Några frågor!
Hej
Har sökt runt lite på internet och på iFokus men letar antagligen på fel ställen så nu ger jag upp och gör ett litet inlägg här ist! 

Får som jag skrivit tidigare hem en Aussie valp i November! Men nu har jag lite frågor jag skulle bli glad att få svar på!
- När får man börja på Valpkurs tidigast, när rekomenderar ni?
- När får man visa på utställning?
- När kan valpen gå i trapper själv?
- Hur mycket vågar jag leka samt gå ut och gå med honom? (är de dumt att gå långt?)
- När kan jag börja agility tidigast, hört att hunden ska va mins ett år! Stämmer det?
- Några tips för att få hunden rumsren?
- Några tips angående utfodring samt hur ofta!?
- Övriga tips!?
Skulle bli mkt glad för tips och råd!
//Malin

Oj ja du valpkurs tror jag e typ 4 eller 6 månader minns ej riktigt;).
Trappor ska de ej gå i förräns vid ett årsålder detta e speciellt viktigt med stora raser.
leka kan du ju göra så länge valpen orkar men den behöver vila mycket för att växa o bli stor o stabil;)
Man ska ej gå långa promenader i början då e det mest ute på gården o kissa sådär en hundra ggr om dan nedå men ofta iaf.
Agility vet jag tyvärr inget om.
Gå ut med valpen efter varje gång den vilat, ätit o busat, ja ofta till en början;)
du får höra med uppfödaren hur denne har utfodrat och med vilket foder:)
lycka till med din valp den kommer bli din bästa vän:)

#1 Tack så jätte mkt för tipsen! Jag behöver alla råd jag kan få!? ;)
Vore jättesnällt om ni skriver i några knep som ni vet eller kanske själva har prövat! Har haft hund tidigarew men aldrig en egen valp så detta blir en ny upplevelse! :P
Vad jag vet brukar valpkurserna vara för hundar mellan 3-6 månader 
På utställning har jag för mig att valpklassen är för hundar som är mellan 6-9 månaders ålder. Men har även för mig att det på vissa specialklubbsutställningar kan vara från 4 månaders ålder och uppåt? Vet ej, men fick bara för mig det.
När det kommer till agility tror jag att man iaf får börja tävla med sin hund efter 18 månaders ålder. Träna får man börja med när hunden fyllt ett år tror jag också. Eftersom agility är en fysiskt påfrestande sport, måste hunden vara färdigvuxen. Sen är det såklart väldigt viktigt att hunden inte har höftledsfel, därför borde man röntga sin hund innan man börjar träna sporten.
Hoppas detta hjälpte dig lite 

#3Tackar så mkt för det
Hur är det när det gäller veterinärbesök? Det är vell något med 12veckors spruta? Vad innerbär det att kenneln följer SKK´s regler? Vad är det för regler?
//Mulla

- När får man börja på Valpkurs tidigast, när rekomenderar ni? På Hundhuset så är valpkursen för hundar mellan 3-6 månader.
- När får man visa på utställning? Valpklass på utställningar är från 4 månaders ålder.
- När kan valpen gå i trapper själv? Man märker vad och hur mycket valpen klarar av. Då jag skaffade Velvet var hon 9 veckor och jag bodde på 3:e våningen (ingen hiss). Hon kunde då gå ca ½ trappa sen bar jag henne men allt eftersom så orkade hon mer och mer.
- Hur mycket vågar jag leka samt gå ut och gå med honom? (är de dumt att gå långt?) Lek på valpens vilkor, du ser då hon/han börjar bli trött. Långa promenader rekomenderas inte eftersom de inte orkar gå så långt, men ska du gå på lång promenad och ändå vill ha valpen med dig så får du vara beredd att bära den mesta delen av promenaden.
- När kan jag börja agility tidigast, hört att hunden ska va mins ett år! Stämmer det? För att gå agilitykurser och tävlingar är det minst 1 år som gäller, men innan dess så kan man lära in lite saker som är bra att kunna, tex lydnaden, krypa, mm.
- Några tips för att få hunden rumsren? Gå ut ofta! Fya inte valpen om den gör sina behov inne utan lyft då ut den direkt på det ställe där den ska rasta sig. Ha mycket tålamod. Beröm ordentligt då valpen gör sina behov på rätt ställe. Rasta valpen alltid direkt efter den har sovit, busat/lekt, ätit och även några gånger där emellan (du behöver inte väcka valpen för att rasta).
- Några tips angående utfodring samt hur ofta!? Utfodringsråd bör du få av uppfödaren (om denne är seriös).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
När man får börja med agility??
Ett år tkr jag inte stämmer!!När lydnaden väl sitter kan du börja med tunnlar,slalom,targate.Du bör dock inte låta en ung hund hoppa höga hinder.Jag brukar ta hinderstöd och lägga själva pinnen på marken.Då kommer det inte bli så svårt att höja sen.Balanshinder är oxå inte så bra att börja med för tidigt.Det löser jag genom att lägga en planka på marken,då kan jag träna in target.!
Lycka till!
#6 Detta är en gammal tråd, från 2008