser så fort dom blir blöta ner genom hela pälsen och om dom är tunt klippta under vintern.

Det är inte humant anser jag att min kerry ska behöva genomlida upptill 3-4 h pälsvård varje vecka med kamning, bad, föning, kamning osv. när det inte behövs. Hon är idag 7 år gammal, hon har gjort sitt på utställningarna och är steril därav är de inget värde att fortsätta ställe henne då de inte blir några avkommor. Därav tycker jag de är plågeri att hunden ska behöva ha 3-4h på ett klippbord bara för att jag är fåfäng när hon hellre stoppat ner nosen i en snöhög och grävt eller åkt skidor med mig under den tiden.  Nej i grunden är jag mot mycket av klipprasernas behandling och ser inte riktigt hur hundarna kan tycka att det skulle vara njutbart att behöva ha all den här pälsen med all den vården och sen inte få vara hund heller utan att behöva strumpor, pälsglans, rosetter, snoddar, täcken, overaller osv.. Gud folk borde skaffa sig en docka istället för jag tror inte hundarna tycker just pälsbiten är det r0ligaste dom kan vara med om.. de är nog ägarna som gillar de mest.

Men sen älskar jag min hund och hennes temperament och därför köpte jag en hund som var en klippras när hon var 4 år gammal. Men jag lider ibland med henne när de är snö som fastnar eller en besvärlig pinne eller  hår i öronen som måste tas bort eller hår som lägger sig i ögonen.. Det är en jäkla opraktisk päls hur vacker den än är nybadad, nyfönad och nyklippt.

[Forest]
0

18 tycker 19 visar exakt hur jag inte skulle klippa en Pudel även om hunden tycker det är skönt :) jag hade sparat huvet och öronen samt svansen.

KvirrZ
0

#21 Så det är päls på huvud, öron och svans som avgör om en Pudel ser ut som en Pudel?

- Mvh Emma

[Forest]
0

22, Nä det är väl oxå en smaksak eller hur?! Men inte tusan anser jag att en helrakad Pudel är idial för deras ras kanske du tycker?

KvirrZ
0

#23 Precis, en smaksak. En helrakad Pudel kanske inte är idealet för pudeln men inget jag tycker är mindre rätt, det är ägarens val.
Det enda jag reagerade på var att du skrev "Man ska ha sin hund klippt så den ändå ser ut som sin "ras".", dessutom understruket. Jag gillar inte "man ska" när det gäller smaksaker som denna. Om den ska se ut som rasen den tillhör så kan man ju aldrig avvika, för minsta avvikelsen ser ju annorlunda ut.

- Mvh Emma

[Forest]
0

24 Smaksak som sakt var jag ser inte ner på en helrakad hund även om jag tycker det är mindre tilltalande, Har sett massa olika hundar som vart nerrakade bla svensk lapphund jag kunde inte se att det var den rasen direkt, och jag har förmig att de har sin päls för skydda huden från sol,värme på sommaren (inte påläst om rasen) . Men visst det är upp till ägaren att göra som dom vill med sin egna hund o päls. Avikelser är jag van vid men jag får väl säga vad jag tycker.

Lyan
0

Jag är frisyrskadad på alla sätt och vis :-P

Min storpudel hade alla mörliga och omöjliga varianter men den som var hans "normala" frisyr, det som verkligen var Mio, var nerklippt men långhårig svans, specialbollar på benen, rakat huvud (AAHH! Pudelkatastrof :-O) med ögonbryn

Jag klipper pommen (ve och fasa där också :-O)

Pudelmixen Ping har nerklippt kropp (tovar något så extremt) bollar på benen, långhårig svans (men vad pälsen ska föreställa vet jag inte, silkig och tunntunn), rejäl topknot och långhåriga öron med inbakad fläta fram

Marsvinen blir även de friserade (mest funktionellt dock, men ibland fick ett par hjärtan på rumpan :-)) och mitt eget hår exprimenteras hej vilt med, men ännu har ingen trott mig när jag säger att jag inte går till frisör så någon typ av talang måste jag ha :-P

Jag kommer inte klara av att skaffa en hund man inte kan frisera för jag kommer aldrig kunna låta pälsen vara! Pommens päls var redan väldigt orastypisk men jag tror inte jag hade kunnat låta bli att pilla på även en rastypisk så jag bör nog hålla mig till dvärg/toypudlar (som förresten tydligen går att köpa renrasiga reggade svartvita :-DDD, planerar många år framåt åt nästa jycke, svartvit toypudel <3)

localoca
0

jag håller med dej TS!!!

jag tänker på alla tjockpälsade hundar som fått genomlida två varma sommrar!

även om pälsen skyddar så skadar det väl inte att klippa ner den till kanske 5-6 cm om det nu inte är en utställningshund! hunden blir ju skyddad ändå samt som den nog skulle bli mycket tacksam!

under sommaren borstade jag min tik med furminatorn rätt ofta för att hon skulle slippa all överflödig underhull, samt la isbitar i vattnet för att hon skulle hålla sig sval. det är ju en huskykorsning med tjock underhull