Kastrering, har era hundar förändras?
Hämtar lite insperation från denna tråden:
Bland annat inlägg 21 som inte vill kastrera sin hund för att inte förlora hundens GO och inte beröva honom möjligheten att uvecklas som individ. Nu menar jag såklart inte att man ska kastrera sin hund om man inte vill men tänker protestera mot att kastrerade hundar skulle förlora i sin personlighet och även fråga om era personliga erfarenheter?
Båda mina hundar är kastrerade, tiken innan hon kom till mig och hanen efter och jag har inte upplevt något negativt alls.
Tiken kan jag inte säga hur hon var innan kastrering men hon är inte aggressiv och kommer överens med allt och alla. Har under tiden jag haft henne aldrig hamnat i bråk. Har ingen stor matlust, tvärtom är hon väldigt kräsen när det gäller mat men är fin i hull.
Hanen var redan innan osäker på andra hundar efter att ha blivit attackerad, han kan även vara toklöjlig på saker som ändrats ex. en hink ute på gården eller på människor som beter sig konstigt. Var orolig innan att han skulle bli mer osäker och/eller aggressiv men så är inte fallet. Kommer fortfarande överens med vissa hundar och vissa inte (som innan kastreringen) men blir inte längre tokfixerad vid tikar och kissar inte längre folk på benen! Han är lika personlig, lika knäpp , lika energisk och lika redo för att jobba som innan. Mat har han alltid gillat men håller gott hull. Möjligen har pälskvalitén försämrats något, svårt att avgöra och inget stort problem.
Har bara kastrerat en av mina hundar. En rottweilerhane som inte skulle gå i avel. - och vi ville eliminera alla risker då han bodde med fertil tik.
Han vart lugnare, och brydde sig inte alls om löptikar..
Vår tik satte sig på hans huvud under löp, och han somnade bara om mer eller mindre.
Han gick upp lättare än innan dock..
Annars fick han inga negativa förändringar..
Han vart av med löpstressen och vart mer harmonisk i vardagen.
Men det är så olika från hund till hund..
Pratade i fredags med veterinär om kastrering. Fick då bekräftat det jag hört tidigare… att man inte bör kastrera hund när den är i sin sämsta period/ sämsta humör. Då detta kan medföra att hormonerna som gör hunden 'grinig' är då på topp och kan så förbli efter kastrering. Därför bör en tik kastreras när den INTE löper, INTE direkt efter löp och INTE när den är skendräktig. Med andra ord är idealet för kastrering ca 1 månad innan löp.
En grinig okastrerad hane kanske är svårare att bedöma när den kommer att ha en positivare period.
#1: Självklart är det olika, därför jag är nyfiken på andras personliga erfarenheter.
Jag har kastrerat 3 hundar.
Storpudeln var jag rädd att han skulle ta efter sin far som inte var överförtjust i andra hundar, men även för att han hade så stor pung att han inte kunde springa ordentligt :-/ Jag märkte ingen förändring alls vad jag kan komma ihåg. Liiite lättare att gå upp i vikt men ännu lättare att tappa både vikt och muskler eftersom han hade ont i kroppen :-(
Pommen kastrerade jag för att han skulle slippa könsstressen. Han är väldigt spänd och nervös och som fertil vågade han knappt kissa ute utan valde trädgården eller inne. Han blev mycket tryggare efter kastreringen, troligen för att han själv kände att han blev könsneutral. Liiite lättare att gå upp tidigare men nu äter han extremt mycket eftersom han är under rehab efter 3 knäoperationer. Det tar så mycket energi för att läka och sätta muskler att han behöver äta 1 dl Standardt extra för att inte falla ur. Innan åt han 4 kulor Hills TD om dagen + några vanliga torrfoderkulor under dagen för att undvika blodsockerfall.
Den sista var exets blandrastik. Hon kastrerades faktiskt mitt i löpet för situationen var ohållbar. Hon var så labil och aggressiv att vi inte visste vad vi skulle göra och jag tvingade igenom en kastrering eftersom hon skadat min hund så han fick sövas för att operera ut en krossad tand. Exet har sagt efteråt att han är glad att jag tvingade igenom det för Nellie blev mycket lugnare! Hon hade lätt för att lägga på sig redan innan och det blev mycket värre efter kastreringen men så länge jag och exet bodde ihop och jag skötte hundarna, även hans, höll hon sig fin i hullet, men så fort vi flyttade isär förvandlades hon till en flodhäst! Från 3dl lightmat om dagen och motion till 5dl vanlig mat och ingen motion så kan ni nog räkna ut hur hon såg ut :-( Nu har jag inte sett henne på länge men sist vet jag att hon fick bantarfoder från vet. och börjat få lite promenader. Vet dock inte hur vikten är
Jag kommer även att kastrera Ping när jag får råd. Inte för att hon har svåra löp utan för att ta bort risken för livmodersinflammation. Nu ska hon snart löpa igen, har hållt på i drygt en månad att fjanta sig och rymma, förra löpet var bara halvdant och löpet innan dess var normalt. Varje gång har jag ont i magen eftersom hon blir tröttare och jag är livrädd för att hon ska bli sjuk