Ärtstor böld i rumpan
Min hund har slickat sig i rumpan ett tag nu och såg idag att det är som en lite röd böld precis vid själva hålet.
Kan det vara analsäcksinflamation?
Vad ska jag göra?
Det kan det vara. Är det analsäcksinflammation behöver hunden vård från veterinär, är det bara analsäckarna som behöver tömmas kan man göra det själv om man vet hur och klarar av det. Men det behöver ju inte heller ha med analsäckarna att göra. Jag skulle ringa veterinären och rådfråga.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Håller med SaraC. Kolla upp det med en veterinär för säkerhets skull.
Säger som dom andra Jag skulle ringa veterinär. Kan vara analsäcksinflammation.
Ska ringa imorgon och se vad dom tror att det kan vara.
Den är lite mindre än en ärta såg jag nu.
Kan vara hemorrojd också.
Kan hundar få hemorrojder?:O
#6 det är og inte omöjligt iallafall :)
TS, lycka till med din vovve!
Medarbetare på Hundar.ifokus
När min hund hade analsäcksinflammation första gången (haft det två gånger) började det med att han bara slickade sig mer än vanligt där bak. Jag kikade noga men hittade inga konstigheter där bak. Sedan började han även få lite problem med att bajsa. Då började jag se att han var lite irriterad/röd där bak. Då ringde jag vet. och fick tid nästa vecka. Under helgen blev det snabbt värre och man kände riktigt säckarna som hårda kulor där bak, han slickade massor, hade svårt att bajsa och var väldigt röd och irriterad där bak. Då hade vi ju inte tid förrän senare i veckan, och hade vi väntat med att ringt tills det blev värre hade vi nog fått vänta ännu längre. Så andra gången när jag såg tecknen för att det nog kunde vara analsäcksinflammation igen var jag mycket snabbare att ringa och det blev mycket lindrigare för hunden (och oss). Så därför tycker jag ring och kolla så snabbt som möjligt utifall det är analsäckarna. De är ju oftast ofarliga (så länge man får behandling), men det blir lätt mycket jobbigare ju längre hunden går med det, om det nu är dem de handlar om.
Vanligt är det att de även drar baken i baken detta är för att tömma den på egen hand. Jag säger som övriga vetrinären kan ta sig en titt och se vad det är, ofta återkommer problemet med analsäckarna så bra om man får reda på om det är detta eller något annat. Lycka till hos vetrinären.
10, tycker det där ser ut som analsäcken värsta är att den kan gå sönder o då har du en hund om har ont får hoppas att du får en tid snart. Hör gärna hur man tömmer säckarna själv låt dom visa dig.
Fick tid 14:30 idag.
Royalz; vad bra :D Hoppas nu det går bra, så din vovve inte får för ont.
12 skönt :) hoppas att allt går bra hos vetrinären. 
du får gärna berätta vad det var för något:)?
Här finns mycket bra information om analsäckarna.
Det kom blod och någon vätska när hon klämde hål på bölden. Hon trodde inte de berodde på analsäckarna, men tömde och gjorde rent dom iaf. Så nu ska han äta antibiotika i 10 dagar.
Han var så duktig och inte sa ett ord även fast det syndes på honom att det gjorde ont!
Naw pyset då:/. Hoppas han blir bättre nu:)