Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4575 ggr
Emaljoh4
0

Dvärgbandmask

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Hilo]
0

Ja, vad ska man tycka..? Det är ju synd att den finns, men bra att den hittats så det kan uppmärksammas och förhoppningsvis åtgärdas..

PetraKarin
0

Ja det är ju lite oroväckande, särskilt som det inte finns mycket man kan göra för att skydda sig mot den. Det läskigaste är ju att det är svårt att se om du eller din hund har fått den…

urfaren
0

Tycker det är oroande. Vi som har kunnat plocka bär och äta från buskar osv.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Kalli
0

Tänker först vad är fel på denna tråden? Flört

Länk

Annars är det såklart synd varje gång vi får in nya smittor i Sverige.

Emaljoh4
0

#4, Oj, försökte leta efter en tråd som redan fanns, men dt gjorde jag inte. Såg tyvärr inte den trådeN! Rynkar på näsan

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

PetraKarin
0

Är detta något vi bör oroa oss för?

Ska man vara extra försiktig nu? (Jag bor i Göteborg, inte så långt ifrån Uddevalla)

Min sambo hittade den här artikeln och pratar nu om att inte låta hunden pussas och vara försiktig med att klappa hundar och sånt…
Överdrivet eller inte?

Karmatarerskanise
0

Det är inte kännt ännu hur mycket masken har spridits.

PetraKarin
0

#7 Nej precis, det är ju lite svårt att ha koll på dem…

Gerbilflicka
0

Det är trist, men ingenting jag tänker oroa mig över. Att rekommendera att man (som jag förstod det?) tvättar händerna direkt efter att man har klappat sin hund och inte låter den sova i sängen är galenskap för mig. De skulle lika gärna kunna rekommendera att jag skulle borsta tänderna direkt efter att jag kysst min pojkvän… det händer liksom inte.

urfaren
0

#9 Håller fullständigt med. Han (hunden) är lika mycket familj som sambon. Och jag tvingar inte sambon att sova på golvet :P

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

twinkime
0

Tycker det är hemskt att det kommit till Sverige. Men som sgat det var bara en tids fråga innan det skulle komma till Sverige. Visst skall man hålla uppsikt i vilket område och så. men alltid kolla igenom sin hund då och då.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

PetraKarin
0

#11 Det hjälper inte att kolla igenom sin hund. Du kan inte se parasiten på något sätt, det krävs avancerade laboratorietester för det.

Det är det som är lite läskigt. Din hund kan smittas genom att äta smågnagare t.ex., vara mellanvärd och bära på parasiten i många år utan att bli sjuk, din hund smittar sedan dig och du märker inte det förrän du haft parasiten i över 5 år och är svårt leversjuk.

Men nu när parasiten har upptäckts hos döda svenska rävar kommer nog mycket information om detta i media.

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

Vi kan få parasiten genom att äta bär i skogen också om det vill sig illa. Hörde det på nyheterna.

PetraKarin
0

#14 Just det! Det har jag också hört, det glömde jag skriva. Man bör frysa eller koka bär innan man äter dem…

Silenos
0

Med risk för att bli lynchad, så är det så att sedan det blev populärt att importera gatuhundar från andra länder, så har vi fått in maskar/sjukdomar i Sverige som inte funnits här tidigare. Även om allt ser bra ut vid införseln, så kan vissa maskar/sjukdomar, ligga latent, dvs det syns inte, utan det dyker upp efter ganska lång tid.

Marie80
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltid när det pratas om smittor eller maskar eller flugor, så är det gatuhundarna som kommer upp, som sagt dvärgbandsmasken kommer från djur som går över gränserna, räven, mården och andra djur, de som är seriösa organisationer och som adopterar hundar till Sverige, så undersöks hunden och får alla vacciner som den behöver för att få komma till Sverige.

Man får även papper på det,,,,eftersom vi har 3 hundar varav 2 är adopterade från spanien och Malta och en är en svensk omplacering så har våra hundar haft alla vaccinationer, plus att det första vi gjorde var att gå till vetrinären för att undersöka hundarna, och se att allt var okej, och sedan har vi vaccinerat våra hundar då det är vaccinationstid som alla andra ansvarsfulla hundägare.

Varför vi får in mycket sådant som vi ej haft tidigare är att vi reser mer, folk flyttar, klimatet har förändrats, det är inte det samma som det än gång var.

Jag tror att man har förstorat upp detta, att man ej kan äta bär, eller svamp eller att man ej får pussa sin hund och man måste tvätta händerna, jag kommer att fortsätta som vanligt med mina hundar, tills man vet vad det handlar om och hur utspritt det är, men här i stockholm så har vi inte drabbats av dvärgbandsmask ännu

Kalli
0

#16: Du kommer knappast bli lynchad, finns många som tar chansen att anklaga "gatuhundar" för allt möjligt. Exakt vilka sjukdomar är det klarlagt att gatuhundar har fört in i Sverige enligt dig?

Personligen tror jag att Rävens Dvärgbandmask kommit in på samma sätt som Fransk Hjärtmask, alltså utländska båtturister som inte avmaskat sina hundar. Men inget man kan veta säkert såklart.