Analsäckar
Min 12-åring har två gånger haft analsäcksinflammation. Senaste gången var för någon månad sedan. Då sa veterinären att om hunden haft inflammation och säcken brustit så kan inte den säcken bli inflammerad igen. Båda gånger det har hänt med min hund har säcken brustit men jag mindes inte om det var samma säck eller inte som förra gången nu sist det hände.
Har ni hört detta och stämmer det?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Den kan absolut bli inflammerad igen om den brustit tidigare.
Var fodervärd till en schäfer som hade haft det problemet många gånger och tillslut fick de operera bort analsäckarna helt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har hört om en hund på jobbet som hade de problemet mer en en gång. Det slutade med att dom opererade bort analsäckarna och de funka tydligen jättebra:). vad har veterinären gjort åt detta när du varit där?
Våran vetrinär sa att vi kommer troligen ha kvarstående problem med analsäckarna på Enja. men hon tyckte vi ska vänta med operera bort dom tills hon är iaf över 1 år, då se om vi har kvarstående problem. Och på Enja har en brustit hon sa att det lätt blir fylld därmed inflamaerad så det din vetrinär sa tror jag inte stämmer.
#1 Jag tyckte det lät lite konstigt, eftersom jag aldrig hört det tidigare och inte heller fått höra det första gången vi sökte för analsäckarna. Därför jag ville kolla med er. Låter mer troligt i mina öron att det ska vara som du säger.
#3 Första gången var för några år sedan och då var vi till en annan veterinär än den vi var till nu senast. Den första veterinären sa, som sagt här ovan, ingenting om det här inte skulle kunna återkomma i samma säck utan det var den senaste vi var till som sa det. Båda gångerna har veterinärerna gjort samma sak, tömt och spolat rent med desinfektionsmedel och gett antibiotika.
okej.. Tycker de är tråkigt att dom inte kan göra mer.
#5 Vad finns det mer att göra?
Har ingen aning om hur det förhåller sig. Har bara haft analsäcksinflammation på schäfern jag hade.
Hon var 9 år när hon fick som en böld som sprack. Var till veterinären och hon fick både utvärtes o invärtes medicin. Tyvärr läkte det aldrig. Det blev väl som en fistelgång. Var aldrig tal om operation, förmodligen pga hennes ålder och en del andra grejer. Var fara för hennes liv om hon skulle sövas. Det här hände i maj. Tog bort henne januari samma år hon skulle bli 10. Men då var det andra orsaker till att hon togs bort.
Men vet också att det för det mesta brukar bli bra om dom opereras.
jo de är väl bara operation kvar. Men 10 år gammal, Det söver man nog inte i första taget