Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3817 ggr
Winta
0

Livmoderinflammation

Har lite funderingar och provar med att skriva en inlägg här och höra med er som vet mer om det. Förra vecka opererades min hund akut för livmoderinflammation och det har varit en jobbig period. Men nu lutar till det ljusa… hon är pigg, äter med bra aptit, promenader + kiss/bajsa osv.

Förstod senare att det var vanligt bland tikar men hur om man valt att hunden får ha kvar sitt på naturliga väg utan att bli steriliserad hela livet? Eller är det ett måste att man ska kasterera hunden innan? Om det var ett måste så undrar man då varför all tikar drabbas av det och hur blir det då för naturen t.ex vargar och annat? (ja vet om det kanske låter dumma frågor)

Och om ni har upplevt att era hundar som drabbats av livmoderinflammation och märker ni någon annonlunda tecken på era hundar? beteende? osv. Och om era hundar fått en bula på magen?

Allt verkar bra med henne och ska till veterinären igen att tas bort stygnen. och fråga mer kring om bulan.

Hm, tror nog det var allt… tillägger om det var något mer jag kommer på.

Ha det så bra!

Vattnadal
0

Det är vanligt, och jag vet att vissa veterinärer anser att alla hundar rakt över ska kasterars. Fast frågan är hur mycket det beror på att de får mer pengar av att kastrera…

Tror att ca 30% (inom de värst drabbade raserna) av tikarna får livmoderinflammation. Kanske är det så att uppfödare måste börja försöka ta det i beaktan inom aveln.

De tikar vi haft med livmoderinflammation har fått lite feber, druckit lite mer, flytningar på den det hann gå lite längre på.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Winta
0

#1 Tack för din rader!

Berodde det på vissa raser eller vilken mamma/pappa hunden har? Min är blandras (spansk gatuhund) om ni undrar. Någon mer anledning om livmoderinflammation? Mat? osv…

För jag hade tidigare tänkt att kastera min hund och tiden gick. Sen blev hon gammal så jag lät det vara. För risker med äldre hundar för operationer och övriga sjukdomar.

Som om det var helst att det ska kasterera tikar innan det skulle hända för framöver? Om jag skulle skaffa en tik framöver och något man får tänka på innan.