Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 9483 ggr
Maja2
0

Halsband på?

Det verkar vara vanligt att ha halsbandet på hela tiden för många hundar. Har Ni det?

LeS-
0

nope, tycker det känns onödigt

[Forest]
0

Nej jag anser att man har halsband på=gå ut. Har även en hund som kryper under sängen o jag är rädd att hon ska fastna men iaf inget halsband på.

Nikkis
0

Mina brukar oftast ha sina halsband på sig, det bara blir så då jag brukar koppla loss redan i porten och går upp.
Killarna har bekväma halvstryp i läder och tiken har ett vanligt nylonhalsband.

KvirrZ
0

Nä, tar av det när vi närmar oss dörren eller är innanför dörren

- Mvh Emma

[Empisen]
0

Nej, mina vovvar har inte halsband på sig inne.

Xondah
0

Nej, mina killar har inga halsband på sig inne.

Manda29
0

Har inte halsband på mina inne eller när dom leker.

Ixectrona
0

Beror på. Om vi bara varit ute väldigt kort, och han kommer behöva gå ut igen inom de närmaste timmarna låter jag det vara på. Om vi däremot varit ute en längre runda tar jag av det.

Är jag borta en längre stund, eller på natten, så har han aldrig halsbandet på.

[Yezz-an]
0

Jag använder inte ens halsband Glad

Eller jo, vid vissa speciella tillfällen. Som vid bad, eller för att träna något speciellt.

Alla hundar som vi haft tidigare under min uppväxt, hade vi alltid halsband på… dag som natt.

Ankilika
0

Min har oftast sitt på, dock inte på natten

Vattnadal
0

Alltid på på alla. Vissa har namnet på halsbandet, då de nyligen varit utlånade till turistkörning i Orsa en vecka.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

QLBA
0

Jag tar av sambon tar på, så med lite delad mening om de ska va påå eller av har de nog på sig sina ca 50 % av dagen =)

Karmatarerskanise
0

Halsbandet är endast på utomhus.

[Hilo]
0

Olika.. Oftast är halsbandet av inomhus..
Är man i skogen eller så åker det av även ute, men bara i samhället eller ute på åkrarna är det på ute..

Nicolina
0

Beror på hund… har jag dem lösa under promenaden så får de oftast behålla halsbandet på även inne. När jag öppnar dörren in så rusar de upp i trappan och vidare in i huset, jag är då lite lat och kommer mig inte för att ta av halsbandet innan vi går in eller tar av de uppe i huset och går ner i hallen med det ;) 

Men har jag en hund som ska vara kopplad så tar jag alltid av haslband nere i hallen. Nattetid så är de alltid utan halsband!

Fridaaaa
0

Min hund har bara halsband/sele när vi är ute och går, aldrig inne, onödigt:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

scth
0

Aldrig på inne, brukar ta ev det vid bus med andra hundar. Är ju fort gjort och skönare för hunden kan jag tänka mig.

rebz
0

Sixten har för det mesta sitt läderhalsband på sig inne. Brukar ta av det då och då. Men han bryr sig i princip inte om han har det på sig eller ej. Märks ingen skillnad på honom. Och lättare att ha något att "ta i" om jag behöver göra det.

Bino hade sitt halsband på sig inne och ute när han var mindre. Var mycket enklare när man skulle ut och bara sätta fast kopplet i och inget krångel med att sätta på och fixa innan man kom ut. Han hade inte på sig det under natten. Nu har han mest bara på sig det ute.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

LinaK
0

Nej det åker av såfort vi kommer in. Brukar inte ha det på när dom är lösa heller då dom leker mycket med varandra. Har halvstryp (utan strypeffekt) så det är lätt att ta på och av.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

twinkime
0

Nej skulle absolut inte ha ett halsband på hela tiden . Då jag anser att det ohygogeniskt och att det inte är bekvämt för hunden. Borde finnas en lag om att det är förbjudet att ha halsband på hela tiden.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Ria74
0

Nej inte på inne. Jag tar bara på halsbandet när vi ska gå ut.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ketang
0

En av mina hundar har fastnat inne så numera har jag aldrig halsbanden på dom inne. Inte heller när dom är lösa ute OM dom skulle smita är risken förstor att dom fastnar i något tycker jag.

Ni som har halsband på hundarna inne. Lämnar ni hundarna ensamma med halsbanden på också?

Karmatarerskanise
0

#22 Vad fastnade hunden i?
Sitter och försöker tänka på var ett halsband skulle kunna fastna, men kommer inte på något just nu Glad

SaraC
0

Nej, det är alltid av inne. Någon gång kan han få ha det (och ibland också koppel) på sig inomhus om vi är någonstans där jag vill/behöver ha full kontroll.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ketang
0

Den hunden fastnade i en trasig ribba under en säng. Han slirade och slirade på golvet men kom inte ut ;-) Ribban hade åkt in under halsbandet i nacken på honom.

Nu är det säkert inte vanligt att hundar fastnar på det sättet. Men vi hade inte en aning om att sängen var trasig och det finns ju säkert massor med andra saker som man inte tänker på att dom kan fastna i som faktiskt kan skada hunden om man har otur. Därför har mina numera aldrig halsband på sig inne.

Karmatarerskanise
0

#25 Där ser man. Var väl väl att han inte skadades. Glad

Ketang
0

#26 Ja det var det. Det hade ju kunnat gå illa om han varit ensam. Därav min åsikt ;-)

Karmatarerskanise
0

#27 Det förstår jag.
Jag ser ingen mening alls att ha halsband inne.

Maja2
0

Mina hundar har aldrig halsbanden på inne….  ser ingen som helst mening med det, även om de inte verkar misstycka.

zoolatri
0

Valpen har på sig halsbandet dygnet runt för att vänja sig, han gillar inte halsbandet så jag vill inte att han ska förknippa promenader med att det obehagliga halsbandet kommer fram. Tanten har bara halsband på sig när vi går ut. Hos sin dagmatte har hon nog halsbandet på sig inne tror jag, dagmatten tycker det är lättast så och hon lämnar dom inte utan uppsikt så det bryr jag mig inte om.

Carpedium
0

Inga halsband inne !

Belimas
0

Nej mina har endast sina halsband på under promenaderna. Kanske ska tillägga dock att min förra hund oftast hade sitt halsband på även inne (förutom nattetid) för att det skulle vara lättast att greppa honom när det ringde på dörren. Det var omöjligt att hålla tillbaka honom utan halsband på (han vägde 72 kg).

thilda-
0

våran har halsband på sig inne men vi brukar lossa upp de så det inte sitter helt ordentligt :)

LeS-
0

#33 varför inte ta av det helt? Jag menar om ni ändå ska lägga ner jobb på att lossa det, varför inte bara ta av det då? Ja ni gör som ni vill såklart, bara lite nyfiken Glad

Ixectrona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#33 - Lustigt, så gör jag också. Oskyldig
Wikus har som sagt halsbandet på sig halva dagarna ungefär, utan egentlig anledning, utom att han blir så fin i det. Och det skadar ju inte att ha på det några timmar.

thilda-
0

#34 ren lathet :) ibland händer de att vi inte "ställer tillbaka" halsbandet utan låter de få vara som det är och sen så har han stor skalle men lite smalare hals så han kan som inte krypa ur de hur lätt som hälst och vi har ett halvstryp :)

#35 vilket samman träffande ;)

SaraC
0

Ni som svarat att det inte alls finns någon anledning till att ha halsband på inne, menar ni aldrig, oavsett situation, då eller?

Karmatarerskanise
0

#37 Jag har aldrig varit med om en situation då det behövts. Så jag har svårt att se det framför mig.

SaraC
0

Kan ta ett exempel efter när jag har haft halsband (eller sele som jag ju har) och koppel på hunden inne.

När vi är på kalas eller liknande. Jag tar hellre med mig hunden, om det går, än lämnar honom ensam. Men jag kanske ändå inte vill att han går runt vid bordet och på det sättet stör andra. Det finns inte någon bra plats att säga åt hunden att lägga sig på. Då platsar jag honom brevid mig och så får han gå runt lite så att han inte stör de andra. Så gott som alltid så med selen på så jag kan ta tag i den om det skulle vara så att han inte alls lyssnar.

Karmatarerskanise
0

#39 Vi är nästan aldrig någonstans med hunden. Och där vi har med honom får han gå var han vill. HAn brukar inte vilja göra annat änn ligga o sova ;)

[Yezz-an]
0

Där har du ett tillfälle då jag också har sele på inomhus Glad

Ljusparty, Tupperwareparty, barnkalas, kräftkalas och andra ställen där det är mer folk än utrymme. Då känns det bra att ALLA kan ta tag i hunden på ett smidigt sätt om det är nån som tycker att den var på fel ställe. Så länge jag sitter still så ser jag till att hundarna ligger vid mina fötter. Men när jag reser på mig så svansar dom efter. Då händer det faktiskt att någon annan har behövt dirigera hunden förbi tända ljus eller så. Själv har jag ju händerna fulla med te och kakor Flört

[Yezz-an]
0

Kom på ett tillfälle till Glad På hundkurser som hålls inomhus. Även om hundarna är lösa så har jag sele eller halsband på dom så det är lätt att greppa om det skulle behövas.

tsset
0

Den ena har nästan aldrig halsband på sig, möjligen när han går med någon annan än mig… med mig går han utan tills vi får möte eller går där jag vill ha säkerhetslinan på. Fast, då är det ett retrieverkoppel(som alltid ligger i jackfickan - har löst många situationer med lösspringande hundar!) och inte ett halsband om vi ska vara petnoga Flört

Den andra har halsband på under dagtid. En period hade han även koppel efter sig, då han var ny och mer vild än tam. För oss kändes det tryggare att kunna fånga upp honom på några meters avstånd än att ha honom helt fri. Kompostgaller hade inte gett rätt effekt då han gav sig på golvet också… Idag har han fortfarande halsband till och från - ifall han får för sig att hoppa mellan stolsryggarna eller rusa ett par varv är det skönt att kunna fånga upp med ett bra grepp… ska väl tillägga här att vi fortfarande letar efter selar han inte tar/försöker ta sig ur, något han lärde sig i sitt förra hem…

Vet att vi har en "lag"(heter det inte men ni förstår nog) i vår kommun att alla hundar alltid ska ha halsband med namn på sig… alltså lösspringande hundar i skog också. DÄR går min gräns! Då om någon gång kan de fastna och göra sig illa, när labben söker av värsta terrängen riskerar han isf ständigt att fastna. Och nånstans tycker jag att det ska räcka med att de är chippade båda två.

sofiabruse
0

Jag har aldrig halsband på inomhus, ser inte heller någon mening med det, för jag tycker att halsband, det är något man har när man går ut med hunden, om den inte är lös då..

[Yezz-an]
0

Här är det också lag på halsband med namnbricka. Dessutom får vi i vår kommun inte ens ha hund lös även om det är en SM-vinnande hund, förutom långt in i skogen. Min kompis som hade sin SM-fyra i lydnad lös, fick böta 1000 kr. Då gick hunden ändå i korrekt fot.
När mina hundar leker med andra eller är lös i skogen så tar jag av halsbandet. Vill absolut inte riskera att det händer en olycka för att dom fastnat i något.

tsset
0

#44 Det gjorde inte jag heller förrän jag stod med en hund som behövde det ;) Eller ja, det var ju både halsband/sele och koppel… Anser dock att det inte ska behövas i hemmet när all träning är klar!

#45 Ren galenskap är det! Ja menar, okej om det är koppelkrav inom tätbebyggt område och så. Det kan jag gå med på. Men halsband på i skogen?

Fast iofs, det är väl inte alla som sett hundar plöja rätt genom värsta snåren i höga hastigheter, och då kan det nog vara lite svårt att förstå risken om man är van vid hundar som bara går på stigar och öppna ängar ;)

Vosjes
0

Under min uppväxt har hundar alltid haft halsband på sig - dag som natt.
Mina egna hundar har bara halsband på sig utomhus men just nu har vi ett halvstryp på våran tik då hon helt enkelt är lugnare av det och så tränar vi henne.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

marinelady
0

Har ett helt vanligt läder halsband på dygnet runt på min hund… äger säkert 5 andra halsband men just de här är ett "hemma" halsband.. har hänt mig flera gånger att jag åkt bort utan halsband på hunden då hon går lös nästintill jämt så därför får hon bära det hela tiden.. annars kan jag anlända på busstationen utan varken halsband eller koppel.. lite jobbigt när de är bråttom..