Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 4423 ggr
filippacecilia
0

Vänja med koppel?

Har en 9veckors liten valp hemma, och när vi är ute springer hon gärna iväg åt ett annat håll. Jag har ett koppel, men så fort hon får på sig det börjar hon kråla iväg, vrida på sig och allmänt vantrivas.. Hon vill eller inte fortsätta gå när kopplet är på. Hur ska jag göra bäst?

Sen undrar jag hur jag bäst tränar inkallning? Så hon lystrar till mig och sitt namn och kommer på inkall. Tack på förhand!

[Hilo]
0

Är det kanske halsbandet som spökar - Att de drar åt när hon fårkoppel på sig?

filippacecilia
0

Jag har redan dubbelkollat, var verkligen supernoga med att det inte sitter åt för hårt runt henne.

[Hilo]
0

#2 Nej men.. När du ha koppel på, och hon drar så drar det ju runt halsen..

Karmatarerskanise
0

Vi började med att träna innomhus. Först bara halsbandet så han fick vänja sig vid den känslan, sedan koppel på.

Maja2
0

Träna inomhus med halsband, lägg ner mer krut på att valpen ska följa Dig och inte springa iväg själv. Det är nu medans den är såpass liten du kan utnyttja att den inte vill bli lämnad, vänja sig vid koppel hinner den senare.

Workingdog
0

Jag säger som Maja2 vi hade våran valp lös, om hon springer, spring åt ett annat håll och ropa.

Nu är hon snart 9 månader, visst, hon går inte så fint i koppel, men det tränar vi på. Men hon kan gå lös i princip vart som helst och lyssnar jättebra. Jag själv föredrar en sådan hund  :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

twinkime
0

Träna att hon skall ha fokus pá dig och följa dig börja inomhus och ropa pá henne. När hon kommer  beröm henne antingen med godis eller med mycket beröm beroende vad som fungerar bäst pá henne. Sedan som sagt börja vänja med att hon bara har halsband pá sig inomhus och lát henen fá nágon  leksak eller annan sak att konsentrera sig pá och pá sá sätt vänjer hon sig vid halsband.  Sedan utöka det till koppel.

Och viktigt moment träna mycket kontaktövning,att hon skall  ta kontakt med dig,dá lár hon sig att du ár en rolig person och följer dig. Blir pá sá sätt även enkalre att koppelträna sedan.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

filippacecilia
0

Tack för svaren! Jag ska testa att ha kopplet på inomhus. När är det smartast att testa? När hon är trött?

Maja2
0

#8 när hon väl vant sig vid halsbandet brukar kopplet inte vara nåt stort bekymmer. Jobba med, som #7 säger, kontaktövningar mm, så blir det aldrig nåt problem, utan hunden kommer att följa dig, med eller utan koppel

filippacecilia
0

Tack hörrni. Ska öva kontaktövningar, hon börjar springa ifrån mig nu när vi är ute och eftersom jag bor i stan och det bor andra hundar här så gör det mig lite lätt nervös..

Att kalla på henne och berömma henne alltså? Låter lätt, men antar att det är svårare.

Maja2
0

#10 jobba mycket inomhus!! Där finns ingen störning och där övar man bäst in olika moment, för att sen flytta övningarna utomhus.  Har ni ingen plätt ute där ni kan vara?

filippacecilia
0

#11 Jo någon plätt någonstans finns väl säkert.. Inomhus ska jag testa, men jag bor rätt så litet.. Men ska göra mitt bästa.!

Maja2
0

#12, ja såå smått bor ingen att man inte kan träna inomhus :)

filippacecilia
0

#13 haha nej :D

När jag ändå är inne på uppfostran osv.. Hon är ju valp, och det kliar i hennes tänder. Men hon biter mig och det börjar göra riktigt ont, i fingrar,näsa och haka. Sen tuggar hon på trösklar, och mattor. Jag brukar fösa undan hennes ansikte eller rentav lyfta bort henne och säga nej. När hon biter mig i ansiktet tar jag henne i nackskinnet, lyfter bort henne och säger lugnt nej. Men det verkar funka sådär, hon är så lekfull..

Är det bara att fortsätta?

twinkime
0

#14 Jag skulle rekomendera att ge henne leksaker /stora ben (som ej fastnar i halsen) som hon fár tugga pá. Och sedan tillrättavisa henne när hon fösöker bita pá dig. Och säga tydligt nej. Det ár bara att kämpa pá! Fór det är absolut inte okei att hon biter idig lättast är att träna bort det nu nár hon ár liten.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Elega
0

Visa att du får ont när hon biter dig. Säg Aj och låt ledsen, gny gärna också. Om hon reagerar så förstår hon att hon inte ska göra så igen, och du slipper skälla på henne. Och när hon biter ska du avbryta leken genom att ignorera henne, inte titta prata eller vara vänd mot henne. Visa att du fick ont och gå iväg.

Alla går igenom den orala fasen, både människor och hundar. Det brukar växa bort av sig själv. Under tiden får du plocka bort värdefulla saker och ge henne alternativa saker att bita på, som tuggben, leksaker och dylikt.

Se till att aktivera henne så att hon är trött mentalt. Som att tex. söka godis i lägenheten och få foderkulorna i en liten petflaska.

Jag rekommenderar också att träna inkallning genom att lära henne att dutta nosen mot din hand. Kolla in denna länken:

Inkallning

Taxelina
0

#0 Anmäl dej till en valpkursSkrattande Där kan du lära dej lite smått och gott om allt vad det innebär att äga en liten envis viljestark valp.

Bäst att stämma bäcken…Flört

Lycka tillSkrattande

rebz
0

Min valp fattade inte alls vad han hette i början. Så när jag ropade hans namn fick jag ingen respons överhuvudtaget. Men började med att "smacka" med munnen så jag fick hans uppmärksamhet, då ropade jag hans namn och oftast så kom han till mig då i början, om inte så sprang/gick jag åt motsatt håll och ropade hans namn så kom han efter ett tag. Sen när han jag fick hans uppmärksamhet genom att ropa hans namn och såg att han var påväg att springa/gå mot mig så la jag in ett "kom". Liksom "Bino, kom!". 

Och det är viktigt att du belönar när hon är påväg mot dig, inte bara när hon kommit fram. Så det blir ex "Bino, kom/hit!…. (han rör sig mot mig) Braaa!" Och sen massor med beröm när hon kommer fram till dig.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Forest]
0

Jag kan rek sele på valp en bra snäll sele och så får man locka dom med sig. :)

lojsan101
0

# 16 eller frivillig.

Jag har läst din inkallnings sida du la till och undrar lite (inte säkert just du kan svara men..)
HUr kommer det sig att man ska använda en klicker?

Vore tacksam för svar :)

PetraKarin
0

#20 Klickern är bara en markör. Det är ett enkelt och tydligt sätt att visa "just där gjorde du rätt och nu får du belöning". Men man kan lika gärna använda ett "bra" eller annat läte.

lojsan101
0

jaha okej tänkte att man var tvungen att ha det för att det skulle fungera. :)