Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 34703 ggr
Jenniii
13

Vilket antiskällhalsband?

Jag har tänkt testa ett antiskällhalsband.

Men undrar om de e någon som har erfarenhet av nån sort som ni tyckte va bra?

(Jag vill inte höra att jag ska testa annat, för de HAR jag gjort. Och jag bor i lägenhet och om hon inte slutar skälla måste jag kanske göra mig av med henne!)

LinaK
0

Några jag känner har en vääldigt skällig hund, alltså väldigt skällig menar jag då. Skäller när man reser sig upp, skäller när man skrattar och skäller när man ska fotografera.

Först testade dom ett skällhalsband med ljud, fungerade INTE. Dom köpte då ett som sprutade vatten när hunden skällde med citrondoft tror jag det var. Det blev betydligt bättre. Men efter ett tag så struntade han i att han fick sig en dusch och sitt vanliga skällande jag Tungan ute Men denna hund är ju extremt skällig.

Ska tillägga att jag inte är så mycket för antiskallhalsband. Men eftersom det verkligen var ett antiskallhalsband du sökte så.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karmatarerskanise
0

Jag har tyvärr inte sett ett halsband som fungerar i längden.

Fungerar kanske första gångerna, men sen ignoreras det.

[Hilo]
1

#2 Jo, samma här.. Varken, vibb, ljud eller spray.. Antingen blir skällandet värre eller kvarstår.. I det långa loppet. Dock aldrig använt det själv, men hört av andra.

PetraKarin
1

Jag har hört om någon som fått bra effekt endast efter de halsband som dels är fjärrstyrt, så att det inte aktiveras vid fel tillfälle eller av fel anledning, och dels har flera olika effekter, typ pip och spray eller pip och vibration.

Karmatarerskanise
1

#3 Jag har inte heller använt mig av det. Har inte haft problem med skällande hundar. *peppar peppar* Glad

#4 Det är just det ja, många gånger utlöses halsbandet vid fel tillfälle, och det lär ju ingenting till hunden, gör den bara mer förvirrad, vilket många gånger leder till mer skällande.

[Hilo]
15

#5 Haft två, men hittar bra metoder som funkat finfint utan dessa redskap. Glad

tsset
1

Vad som är bra skiljer sig från hund till hund. OM nu antiskallet fungerar vilket är sällan, som nämnt ovan kan det förvärra problemet.

Det antiskallet ska göra är ju att göra det så obehagligt för hunden när den skäller att den inte vill göra om det. Och det som avgör vad som är "bra" för din hund är vad den upplever obehagligt. Är det ljud, vattensprut med doft…?

Därtill - vad kommer krävas för att få din hund att vara tyst? Ett litet pip eller ett rejält ihållande tjut? Detta är mycket beroende på Varför din hund skäller. För att den är osäker, för att den hör ljud som skrämmer den, för att den hör ljud som den är avlad för att vakta mot och alltså Ska skälla? Är den rädd, måste effekten vara värre än det den är rädd för för att den ska bli mer rädd för ljudet/sprutet/vibrationen… Är det vakt/larm-skall måste effekten vara så pass stark att den bestämmer sig för att värna om sig själv istället för att fortsätta med ett beteende som är medfött - och det kan det krävas Massor för, tänk på hundar som drar iväg och jagar, inte mycket bryter dem oavsett hur mycket ägaren skriker och gormar.

Så, vad har du för ras? Varför skäller hunden? Detta är frågor som krävs för att kunna lämna ett rimligt svar på vad som kanske kan funka.

Sen, som du kanske förstår, kommer det krävas en Hel Del för att Skrämma din hund till tystnad som du ser ovan. Det är ju vad den gör, hunden måste vilja undvika det du tar till med för att låta bli att skälla. Är du inte beredd att skapa detta trauma (som kan skapa nya problem, t.ex. ljudkänslighet) bör du leta efter något humanare. För, har du en hund med riktigt starkt behov av att skälla kommer du behöva vara riktigt jävlig. Det finns bättre sätt.

Jenniii
0

Men jag har haft en hundpsykolog vid ett flertal gånger som sagt vadjagi ska göra och inte och det är inte direkt grattis. Men de hjälper inte alls. Och hon skäller enbart när det låter i trappuppgången. Är vi hos ngn annan skäller hon inte alls. Enbart då hon busar skäller hon till  ibland.

Vi bor i lägenhet, på tredje våningen och det rör sig rätt mkt i trapphuset, så om de inte slutar så kommer jag inte kunna behålla henne.

det är en jack-russelltik jag har.

Naiz
2

Halsbandet som sprutar vatten/luft/citrondoft osv fungerar SUPERbra på dom hundar jag vet haft det (greyhound tibetansk terrier och russkiy toy).

En bekant som använder det på sina hundar. Dom skäller en eller två gånger sen är dom tysta.

Så det kan jag rekomender att testa :)

PetraKarin
1

Jag tycker, om detta är alternativet för dig, att du ska välja ett halsband som är fjärrstyrt (du trycker på en fjärrkontroll när hunden skäller så att hunden får ett sprut/pip/bzz) för om du har ett halsband som själv känner av när hunden skäller kan det bli så att hunden korrigeras fel, att halsbandet reagerar på fel saker.
Annars är det som Hera säger risk för att du får förvärrade eller nya problem.

Helenaaa
2

Jag vet att det här inte är vad du ber om men jag måste berätta om  min kusins hund som skällde HELA tiden..verkligen..

Hon fick då tips om att prova på ett sådant där halsband (nu kommer jag inte ihåg vilket :S) och det funkade till en viss del, men efter två tre veckor blev hon så van att hon struntade fullkomligti det..

En hundförare sa att det skulle kunna vara bra att prova lära hunden skälla på komando, så hon gjorde det, Och visst skällde hon fortfarande men inte alls lika ofta för hon förväntade ju godis och fick hon inget ansåg hon inte att det var värt att skälla :) utom när matte faktist sa att det var okej Skrattande

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[Hilo]
34

#8 Byt..?

Också haft det problemet med en tik.
Vi bytte 5 gånger innan Äntligen nummer 6 hade bra metoder, och löjligt enka dessutom..

Naiz
2

#11 på dom flesta hundar funkar det att lära dom skall och då kan man även, mkt lättare, lära dom tyst :)

Helenaaa
0

13, ja.. precis :) därför anser jag att det kan vara det man prövar i förstahand Flört eller?

Istället för att gå på halsband som kan förvärra saker och ting? Oskyldig

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Karmatarerskanise
0

Nu återgår vi till TS huvudfråga!

Jenniii
0

Jag har inte råd med de- Har redan lagt ut nästan 3000 på den psykologen.

Och detta måste lösas snarast eftersom jag kommer börja jobba snart o då kommer hon vara ensam 1 timme om dagen.

11 o 13

Det funkar inte på henne, de e en av sakerna vi testat.

Det var ett väldigt bra förslag, de ska jag kolla på för de vore absolut de bästa.