1 år inte rumsren
Har skrivit trådar om det här förut.
Men nu är Hugo snart 1 år och vi är förtvivlade. Han både kissar och bajsar fortfarande inne. Det som stör mig är att det inte är mycket. 2-centimeter långa bajskorvar, en tesked kiss på diverse föremål.
VARFÖR? Vad har vi gjort för fel? När han var runt 4 mån så var han rumsren någon månad, sen kom det tillbaka. Jag är ruskigt trött. Man får inte skälla på honom när man inte ser att han gör det, men vi ser det ju aldrig.
Jag fick bukt på våran kissepotta genom avgränsa över natten då får hon vara i sovrum-kök+ena hallen. Kissar Hugo inne även dagtid o bajsar inne? Sopa även rent alla mattor itne en matta ska finnas, inte heller saker framme. Kastrering kan hjälpa med på hanar men inte alltid. Hoppas du får bra svar av andra lycka till
En tesked kiss på div föremål, låter som han börjat markera. Har inte nåt med rumsrenhet att göra
#2 Men varför då bajsar han även inne?
#1 Vi avgränsar på natten, ibland klarar han det ibland inte. Då får han bara vara i mitt rum.
2 även bajs är väl markering? tror du är inne på rätt spår men har du tips på hur hon får bukt på hur man får en hund sluta markera inne?
#3 När rastas han sista gången på kvällen ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#5 Halv tolv ungefär. Går ut vid 6. Man kan ju tycka att han bör kunna hålla sig. Att tillägga är ju även att han är helt urpinkad och bajsad då.
Hur avgränsar ni honom på natten? Får han bara vara i ett rum eller har han en hage som han sover i?
Vi har alltid begränsat våra valpar/unghundar på natten med kompostgaller.
Annars får du börja om från början med rumsrenhetsträningen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hur beter han sig, både ute och inne? Jag tänkte att det kunde ha att göra med åldern han befinner sig i. Lite otrygghetskänsla varför han markerar och även bajsar inne.
#8 Hur menar du?
jag menar, om han befinner sig i spökåldern och känner sig mest trygg inomhus, kanske håller sig tills han kommer in.
#10 Som jag skrev innan, han hinner kissa klart men han skvätter sen.
borde kanske kolla upp det med en veterinär. Skvättande kan ju betyda urinvägsinfektion, eller kanske urinsten.
Hoppas iallafall att det löser sig, jag förstår att det är enerverande 
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vi har en tik som är 8 månader och hon är inte helt rumsren än heller. Det tips vi fått från vår hundtränare är att använda en hage av kompostgaller så fort vi inte har hundra koll på henne. Hon sover även i den på nätterna. Vi har ju en liten hund så vi har bara fyra galler, precis lagom för hennes bädd och en vattenskål. Hon har nu inte haft någon olycka de senaste 2 veckorna. Tanken är ju att hon med tiden ska förstå att det är ute man gör sina behov.
Än så länge är vi nöjda med detta och det känns som att det kommer ge resultat.
#12 Bajsandet då?
Är det inte så att de inte vill kissa och bajsa där de sover? Så om utrymmet är begränsat till just säng och inte mycket mer på natten så vill hunden inte uträtta några behov just där?
#15 Vad jag kan förstå så är det inte bara på nätter detta händer.
Nej, så förstod jag det också. Det var mest en fråga, en liten fundering från mig, snarare än något råd.
Min Bella tog också bra lång tid på sig att bli rumsren vill jag minnas. Det jag inte minns är hur jag fick bukt på det :/ Men det här låter ju mer som markeringspink och bajs som andra redan sagt.
#17 Okey.
Jo det är ju så att hundar inte brukar vilja uträtta sina behov där dom sover. Undantag finns.
#18 Ja, för Hugo bryr sig inte heller. Han skiter där han är.

Hur ofta händer det att han kissar/bajsar inne?
Är det endast på nätterna eller även dagtid? Eller bara när han blir ensam?
Går det i perioder eller är det konstant?
Har ni kollat med veterinär så det inte är uvi/urinsten? (även bajsandet kan bero på detta)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#20 Varje dag.
Det är på nätterna, dagtid också. Fast han håller sig när vi inte är hemma.
Det är konstant, fast vid runt 4 mån så blev han rumsren. Vid 5-6 mån började det igen.
Nä det har vi inte, om bajsandet också kan bero på det är det defintivt något vi kollar upp.

#21 Okej, ja kolla upp han ordentligt hos veterinär och börja om från början med rumsrenhetsträningen, som om han vore en liten 8 veckors valp.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#22 Det gör vi redan :/
Jag tycker att du ska pröva med kissskydd om de är så att han markerar. De är mjukt och stör oftast inte hunden. Detta brukar bara behöva användas tillfälligt. Sen tycker ja att ni ska rengöra med piss of om han markerat på möbler. Bajsandet tycker ja snarare låter som protesterande. Jag tycker ni ska kastrera honom. Då kan båda problemen försvinna:)(värt ett försök)
#24 Kisskydd har vi. Men det gäller ju inte för baken.
Kastrering kommer inte lösa bajsandet.
bajsandet kan inte vara för att han är nervös då?
de kan också bli bättre med kastrering:)
Han har inga problem mer tarmar eller något då?
Har du mer än en hund?
Bajsa och kissa inomhus kan vara ett dominansbeteende hos vissa hundar. Jag har själv haft det problemet.
Jag tror att han vet att man inte skall kissa inne, det känns som att det är någonting annat som spökar!
Hoppas det löser sig!
#27 Inte nu, men jag har haft en innan som dog i maj. Dominans?

Kan det vara sorg?
25 man kan prova kemiskkastrering 6 mån har jag hört inget jag vet något om men kanske värt o kolla upp ändå?
Sen ang kastrering är jag inte mycket för, varför jo enkelt löptider märker även kastrater om de vet när tik löper o kan "lida" även vid löp. Likaså skvätter dom som alla andra hanhundar, det sitter inte där "nere" utan detta är inmalt i huvet på dom vad man ska göra. Vet om flera kastrater som är som vanliga hanhundar i alla plan, parning funkar även för kastrat dokk blir det inget men å andra sidan så är infektionsrisken o överförning av herpes mm Så även dom ska man vakta under löptider.
Men åter till ämnet jag tror att man måste gå i botten med detta är han nu helt frisk? Har du kollat upp honom hos vetrinären det är nr 1 som ska göra. Sen gäller det att ta han på bar gärning. Skärma av o ge mindre yta då han är själv natten o dagtid dok INTE BUR. Men i ett rum eller större lekhage eller vad man nu kan kalla det, glöm inte fri tillgång till vatten. Sen är det börja om från början när det gäller både ensamhetsträningen och rumsrenträning Lycka till!