Vem brås valpen på?
Ja, jag är som sagt var ute efter att köpa en Golden Retriever valp till sommaren.
Jag har irrat bort mig i rasdata.nu träsket och fattar just nu ingenting!
Är färgen på tiken avgörande för vilken färg valpen kommer få?
Ärver hanhunden sin far eller farfar eller mor eller morfars form?
Finns det någon riktlinje att gå efter eller är det verkligen alltid bara slumpen som gäller?

Oj, det där måste man nog ha läst en del genetik för att kunna ordentligt, men jag har för mig att de får lika stor del av generna från båda föräldrarna men att vissa gener är mer dominanta och har därför lättare att slå igenom, medan andra behövs att de ärvs från båda föräldrarna för att de ska synas.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja precis. Hunden ärver 50% av generna från sin mor och 50% av sin far. Men exakt vilka gener den ärver vet man inte, och det är inte säkert att alla dessa syns, det beror som AnneN säger vilka gener som är dominanta och recessiva.
Det är absolut inte slumpen som avgör men den har en viss roll. Och om du inte har koll på vilka recessiva och dominanta gener föräldradjuren bär är det svårt att veta hur din valp kommer att bli.
Vi kan säga så här, om tikens färg kommer av en dominant gen är den avgörande för vilken färg valpen kommer att få. Men jag vet inte hur gentiken på golden-färger ser ut.
Men det är klart att du kan få en uppfattning om hur din valp kommer bli. Förvänta dig en mix mellan mor och far. Om du vill veta mer exakt måste du lära dig lite genetik och kanske kolla på tidigare avkommor.
Nu vet jag inte vad som gäller för golden men genetik generellt har jag läst på universitet. Det finns ju gener som är könsbundna, som sitter på könskromosomerna. I det fallet finns det anlag som bara individer av ett särskilt kön kan uttrycka. Det kan ju vara något sådant som du har hört talas om och blivit förvirrad av.

Ja, jag tänkte mest på färg & form.
Har studerat rasdata.nu & tittat på bilder bakåt i generationerna.
Har tyckt mig se att en hanhund & även en tik från samma kull kan båda ärva föräldrarnas färg, formen på huvuden ärvdes av morfar och deras extremt korta ben ärvdes av mormorsmor….
Ärver hanar över lag sin far som dom säger? Ärver tikens avkomma tikens far, alltså valpens morfar. (vilket jag har hört).
Varför vill jag veta allt detta? Jo, jag tänker köpa en golden valp snart & tycker om ett visst sorts utseende hos hanhundar. Är intresserad av att i framtiden ställa ut hunden.
Vill liksom bara ha en sorts fingervisning/riktlinje för hur man tänker vid parning av en viss kombination. Vad man har att vänta sig i bästa fall.
Låter lite rörigt kanske men måste ändå fråga
Du får nog utgå ifrån att valpen ärver 50/50 som en annan skrev här. Gå in på hundata och sök på både fader och moder och flera led bakåt. Du behöve bara slå på deras reg nummer så får du fram veterinärdata, utställningar, avkommor med mera. Mycket intressant läsning. Där kan du även få fram ägare av avkommor från tidigare parningar och prata med dom om vad dom anser om avkomman. Då får du även fram sjukdommar, färger och mentalitet.
Lycka till
#4 Ja det är intressant. Men att en hanhund inte skulle kunna ärva från vissa släktingar utan bara från vissa stämmer inte, det beror på vilka gener de bär.
Jag tycker att du ska prata med ett par olika uppfödare av Golden för att lära dig mer om just det.
Största problemet är väl ändå att ingen av oss har den kollen då det krävs gentester för att veta sådant. Alltså, huruvida ett anlag är dominant eller inte osv, och om föräldrarna bär på dessa. Därtill kan det krävas två gener för att få ett uttryck, och ärvs bara det ena så får man det inte.
Det du KAN göra är att du tar reda på gemensamma nämnare för de egenskaper du gillar och sedan försöker få ihop dem. Som du gjort med de korta benen, fast åt det positiva hållet.
Rekommenderar dock att du väger in mest psyke i det hela. Kika på hur kombinationens tidigare individer ser och har sett ut, så får du ett litet hum. Ta bort de du tycker är galet fel. Det är inte bara slumpen som avgör, men det kan lätt kännas så när det inte finns ett direkt facit utan man får gå på erfarenheter och testresultat (vi kan t.ex. veta att ett färganlag är dominant, men vart alla egenskaper sitter och hur varje enskild gen fungerar och hur de interagerar med varandra och vad de skapar… inte än)
Är utställning viktigt för dig så har du ju mycket att vinna på att kunna visa din hund snygg och på bästa sätt för just din individ, en hund kan ju vara dödssnygg men ändå dömas bort just pga det. Därtill får du minnas att du kan påverka mycket av formen själv, om det nu är den typ av form du tänker på… en snyggt visad och rätt musklad hund har alla förutsättningar för att lyckas!
Du får heller inte glömma bort att det är dej hunden präglas på. Man får den hund man förtjänar
Men det gäller ju psyket mest i och för sej
Vi märker direkt på våren hund vilka egenskaper den brås på, om det är från mamman eller pappan, men nu har har vi träffat både mamman och pappan (pojkvännens mamma har fött upp våran hund).
Men hunden präglas mycket på dej med:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag var så lycklig när jag trodde jag fått ihop ett samband. En hane liknar till utseendet mest morfar!
Så studerade jag vidare i stamtalan & såg att det var morfar istället.
Den gula-eller mörkgula fägen hos en golden verkar slå igenom flera genertioner om den finns på någon av föräldrarnas sida exempelvis att den började vid morfarsfar, sedan morfar, mormor, mor….oavsett om respektive andra part varit vit rakt igenom.
Med form avser jag en kraftik käke, muskulös bringa, sorlek på hunden, skallens bredd mm.
Ett exempel på två olika "former" på hundar som jag ser det är om man gör bildsökning på google efter: Jazzman´s Da Capo och Inassicas Broom.
Jag vill ju satsa på även utställning med denna hund även om det är min första då jag känner att om 20 år vet man ju inte hur mycket ork man har -)
Tack för alla intressanta svar!