Rumsren
Har en storpudel valp som den 21 februari blir 5 månader :) har glömt lägga in bilder på henne som lovat XD men det får bli i en annan tråd :)
Iallafall så har hon urinvägsinfektion, och tyvärr var den rätt långt gången så hon hade var. Men hon fick penicillin å de funka lite, hon fick också avmaskningsmedel ifall att.
Hon har nu åsså fått smärtstillande som e slut, åsså penicillinet. Vi sprutade också yoghurt i hennes vagina.
Mamma kunde inte se att hon varade längre som tur! :)
Men senast vi var hos vetten så tog dom en odling å var det ngt farligt skulle dom ringa men det har dom inte gjort så imorrn ska vi ringa och höra hur det var med odlingen som vi skulle göra.
Men nu är det så att hon börjat bajsa inomhus :/ hon kissar också väldigt mycket! Kisset beror nog på urinvägsinfektionen men bajset? Hon har typ börjat med att inte bajsa utomhus och sen göra det när hon kommer in.
Vad ska jag göra? Snälla hjälp :(
Ni får börja om från början med rumsrenhetsträningen. Och stanna ute till hon har både kissat och bajsat!
SÅ ut efter måltider, efter lek, efter att hon har sovit osv.
Eller ta bort vintern 
Ingen av mina flickor vill göra ifrån sig ute. Dom vill bara skynda in igen. Nu är dom så stora så dom håller sig, men en grön vår skulle underlätta.

#1 Okej :) ska prova det! :)
#2 Haha önskar att jag kunde trolla bort den ;)
Hur länge är ni ute ? Jag är ute längre promenader med mina unghund 9 mån dvärgpudel. När hon fick uvi kissa hon ofta och även inne vi fick bukt på det men vi ska ge henne c-vitamin sa vetrinären under vintern varannan vecka ungefär för att inte hon ska bli drabbad igen. Iaf täcke på och jag har inte låtit nån av hundarna sitta ute o bli kall.
#4 Det är lite olika men försöker ju vara ute så länge som möjligt men ibland hinner jag inte så jättelänge som på morgonen t.ex. :/
5 gå upp lite tidigare jag tar minst 40 min på morgonen sen 4 timmar efter det tar min man. Men du lämnar väl inte din lilla hemma själv för kanske är det separationsångest som spelar in med om hunden är själv?
#6 Ja brukar gå ut med henne ca kvart över 6 å då är vi ute kanske till kvart/tio i 7. Hon har sällskap av våran andra hund men annars så på lunchen tar min mamma ut dom och jag sedan efter skolan och därefter :)
Om jag har förstått det hela rätt så går du ut på morgonen, sen är hundarna ensamma hemma tills din mamma kommer vid lunch?
För om det är så det går till, så är det inte konstigt om hunden nu kiss/bajsar inne. Den är helt enkelt för liten för att lämnas utan människor omkring sig. Försök ordna så att hunden inte blir ensam, så ska du se att den snart kommer känns sig tryggare och kiss/bajs-problemen kommer att upphöra.
Lycka till!

Jag hade inte rekomenderat att vara ute jätte länge med henne nu när det är så kallt!
Ett täcke värmer inte baken.
Men att gå ut oftare än vanligt är en bra idé. Och som någon sa, c-vitamin kan fungera. Det är inte farligt att prova.
#8 Hon har nu varit sjukskriven (min mamma) och varit hemma så dom har faktiskt inte varit ensamma ännu så länge. Men sen händer det kanske att hon kissar en gång på förmiddagen. Det är på eftermiddagen när man är hemma som hon brukar kissa å bajsa inne :S
Kan säga att igårkväll så skulle jag å mamma gå ut på kvällspromenaden å hon kissade men inte bajsade. Så jag fortsatte gå och var ute typ en timme! Ändå bajsade hon inte. Sen när vi kom in så efter 10 min hade hon både kissat och bajsat :(
förmodligen har hon kopplat ihop det kalla där ute med urinvägsinfektionen som ju gör otroligt ont. Hon kissar ofta av urinvägsinfektionen och måste nog under promenaden medan hon är gammal nog att kunna hålla sig med resten tills hon kommer in.
Alltså - hon vill hellre göra ifrån sig inne då det är trevligare. Kanske för att det är kallt, kanske för att hon är i den åldern där världen blir lite läskig och hon inte vågar göra ifrån sig ute då det är ett utsatt läge.
Gå samma runda varje gång för att göra henne säkrare, så hon känner igen sig. Börja promenaden med att gå dit ni brukar rasta, jag har ett ställe på tomten dit hundarna får gå när de bara behöver kissa/bajsa (t.ex. valpar direkt efter vila/mat/lek) och där har också unghunden fått kissa och bajsa innan vi gått vidare den tid han var för osäker på resten av världen för att "ha tid" att kissa och bajsa på ny plats.
Börja om alltså, gör henne säker ute. Låt henne kissa och bajsa på samma ställe innan ni går vidare. För att bara fortsätta gå och gå gör inte henne tryggare, iaf inte tillräckligt snabbt utan hon kommer hålla sig alltför länge.
Övervaka henne, ta ut direkt.
Hjälp också till genom att gå ut och bara leka och ha kul så hon kopplar utomhus med att det händer roliga saker. Så hon vågar sätta sig ned.
#11 Okej tack för tips! :D Ska ta henne på samma runda :)
Som jag skrev i #10 så ja blev riktigt less på henne då hon gjorde ifrån sig inne men både i morse när min pappa tog ut henne och nu när jag tog ut henne vid lunch både kissade och bjasade hon ute! Var då väldigt noga med att berömma henne :)
Vill gärna ha fler tips som kan hjälpa! Vi ska också ringa till veterinären idag och höra om odlingen på henne.
Läste #11 och kom på att såå var det ju med min lilla 
Hon hade svårt att kissa/bajsa på nya ställen (stoooora läskiga världen). När jag började gå samma runda varje gång så blev det mycket bättre 
Kan uppdatera att vi har pratat med veterinären om Dafnes (valpen) odling!
Hon har 2 olika snälla bakterier i hennes vagina och hon har nu fått en annan penicillin för att hjälpa mot detta. Vetten sa åsså att bakterierna kan göra så att hon kissar å bajsar så mycket inne men vi tror att det också kan ha blivit en liten ovana eller som ni också sagt, en bekvämlighet ;)
Iaf så ska hon ta dessa piller (fick inte flytande :( ) i 10 dagar 2 ggr om dan och vi prova idag å det gick bra som tur är! :D
Bakterierna kommer inte att försvinna av penicillinet men det kommer att hjälpa. Bakterierna försvinner när hon får sitt första löp, och vi hoppas att hon är tidig med det! :D ;)
Ville bara uppdatera lite hur det är nu :) Har gjort som vissa sagt och börjat gå samma runda så hon ska känna sig säker ute och än så länge verkar det gå bra :)
Slänger åsså in en liten bild på sötnosen! :D
#14 Bra att hon fick medicin då :) OM hon ngn gång inte vill äta tabletten kan man trycka in den lite leverpastej eller liknande.
Hoppas det går bra med rumsrenhetsträningen!
#15 Okej tack för tipset! :D
14 vad skönt att ni fick rätt medicin får vi hoppas att det är därför hon gör inne. Men hon bajsar oxå inne så det är lite som 11 gav tips på övervaka o ta ut henne oftare. :) Ska ni se att ni får bukt på rumsträningen jätte söt tjej var det med :)
#17 Ja tycker vi åsså! :) Japp vi tar åt oss alla tips som kan hjälpa oss att göra henne rumsren :)
Vi fick börja om med rumsrenheten efter vår tiks UVI var behandlad. Nu ca 2 månader senare har hon (peppar peppar ta i trä) inte haft nån olycka den senaste veckan. Vi använde oss av en hage av kompostgaller där hon bara fick plats med sin bädd så fort vi inte kunde ha koll på henne. Där gjorde hon inget och nu verkar hon ha fattat att det är ute man gör sina behov.
#19 Okej :) Jag har diskuterat lite med mina föräldrar hur vi ska göra och funderar på en sådanhär hage till henne men först ska hon ta sin penicillin ut och att jag tar ut henne lite oftare sen efteråt om det inte blivit bättre eller fortfarande är sådär så provar vi nog kanske det :)
Skönt att det verkar funka för er! :)