Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6040 ggr
joytick
0

Vilken hundmat?

Hej! Jag har en DPhane som är tre år gammal. Jag känner att hundmaten han får nu inte är optimalt.

Han åt tills han var ca 2år Doggy, vilket han faktiskt fungerade okej på men var himla fisig, åt mycket och bajsade mycket. Efter det har han ätit Carrier Lamm & Ris som han äter mindre av, och bajsar inte så mycket av heller. Men han har fått röda utslag i ljumskarna och jag misstänker att det är fodret som är boven. Pälsen är ok, men kan bli finare. Plus att han har fått diarré i ett par dagar till och från. Fiser inte illa nu dock :).

Han är just nu lite vinterrund, och har vad jag tror en lite känslig mage - vete verkar han bli fisig och lite kass i magen på. Så ett foder med hög kötthalt kanske vore bra?

Jag har kikat lite på Orijen Adult, Magnusson och Pro Plan's Lax och Ris, och en hel drös andra… Vad skulle ni rekommendera och vad är era erfarenheter?

[Hilo]
0

Varför inte färskfoder?
Annars om man Måste ha torrfoder kan jag rekomendera Standart vild hjort som jag har erfarenhet själv av, eller Orijen, som jag själv aldrig haft till hund, men hört mycket bra om.

LinaK
0

Av dom du nämner har jag bara provat Orijen (som vi också har till våran havanais nu) Våran hade känslig mage, mycket löst bajs och fes mycket Tungan ute Men sedan foderbytet är det normal konsistens på bajset han är fin i päls och hull. Så orijen kan jag rekommendera.

Men du är säker på att det är av fodret han är röd i ljumskarna? Kan finnas andra orsaker också till det. Min ena hade röda utslag i armhålorna och det var en hudinfektion.
Men om du märkt att det kommit av fodret så är det väl förmodligen det. Men ville bara säga att det behöver ju inte vara fodret.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Orijen har vi gett ett tag tills hundarna rata den med :P anser den bra foder för att vara torrfoder. Lycka till i djungeln med foder. Nu ger jag  färskis sen ett bra tag tillbaka med gott resultat kan med rek kolla över färskfoder ger Nordic bas till mina busar.

zoolatri
0

Jag har magnussons till min hund nu, hon har en riktig stålmage som aldrig krånglat på något sätt. Men hon gillar inte fodret längre, efter någon vecka verkade det som att hon tröttnade totalt. Hon äter för att hon är hungrig, inte för att det smakar gott:/ Dags att hitta en ny sort. Så: om det är bra för magen/huden vet jag inte, men smakligheten verkar inte vara optimal när det gäller magnussons.

cupcakes
0

Jag har blivit frälst av Standardt, fungerar super på min hund. Han har halvkänslig mage, blev ofta lös någon dag och ingen vidare matlust. Han hade Doggy när jag skaffade honom, sedan Canami ett tag innan min klasskompis visade mig Standardt. Standardt är ju dessutom både svenskproducerat och innehåller ingen onödig skit. Hon som tillverkar det är ärlig och bra att prata med om man ringer och frågar om fodret.

Jag och min rumskompis upplever att när man bytt till Standardt kan hunden få lite lösare bajs men det blir bättre efter ett tag och nu bajsar båda normalt. Min hund äter utan problem och har numer en väldigt stor matlust istället. Så Standardt är den jag absolut alltid rekommenderar om någon vill ha ett torrfoder, sen fungerar ju allt relativt också.

#4 Risken med att byta sort så fort hunden "tröttnar" är att du får en väldigt kräsen hund och du kommer då få byta sort om och om igen tills det inte finns något hunden vill ha. Hitta ett foder hunden fungerar bra på där du litar på innehållet och ge det. Min hund slutade äta ibland, jag ställde ner skålen och åt han inte så tog jag upp den igen. När han var hungrig åt han det han behövde, hundar svälter inte sig själva. När han förstod att det här var vad han fick så började han äta ordentligt. Om man byter foder när de "tröttnar" så kommer de fortsätta tröttna på varenda foder - för då får man ju något nytt spännande!

[Forest]
0

5 det där tror jag inte mycket på att man får en kräsen hund pga foderbyten. Isf skulle mina jätte kräsna hundar vara rätt nöjda innan på sitt torrfoder något som sluta med matvägra i flera veckor mellan varven. Vi valde färskoder efter 2 olika trorrfoder som 6åringen hade ätit sen liten valp med andra ord inte många byten ändå skitkräsen hund.

[Malin3033]
0

Om man väljer mellan orijen eller standardt så är mitt tips att välja standart av flera anledningar.

- billigare

- svenskt (miljövänligt)

- samma innehåll fast standardt är "renare", inte lika mycket onödiga ingredienser.

joytick
0

Tack för alla svar! Jag har funderat lite, och valde Orijen till slut. Han har ätit doggy ett tag nu igen dels för att jag ville byta från Carrier och dels för att jag inte hade råd med något bättre. Och nu verkar de röda utslagen i ljumskarna försvunnit, slump eller inte?

Så idag har jag börjat lite smått med Orijen och svansen gick när jag öppnade påsen och han kände lukten. Han försökte peta ut den maten från Doggy-maten också, så tydligen var den poppis ;) Nyhetens behag kanske :).

twinkime
0

#8 Okei hoppas att dte kommer fungera bra med ditt foderval. vad skönt att den var populär och hoppas att han inte får utslag av den maten.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

cupcakes
0

#6 Jag menar bara att de kan bli kräsna, inte att alla blir det. Det är självklart individuellt. Det jag mest tänker på är att många okunniga, när hunden inte vill äta, tror att de direkt måste få i den mat för att den inte ska svälta eller något och då blandar i extra goda saker i maten eller byter foder och då kan hunden bli kräsen. Så jag menade absolut inte att alla hundar blir kräsna, det är bara något att tänka på :)

Ixectrona
0

#4 - Wikus äter också Magnussons, och han älskar det. Han slickar alltid ur skålen ordentligt efteråt, och det fungerar utmärkt som godis här. Tungan ute

zoolatri
0

#11 Vad bra! Det kanske är olika sorter. Tinka har aldrig varit kräsen även om hon aldrig varit stor i maten. Men hundar har väl också olika smak precis som människor:)

Kalli
0

#11: Har samma erfarenhet med min kräsna tik, Magnussons M&B är det foder som fungerar bäst. Glad