trist stämning
Hur kommer det sej att i pratiskt taget varenda inlägg på hundar/vinthundar/balndras (osv) iFokus blir infekterade av en j*vla massa besserwissrar?
Det är så tråkigt at behöva läsa i nästan alla trådar nån som kan och vet allt. Självklart håller jag med om att vi är här för att ta del av varandras tips och råd.
MEN snälla, ni som inte har nåt trevligt att skriva kan väl låta bli? Har man något negativt kan man inte ta det i PM då? (Förutom dom trådar som vill ha bra och dåliga tips) osv osv.
Eller är det bara jag som tycker såhär?
Har inte märkt av någon dålig stämning här själv..
Håller inte till på Blandrashundar men här inne på HiF har jag inte märkt något utöver det vanliga.
Ibland hettar det till, javisst, men över lag..
Njae, då kan jag nog inte hålla med 
(i alla fall inte de trådar jag läst)

Naiz,om du tycker att du blir otrevligt bemött av någon på forumet så brukar vi sajtvärdar på respektive forum uppskatta om man skickar ett PM till den som är värd på aktuell sajt och meddelar detta. Vi försöker hinna med att läsa allt, men vi är bara mänskliga och kan lätt missa saker i trådarna.
/Mvh Anne, Sajtvärd på Blandrashundar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kan inte riktigt hålla med om att det är i varenda tråd. Som Hilo säger så hettar det till i vissa trådar. Men ofta är det "kännsliga" ämnen. Vi Medarbetare och Sajtvärd försöker vara så rättvisa som möjligt med att bedöma vad som är påhopp och rena åsikter. Ibland är det svårt även för oss. Men är det någonting du undrar över eller känner för är du välkommen att PM:a någon av oss så kollar vi nämre på det såklart
Sen är det bra att påminna vissa HUR man skriver sina inlägg, ibland kan det verka hårt och kort men i själva verket så menas inget illa med det som skrivs.
Jag tycker stämningen har varit rätt bra på Hundar iFokus ett tag nu jämfört vad det var under December månad.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3 Ja, tittar man på Dec är det ju mycket lugnare… Tycker vi hittat tillbaka ganska bra!
#4 Precis, då kändes det som att vi medisar/sajtvärd inte kunde vara borta ens någon timme utan att de flesta trådarna spårade ur 
--------------------------------------
Men sedan får man ta det som skrivs med en nypa salt, alla har vi olika åsikter om saker och ting. Och vissa "tar i" mer när dom skriver. Men alla har vi en gemensam sak och det är våra underbara Hundar 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#5 Haha ja, det var, wow, riktigt livat här!
Ja, alla har vi våra sätt, och det Är svårt att tolka i skrift.
Är man osäker tycker jag kan man fråga om man uppfattat det hela rätt.
Ingen fråga är för dum liksom, och vi är ju här för att hjälpa varandra 
Jag tror alla har en viss uppfattning om olika personer här inne, men skulle man träffas i verkiga livet tror jag måste skulle ändra den uppfattningen..
Sen Måste man ju inte använda smilys hela tiden..
Vissa kanske uppfattar korta svar, utan smilysarna som spydiga..?
Men jag tror de flesta av oss här inne gör vårt bästa att vara trevliga och komma med bra svar..
och alla har vi dåliga dagar med självklart 
Djur är ett hett ämne, och alla har en massa åsikter. På gott och ont.
Man ska som inläggsskrivare försöka tänka på hur man skriver det, på hur man själv hade läst inlägget om det var någon annan som skickade det. Och man ska aldrig skriva då man är arg eller irriterad.
När man läser andras inlägg, måste man tänka på att man eftersom man inte kan se personen som skriver, heller inte kan läsa kroppsspråket. Det försvårar det hela en aning. Därför bör man läsa alla inlägg med ett leende på läpparna och tänka på att de flesta faktiskt är här för att hjälpa och att alla vill hundarnas bästa.
För övrigt tycker jag det är bra stämmning på sajten just nu. Lugnet efter stormen kan man väl säga :P
Och som fler skrivit, om man har problem eller frågor om sajten är kan man med fördel kontakta admin.
Jag pratar inte på påhopp. Utan mer allmänt.
7/10 trådar jag läser i tycker jag det finns inlägg som man kunde skippat. Tex trådarna om CM, dom som läst vet vad jag menar :)
Och samma stuk är det på flera trådar. Tycker det är tråkigt bara när det blir massa negativt i en tråd där man bara vill prata bra saker..
Aja, jag ville väl kanske bara skriva av mej lite :) Och jag håller med om att alla uppfattar saker olika.

Jag håller med! Det spelar ingen roll vad man säger eller vad man frågar om. Man får alltid en föreläsning om vad som är rätt och svar på massa fler saker än det man faktiskt frågade om. Jättetrist att folk inte alls kan acceptera att man kan göra olika, med i princip samma resultat.
#9 Istället för att se det negativt, att man får mycket information, så kan man ju försöka vända på det och se det som possitivt att man får veta så mycket.
Sen får man ju själv sortera ut det man är intresserad av. Man kan aldrig hindra folk från att försöka hjälpa.
Jag håller med om att en del trådar kan bli väldigt trist läsning.
Jag har dock märkt att det trista/negativ/påhopp oftast kommer från samma forumsmedlemmar. Därför hoppar jag automatiskt helt enkelt över vissa inlägg (om jag hinner lägga märke till vem som skriver). Jag vet ju med mig att en del personer alltid kastar skit på vissa som de har valt ut som 'offer'.
Jättetråkigt att det blir trist läsning ibland, men med skygglappar på så är forumen väldigt trevliga 

Mjo, fast om man varit väldigt tydlig? Tex i foderfrågan, om man frågar "ni som har eller har haft detta foder, vad har ni att säga" då kommer det likförb*nnat folk o säger att det o det fodret är bara skit, man ska ha det här, detdär är dåligt och farligt och billigt. Hur dyrt foder man har är ett mått på hur mkt man bryr sig om sin hund.. sjukt irriterande att folk man bett inte yttra sig kommer ändå och slänger sina åsikter över en..

(till nummer 10 alltså)
#12 Som sagt, hundfolk har mycket åsikter.
MAn får lära sig sålla lite bland dem.
I slutändan är vi alla måna om hundarna i första hand, därav kommer åsikter från alla håll på forum och man drar sig inte för att även tala om negativa sidor med saker och ting. T.ex. foder, eller träningsmetoder, eller rasval. Allt för att det ska gå så bra som möjligt för hunden, andras hundar som sina egna.
Just FÖR att man är så mån om hunden som art så BLIR det många åsikter om ALLT. Till viss mån behöver trådarna gå lite ur ämnet, annars skulle det inte heta diskussionsforum utan "frågor och svar". Själv trivs jag med att kunna ställa en simpel fråga och få hundratals svar som inte bara är "drar hunden i kopplet? Säg nej när den gör så för det är inte okej"=en enskild åsikt som det blir på kurs, utan flera åsikter som går in i ämnet, som diskuteras vidare, som tar upp varför, vad, hur, när, om…
Om inte annat är det nyttigt för ens egen kunskap att hålla till på forum. Visst, jag gillar inte allas åsikter, men numera kan jag använda dem för att tänka ett steg till ("varför Tror *** att detta fungerar/varför fungerar det att göra så? /vad är det egentligen som händer i kroppen?/vad är det i majs som påverkar kroppen och kan man påverka med annat mat på ett positivt sätt?/ hur lägger hunden egentligen vikten i selen och varför är den modellen att föredra?/osv").
Och visst går det hett till, för oss Medarbetare har det stundom varit svårt att dra gränsen för vad som är vad. Men vi gör vad vi kan och det går alltid bra att höra av sig om man upplever något i någon tråd eller så!
Det är ju ändå ett diskussionsforum?
Om någon startar en tråd om foder som innehåller med massa skit som hundar varken behöver eller mår bra av, då kommenterar jag. Om någon tycker det är okej att lämna sin hund ensam 10 timmar om dagen eller tränar med hårda metoder, då kommenterar jag.
Jag tycker det är bra, för t.ex. när jag var yngre så förstod jag aldrig varför det skulle vara något fel på ICA-foder med en massa spannmål i. Tack vare diskussionsforum och att människor ifrågasatte i stil med "hur tänker du nu?" så har jag blivit en mycket bättre och kunnigare hundägare! Och ja, tyvärr så kostar bra foder bra mycket mer än dåligt foder.
Självklart så måste man inte vara en bitch men om man inte kan ta olika åsikter och kommentarer så är nog ett forum lite fel plats att vara på. 
Det är tråkigt att du ser det som att det blir "infekterat". Visst, ibland kan jag åxå tycka att någon enskild blir lite väl mycket besserwisser… men samtidigt måste jag ju ha klart för mig att de har kunskaper de åxå :) Många gånger MER än mig.
Det gäller att ibland kunna skumläsa, för nötter finns på alla forum, men det gäller åxå att faktiskt ta till sig det som sägs. Visst, man behöver inte hålla med om allt, men man lär sig nåt nytt varje dag. Att vara öppen för andras kunskaper, leder långt :)
Jag kommenterar oxå om jag ser att någon gör fel eller liknanade (fel enligt mej då:p ) som #16 skriver.
Men som senaste jag läste, någon som undrade vilka som ska på CM när han kommer hit. Då var det flera stycken som skrev att dom skulle aldrig i sitt liv vilja sponsra en sån människa som använder fel metoder osv. Varför ens yttra sej då i den tråden?
Som jag skrev, att självklart får man kommentarer om man frågar en fråga om nåt är bra/dåligt, eller "hur ska jag göra" osv. Men dom trådar som inte vill ha åsikter som inte är samma som en själv, kan inte dom trådar få förbli positiva.
Hmm det såg konsigt förklarat ut hehe :p Hoppas ni fattar vad jag menar iaf :p
#18 Där håller jag med dig
#18 Vid sådana tilfällen får ju vi in och försöker styra upp det igen. Det är tråkigt när folk inte respekterar andra.
#20 det är ju det jag menar! Ville kolla om andra tycker som jag.. :)