Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8046 ggr
Emaljoh4
0

Ska börja cykla

Till våren har jag tänkt cykla med vovven  för att träna kondition och göra av med energi  . Glad

Skulle gärna ta emot tips om vad jag ska tänka på ang. detta. Vill inte at det ska bli fel nämligen!

Lite kort fakta om min hund:

Ålder: 1 år och drygt 4 månader

Ras: Shetland Sheepdog

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

localoca
0

hej!

bra att du väntat så länge! en hund ska inte vara yngre än ett år när man börjar cykla

böraj med att skritta med hunden, lär in trav och stanna, samt höger/vänster

trava inte med hunden förrens den kan alla komandon :)

kör inte längre pass än 10 min de första månaderna

köp in en bra sele!

lycka till!

Fridaaaa
0

Säger som #1, plus en sak till: Bind aldrig fast kopplet i cyklen ifall någonting händer så att hunden måste komma lös. Utan håll kopplet i handen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
0

Har hört att för mycket cykling på asfalt inte är bra. Du kan ju kanske skaffa en "springer" (visst heter det så) en sån där grej man sätter fast i cykeln. Känns mer säkert än att hålla i kopplet.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
0

#3 Sån springer är inte säkra dem heller. Vet en som hade det till sina 2 hundar, den ska ju lösas ut när hunden försöker slita sig eller när det behövs men det gjorde inte hennes utan hon åkte med på cykeln efter hundarna när dem stack. Hon bytte in den, samma sak med nästa. Så det är säkrare att hålla i kopplet:) Får då kan man släppa när det behövs

Emaljoh4
0

Tack för era svar! Glad

Hur lär jag in : Trav, vänster och höger?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

localoca
0

3# jag har en hund som sticker efter fåglar och katter. det blir grymt kul om jag hade haft en springer… jag hade slagit halft ihjäl mej

2# jag håller alltid kopplet i handen så jag tänkte inte på det XD bra att du la till det

kan lägga till att jag använde stryplänk när jag började, detta var mest för att hon drog drog drog så jävla mycket. det gjorde det lättare för mej att korrigera henne. jag ville hon skulle springa bredvid mej :P men nu har jag problem med att få henne att dra istället. vad man väljer att ha är upp till var och en. idag kör vi på halvstryp eller sele (som tyvärr är hemma )

Fridaaaa
0

#6 Vissa saker tänker man inte på, när man gör det automatiskt :D hehe

localoca
0

7# just det ^^

LinaK
0

#6 Jag sa inte att det passar alla hundar, det handlar inte om Din hund i denna tråd. TS har en sheltie.
Sen egentligen vad spelar det för roll om du håller i kopplet eller har springer du blir ju ändå omkulldragen. Eller du kanske släpper kopplet och låter hunden springa iväg, inte vet jag.

tsset
0

Springer är verkligen att rekommendera, bara man lär sig att sparka av den OM den nu inte skulle lösas ut så är det inga problem! Alternativt att man har koppel också, som säkerhet ifall att det bär iväg framåt. Så får man springerns fördelar (placering, fjädring som tar rycket när hunden får för sig att ned och kissa i diket…, avstånd till hjulen…). Speciellt med en mindre hund, där man inte lika lätt blir ivägdragen ;)

localoca
0

9# nej, försöker hon dra iväg efter en katt så rycker jag till och säger nej bestämt. ev tar jag in kopplet med

5# missade ditt inlägg!

jag kan bara lära in på ett sätt. tjatmetoden. när cola började trava upprepade jag om och om igen "trav trav trav trav trav" tills hon kunde göra ett skrittombyte till trav :)

samma sak med galopp när den tiden kom, fast eftersom jag ville få henne att dra tog jag hjälp av bilar XD

höger vänster gjorde jag i koppel. släppte loss så hon hade full koppellängd. Sa Höger eller vänster, drog lite lätt åt rätt håll, här hon började gå åt rätt håll gav jag massor med beröm

det gav bra resultat :D

Fridaaaa
0

#11 Man ska aldrig rycka i kopplet :O

scth
0

Tycker det bästa sättet att ha hunden fäst är i sig själv i ett midjebälte. Inte låta hunden springa på asfallt, det gör vi aldrig då kan det likagärna vara. Tänk på att värma upp ordentligt, gå en promenad innan cyklingen och likaså efter.

Noa-Nisse
0

men jag brukar cykla med min hund på asvalt, inte i galopp utan endast i trav. Inga långa turer. max ca 15 min. är det verkligen så farligt? jag menar när jag har henne lös och går på gångbanan (=asvalt) så travar hon ju jämt fram och tillbaka själv? eller är det skillnad på det!?

förlåt TS för kapandet av tråden!

men till din fråga. som jag lärde in var att hon ska ha så pass mycket koll på mig och cykeln att hon känner av när jag svänger.

Om det är en väldigt trång sväng typ en U-sväng så använder jag komando annars inga komando alls. samma sak när jag stannar. Hon känner när jag stannar av och så stannar hon också. hon får inte springa med frambenen före mina tramopr.

tänk på att inte använda komando "HÖGER" till höger och "VÄNSTER" till vänster. Orden är väldigt lika och kan förvilla hunden.

jag har lite knäppa komando, Höger= åå (ganska kort) och vänster=häääär (ganska långt komando) låter knäppt men det fungerar

Medarbetare på Hundar.ifokus

SparklingTindra
0

#14 höger och vänster som kommando är inga problem för en hund att lära sig, dom är ju inte alls särskilt lika och i så fall skulle ju inte hundarna förstå skillnaden mellan sitt ligg och hit, eller hur?

Mina hundar kan höger och vänster nästan bättre än mig.. ;)

Att cykla med springer tycker jag är jättebra och jag skulle inte vilja cykla utan.

Hundarna kommer en bit bort från cykeln och det är lättare att hålla balansen om hunden drar till.

Jag skulle personligen aldrig cykla med en hund i halsband med tanke på risken för ryck om hunden saktar ner/stannar eller om du ramlar osv. Jag har alltid sele på eller så springer dom lösa.

Börja med att cykla korta sträckor i lugnt tempo.

De kommandon jag använder är höger, vänster, framåt (i korsningar där vi inte ska svänga av) och "oooch staaanna" när jag ska stanna cykeln vilket jag gör långsamt så att hunden ska hinna sakta ner ordentligt.

Labolina_73
0

Hej..

nu är ju min hund på tok för liten men kanske till våren 2012,, men kan man cykla med en liten ras, jag har en Tibetansk Spaniel och skulle gärna börja cykla med henne,, *s* och mej,, inte cyklat på 15 år säkert…. ;-)

Men frågan är,, är hon för liten eller tror ni att det skulle funka?

//MVH Linda

LinaK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Det går säkert om man tar det väldigt lugnt, men annars kan man göra som mig när man har en liten hund Tungan ute Köpa en cykelkorg.

Labolina_73
0

#17  jo absolut,, men jag tänkte mej att hon oxå skulle få lite motion.. :-) men man skulle ju kunna ha det oxå kanske,, och sätta henne där när hon blir trött,, hm om hon blir trött…. eller iaf när jag anser att hon bör vara trött..

kanske börja redan nu i vår att låta henne sitta där så hon inte blir rädd senare??

//L

LinaK
0

#18 Ja du kan börja tidigt med att sätta henne i cykelkorgen. Jag gjorde som så att jag hde först cykelkorgen inomhus och satte ner honom i och gav godis. Sen när han hade vant sig så satte jag fast korgen på cykeln och så satte jag ner honom utan att röra cykeln. Det gjorde vi några gånger, efter det började jag gå en liten sväng med cykeln. Sen var det bara att cykla iväg. Han verkar gilla det, han kollar på allt dom händer runt omkring och verkar nyfiken. Man får många blickar kan jag säga Tungan ute Hur mycket kommer din väga som vuxen på ett ungefär?

Labolina_73
0

hehe men vad roligt.. :-) ja det kan man ju göra absolut.. man måste ju ta det pö om pö-- *skratt* även för mej så jag inte trillar.. :-)

Min lilla kommer väga mellan 5-7 kg som vuxen. Det är ju en tik så närmre 5 skulle jag tippa..

//Linda

LinaK
0

Dåså, för jag tror denna cykelkorg som jag har klarar max 8 kg. Kan verkligen rekommendera den jag har då den är stadig och stabil och många fack på sidan om där man kan förvara godis och koppel. Sen så är det en fästanordning så att hunden inte kan hoppa ur korgen, så hunden sitter stadigt Glad

Ber om ursäkt till trådskaparen att vi pratar om cykelkorgar nu i din cykeltråd, men det handlar åtminstonde om cyklar fortfarande Flört

Labolina_73
0

#21,,, varifrån har du köpt din korg då? :-)

//Linda

scth
0

Självklartom man cyklar lika sakta som man går gör det väl ingen vidare skillnad men att promenera för att hunden skall komma ut och röra på sig är en sak. Tycker det är onödigt att motionera den på asfallt.

LinaK
0

#22 Här hittar du cykelkorgen, den är lite dyr men väldigt bra som sagt Glad

localoca
0

12 # jo, men jag har en husky så om hon sticker så kan det vara svårt att få stopp på henne även om man bromsar, ett lättare brukar få henne att lyssna till och fortsätta frammåt

jag har alltid cyklat på asfalt och det är inget som påverkat min tik, jag vet inte om det är för att hon är husky och hennes tassar här extra härdade eller något, men de har aldrig påverkats eller blivit "slitna"

17# när cola var valp hade jag henne lös i en cykelkorg, dock ledde vi bara cykeln och hon var rätt trött :) om jag cyklar med min tik och valpen tänkte jag ordna att valpen sitter fast i cykelkorgen på något sätt :)

valpen kommer ju inte kunna vara där när den är mer än 4-5 mån så det är inte lönt för mej att köpa hem en korg :/

men de ska vara grymt bra har jag hört :D

LinaK
0

#25 Det här med att cykla på asfalten, det är ju inte på tassarna man ser att asfaltscykling inte är bra. Det är lederna det kan bli förslitningar på, och det behöver inte synas direkt. Det tar ju ett tag för lederna att bli förslitna.

localoca
0

26# okey,  det visste jag inte

men jag cyklar än så länge ca 1 ggr vecka. jag bor mitt i stan och det finns bara asfalterat. har inen möjlighet att ta mej till någon skog eller likandne :/

scth
0

#27 Vadå "har inte möjlighet" hur har du då tänkt dragträna? Hårda underlag ger förslitningar, det förstår man själv om man ger sig ut i sina vanliga skor på asfallt och springer ett par km.. Inte så skönt

+ om du inte får stopp på hunden med bromsarna har du för kassa bromsar :P Med riktiga skivbromsar och bara en hund är detta inget problem.

localoca
0

28# jo jag vet :/ något tips om hur jag kan lösa det? fungerar det bättre om man har skor på hunden?

ja, jag har usla bromsar på min cykel.. borde ´kanske se om jag kan fixa till dem nu när vädret blivit bättre :P jag har alltid haft cykeldrag och kommer fortsätta med det tills valpen är stor nog. då invensterar jag i en kickbike istället :)

scth
0

Du har inget körkort? Isåfall är det ju bara koppla på cykeln och ge sig iväg :) Annars vet jag faktiskt inte :/ Nej, skorna är för att skydda tassarna pch ger ingen stötdämpande effelkt.

Ja gör det, det blir så mkt roligare med full koll :)

Tycker cykel funkar bra till både 1 och 2 hundar men då kanske man vill ha en lite kraftigare mountainbike iaf och med skivbromsar, kickbike ser dock oxo väldigt kul ut :)

Fridaaaa
0

#29 Nej det fungerar inte att ha skor på hunden, hjälper inte med förslitningar på leder osv

Hjälper bara att tassarna inte blir blöta och kalla.

Frågar som #30, har du körkort? I så fall kan du ju ta bilen och köra till ett ställe där du kan cykla :D

Vattnadal
0

#29 Ta en cykel med bussen ut på landet, där det finns grusvägar, parkera cykeln och lås fast den en bit in, så att den inte syns och blir stulen, sen tar du bussen hem igen. Efter det tar du hunden med bussen ut till cykeln, tränar drag en timme, vattnar hundan, sen låsa fast cykeln och ta bussen hem igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

localoca
0

30, 31,32#

jag har körkort men inte tillgång tillgång till bil. funderade om man kunde åka någonstans, men det enda stället går det ingen buss tilll :(

jag bor i utkanten av en större stad och de 99% av vägarna är av asfalt :(

men jag får se hur jag löser det. om jag flyttar ihop med killen har han skog i närheten, men om jag inte gör det så blir det svårare

tack för att ni försöker hjälpa mej