Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 13196 ggr
urfaren
3

svensk varghund... vad är det för ras?

Snubblade på en annons på blocket med denna hundras. Undrar vad det är för en ras och har även läst lite om att det muttrats mycket om den?

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Fridaaaa
0

Aldrig hört talas om:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PetraKarin
0

Det kanske är varghybrider de menar? Är ju tillåtet om vargen är mer än 5 generationer bak.

Jag vet att jag sett en bra hemsida en gång, några som föder upp "varghundar", men hittar inte tillbaka nu….

Här är en tråd på flashback om ämnet.

Här är en blogg som har med uppfödning av svensk varghund att göra.

Vattnadal
1

Det är inte en riktig ras, utan en blandning mellan varg och oftast schäfer och malamute. Så länge ingen rasstandard finns, utan man bara avlar för att få hundar som ser häftiga ut, känns det lite väl oseriöst.

Misstänker att det kan bli knas av blandningen oxå. Jag har en husky/grönlandshund/schäfer, och bara den blandningen ger krockande beteenden och knasigheter nog. Att dessutom lägga till varg med en helt annan överlevnadsstrategi är rent vansinne!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

PetraKarin
0

#3 Jag håller med!

Med bra hemsida menar jag inte "kul med vargmixar", utan helt enkelt att den var tydlig och de förklarade vad de gjorde och hur de såg på hela grejen och lite "skötselråd".

[Forest]
0

Jag har ingen uppfattning alls om dom då jag INTE träffat någon varghybride. Avlas det seriös visst kan dom säkert vara trevliga för rätt person till rätt syfte, det jag läst är att de kräver mer ett häng att vara i o mycket utrymme. Mer än så har jag inte läst är inte heller så intresserad av dom.

Vattnadal
0

Det största problemet är att varg och hund har olika levnadsstretegier. Hunden samarbetar och lever med människan, vargen flyr människan.
De seriöst avlade raser som baserats på varg, nu godkända av SKK och tillåtna att ha enligt svensk lag oxå, är inte lätta att ha. De får så grava separationsproblem att de inte går att lämna ensamma alls. De är väldigt svåra att få rumsrena, och har väldiga problem med åksjuka. Kika gärna på Ninnis hemsida, och läs mer om hennes lov med dem, innan ni tänker tanken på att skaffa en vargybrid. Då är saarlos jämna ändå, en ras. Dessa sk svanska varghundar är inget annat än blandraser, helt utan homogenitet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Naiz
0

En bekant till mej hade en varghybrid (som hon fick ta bort för några år sedan) Kommer inte ihåg vad det var för ras.. schäfer tror jag?

Men hunden va bara 5%varg eller nåt sånt, hon va som en helt vanlig hund :)

Manda29
0

Namnet Svensk varghund är det en uppfödare i Värmland som har patent på. I alla fall är det vad jag har hört och läst mig till. Är korsningar schäfer, malamute o polarvarg. Sen hur mycket av vad står väl skrivet i stjärnorna. Däremot så vet han vad han hade. Har varit mycket skriverier om honom.

kerstinjo
0

Intressant läsning, för jag såg inte denna tråden innan jag skrev inlägget Amerikansk Varghund. Amerikansk Varghund???

Någon som kan bringa klarhet i det här?

Kerstin