Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 7041 ggr
Aourora
0

Giftigt för hundar(vill veta!)

Hej allihopa :-)

Jag har hört en hel del saker som ibland kanske är rätt/fel. Vad är igentligen giftigt för hundar? *Kan någon kunnig skriva en lista på vad man inte ska ge hunden?* Eller om ni alla kan hjälpas åt om svaren? Och diskutera om detta eftersom att det verkar som att vissa säger att vissa saker inte är någon fara att ge medan andra säger att det är giftigt.

Vore bra med lite tips på ad man ska göra om hunden råkar få i sig något giftigt födoämne ect.

Aourora
0

detta "har jag hört är giftigt" stämmer det,(?) och är det mera saker som är farligt för hundar? Tacksam för alla svar! :-)

Giftigt:

*vitlök, alla andra sorters lök inklusive selleri och släkten till lök.

*Saker med kakao i. t.ex. choklad.

*Avokado

*Druvor

*Starkt Rökt mat

*Starka el. överhuvudtaget kryddor eller mkt salt

*Citrusfrukter

¤Vad ska man göra om hunden får i sig något av detta av misstag?

Malin-A
0

det ända jag inte ger min hund av vad du skrivit där uppe är  Kakao, o avokado men d e för att jag aldrig har det hemma, annars ger jag nog honom d mesta som du nämner.. 

det är så olika från hundar till hundar också, vissa hundar har ätit choklad i hela sitt liv o levt hur länge som helst, medans endel nästan dör bara dom ätit några rutor..

AlbaStiffler
0

Vad jag vet av det #1 skrivit så är det bara choklad (kakao), kryddor och vitlök som är giftigt och mycket dåligt att ge sin hund. Varför de andra sakerna skulle vara dåliga kan jag inte förstå, än mindre varför de skulle vara giftiga?

Nån som kan belägga detta påstående om att avokado, druvor och citrusfrukter skulle vara farligt? Visst, citrusfrukter kan jag förstå om man kan må lite dåligt av och bli dålig i magen av, men inte för att de är giftiga utan för att de är sura…

SaraC
0

Lök och choklad (kakao) är giftigt. Har också hört att vindruvor inte ska vara bra i för stora doser, men jag är inte säker på att det är sant.

Citrusfrukter, kryddor och rökt mat är väl inte giftigt vad jag vet, men däremot ska man vara försiktig med att ge dem sådant då det är väldigt starkt åt magen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tixy
0

Hum.. Jag tror att förra hunden, och nuvarande, har/haft stålmagar.. Oskyldig
Idelma får smaka på det mesta, om hon inte vill ha det så spottar hon ut det på golvet, eller helst på mattes fot.

Men hur visar det sig sedan om dom inte tål vissa saker? Alltså, i symptom-väg..

SaraC
0

Choklad och lök innehåller giftiga ämnen för hundar, de är alltså giftigt för alla hundar men såklart beror det på hund och mängd. Själv skulle jag inte ens prova ge honom choklad, känns onödigt. Även om han säkerligen kan äta en bit utan att reagera.

Men iaf, citrusfrukter har jag märkt att Eros är väldigt känslig för. Giftigt vet jag dock inte om det är. Men han fick smaka några mandarinklyftor förut och då kräktes han nästan på en gång.

Om de får något magen inte tål så visar det sig väl antingen med kräkningar, diarré eller bara löst bajs..

AlbaStiffler
0

Choklad är så giftigt att de kan dö av det…  Choklad är giftigt för allla djur utom människan.

Lotta
0

Det enda jag hört är giftigt är choklad och rökt mat. Men jag tänker inte motsäga någon här uppe, Jag har väl aldrig hört det bara. Men jag måste säga att Skorpan har smakat vitlökssås och inte blivit dålig =)

TinaH
0

Min hund äter ALLT . Då menar jag ALLT.
Allt ifrån Citroner och avokado  till äpplen och jordgubar, samt så kan han även få smaka på mattes choklad glass!

Jag tror att om man ger en liten hund, typ papillon en 100grams chokladkaka, så ja visst, det kan vara farligt, men jag tror inte om det skulle vara en stor hund.
Men så är det så att min hund har ingen mage, den har plåtburk.

men vad händer med kroppen?
Finns det hnått och göra för den hunden som inte tål detta?
Varför tål dem det inte?
Vad händer i hunden?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

lena1
0

Jag har hört att det du räknar upp ska vara giftigt, men vitlök(absolut inte vanlig lök)kan man ge i lagom små portioner då är det inte farligt, det finns även ett häst preparat man kan ge hundar som är baserat på vitlök håller bland annat fästingar bort, och är nyttigt också. men jag kommer inte ihåg namnet på Jag vill lägga till glykol för det gillar hundar och katter och är dö giftigt.

Vad som är bra att alltid har hemma är flytande kol, för misstänker man att dom fått i sig något så går det bra att ge i förebyggande syfte också.

Karmatarerskanise
0

#9 I en annan tråd var det ngn som skrev att det är ett ämne i chokladen som de inte tål. Vissa tål mer, andra mindre. Minns dock inte vad ämnet heter-

lena1
0

Hera ge aldrig choklad inte så mycket som en smula jag har glömt vad ämnet hette, men detta är det en stor varnings triangel för det!!….

AlbaStiffler
0

*googlade lite* På denna sida hittade jag info om chokladförgiftning: http://anamcara.dinstudio.se/

Enligt denna sida kan alltså en 20 kilos hund bli förgiftad av så lite som 7 gram mörk choklad. Tina, du kan glömma det du skrev om 100grams chokladkaka till en pappilon, denna dos kan döda även en stor hund. Läs nedanstående noggrannt och lägg på minnet! :-)

**Chokladförgiftning

Det är inte bara människor som tycker om choklad, även våra hundar äter med förtjusning choklad om de kommer åt. Choklad innehåller ämnet teobromin som är giftigt för hundar. Även små mängder som ges vid upprepade tillfällen kan ge förgiftning eftersom teobromin bryts ned mycket långsamt hos hund. Ju finare och mörkare choklad desto farligare, eftersom halten teobromin är väsentligt högre än i ljus choklad.
Även i den mörka chokladen varierar teobrominhalten, mellan 4,5 till 16 milligram per gram choklad. Giftig dos är 20 milligram per kilo kroppsvikt och dödlig dos är 90 till 250 milligram per kilo kroppsvikt. Det innebär att en liten hund som väger 5 kg, kan bli förgiftad av 1 1/2 gram riktigt fin mörk choklad med hög teobrominhalt. Samma hund kan i värsta fall avlida av 6 gram.
** Symptom på chokladförgiftning

**Efter 4-5 timmar börjar man att se symptomen och symptomen är många. Teobromin är ett stimulerande medel så hunden kan bli orolig, upphetsad, darra, få hjärtklappning, oregelbunden puls, kräkningar, diarré, ökad urinproduktion, ökad törst, epilepsiliknande anfall med kramper, medvetslöshet och död.
**
Framkalla kräkning

Om man vet att hunden ätit choklad nyligen bör man snarast försöka att framkalla kräkning. Det bästa är att söka veterinär som ger kräkmedel i injektionsform. Ju mindre mängd teobromin som hinner tas upp desto bättre. Till veterinären bör man ta med chokladförpackningen så att man kan räkna ut hur mycket teobromin som hunden har fått i sig. Har det gått längre tid sedan chokladätningen ger man aktivt kol som binder giftet, förutsatt att hunden är vid fullt medvetande. Det finns inget speciellt motgift mot teobromin, så behandlingen går ut på att påskynda utsöndringen genom dropp direkt i blodet. Man kan också behöva medicinera för kramper eller påverkan på hjärtat. Behandlingen kan behöva pågå under flera dygn eftersom utsöndringen är så långsam. De hundar som överlever brukar bli helt återställda. 

AlbaStiffler
0

Själv har jag svårt att fatta hur man ens kan tänka sig att ge "lite" choklad, oavsett form (glass, mjölkchoklad …) till en hund. Ge den något annat gott istället. Som sagt i ovanstående text så behåller kroppen ämnet länge, så även flera små doser kan vara farligt!!!

lena1
0

13, jättebra att du hittade artikeln ;-).

Zebben
0

Glöm inte Xylitol. Det är mycket giftigt för hundar. Det finns i tuggummi och även i visst godis. 1 gram kan döda 10 kg hund.

lena1
0

Ja just ja Zebben ;-)…

AnneN
0

På denna sida kan man hitta väldigt mkt av de saker som är giftiga för både oss och våra 4 benta vänner

http://www.giftinformation.se/intro.asp?CategoryID=6334

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjoh
0

Labbe/Boxer-blandningen Ida stal en hel chokladkartong (mörk choklad) och åt glatt upp allt, även pappret.

Det hände även en gång att hon länsade barnens choklad-julkalendrar, med papper.

Men hon fick inte en enda förgiftningssymtom. Någon som kan förklara det?

AnneN
0

Det är ett visst ämne i kakao som är farligt i stora mängder, men i "vanligt" chokladgodis så finns det inte lika mkt av det ämnet som det finns i ren kakao och om det då dessutom är ljus choklad som innehåller mindre kakao så är det även mindre av det giftiga ämnet + att en större hund kan tåla betydligt mkt mer än en liten ras.

_**/Mvh Anne

kerstinjoh
0

Choklad innehåller ämnen som heter teobromin och kaffein som är giftiga för hunden.

Hundar kan bli förgiftade av den - speciellt om den är mörk.

Malin-A
0

#19 jag tror att det är så här att vissa hundar reagerar starkt medans vissa reagerar inte alls.. ni hade en hund som inte reagerade på choklad.. =)

mariatingsund
0

Nu blev jag lite till mig, finns det någon hund som inte ätit köttbullar? Det finns ju massor av lök i den. Visserligen pruttar de av det, men att det skulle vara giftigt? Alla hundar som äter människomat i hela världen, det är många rätter med lök och vitlök.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

SaraC
0

Till er som undrar varför hundarna inte visar symptom efter att ha ätit choklad, lök osv. Det var väl bara inte tillräckligt stor mängd för att vara giftigt såklart. Men det är ju väldigt svårt att veta vad som är tillräckligt stor mängd..

Jag käkade batterisyra när jag var liten. Livsfarligt. Men inte blev jag dålig av det. Fick bara inte i mig tillräckligt mycket. Om ni förstår hur jag menar? ;)

Malin-A
0

#24 förstår vad du menar, o ska man se d krast så är allting giftigt i för stor mängd.. allting me måttliga mängder är oftast ingen fara.. =)

AnneN
0

Med lök är det även så att rå lök är farligare än tilllagad som i tex köttbullar mm

_**/Mvh Anne

kerstinjoh
0

Nu var du klok IGEN, Malin!

SaraC
0

#25 Ja ungefär. Jag undviker choklad helt och citrusfrukter eftersom han kräkts när han fått. Allt annat som jag stoppar i honom sker med sunt förnuft. Så brukar jag alltid svara på sånna här frågor. Det är ju ganska logiskt att han skulle bli dålig om jag gav honom en egen chipspåse, men får han smaka några så är det okej. :)

Malin-A
0

tack kerstin =)

ja precis Eros. lite sunt förnuft så kommer man långt.. =)

SaraC
0

Ja de är ju lite svårt att svara generellt på en sån här fråga. Det är ju så olika från hund till hund vad de tål och hur mkt!

Malin-A
0

jo d e ju d, endel e väldigt känsliga medans andra inte är det, o man utgår ju alltid ifrån sina egna hundar o erfarenhet.. =)

SaraC
0

Ja precis.

En sak till, som man iof inte skulle stoppa i hunden med flit, men lätt hänt att den kan få i sig - Glykol. Låt inte hunden slicka på marken eller dricka ur pölar! Cool

Lotta
0

Min jycke (papillon) Äter allt utom citron och avocado, iof inte i stora mängder men det är nog tillräckligt för henne, hon är sju år nu och har aldrig mått dåligt av det, varken spytt eller blivit lös i magen. Hon får alltid en jultallrik och en påsk tallrik. Hon älskar det. Hon har ätit choklad också och jag har aldrig märkt nått, men inga mängder naturligtvis. Hon brukar vara hos en vännina till mig, och där fick hon alltid en riga (choklad) när hon kom ut från affären. Jag har stoppat det nu för hon ska inte ha nått extra som lägger sig som en volang runt midjan. Hatar nämligen folk som går omkring med fläskkorvar =)

Och som vanligt kommer Malin med smarta uttal…diggar dig bruden =)

Zebben
0

Sen får man ju ha i åtanke att en hund lagrar giftet i kroppen. Kroppen kan alltså inte bryta ner teobrominet lika bra som människan. Så om hunden får i sig choklad ena dagen och klarar det bra, betyder inte att den några dagar senare klarar samma mängd. Det kan då räcka med en liten liten mängd choklad för att hunden ska bli förgiftad.

Att låta hunden äta några köttbullar är inte heller direkt farligt om man inte har en väldigt känslig hund. Men oavsett om hunden är van vid köttbullar med lök i så ÄR det en förgiftning för kroppen. Men det är ju inte säkert att det ger någon synlig symptom eller ens ger hunden märkbart besvär.

Men med tanke på att det finns såå mycket olika hundgodis nu för tiden så förstår jag inte varför man ska ge hunden choklad eller lök. De har inget behov av att smaka choklad, så det är ju bara till att låta bli.

Malin-A
0

#33 jasså ska hon inte bli lite rund om magen? =D

TinaH
0

ZEBBEN!!
nu, har du varit som en apelsin igen…KLYFTIG!
Du är bara bäst! ,-)

Mvh TinaH

Lotta
0

Hon behöver inte ha någon volang, hon klarar sig utan den ;)

Sedan måste jag fråga, förr i tiden när det inte fanns hundmat så åt dom oftast husmanskost, det vet jag att våran första hund vi hade när jag var liten åt. Och den hunden levde till den var 12 år. =)

Aourora
0

Vilka kloka och bra svar jag har fått :) Jag aktar mig för allt som jag skrev, men nu ska jag även akta mig för glykol och Xylitol som finns i tandkräm och annat, godis mm…

och såå---:) ha det bra allihopa !

Lotta
0

Ha det bra du också =)

Chessan
0

Min hund satte i sig en 200g chokladkaka utan att hon blev dålig. och det var mer änn ett år sedan, dock var det mjölkchoklad - men hon är en cocker spaniel så relativt är det mykt iaf.

Vitlök visste jag inte var farligt, jag har get henne vitlök innan då det ska hjälpa mot fästingar, en kort period. Hon var itne så förtjust i det så det hände itne många ggr, men iaf

TinaH
0

Ja herre gud…..

man kan dö när man går över gatan med sin hund med…. Flört

Mvh TinaH

Lotta
0

Japp…nästan allt är farligt nu =)

AlbaStiffler
0

*undrar vad #41 och #42 menar med de rätt underliga kommentarerna*

Om nu choklad och några få andra saker är giftigt för hundarna, så är väl inte det "ALLT". Skulle vara precis samma sak som om ni matade era barn med t-sprit och sa "jamen, lite är ju inte farligt" eller "ja men hon har ju ätit det förr utan att bli dålig" eller "mitt barn drack minsan 3 liter förra året utan att bli dålig, alltså kan det ju inte vara farligt".

Låter precis som min rätt korkade syster som försvarade sin stor-rökning när hon var gravid med att det första barnet klarade det ju utan problem. Därför ursäktar det att alla 3 av hennes barn har fått röka i magen. Nr1 skrek första månaderna pga nikotinavvänjningen och nu, 6 år senare, kan han inte prata ordentligt än. Men syster blundar fortfarande för att rökningen var dålig för barnet.

Slutsatsen av denna lilla historia är alltså att ni inte vet vad eller hur er hund reagerar nästa gång den äter choklad eftersom chokladen lagras i kroppen. Dumt att forstätta… även i små mängder!

Karmatarerskanise
0

Vill somliga leka roulette får dom väl göra det. Förstår bara inte varför man skulle vilja det. För som ngn skrev innan finns det ju en hel uppsjö med hundgodis. Jag tar iaf det säkra före det osäkra. Och jag litar på veterinärer.

Malin-A
0

men visst jag ger inte min hund choklad för jag vet att d kan lagras i kroppen o är giftigt, men lök eller stark kryddad mat tror jag inte är giftigt utan mer att dom kan bli dåliga i magen o hundar i regel tål inte för stakt mat, men min hund är det inga problem med varken lö eller stark mat, men allting är ju farligt/gifigt i för stor mängd…

TinaH
0

#43 o 44

det vi menar är precis vad vi skriver.

Visst är det farligt med vissa saker till hundarna.
Men hur gjorde hunden när en levde som stäppdjur?
Inte 17 var det någon som talade om för hunden vad som är farligt oh ätbart?

håller fullständigt me #45!

Så kan folk kallla detta för "ryssk roulett" eller oansvar!
Men jagom någon, som har en hund med allergier för torrfoder, vet precis vad jag stoppar i min hund, och han har inte vare sig dött eller mår dåligt idag!
Men det var en välldigt DUM och KORKAD jämförelse med T-SPRIT & CIGG!

Jag skulle inte få för mig att stoppa in i min hund hundgodis, för i hundgodis vet man defenetivt inte vad det är i, och jag skulle då ALDRIG ersätta detta med choklad, där av så gör jag mitt egna godis till Tyson.

ALLA har SUNT FÖRNUFT, och eget VÄTT, hoppas jag.

Mvh TinaH

lena1
0

Alla är vi olika i tankesättet och du Tina har rätt i att det finns hundgodis som absolut inte är bra i affären och på zoo affär, därav gör ju även jag mitt eget godis oftast, men jag måste ju få fråga vad du menar "inget illa menat nu" med det du skriver om stäpp djur, för jag menar inte tror jag att det fanns varken lök kryddor eller choklad där, så det faller sig ju i så fall naturligt att dom inte åt det….kan du förklara vad du menar lite mera?..

MVH

Lena

kerstinjoh
0

I stäppaffären fanns chokladdraperade lökar!Cool

lena1
0

hahaha den var bra KerstinSkrattande

Faxlin
0

Nu tycker jag vi kan återgå till ämnet här och diskutera som vuxna människor. Personangrepp vill vi inte. men olika åsikter får ni gärna ha.

Mvh ÅsaF medarbetare

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lena1
0

Från mitt håll var det absolut inget personan grepp i alla fallFörvånad, men jag gör som du säger ändå Åsa ;-)

Faxlin
0

#51: det var inte alls riktat mot dig. Utan jag tror att de som skrivit vet vilka/vilken det är.

Audiatur et altera pars

lena1
0

Okey Flört

MataHarry
0

Lök i ALLA former är giftigt!!

Blodkropparna förlorar förmågan att ta upp syre,
vilket i sin tur leder till långsam kvävning i alla
organ!! 

Jag förstår inte logiken att försvara sitt okunniga beteende, sorry men från gång till gång vet du inte om förgiftar din hund när du är "snäll" och ger den matrester eldyl…. 

"Stäppdjuren" grävde troligtvis inte för att finna föda, i den mån det i så fall skulle finnas rester i vomen av lök är den ofarlig. Våra framavlade kusiner är trots all annan olikhet detsamma att de är rovdjur och de ska inte äta grönsaker eller spannmål. Visst, ge dom en morot för skoj skull, men födan ska inte bestå av det.

lena1
0

54, vem riktar du inlägget till?….

MataHarry
0

Det är min kommentar och fakta i debatten om vad som
är giftigt/nyttigt för hunden.

lena1
0

jaha…

Malin-A
0

#54 men vitlök då som ska vara så bra för luftvägar o så? ja menar visst att inte hunden ska äta flera lökar om dan eller ett par i veckan d e inte bra för oss häller med för mycket av nått.. min hund får lök ibland eller vitlök men oftast när han får det så ligger det i matrester o d e inte ofta vi har lök i maten.. sen tror jag att man oftast går på sin egen erfarnenhet när det gäller d mesta.. har haft en hund som satt i sig en hel del lök o levt hur bra som helst, eller en hund som gjort d o levt hur bra som helst eller så eller så…d jag menar är bara d att ska man lyssna på alla om vad folk tycker/vet är giftigt så kan du inte ge hunden någonting knappt..  bara min mening i detta..

kerstinjoh
0

Lilla kloka lill-Kerstin.Glad

Faxlin
0

Visst finns det säkerligen en sanningshalt till att lök är farligt för hundar. Om den blir mindre farlig granulerad vet jag inte. det jag fått höra om lök är att djuren lagrar giftet i kroppen och man kan således förkorta ens hunds liv om man ger dem lök oavsett vilken form av lök det är.
Nu kan jag med handen på hjärtat säga att jag vill inte att min hane blir äldre än så är. 15 år på en schäfer, det är rätt bra. Med lök och allt så super bra med andra ord.

Audiatur et altera pars

lena1
0

Det var en hög ålder Åsa pussa på honom för det ;-), kan ju medela att i Hopp off är det vitlök bland annat, och det riktigt stinker när man öppnar korken ska jag säga, men det luktar inget om hunden trots att dom äter det ;-).Och det gör det ju om granulatet också om jag inte missminner mig…

kerstinjoh
0

Bra att veta:

Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Malin-A
0

#62 vilken glad nyhet för Mexx, kanske han me får smaka av Alex vita toblerone =D hahaha

kerstinjoh
0

Det vet nog Alex redan, för hon o Mexx sitter väl o smaskar varenda kväll.Skrattande

Malin-A
0

ja antagligen.. tur för dom som gör vit choklad att dom har Alex, utan henne hade dom gått i konkurs =D

kerstinjoh
0

Men att hon ska vara så snål!

Jag har fått ryggskott och behöver verkligen lite choklad!!!! Bästa botemedlet har jag hört!

Malin-A
0

haha du får klämma fram dina allra bästa hundögon då kan hon säkert inte motstå dig =D

Alex
0

Ingen toblerone här ikväll.. Ahlgrens bilar får duga idag. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Malin-A
0

men dom bilarna e himla goda, jag har påskägg =D

SaraC
0

Jag har för mig att det är skillnad mellan vitlök och annan lök..?

Alex
0

#70 Ja, vitlök ska väl vara den mindre farliga sorten tror jag..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lotta
0

Ja jag har haft många hundar både under min uppväxt och egna sedan jag flyttade hemifrån…. och då var det inga sånna här upplysningar, våra djur har både ätit vitlök och choklad och en massa annat som har räknats upp här ovan. Och jag kan garantera att ingen har dött av det, utan våra djur har blivit gamla och dött av ålder. Nu säger jag inte att dom ätit jättemängder av det, men dom har fått smakat. Vi växte upp med en berder collie som alltid fick en lite rigachoklad när pappa gick till kiosken. Hon levde tills hon var 11 år. Och jag skulle väl aldrig ge mina djur något som dom skulle dö av för då skulle mina dött för längeseda, Skorpan är 7 år nu. Och den där jämnförelsen om barn var ju bara så låg i mina ögon sett. Men alla får ha sin uppfattning om detta och ingen är bättre en den andra :)

Faxlin
0

#61: har pussat på knäppisen här hemma. och svarade med en lååång utdraget läte. har dock inte klurat ut vad han sa riktigt, men det var något med att han hälsade en puss tillbaka. Så du skulle få en av din vovve ikväll från honom. ;-)

Audiatur et altera pars

ingrid
0

Ett tips om de sätter i sig ngt är att stoppa stark senap, långt bak i svalget/halsen, framkallar kräkningar. Fick tipset av veterinär efter att en hund för många år sedan satte i sig 3 stora talgbollar och allt fett slog ut bukspottskörteln.(Hon låg på djursjukhuet i över en vecka)

TinaH
0

# 52

jag känner mig inte heller träffad, kan du precensera dig lite?
och om det var mg du menar så svara ärligt!

Mvh TinaH

Faxlin
0

#75: jag svarar alltid ärligt. Att insuniera något annat är inte trevligt förfarande.

Jag anser inte att det är trevlig ton att betona med fetstil och stora bokstäver då detta är ett tecken på att man skriker. Det känns som om det inte är vad vi ville med denna tråd. det var väl meningen att man ska kunna diskutera ändå.
Att då skrika att något är dumt och korkat av det andra skrivit känns inte som respekt mot andras åsikter. därför bad jag i snälla ordalag att vi skulle återgå till att ha trevligt.

Mvh ÅsaF medarbetare

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Enligt dig Åsa så gör jag jämt fel!

Så varför åsa gör du inte din dröm i uppfyllese, och stänger av mig här ifrån?

Mvh TinaH

Faxlin
0

Tror du missuppfattat det TinaH, jag anser inte att du gör fel jämt. Då hade varningarna haglat här inne. Jag bad snällt att vi skulle lugna ner oss här inne.

Stänger av användare det är det KerstinP som gör.
har aldrig sagt att jag drömmer om att stänga av dig. har annat att drömma om i mitt liv än avstängningar faktiskt.

Mvh ÅsaF medarbetare

Audiatur et altera pars

TinaH
0

felåt….Generad..kännds bara så…

Mvh TinaH

Faxlin
0

Lätt hänt att misstolka det skrivna ordet på nätet. så det är lungt.
Mvh ÅsaF medarbetare

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Rodnar du Tina…jag tror jag garvar läppen av mig =)

bejtedejte
0

Kan hålla med om att det kan vara rysk roulette att ge choklad till en valp/hund som aldrig fått det förr, men jag kommer fortsätta ge Mowitz choklad, just för att han älskar det så mycket. Jag äter choklad kanske 1-2 gånger om året och då får hundarna en eller två rutor mjölkchoklad var, Elsa är dock inte speciellt förtjust i det, utan äter nog bara för att Mowitz gör det.  ;)

Mowitz har ätit choklad i alla år, när han var liten var det ingen som berättade att det var livsfarligt för hundar att äta choklad, så han fick alltid de sista "äckliga" bitarna från alladinasken som ingen ville ha, och än har han inte stupat av chokladförgiftning, och tror inte risken finns att han gör det heller, tydligen lagras ämnet bara en viss tid i kroppen.

Är det inte så att lakrits också är farligt för hundar?

Gasoline
0

Jag orkade inte läsa vad ALLA skrivit men man ska aldrig ge hunden kycklingben då det blir fliser av dom när dom tuggar som kan fastna i halsen.. Inga fågelben i huvudtaget

AnneN
0

Jag har fått lära mej att man ska inte ge hunden några ben som börjar på F: Fisk, Fågel, Fläsk, Får just för att dessa flisar sig lätt och hunden kan få vassa flisor som fastnar i halsen eller renta av river sönder i magsäcken eller tarmrna!

_**/Mvh Anne

Gasoline
0

#84 Jo, precis, det har jag oxå hört men jag var inte riktigt säker på det så jag lät bli att skriva det =P

AnneN
0

Man ska heller inte ge hundar äggvita då det kan vara farligt med äggviteämnen för hundar men däremot så är äggulan nyttig och ger fin päls

_**/Mvh Anne

Aourora
0

jo vist ja dte har ja med hört.

lena1
0

Även ben från rådjur flisar sig gärna ;-)

TinaH
0

….som sagt var…

man kan dö nä man går över gatan med….

Mvh TinaH

lena1
0

Nu ska inte Tina vara sådan :-)))))))….du gör som du gör och vi andra som vi gör ;-)))

Gasoline
0

Sen ska man ju alltid ge sin hund grejer med måtta. Det häder att jag ger min hund EN chokladbit ibland och det är inget han dött utav. Och det är ju allmänt känt att dom inte tål det. Så länge man inte föder dom med de "farliga" sakerna och hunden inte är äverkännslig så är det nog ingen fara

SaraC
0

Håller med om att man ska ge med måtta.. Men att ge något som är bevisligen farligt som t.ex. choklad, förstår jag inte varför man ska ge överhuvudtaget.

TinaH
0

jag undrar en sak…

varför upprepar folk sig på sådant som är redan skrivet för?
jag tycker att man borde läsa tråden först, och sedan kanske kommentera vad som man själv tycker.

Mvh TinaH

SaraC
0

Om det var riktat till mig, så vet jag mycket väl att innehållet i mitt inlägg redan finns med. Jag har läst hela tråden. Men jag ville svara på inlägget ovanför mig.

lena1
0

Det kan ju vara så här att en del trådar blir så långa så man kanske glömmer vad man har skrivit, och som jag själv ser det så tål vissa saker att upprepas ändå, sedan är ju det upp till var och en att skriva vad dom vill så länge det inte blir ett person angrepp eller liknande…..Flört

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.