Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 7472 ggr
Trixies
0

Rasta hundar

Hej alla! Jag har under hela mitt liv velat haft hund men har aldrig kunnat för min storebror har blivit attackerad utav en rottweiler när han var liten så enda sen dess har han haft hundskräck. Men det enda jag vill är att spendera tid med hundar. Så nu har jag satt upp annonser över hela kvarteret om att jag kan rasta deras hundar efter skolan. Jag tar inget betalt det jag vill är bara att få leka med dom & ta långa promenader. Och jag har erfarenthet min kompis Alva har en hund som heter Gajja. Enda sen hon fick den tyckte hon det var tråkigt att rasta. Så jag gjorde det med glädje vi lekte apport,sprang & hade jätte kul. (Har plockat upp hundbajs) Och nästan alla mina vänner har hundar och det är bara så kul att umgås med dom. Men Alva har nu flyttat och jag saknar att rasta hundar.

Så jag hoppas att någon ringer mig angående annonsen..eftersom vem skulle tacka nej till att man tar ut deras hund GRATIS efter skolan i 1-3 timmar. Men om ingen ringer kommer jag bli jätte besviken…och i värsta fall måste jag knacka dörr och fråga personligen om jag får rasta hunden. Hoppas någon ringer!

PetraKarin
0

Sätt upp en annons här på forumet där du presenterar dig själv och din erfarenhet mer noggrant så kanske det är någon som nappar ;)

Att lämna bort sin hund är oftast inget man gör hur som helst och många är noggranna med vem de väljer till dagmatte/dogwalker. Då vill man veta mer än att du gillar hundar.

Trixies
0

#1 Jag bor i Odensbacken en väldigt liten ort utanför örebro. Och eftersom jag går i skolan 6-8 timmar om dagen finns det ingen möjligthet att åka utanför odensbacken. Och jag tror ingen på forumet bor här där jag bor Obestämd Men lapparna har jag satt upp på alla ställen jag ser människor gå ut med sina hundar så jag hoppas någon snäll där ute låter mig rasta Skrattande

LinaK
0

Hoppas du får napp på dina lappar nu Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Trixies
0

#3 Ja det hoppas jag med Skrattande

[Yezz-an]
0

Varför skulle man inte kunna låna ut sin hund till en hundälskande unge? Jag har hållt mig till åldrarna 13-16 år. Det har inte varit några problem. Jag talar bara om att "den här hunden får du inte ge 2 m koppel om du bara ska promenera, för i så fall börjar hon dra". Eller "den lilla hunden gillar inte när mopederna kör fort alldeles intill, så ta henne till din andra sida om du ser/hör en moppe".

Trixies
0

#5 Menar du att det inte är något problem att hitta en som vill att man rastar ens hund elr var det ironi? hihi jag är puckad Tungan ute  men jag antar att ägaren till hunden har ett koppel anpassat till storleken på hunden. Jo moppar är läskiga tur att det inte finns många som kör det här (Oden är en vääääääääldigt liten ort)

Bara så alla vet har jag en som sett annonsen på facebook det är en bekant till mig hon går i en annan klass och heter Elin hon har en Varghund den är så himla lugn och snäll. Sen har dom en mittelspitz (hade 2 men en gick nyss bort), hoppas hon vill :)

fidojunior
0

Jag och en kompis satte upp lappar en gång fast vi skrev att vi också kunde hjälpa till med vardagssysslor bland annat, detta gjorde vi som ett litet extra jobb.

Ett gammalt par ringde oss bara några dagar efteråt, vi fick rasta deras två hundar 1-2 gånger varje dag och vi hjälpte också till med att klippa klorna och klippa bort hår som blivit för långt vid ögonen. :) Vi fick napp på våra lappar i alla fall. Hoppas någon ringer dig. Gamla människor brukar ibland behöva hjälp med sina hundar.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[rightPAW]
0

Hoppas du hittar nån vovve att umgås med! Under hela mitt liv har jag också rastat andras hundar, fast å är det bekanta och släktingars. lla var jättetacksamma då dem inte alltid hade tid.

Trixies
0

Tack alla jag verkligen hoppas. Annars känns det som min dröm om att få umgås med vovvar är över…Jo gamla skulle jag tro nappar kanske men man vet aldrig…jag säger till om nån nappat. Men jag låter lapparna sitta ute i 1-2 veckor om ingen nappat då tar jag bort dom  Skrattande

[Yezz-an]
0

Det var inte ironi. Utan jag började fundera på varför man INTE skulle vilja få sin hund rastad och aktiverad, när jag läste #1.

(Min ena hund går fint om man ger henne max 70 cm koppel, sen behöver hon full koppellängd (ca 2 m) för att kissa/bajsa. Men om man missar hala in hunden igen, så lägger hon tyngden på kopplet och blir till slut dragig) Flört

Trixies
0

#10 Okej :)

KvirrZ
0

#10 Alla kanske inte vill lämna iväg sin hund till människor de inte känner väl? Och #1 skrev ju bara att många är noga med vem de lämnar hunden till och att om TS ville få napp här så kunde hon skriva mer om sig själv.

Lycka till TS, jag satte också upp lapp där jag bor när jag gick i högstadiet och fick gå ut med en trevlig schäfer/newfoundland Glad

- Mvh Emma

PetraKarin
0

#5 Ja precis som KvirrZ säger är många nogranna med vem de väljer som hundvakt. Särskilt om man har en valp eller hund med speciella behov.

Jag personligen skulle inte välja någon som enbart gillar att umgås med hundar. Däremot kanske jag skulle nappa på en trevlig presentation och beskrvining av erfarenhet.

Mitt inlägg var bara menat som ett tips om hur TS kunde nå ut till fler.

[Yezz-an]
0

Läste inlägget en gång till. Nu fatta jag sammanhanget bättre  Glad

Du mena typ som ett peptalk att 'skriv mer utförligt vem du är så att man vågar lämna hund till dig'  Glad

Absolut helt rätt. Känns ju bättre att lämna hund till en okänd som skriver mer om sig själv, än lämna hund till nån som bara skriver "Låt mig rasta din hund".

Jag tolkade ditt inlägg som 'skriv mer om dig själv, men tro inte att någon kommer låna ut hund då du inte är släkt med dom'  Skrattande

Trixies
0

Jag är så himla otålig! Jag satt upp annonserna klockan 09.00 i morse och jag har suttit klistrad framför min mobil hela dagen i hopp om att det ska ringa! Glad

Ladymon
0

Jag har ganska krävande hundar och skulle aldrig låta någon utan utbildning "rasta" dom som du kallar det… Men lycka till :)

Karmatarerskanise
0

#15 Det kan ju gå dagar innan någon hör av sig :) Försök tänka på annat.

Trixies
0

#16 Jo egentligen om jag hade haft hund och skulle anlita någon skulle det nog vara en med utbildning. Men jag kan faktiskt inte fatta hur någon inte kan höra av sig snabbt för vem vill inte ha en tjej som går gratis ut med hundar. Fast man vill ju också veta att man lämnar hunden hos någon bra :)

#17 Ja, men det är jättesvårt…jag tänker på alla grannarnas hundar, om någon sett lappen, vad för ras några hundar har…det är spännande :) Nu tror inte jag någon kanske hör av sig… men om ex 2 hör av sig. Då skulle jag aldrig kunna ha båda hundarna för jag är alldelles rädd tänk om dom bråkar, någon kanske springer i väg…Tungan ute

Karmatarerskanise
0

#18 Du kan ju gå ut med dom en och en.

Michaela-N
0

#12 Fast antagligen ringer man ju till personen, kanske tillochmed träffar den och pratar lite innan man släpper iväg sin hund.

JossanH
0

Jag litar inte heller på vem som helst när det kommer till mina djur.. Har hört alldeles för många tala bra för sig själv men visa sig vara motsatsen i verkliga livet.

Bor man på en mindre ort är det nog lättare att någon man känner till ser lapparna och nappar för dom vet vem du är! Hoppas du hittar någon.

Sajtvärd på Iller.ifokus

fia-mia
0

Om inte jag får sommarjobb kommer jag erbjuda hundrastning, för en liten kostnad. Jag tycker ett pris visar att man är seriös och även om man gör det för skojs skull tycker jag det visar ett ansvar för att man vill uppnå något med det. Dessutom kommer jag ha referenser, från ett hunddagis samt en privatperson som jag tar hand om hundar åt samt sommarjobbat hos. Däremot har jag mer erfarenhet än du verkar ha, har t,ex. tävlat i rally och tränat de flesta hundsporter. Har rastat och tränat hundar seriöst sen jag var 8-10 år.

Hoppas det går bra för dig!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fia-mia
0

Om inte jag får sommarjobb kommer jag erbjuda hundrastning, för en liten kostnad. Jag tycker ett pris visar att man är seriös och även om man gör det för skojs skull tycker jag det visar ett ansvar för att man vill uppnå något med det. Dessutom kommer jag ha referenser, från ett hunddagis samt en privatperson som jag tar hand om hundar åt samt sommarjobbat hos. Däremot har jag mer erfarenhet än du verkar ha, har t,ex. tävlat i rally och tränat de flesta hundsporter. Har rastat och tränat hundar seriöst sen jag var 8-10 år.

Hoppas det går bra för dig!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

KvirrZ
0

#20 Jag har inte sagt något annat? Med väl menar jag t.ex. släkt och vänner. Visst finns det människor som går med på att lämna iväg sin hund till andra, som sagt har jag ju själv fått gå ut med hund genom lapp.

- Mvh Emma

Trixies
0

#18 Jo, det är sant :)

#21 Jo det är klart, men jag har valt att inte skriva mitt namn i lapparna eller hemnummer för då vet alla vem jag är för dom mesta i odensbacken känner min pappa. Jag har bara sktivit 14 årig tjej och mitt mobilnummer. Och ja för er som inte visste det så är jag endast 14 och det är nog något man reagerar på.

#22 Visst hade det varit bra med lite lön men jag vill verkligen bara umgås med hundar och kräver ingen lön. Fast det kanske är lite oproffsigt att inte ta betalt alls…:)

fia-mia
0

#25 Föreslå att ta betalt under sommaren? Folk åker på semester eller åker på dagsutflykter hunden inte kan vara med på. 100 kr för två promenader/dag och många skulle nog nappa. :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Trixies
0

#26 Ja :)

Trixies
0

I natt snöade det och alla annonser har blåst iväg. Jag hittade en under ett träd helt blöt och sliskig. Men idag efter skolan kopierade jag ut 5 st till annonser och satte upp på ett par andra ställen. Satt endast  upp 3 st men tror jag hittade rätt bra ställen att sätta dom på en på ica där man kan hänga upp, en på en sopptunna där man slänger hundbajspåsar & en på en dörr i ett höghus där jag vet att det bor en tjej i 40 års åldern med 4 hundar…hon kanske behöver lite hjälp med dom :) Några förslag vart jag kan hänga dom andra 2? :)

Och rasta andras hundar är något jag skulle tänka göras när jag tar studenten. Och när jag kanske är gift någon dag har ett stort hus någonstans där man faktiskt kan öppna litet hunddagis. Men om ingen faktiskt ringer känns det som ett litet misslyckande Obestämd

Karmatarerskanise
0

DU kan prova sätta en annons på blocket också, under tjänster tror jag. Och då presentera dig litet.

PetraKarin
0

grannar.se är ju en sida där många annonserar om hundvaktstjänst och -hjälp.

Vattnadal
0

Fast tar man betalt för tjänsten, måste man ha tillstånd och starta upp ett företag. Sk doggywalkers måste ha utbildning och tillstånd från myndigheter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Yezz-an]
0

Tyvärr verkar inte dogwalker behöva utbildning. Räcker med att man bara skryter om att man haft hundar som barn eller passat syskons hundar  Rynkar på näsan

Men däremot reigstrerat företag med F-skattesedel.

fia-mia
0

Så jag måste ha tillstånd för att gå ut med grannens hundar om jag får betalt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[Yezz-an]
0
Vattnadal
0

Fel av mig, läste mer på JBV sida nu:

Du behöver inte ha tillstånd

* för verksamhet som innebär att du går ut med andras hundar, så kallad dogwalking.

Fast tar du betalt så ska det skattas för pengarna, och då behöver du ha ett företag. Vet inte om detta kan räknas som hobbyverksamhet, då klarar man sig om man tjänar tillräckligt lite.

MVH Elin

[Yezz-an]
0

Det är kanske lite förvirrande. Men jag ska förklara Glad

Enligt skatteverket MÅSTE man ha skatta om man rastar hund mot betalning (F-skattesedel är vanligast att använda).

Enligt JBV behöver man endast tillstånd om du förvarar fler än tre hundar i ditt hem (dina egna räknas inte). Med förvaring så avses t.ex att bara ta hem en hund som får vatten och vila, även om det bara är en timme/dag, tre dagar i veckan.

fia-mia
0

Men skatta gör man ju bara om man tjänar över en viss summa per år, minst inte exakt vad den är. Tjänar jag under den borde det väl vara lugnt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Trixies
0

#30 Det är 16 års gräns på grannar.se vet inte om man skulle ljuga om åldern där men beslöt mig att stänga ner rutan.

Trixies
0

Jag har helt ändrat mig om annonsen jag kan ta bussen efter skolan till någon annanstans. Det är mycket begärt att man ska bo i odensbacken. Om jag verkligen vill detta kan jag ta bussen till hunden och rasta. För detta vill jag mer en allt annat. Låter löjligt men i hela mitt liv har jag velat haft en hund men har aldrig kunnat få en så man måste gör lite uppoffringar. Och eftersom jag går i skolan så har jag sportlov om 2 veckor jag skulleslå vad om att någon kan behöva rasta hunden när jag har jätte mycket tid.

Trixies
0

Ingen här som bor i örebro trakten som kanske behöver någon som tar ut vovven? Är väldigt påträngande nu men vill detta verkligen…

Tungan ute

localoca
0

abc annons är en gratis sajt där du kan annonsera, samt eniro :)

hade du bott närmare hade ud gärna fått ta båda mina :)

Trixies
0

#41 Okej, synd att jag inte bor närmare…:/ Ofta eniro är gratis? :o ska testa där! tack :)

localoca
0

42# har varit gratis sen jag avände det i dec

[Yezz-an]
0

Det ska anmälas till skatteverket och så söker man skattejämkning, så man slipper betala skatten om man tjänar 'för lite'.

PetraKarin
0

#38 Okej det visste jag inte och jag visste inte hur gammal du är.
Bra att du inte vill ljuga om din ålder!

Marie80
0

Att arbeta som dogwalker betyder att man åker hem till folk o går ut med deras hundar o det är ett underbart jobb, har arbetat som dogwalker i snart 5 år, man får träffa olika hundar o man får en nära o fin relation till dem, både hundar o ägare märker om det fungerar och om man passar bra ihop, utbildning har inget att göra med att vara en bra dogwalker, du går ut med hundarna, jag har mina egna hundar med på jobbet, då får alla hundar motion, frisk luft, social träning o lek, din uppgift som dogwalker är inte att träna hunden, utan man hör med ägaren hur hunden beter sig på promenaderna, vad hunden gillar o inte gillar, jag försöker alltid göra promenaderna roliga, leta godis i skogen eller i gräset, att de ibland får leka o springa fritt om den möjligheten finns, kasta tennisbollar, o gå olika promenadvägar för variation, hundarna känner igen när man kommer, de hör bilen eller ens steg. Man får en relation till varje hund, ibland får de massage efter promenaden, man får också en fin kontakt med ägarna, kontakt via sms, via ett block i hallen, där man skriver när man har varit ute o ibland vad vi har gjort eller om det har hänt något speciellt, vovvarna får även julklappar , påskpresenter o till sommaren ,bara för att göra något extra, utbildning gör dig inte till en duktigare hundägare eller människa , det är hur man är som person, bemötandet av människor o djur, jag har gått några kurser med min ena hund, men inte för att jag ska tycka att jag är en bättre hundägare än andra utan att både jag och min hund hade roligt tillsammans o vi lärde oss nya saker o för att vi skulle ha skoj, hur man är som person gör mycket, även om du har utbildning o gått massor med kurser, om man inte visar omtanke o empati så blir det svårt ändå, så jag älskar mitt jobb att få träffa alla underbara vovvar varje vardag, de ger så mycket tillbaka, tacksamhet o glädje, det är det viktigaste för mig

sonkie
0

Hej, om du vill gå ut med hundar kan du registrera dig på hinnerintehinnerdu.se. Där är det många som vill ha hjälp lite då och då med att rasta. Senast var det en cocker spaniel som någon behövde hjälp med att gå ut med. Kolla in det!

Vattnadal
0

#46 Självklart blir man inte en bättre människa av utbildning. Jag tycker dock att jag har blivit en mycket bättre hundägare av mina utbildningar inom hund. Man kanske inte lär sig så mycket av att gå en vardagslydnadskurs, om det inte ingår en hel del teori. Det jag menar med utbildning är ren hundkunskap, etologi, hundspråk, hundens sinnen, berikning och annat. Sådant som gör att man lär sig att förstå hundarna bättre, och kan ge dem bättre liv.

Jag tycker att det är toppen att det blivit krav på utbildning för hunddagis och pensionat.

Sen måste man vara bra på att ta folk oxå, empati och omtanke måste man nog ha massor av, om man jobbar med levande individer.

MVH Elin

Trixies
0

47# Det funkar inte att skapa ett konto :O Står bara att det inte går.

Ladymon
0

Jag tycker att kravet på utbildning är super bra !

Jag skulle aldrig lämna min hund till någon som inte hade utbildning bara för att den har empati eller älskar hundar :)

självklart har de flesta med utbildning även empati annars skulle de nog inte valt yrket…

Marie80
0

Det är upp till var o en att välja vem de vill lämna sin hund till,vare sig det är en person med utbildning eller erfarenhet, med erfarenhet kommer man också långt med o det beror ju helt på vad den personen ska göra med hunden, tycker dock att det är ägarens ansvar att aktivera o uppfostra sin hund, vare sig det är dagmatte, dogwalker eller hunddagis som tar hand om hunden under dagen, så pratar man själlöses med ägaren om hundens behov o vad den får o inte får göra under promenaden/ utevistelsen, så att man håller samma linjer o mål som ägaren o det har fungerat väldigt bra, när en hund börjar så har man en prövotid, då man ser om detta är ett bra alternativ för hunden, visst att utbildning är bra i man lär sig mycket intressant, men det gör man även genom att träffa olika hundar, deras ägare, böcker, hundprogram,föreläsningar o det har fungerat för mig, alla gör ju som de själva tycker känns bäst för dem o med sunt förnuft kommer man också långt med, vi är ofta på hundträffar i det är mycket givande, både för oss hundägare o hundar, att få umgås o dela erfarenheter, få tips o råd, jag går på hundkurser enbart för min o mina hundars skull, att de ska tycka att det är intressant o kul, spåra o aktiveringsövningar gör vi själva o det går kanon, det finns så mycket man kan hitta på , på egen hand för att aktivera o ha kul med sin hund samtidigt. Jag är ingen sämre hundägare för mina hundar för att jag ej har gått på olika utbildningar , hundar bryr sig inte om utbildningar, det är vi människor som ofta vill nämnvärd oss med andra, men som sagt alla gör det som känns rätt för dem o sin hund/ hundar, det kan ingen annan bestämma