Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8693 ggr
Trixies
0

Vad tycker ni om...

Vad tycker ni om att ha hundkläder. Klä sin hund i små overaller eller liknande. Är det förnedrande, gulligt jobbigt för hunden? Bär era hundar kläder? Jag tycker det är roligt och fint. Men att vovven inte ska behöva ha jämt…vad tycker du?

Maja2
0

Jag har kläder enbart för att de inte ska frysa när det är kallt ute. Har väldigt svårt för människor som använder sina hundar som dockor och klär dem i alla möjliga kreationer.

Trixies
0

#1 Men tror du hunden tycker det är jobbigt att bära det istället för att vara fri i leran och så? :)

Chalin3
0

Våran boxer har täcke på vintern, enbart av den anledning att han inte ska frysa. Men det är också en ras som inte "tål" kylan lika bra som andra.

Däremot har jag lite svårt för att de ska ha kläder bara för att… Är väl iofs inte riktigt lika vanligt på stora raser som på små. Men som du säger, det är ett djur, inte en docka.

[Hilo]
0

Har inte kläder i onödan.
Hatar att det är så svårt att få tag på en vettig fleecetröja utan en massa tjaffs till min lilla tik.
Hon har lite underlig passform på kroppen så ett täcke sitter inte helt bra på henne.. testat några modeller..

Men klänningar och sånt tjaffs.. Nej, icke!

[Yezz-an]
0

Då min ena hund är maskot för sjö-scouterna och är med på läger och även ute och seglar, så har hon då på sig scoutskjorta, sjal och sölja.

Bara man tar fram grejerna hemma för att packa ner, så blir hon glad och börjar studsa Glad

Tror inte hon lider på något sätt av att ha 'kläder' på sig.

fidojunior
0

Jag har en liten låda med hundtröjor/linnen men det är inget som mina hundar har på sig varje dag utan bara när jag t.ex. vill ta gulliga kort på dem eller bara för en kul grej ibland som tomtedräkt på julafton och det har de inget emot. De kan ju röra sig fritt i dem så för dem är det ingen skillnad, däremot tycker verkar den ena hunden inte gilla att ha på sig regnkappa fast det kan också ha att göra med att han vet att det är regn ute när jag tar fram den och han gillar inte regn. :P

Kläder som jag anser är okej att ha på hundar är antingen kläder för att skydda mot kyla/regn eller bara ett linne/t-shirt. Jag skulle inte sätta på mina hundar byxor eller skor för då kan de inte röra sig lika fritt, i alla fall inte mina. Alltså, så länge hunden inte känner obehag av det så ser jag inget fel med det.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag hade min kines hade han jämt kläder på sig i princip. Han fullkomligt älskade sina kläder och när han såg dem hoppade han upp och bet i dem och bara Matte skynda dig! Sedan lyfte han på tassarna i tur och ordning och om jag inte var tillräckligt snabb att klä på honom i den takten han lyfte fötterna blev han irriterad. Han hade egen sömmerska och hade en hel låda i byrån bara för sina kläder. Han hade flera vinteroveraller i olika tjocklekar och färger, flera täcken som matchade overallerna, tunna overaller som han hade hemma när han blev frusen, vanliga fleeceoveraller när det inte var så kallt och overaller i t-shirttyg att ha på sommaren för att han inte skulle bränna sig. Han var naken när det var mulet eller tills han började bli liiite rosa av solen, han var även naken inne så länge det inte var svinkallt ute. Han hade även speciella Sweden Rockkläder med nitskärp och döskallar :-D

Ping är inte jätteförtjust i sina kläder men hon måste ha dem när vi är ute på vintern för hon fryser så hon skakar efter bara ett par minuter. När vi väl är ute bryr hon sig inte om varken kläder eller skor utan då är hon bara glad att hon slipper frysa och kan busa ordentligt. Hon älskar att leka mullvad i snön och det är lite svårt om man håller att frysa häcken av sig

Mattis hatar kläder! Ändå hade han behövt ha täcke varje gång vi går ut, inte för att han fryser utan för att han inte ska bli kall om sin onda rygg.

Puttinuttkläder bara för att de ska vara där tycker jag inte om. Om hunden behöver kläder har jag inget emot om det är puttinuttigt men det ska vara för funktion och inte kjolar eller annat krimskrams.

Det är lite svårt att se men detta var hans Mjällby AIFoverall. Han hade även ett Mjällbymärke på ryggen och svartgula fransar på skärpet (han har ju en sovstil som inte är av denna värld också :-/)

[Yezz-an]
0

Hahahaa, en sån skön bild!! Skrattande

Belimas
0

Jag har i dagsläget endast 2 täcken, ett varsitt åt hundarna. Båda är vintertäcken för att använda när det var som kallast i vintras (mer än -20). Ska dock införskaffa regntäcken också åt dom för att ha när det spöregnar annars får de allt klara sig med pälsen som dom redan har. Något annat skulle jag aldrig använda på mina hundar.

fettmedkevlar
0

Jag själv har endast täcken och fleecesockar hemma som "plagg", täckerna används om det är snorkallt ute. Sockarna används om någon av hundarna har fått t.ex en skada i tassen som ska torkas upp och hållas fri från smuts.

Men klänningar, kjolar och allt vad det finns? Nej tack, jag tycker att man hellre kan köpa en docka att klä ut.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Karmatarerskanise
0

Kläder som används för att skydda/värma hunden är ok. Men början man klä ut sin hund har man nog missförstått hela grejen. Då var det en docka man ville ha.

toodiloo
0

jag tycker täcke är ok om hunden behöver det, fryser eller så. Hundkläder tycker jag är förnedrande mot hunden, den har ju inget som helst nöje i att bära dom? Endast för människornas skull..

thilda-
0

jag har bara ett hurtta vintertäcke.. som han använder när de är snorkallt ute och när de snöar.. han ska få sig ett hurtta regntäcke med men inget annat har han då jag tycker att man bör skaffa sig en docka om man ska använda klänningar o dyl.,

Vosjes
0

Jag anser att det är absolut ingen mening att klä ut små hundar i människo inspirerade kläder som de inte ens kan röra sig i men däremot är det inget fel att ha nyttiga kläder som skyddar mot vind, kyla värme med mera och om det ser bra ut är det bara ett plus.

Och jag tror inte att hundarna lider av att inte få springa fria i leran, det beror på hunden själv men jag tror att de lider mer eller mindre om deras ägare sätter på dom super små kläder som sitter åt, är obekväma och de kan knappt röra sig.

Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[hyperiion]
0

jag har täcke till båda mina hundar. Den ena har nästan hela vintern då hon är en frusen av sig. Min hane har när de är under 5 minus för då fryser han. Har även overall på min tik när de är mycket snö då hennes ben blir så täckta att hon inte han röra sig tillslut. När ja är hemma hos min mamma och hälsar på har de hänt att min lillasyster klätt ut dom ibland. Dock är dom med henne och leker. Men då handlar de om en glittrik halsduk eller en krona på huvudet som dom själva kan ta av. Hon vet också att hon absolut inte får gå efter dom eller klä dom om dom vill vara ifred. Men jag skulle aldrig klä på min hund om det inte är för deras bästa.

seba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder tröjor/täcken på mian hundar när det behövs för att de inte ska frysa. Ena hunden bryr sig inte så mycket, men den andra älskar att ha tröjor på sig. Det märks, hon går t.o.m och hämtar sina tröjor när hon vill ha dem Glad

Sen om man har kläder för att det är gulligt också (jag köper gärna kläder/täcken som är fina) tycker jag inte spelar nån roll. Så länge hunden inte vantrivs kan det ju inte vara fel..?

Fridaaaa
0

Jag tycker att man endast ska ha kläder på hunden om den verkligen behöver det, t.ex nakenhundarna. Anser inte att man ska klä upp dem för att det är snyggt eller gulligt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zoolatri
0

Jag har en hund som ogillar vatten och har lätt för att frysa, så vi till henne har jag ett tjockt täcke för väldigt kalla dagar, ett tunnare täcke för mindre kalla dagar och en regnoverall så vi kan ta långpromenader i regn. Sedan anser jag att ska hon ha ett täcke för att hålla värmen, så an jag samtidigt köpa ett täcke som JAG tycker är fint:) För hon bryr sig ju inte om hur det ser ut. Hon har skor oxå, är det -20 så kan vi inte vara ute i mer än fem minuter förrän hon går på två ben… Men hennes kläder används bara vid behov, hon har inte ens halsband på sig förutom när vi är ute på promenad.

Trixies
0

Ingen som andvänder ''blöja'' ''troskydd'' när tiken blöder?

Lyan
0

#19 Jag har haft det till Ping på natten eftersom hon sover i min säng, men eftersom hon började äta upp bindorna får hon nu sova i en egen hage så länge hon blöder och får sova i sängen igen så fort hon slutat blöda. På dagen är hon "naken"

Fridaaaa
0

#19 Jo men det är en annan sak, räknar inte jag till "kläder"

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zoolatri
0

#19 Hade det de första löpen när vi var på besök hemma hos andra. Men ju äldre hon blivit desto bättre är hon på att hålla rent.

LinaK
0

Om kläderna har ett syfte är det ok, vid kyla och väta.
Har regntäcken till mina, och även ett värmetäcke till den minsta då han fryser när det är typ 10 minus.

Men klänningar och annat tjaffs är jag ingenting för. Då kan man lika gärna skaffa en docka och klä på Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

cillisw
0

Jag har en kines (nakenhund) och han måste ha kläder för att inte frysa. Visst han är jättesöt i sina overaller och täcken mm men jag klär på honom för att han ska hålla sig varm och inte för att det är sött.

Gluskap
0

Är det kläder som ska fylla en funktion, tex ett vintertäcke eller tasskydd för att skydda för salt och köldkramp så är jag helt för!

Men är det kläder som är för att det är roligt att klä hunden i gulliga kläder osv då ska man inte ha hund, utan en docka.

[ninnakm]
0

Min dalmatin har ett vintertäcke, eftersom hon lätt fryser, sen om det är ruskväder har hon ett regntäcke.

Ria74
0

Jag har ett vintertäcke till min cocker spaniel och ett regntäcke.

Vintertäcket används om det är väldigt kallt och regntäcket om det formligen ösregnar. Annars har hon inte något på sig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Hilo]
0

#19 Nä, inte på tiken jag har nu, men det räknar jag inte som kläder i den bemärkelsen i vilket fall.

Gluskap
0

Jo visst, jag har tikskyd på min tik när hon löper.
Räknar du det till kläder?

Hon har vanliga enkla svarta, men de var svåra att få tag i…. Tyckte det var mest volanger och andra utsmyckningar på tikskydden när jag skulle köpa till henne…

Lyan
0

#29 Och här kan man i princip bara få tag på de svarta :-P Fick som tur väl var med mig ett valentinoskydd när jag fick hem Ping. de vanliga funkar inte på en så liten jycke. Fast nu är hon som sagt naken

SLennartsson
0

Jag har en Chihuahua. Det finns dom som har dom som små dockor och klär dom med massa trams. Min lilla hua har enbart jacka/täcke på sig när det är kallt ute. Han har ett Hurtta-täcke varje gång han är ute nu när det är kallt och snöar.

twinkime
0

Jag anser att man skall använda hundkläder om hunden fryser annars anser jag bara att det är väldigt löjligt och att hundkläder bara för att det skall vara "gulligt".

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Ketang
0

Jag anser att nödvändiga "kläder" är helt okej för att hålla frusna/gammla/sjuka hundar varma eller på annat sätt skydda hunden. Men att klä på för skojskull klänningar, skor, kepsar, glasögon osv tycker jag bara är tragiskt!

Mina hundar har "normala" täcken på sig när det är minusgrader eller regnar mycket.

Trixies
0

För alla som undrar jag anser inte tikskydd som kläder jag bara nämnde det :)