Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 10412 ggr
Isnona
0

Hund på kyrkogård

Var på kyrkogården häromdagen och såg flera som hade med sig sina hundar. Mina får alltid stanna hemma när vi ska dit, eller stanna i bilen under tiden, vill faktiskt inte ha med dem dit in.

Men hur är det nu, är det förbud mot hundar på kyrkogårdar eller gäller det bara i vissa kommuner? 

Brukar ni ha med er era hundar till kyrkogårdar?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Rafflan
0

På våra häromkring är det hund förbud.

[Yezz-an]
1

Jag skulle inte vilja ha min hund pissande på en kyrkogård Obestämd

ShitGoose
0

Dom kyrkogårdarna här har hundförbud. Men jag brukar ta med mig min hund iallafall. Jag brukar oftast bära henne när vi väl är där inne.

Åker jag bil så kan hon ju vara i bilen eller vara hemma men går jag till kyrkogården vilket är ganska långt så följer hon med och jag vill helst inte binda fast henne någonstans då jag inte kan se henne..

Medarbetare på Sphynx iFokus

Maja2
0

I vår kommun är det åxå hundförbud, så hundarna tar jag aldrig med mig dit.

[Tess86]
0

På kyrkogården här får man ha med sig hund. Jag skulle kunna tänka mig att ta med min hund dit, men jag skulle rasta henne innan och sedan ha henne i kort koppel.

Jag hade med ena råttan till kyrkogården en gång, hon gillade att promenera efter oss på gångstigarna. Jag undrar om folk tar illa upp av det…

Noa-Nisse
0

jag tycker bara det är bra att det är lite liv och rörelse på kyrkogården, det känns så "dött" annars. Här är det inte hundförbud på kyrkogården men jag har aldrig haft min hund med där inne. eftersom jag inte har någon jag kände som ligger där och därmed inte besöker kyrkogården annars så behöver jag ju inte asa med min hund dit ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

Här är det förbud, men ÄNDÅ är det fullt med idioter som tar med hunden. Det gör mig så förbannad.

Känns som en skändning av gravarna om en hund pissar på eller vid dem.

Mischa
0

Vissa kan ha förbud och vissa kan ha förbud mot att rasta hundar på området.

I vilket fall känns det hänsynslöst, hunden kan gott stanna hemma ifall man skall besöka kyrkogården.

≧◔◡◔≦

Isnona
0

Okej, tror inte att det är något hundförbud här heller, dom har iallafall inte satt upp några skyltar.

Vad tycker ni om lekplatser då?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

Den kyrkogården vid mina föräldrar är det hundförbud men den vid min pojkvän är det inga skyltar, så tror inte det är hundförbud eftersom det inte finns en enda skylt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mischa
0

#9 lekplatser är oftast samma där just pga oansvariga hundägare som inte plockar upp efter sig.

Mycket om vad som gäller för hundar i respektive kommun går att hitta på deras hemsida, för alla kommuner kan ha olika bestämmelser om vad som gäller.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

#9 Hundar hör inte hemma på lekplatser heller.

[Forest]
0

Här i våran stad är det inget förbjud att ha med sig sin hund. Dok ska de inte rastas där. Kopplade och sköta sig :)

Jag fick ta över en släktingshund en kort tid (innan dottern till henne kunde ta hunden) Iaf vi gick dagligen till graven o la blomma det var lite vad min släkting ville att hunden skulle få komma lite ibland. Vi vart omtyckta på kyrkogården av dom som arbetar där. Dok en gubbstrutt som hade problem med det men han fick allt ge sig vi fick vara där hur mycket vi ville utan att han kunde klaga.

Labolina_73
0

Jag förstår inte varför det ska vara förbud att ha med sej sin/sina hundar till kyrkogården om man håller dom i kort koppel.

Jag vet inte alls hur det är här med förbud eller ej men jag har inte ens tänkt på om jag sett det eller ej då jag inte ser några som helst problem med det,, man behöver ju inte låta dom springa fritt.. Så går man på gångarna och fram till "sin" grav så ser jag inga problem alls med det faktiskt..

/Linda

Rafflan
0

#14 för att dem inte ska kunna bajsa och kissa på området, för hundrädda eller allergiker, för att man ofta vill ha det lite tyst och lungt på kyrkogårdar för ditt går folk och sörjer sina döda och då kanske en eller fler skällande hundar kan bli lite jobbigt? Och för att alla inte kan kontrollera sin hund, så gamla "tant Birgitt" kanske inte vill bli omkull sprungen/hoppad av en stor hund, eller anfallen av en hund.

Visst din hund kanske inte bajsar och kissar där, din hund kanske inte skäller, du har koll på din hund, men dem kan ju inte få välja vem som får gå in och vilka som inte får, så tyvärr väljer dem ett toalt förbud.

Och jag ser inge problem, min hund får väl vänta hemma, eller i bilen, medans jag ska till graven ;)

Karmatarerskanise
0

#14 Det är just det, DU kanske sköter dig och din hund, men många gör det inte. Alltså behövs totalförbud enligt mig. Sen att folk skiter i det också är en annan femma.

Det finns ingen anledning till att ta med hunden. Den vet inte vad den gör där och har inga känslor kring det.

Rafflan
0

#5 haha jag kan så någon gamal tant eller gubbe "skadedjur i koppel?" haha XD

Hm, hade kanske vart bättre att bära den? endel gillar ju inte råttor och då det är svårare att ha koll om dem bajsar så ja, dem kanske inte vill att den ska komma bajsa där i onödan? ;)

Manda29
0

Kommer inte ihåg vad det står på skylten där min pappa ligger begravd.

Det här är väl en 10 år sen .Men jag hade med min schäfertik, kopplad, när jag skulle dit o tända ett ljus. Gick där med ficklampa o försökte hitta graven  OskyldigBurr, jag tycker det är otäckt att va själv på en kyrkogård när det är mörkt så därför fick hon följa med Glad

[Sniff]
0

Men om en hundägare dör innan sin hund, och familjen tar hand om hunden och vet att hon/han verkligen älskade hunden så kan det ju vara lite fint att ta med hunden till graven, för då är hunden ju också en av de sörjande, och den döde kanske känner av att hunden är där. (Jag menar bara att det är som en fin gest att ta med hunden till dens ägares grav eftersom för den döde var hunden en familjemedlem)

Fast å andra sidan så tycker jag inte att hundar ska vara där, speciellt inte bara för att rastas. Ska de vara där ska det vara av en anledning. Och inte bara för att matte/husse inte vill lämna den hemma eller i bilen.

Rafflan
0

#19 då kan jag förstår, men då kanske man inte behöver gå ditt med hunden så jätte ofta. För hunden förstår ju igentligen inte vad den är där för, men vi ser ju nåt fint i det hela :)

Och många kan ju säkert ta tröst i hunden.

[hyperiion]
0

I kungsängen där ja bodde förut så släppte folk sina hundar och lät dom kissa där man spred askan. Någon kom även upp och lät hunden kissa på en gravsten, ägaren verkade inte störas ett skit av detta. Kan säga att ja blev ganska upprörd för mig är kyrkogården ett ställe som ska behandlas med respekt och där man ska kunna sitta i lugn och ro och som ja konstig som jag är ibland pratar med graven till mina bortgångna. Kyrkogård och hundgård är två olika saker!

Maddepadde
1

På skogskyrkogården i Stockholm har jag tagit en hel del promenader tillsammans med min hund, min hund tillåts dock INTE att springa lös eller ens kissa/bajsa på kyrkogården, precis som hon inte för göra var som helst annars heller. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Tess86]
0

Visseligen hade vi inte henne i koppel, hon gick alltid lös, men visst tycker vissa att man har skadedjur som husdjur när man har råttor.

Jag bar henne större delen av tiden, i en liten väska, men ibland hoppade hon ut och gick själv. Visserligen ska man ta hänsyn till andra människor men om det är tillåtet att ha djur på ett ställe så ska ju det innefatta alla husdjur, sen är det andras problem om de tycker råttor är äckliga. Hon gick ju bara bredvid mig på gångvägen, inte på någons grav och aldrig fram till människor. Jag har bara mötts av positiva reaktioner när jag haft med mig råttor ut. Folk har blivit förvånade över att råttor är så söta.

Råttor bajsar inte när de är ute och går, eller mina gjorde inte det i alla fall, så det hade jag aldrig några bekymmer med.

Lite off topic men var ju tvungen att svara dig :)

Tillbaka till ämnet så tycker inte jag att det spelar någon roll av vilken anledning hunden är med på kyrkogården, om det är för att "hälsa på" sin förra husse/matte eller vara sällskap till den som ska dit, eller om man helt enkelt inte vill att den ska stanna hemma när man själv ska ut och promenera. Får man ha hundar på kyrkogården så får man. Så länge hunden går bredvid en och inte rastas på kyrkogården så tycker inte jag att det är respektlöst.