Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 644 ggr
Alex
0

OT: En liten saga

Eftersom vissa tantisar inte klarar sig utan godnattsaga och jag antagligen inte kommer skriva nåt på hundarna i fokus-sagan idag, så kikade jag lite bland mina dokument.. Och hittade en färdigskriven saga. ^^ Japp, riktig saga, var väl nån skoluppgift jag hade nån gång.. Inga hundar, men ni får klara er ändå. ;)

Trollsländan

Det var en gång en liten flicka som hette Lilja. Hon bodde tillsammans med sin pappa och äldre syster i en liten stuga i skogen. Hennes syster, Edith, tyckte inte alls om Lilja eftersom hon var mycket sötare. Hon hade långt, ljust och lockigt hår. Hon såg ut som en liten ängel. Edith själv hade mörkt, rakt och stripigt hår och inte alls lika fint ansikte som Lilja. Edith var otroligt avundsjuk på sin lillasyster och använde henne därför som betjänt. Hon tvingades göra allt som hennes äldre syster bad henne om för att få bo kvar i huset. Deras pappa var nämligen svårt sjuk och kunde inte göra någonting åt det. Så en dag när Lilja hämtade vatten från brunnen så var det en trollslända i vattnet hon fick upp i hinken. Hon lyfte upp den ur vattnet och lade den på brunnskanten för att torka i solen. När Lilja hade fått upp så mycket vatten hon kunde bära och vände sig om för att gå tillbaka hem så hörde hon en svag röst.
- Vänta.
Lilja vände sig om, men hon såg ingen där.
- Jag vill tacka dig.
Det var trollsländan som pratade. Lilja gick tillbaka och tog upp sländan i handen.
- Tack för att du räddade mig, sa trollsländan, utan dig hade jag dött där nere.
- Inga problem, sa Lilja, lägg dig här i solen och torka nu så du kan flyga iväg sedan.
- Ja, om en stund. Men först ska du få 3 önskningar, som tack för att du räddade mig. Jag är nämligen inte en vanlig trollslända, jag är en förtrollad slända. Du får önska precis vad du vill.
- I så fall önskar jag först att min pappa blir frisk.
- När du kommer hem möter din pappa dig i dörren, pigg och frisk som en nötkärna, sa sländan.
- Sen önskar jag att Edith försvinner.
- Du kommer aldrig att behöva se Edith igen.
- Och sist önskar jag att det kommer hem en prins och friar! Sa Lilja efter en liten stunds tänkande.
- En dag kommer det en prins som knackar på din dörr och friar, sa sländan och flög sen snabbt iväg därifrån.

Lilja var otroligt nöjd med sina önskningar och gick glatt hem med vattnet. När hon klev in genom dörren stod hennes pappa framför henne.
- Jag har världens nyhet! Sa han glatt.
- Vad? Frågade Lilja förhoppningsfullt.
- Edith har blivit prinsessa! Det kom en prins och friade, så nu har hon flyttat in i slottet.
Lilja stirrade chockat på sin pappa. Edith? Prinsessa? Det var ju helt fel, det var ju hon som skulle få en prins… Så insåg Lilja sitt misstag. Hon hade varit otroligt egoistisk, istället för att önska bra saker åt alla hade hon bara försökt få sitt eget liv så bra som möjligt. Men det hade misslyckats och hon hade lärt sig en läxa. Men något positivt kom det i alla fall, hennes pappa var frisk och hennes liv blev bättre. Så trots att Lilja aldrig fick sin prins så fick hon ett bra liv, och med sin pappa levde hon lycklig i alla sina dagar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
0

Ja det där var det lite tänkvärt i. Man ska vara försiktig med att vara egoistisk.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Malin-A
0

den va bra =D

Alex
0

Hihi tack. ^^ Jag är sämst på att skriva lyckliga saker, har inte skrivit många lyckliga sagor/noveller genom åren. Speciellt inte senaste åren, noveller jag skriver är oftast riktigt hemska.. Har mycket lättare för att skriva sånt. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

Den där var jättebra och tänkvärd Alex, du är så duktigOskyldig

kerstinjoh
0

Tänkvärt Alex!

Jag tror att du är så förståndig så att du platsar hos tantisarna nu!

Malin-A
0

nej nej.. är man förståndig så platsar man INTE hos tantisar.. tantis gänget är lite som en andrahandssortering.. Alex platsar bra i vårat snoris gäng =D hehe

kerstinjoh
0

*Fnys*

Faxlin
0

hihi, det är rätt bra att höra till snoris gänget. Så vi behåller Alex hos oss snorisar.

Audiatur et altera pars

Alex
0

Hihi ja jag håller mig nog kvar hos snorisarna. Hos tantisarna skulle jag ju bli så överlägsen och knappt kunna prata med nån eftersom ingen skulle förstå mina förståndiga tankar..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

tur att du stannar hos oss Alex =D

Lotta
0

*fnys* Överlägsen…var det en önskning eller? Du vet hur det blir med dom, passa dig för trollsländor annars går det illa för dig snoris.

*viskar* Kerstin även om det var en jätte lärorik novell, så ska  vi inget säga. Då går runt här med näsan i vädret, och det vill vi ju inte. Oskyldig

Alex
0

Nu ska inte Lotta vara så stöddig. Om du inte passar dig kanske du får läsa den novellen som fick Åsa att gråta.. Då kanske du inte säger sånt där sen. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kerstinjoh
0

Hihiihi… jag ljuger bara. Men inte fattar snorisar det. Glad

Lotta
0

Jag får aldrig läsa sånt var nu så vänlig att ge mig den också =)

Jag lovar att vara så snällllllllll =))))

Alex
0

Jo, fast vet inte om jag vågar lägga ut den här.. Den är inte sådär glad och mysig om man säger så..:P Kanske bättre om jag skickar den i så fall..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kerstinjoh
0

Jag med Alex!

Glöm inte mig, jag vill gärna läsa den också!

_Anna93
0

hihi va bra nu kan jag somman bättre :P

Alex
0

Kanske kan se vad Åsa säger om hon kikar in och ser det här.. Om man vågar lägga upp den.. Annars ska jag skicka till er. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Hon sa att den var jättebra så det kan väl inte vara så farligt :)

TinaH
0

aaaaleeex vill sså läsa!! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Alex
0

Haha hon sa att den var bra skriven, men det är fortfarande inte trevlig läsning om man säger så..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Vi får väl vänta på Åsa då…annars får du banne mig skicka den till mig :)

kerstinjoh
0

Tänk på att vi är sååå gamla och vi kan inte vänta hur länge som helst!

Lotta
0

Precis snart är vi inlagda på äldrevåden, och där går dom igenom vad man får och inte får läsa, och så illa vill du väl endå oss inte hoppas jag Oskyldig

Alex
0

Haha neej, inte sååå illa. ;)

Men Åsa får säga vad hon tycker först. Så vi får hoppas att hon kikar förbi snart..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Nej nu blir det sängen…nattinatt ni som fortfarande är vakna om det finns nån som är det…hehe

Alex
0

Natti natti

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

vaken.. men ögonen börjar bli lite sega nu =D

Faxlin
0

Nu har jag hittat hit. Visst är det en stark berättelse. Inte den gladste och trevligaste läsning. Men så otroligt bra. Ochså sann. Det är saker som händer i verkligeheten också. Mycket av det. Så ja Alex jag tycker helt klart du ska låta fler läsa den. Sätt in den här du, för den är verkligen läsvärd. Men det är gråt varning kan jag säga.

Audiatur et altera pars

kerstinjoh
0

Vi väntar Alex! Med spänning!

Alex!!! Vakna!!!

Alex
0

Okej, då kommer den strax..:)

Mvh Alex
Värd för Ridsport