Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 5945 ggr
Neess
0

Äter inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla tös har slutat ätit igen. Även fast jag  är ute med henne och leker snön så att hon ska bli hungrig. Men det fungerar inte! Jag har försök att bland ut maten med allt möjligt som hon tycker om men det går inte.. Vad ska jag ta mig till?

Allt ordnar sig tillslut

detblir
0

Kolla med en Vet, så slipper du oroa dig om hunens hälsa fysiskt i alla fall. Kan vara lite dålig i magen bara. Kan vi så kan väl dom, så mycket …. som dom kan slicka i sig:) Jag hade kolla med Vet om min hund inte ätit på 12 tim eller mer.

Säkert inget farlig.

Lycka till:)

Emaljoh4
0

Har du testat att blöta upp fodret också?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Hilo]
0

Hur ofta äter hon då?
Går hunden utan mat ett dygn är det ingen fara..
Har du testat färskfoder?
Har du kollat tänderna?
Blöta upp fodret?

Är hunden frisk kan det bara vara en fixidé.
Pröva att ge hunden mat.. Äter hon inte upp det på säg 10 minuter tar du bort maten. Och gör så varje gång hon ska ha mat.. Det funkar ibland, värt att testa.

Maja2
0

Håller med om att kolla med vet i första hand. Är hon frisk skulle jag rekommendera att servera henne maten Utan att blanda i saker, äter hon inte, ta bort maten. Upprepa vid varje mål. Lockas inte att blanda i nåt gott för att hon ska äta.

Maja2
0

Förresten, hur är hon när ni är ute? Tar hon emot godis då? Isåfall kan du stoppa maten i fickorna när ni går ut, och tex stanna ibland och pilla i marken, då hon kommer och är nyfiken, kan du mota bort henne, sen kliver du upp och går därifrån, och lämnar lite mat kvar.

Det spelar ingen roll om du ger henne mat på det sättet eller i en skål två gånger per dag. Du kan ge hela dagsransonen på olika sätt genom aktiviteter.

[Forest]
0

Våran vuxna tik var som din tik. Kunde vägra äta i en vecka inget stoppa vi till henne mer än att hon hade sitt foder, dalta med maten o trixa mycket. Med dalla menar jag blöta det lite,blöta det mer,ha på olja,goja in annat osv. Jag vart skit trött på detta och fick tips om färskfoder idag äter hon varje dag o tillomed kommer med en glad svans när man gör i ordning hennes skål. Väldigt matglad är hon nu mera och äter året runt även vid värma o löptid.

Vi var hos vetrinären o kolla mun,tänder,hals inget fel på hunden.

Neess
0

#2 ja jag har blött upp fodret i varm, ljummen och kallt vatten.

#3 Jag har inte testat färskfoder och det är inte hennes tänder då jag är jätte nog med att hålla sdom vita ocg friska. Hon äter kanske en halv dl om dagen om jag har tur..

Hon har ju gjort så här förut vet inte hon kanske bara är trostsig men jag får väll ta henne till veterinären om hon inte börjar äta snart. Ska tesa först om det är smaken på fodret hon inte gillar. För hon luktar bara på fodret för att sedan gå där ifrån…

Allt ordnar sig tillslut

[Forest]
0

7 färskfoder gör inte tränder fula tvärtom :) märgben 3 st i veckan och vi fick skrapa tänderna från tandsten förut något vi sluppit i 2 år efter foderbytet.

[Hilo]
0

#7 Pröva gärna färskfoder om hunden förklarats frisk. Hon ska inte till och löpa?
Hade även en tik som var så nojig med maten kring löp..

Neess
0

#9 hon löpte för ca 12 dagar sedan, jo jag har funderat på färskfoder men är inte det dyrare och måste man inte förvara det i frysen?

Allt ordnar sig tillslut

[Hilo]
0

#10 Beror på.. För mig är det billigare.. Jo, det måste man göra.

Okej, du kan inte se något samband mellan löp och matvägran?

Neess
0

#11 Jo men hon började äta som en häst efter löpet men nu har hon slutat igen..

Allt ordnar sig tillslut

[Forest]
0

Samma här som för Hilo billigare vart det med färskfoder o ska man då räkna ut att man kastar torrfoder som man blötla vart det ännu billigare med färskfoder. Färskfoder kräver att man har plats i frysen, jag ger Nordic bas till mina ville igentligen ge klass men det säljs inte här man är nöjd med nordic :)

Neess
0

Har kollat på klass och då skulle Bella få helfoder Klass Normal och Klass Fisk. Men finns det bara i dom smakerna? För jag tror i så fall att hon skulle tröttna hyfsat fort. Och då är jag tillbka på ruta ett.

Allt ordnar sig tillslut

[Hilo]
0

#14 Min tik som annars tröttnat på foder har inte tröttnat än efter 6 månader ca med färskfoder..Glad

Samma smak..

Neess
0

Kanske ska ta Nordic i stället för Klass dom verkar har mer i utbudet.

Allt ordnar sig tillslut

[Forest]
0

15 samma med våran vuxna efter snart 2 år så är hon nöjd med bara en smak.

16 jag tycker du hör av dig till någon återförsäljare ofta får man gratis provkorv, för att se vilken din hund skulle föredra. Och man ska inte mixtra med foderbyte tor inte man ska göra det med färskfoder heller, men dessa rätta frågor kanske du kan få svar på av återförsäljaren. Glöm inte bort o köpa märgben oxå :)

Neess
0

Jo jag får väll göra det, men jag ska ta och köpa hem kykligbuljong och blöta upp maten i buljongen. Då blir det en annan lukt och smak, sedan kan man ju variera mella kött och kyckling smak på buljongen. Vill ju hälst hålla mig till torrfoder efter som färsk luktar så illa och den lukten kan ju bli lite för mycket när man bor på 32 kvm..

Allt ordnar sig tillslut

Maja2
0

Innan du blöter upp maten i buljong skulle jag vilja att du kollar innehållsförteckningen på buljongen. Brukar innehålla stora mängder salt och annat som jag definitivt inte skulle råda ngn att ge hunden.

Linnea
0

#18 Menar du att färskfodret luktar illa? Jo det gör det förvisso men man får förvara det i en burk med lock och om hunden äter upp det så ligger det inte och luktar.

Nordic funkar super på vår hund och katt.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Forest]
0

18, luktar? det luktar nästan inget. Jag fick höra det med men det stämmer inte. OM det skulle lukta så är det surt=fel på fodret.

Emaljoh4
0

VIsst luktar fodret lite, om fodret inte är i "korven" eller i en burk med lock. Men det luktar ju inte om det förvarar.

Våran mat luktar ju också…

[Timantis]
0

Färskfoder luktar om det är vom i det. Vom luktar pecka. (komage) färskfoder utan vom i luktar inte illa. Rekomenderar bravo som är minst baltigt då det är som hamburgare som man tar fram en efter vad hunden ska äta.

Men mest tycker jag att du ska sluta dalta med henne. Kolla med vetten så hon är frisk. Sen ger du henne mat låter det stå i 10 minuter äter hon inte så bort med det. Servera mat nästa mål äter hon inte så bort med det. Hon kommer att äta. Ingen frisk hund som erbjuds mat svälter sej självmant till döds.

[Forest]
0

23, Jag är jätte känslig när det gäller kött pga jag inte äter kött sen jag var 7 år det har med att jag såg mamma o pappa stycka en halvgris o gjorde krov mm Men jag klarar av lukt o hanteringen på färskfoder. Och jag kan ha en bit på ett fat utan lock utan att det stinker färskfoder i kylskåpet. Jag ger nordic bas o det vom i den. Jag tycker att ta på kokande vatten på torrfoder luktar mer. Dok hade jag burjare o de lukta men så vart de gråyta på dom + lukta surt något jag klaga på samt bytte till krovarna, burjarna är inte alls lika blodiga o fräsha.

23en lite OT fråga men :)  vad ger du för typ av färskis i burjare? Nordic har ju små krovar på 250g

[Timantis]
0

"24

Jag ger bravo burgare. Det finns flera sorter o misstänker att den du hade var med vom i. Vom är ju innehållet i en komage o luktar surt.

Har även kört med Nordic super bra foder. Men tröttnade på att balta med det. Köpte 2 kgs korvar. Visst kunde jag köpt dom små 250 gr men jag är ekonomisk (snål) o det blir dyrare med dom. Har 2 stora hundar.

Har testat flera andra märken med men Bravo o Nordic anser jag vara dom bästa. Om jag nu inte vill ha ren lax då köper jag Vom o hundmat. Bra även det märket.

Helenaaa
0

Jag har läst i en av mina böcker att om ens hund inte äter så ska man uppsöka vet inom 8 tim. :O

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Neess
0

Jag köpte hem lite Friskis igår och åt det nu på morgonen självklart utblandat med det ganmmla fodret. Hoppas hon förtsätter äta nu så det inte bara var en tillfällighet XD

Allt ordnar sig tillslut

Emaljoh4
0

Hundar brukar äta om man byter foder, men sen slutar de igen. Så det behöver inte hålla i sig, man kan hoppas dock.

Vad åt hon för foder innan?

Neess
0

28# hon åt Doggie Orginal

Allt ordnar sig tillslut

[Timantis]
0

En hund kan vara utan mat länge länge. Det viktigaste är att den dricker. När den tex är dålig i magen så ska man ju svälta den i minst 24 timmar. Så då sprack den tesen direkt.

Men visst OM man nu misstänker att hunden inte äter pga att den är sjuk så ska man uppsöka läkare.

[Forest]
0

26, 8 tim :) nja det var väl lite väl kort tid om hunden är pigg förövringt.

Neess
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej nu äter ho inte igen men det är också så att hon har tappat humöret. Förut så var hon mycket busigare och nu så är hon för lugn. Vet inte vad som är fel, men jag ska iväg till slaktaren och se om jag inte kan få köpa lite spill. Hoppas att hon äter det åtminstone, jag har nog aldrig stött på en hund som inte gillar hundmat men hon vagrar äte trorrfoder. Men jag är nog mest orolig när det gäller hennes humör som har förändrats relativt mycket och fort..

Allt ordnar sig tillslut

[Forest]
0

32, Inget har hänt hos Er, tänkte om det hänt något? Kan vara ny granne,barn har flyttat hemmifrån,fått barn ja allt möjligt. Då kan väl hunden bli lite deppig. Och du var hos vetrinären? Hormoner o sånt kan ju slå lite slint med. Bara funderingar jag fick, då jag har en promenad vän som har en hund som får lite depritioner pga hormonrubbningar. Hon ska kastreras för få lite mer balans.

cillisw
0

#17 Måste man ge märgben när man ger färskfoder? Räcker det inte med att ge vanliga tuggben, dentastix osv?

Noa-Nisse
0

#34, beror väl från hund till hund. jag ger både och. Alltså både ben och dentalsticks.

#32, jag hade åkt till veterinären igen. en hund som inte äter (någerlunda bra) och är slapp och vill mest ligga och sova är ett tecken på att någonting är på tok! byt veterinär annars om du redan varit hos en och inte fått hjälp! när jag läser dina inlägg så ringer det en varningskloka hos mig iallafall… lycka till :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

34, jag ger märgben eftersom hundar gnager bättre på dom dentastix är mer godis iaf för mina hundar tar ju inte lång tid innan de ätit upp en sån. ´Vanliga ben har dom med men just märgben anser jag det bästa o ge,billiga nyttiga ben. Nötmärgben.

[Timantis]
0

Risken är väl stor att hon är skendräktig o av den anledningen inte äter. En vänninas hund slutar alltid äta då. (eller när hon är dräktig på riktigt)

SamanthaJones
0

Om hon är slö så här en liten tid efter löp skulle jag åka till vet. är inte helt ovanligt med att pyo kommer en bit efter såhär.

Hoppas att det löser dig för er och att hunden får må bra och äta :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Timantis]
0

TS hur går det?

Neess
0

Okej nu har hon ätit klass ett tag och hon slutade äta så nu gav jag henne Robur och hon åt allt! ska jag behöva byta mellan tre st foder varje gång hon sluta äta? Det verkar ju inte så lite jobbigt…

Allt ordnar sig tillslut

Emaljoh4
0

#40 Kanske kolla med nån vett,<?

Neess
0

Jo jag får nog göra det men jag tror att det sitter i huvudet. Innan jag åkte till farmor och farfar så åt hon jätte bra men efter som jag blev sjuk och inte kunda ta hand om henne så gjorde dom det. Efter jag hade blivit frisk så sa dom att maten fick stå framme hela dagen och att dom brukade blanda i lite smått och gott! Inte undra på att h on inte äter nu, blir så arg när jag har sagt åt dom att ställa upp maten och inte ge henne någon mänsklig mat! Varför kan dom inte bara lyssna!!

Allt ordnar sig tillslut

twinkime
0

#42 Ja  då kan man förstå varför hon inte äter nu.  Men skulle rekomendera  ge henne mat vid fasta tider, och ha fasta tider då du aktiverar henne.  Blanda inte i massa i maten då blir det allt svårare att få henne att äta utan iblandat i. Och äter hon inte  ömka hene inte och försök få henne att äta.Du kan även träna in maten genom att hon gör ett trix sen får hon mat som belöning?

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Ketang
0

Nu har jag inte läst alla svar du fått så jag kanske upprepar något nu. Men har du tittat hunden i munnen och/eller kollat tonsillerna på den?