jack russell valp!
Hejsan är ny här och skulle vilja ha lite hjälp..
På torsdag ska vi titta på en liten jack russell tik på 8veckor.
Har funderat fram och tillbaka om vi ska ha en jack russell för vi vet att det är mkt jobba, men nu har vi bestämt oss att det får bli så :)
Både jag och min man har haft hundar när vi bode hemma och har även en på jobbet.
Nu till mina funderingar. hur ser vardagen ut hos er som har/haft en jack russell valp?? utgång träning osv.
Själv så kommer jag bara jobba va 4dygn så valpen kommer aldrig vara själv hemma och dom dygnen jag jobba ska hon vara med mej på jobbet :) Kan det bli bättre???
Men nu är det första gången vi har en liten valp och skulle vilja ha så mkt tips och råd så man är väl förberedd.
Ska berätta att vi ha två små barn på 4 och 2 år så längtar till vi ska träffa hunden..
Hoppas på mkt svar.. mvh Jessica
Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3
http://pysselgummsan.blogg.se/
Hej, välkommen hit!
Vad roligt att ni tänker skaffa en jack russell, det är underbara hundar som kräver sin ägare. Jobbar ni bara hårt med hunden kommer ni få en underbar hund. Var lika envisa som hunden, och tålamod det är något man behöver mycket utav som jack russell ägare
Jag har själv en hane som blir ett år nu om några veckor.
I början tycker jag inte att ni ska träna valpen för mycket, lär känna varandra och ni kommer ha fullt upp med rumsrenhetsträningen. (ni kommer få springa som galningar ut och in, men det är det värt.) Gå ut med valpen efter Vila, lek och mat + eventuellt några gånger där emellan. Själv gick vi ut ca 1 gång i timmen med våran lilla.
Allting kommer gå lättare om ni utvecklar en bra relation till varandra, med mycket lek och roligheter.
I och med att ni har små barn så tycker jag ni ska vara tydliga för barnen vad som gäller med en valp i huset. En valp behöver mycket vila, och barn kan ha svårt att förstå det ibland. Men det blir säkert inga problem för er.
Sen har ni ju löst det bra, så att valpen slipper vara hemma något alls första tiden. Super!
Har du några frågor är du välkommen att ställa dom. Svårt att veta vad man ska berätta, då det är så mycket 
Vilken kennel kommer valpen ifrån om jag får fråga?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack så mkt :)
Ja det ska bli jätte kul har funderat länge på att skaffa en hund.Våran dotter har tjatat nu i över ett år att hon vill ha en hund, vi tyckte det passa så bra när jag bara jobbar nån dag i veckan.
Vi har tänkt att vi ska ha henne som en familje hund. så det kommer blir mkt promenader och lek.. ska även hitta på nån bra träning till henne som passa alla i familjen även sånt vill jag ha lite råd på hur det ser ut i eran barnfamilj som har en jack russell…
Vi har gott om grindar i huset så nånstans ska noh hon få vara ifred till barnen har lärtsej..
Bara att ge mej så mkt råd och tips ni kommer på…
Mvh jessica
Det är en uppfödare i Tierp .
Att äga en Jack Russel är väldigt speciellt 
En JR kan leva längre än dina barn bor hemma (kan bli 18 år, så dina barn har kanske redan hunnit flytta innan din JR flyttat till himlen).
En JR blir inte äldre när den blir gammal, den är fortfarande aktiv upp i mycket hög ålder.
En JR är lättstressad, vilket innebär att man som ägare måste se till att den får ha det lugnt runtomkring sig. En stressad hund kan inte slappna av och med ögat letar den då jaktobjekt. Kan vara någon som springer, cyklar, bil som susar förbi, skateboard m.m. Eller så kan den bli aggressiv. Eller skällig. (Finns säkert fler yttre beteenden).
En JR nöjer sig inte med enbart lååååååånga promenader eller aktiva cykelturer. Den behöver hjärngympa. Funkar inte att gömma godis under muggar, mer än tre gånger i rad, för då har den lärt sig så det blir dags att hitta på något nytt.
En JR är otroligt lättlärd vilket innebär att har den gjort ett felbeteende två gånger på rad, så testar den gärna att göra samma fel igen för att se om det sker någon reaktion även den tredje gången. Ex. Det ringer på dörren, hunden skäller, någon släpps in med ett glatt "Hej!!", tittar på hunden med ett leende och klappar. Nästa gång händer samma sak. Då vet en JR att 'om jag skäller när det ringer på dörren så får jag klappar och smek sen'.
En JR är avlad till att i jakt fatta egna beslut. Den ska själv spåra och veta åt vilket håll räven tagit sig. Den ska själv avgöra om den ska söka ner mot ett gryt eller springa vidare. Den ska själv fatta beslutet att 'vakta' grytet eller 'attackera' räven. Därmed är den inte avlad för att vänta in order i form av signaler som verbala ord eller handtecken. Jämför man det med en vallhund, så vallar inte hunden på egen tass. Den väntar oftare in order om vad den ska göra. Med andra ord är en JR väldigt självständig, ibland allt för självständig.
En JR kräver så pass mycket aktivitet högt upp i åldern, så om du inom de närmaste 15 åren kommer att börja jobba heltid så är det inte säkert att en JR kommer acceptera och må bra av att lämnas ensam dagligen (inte ens om det bara är 4 timmar varje dag). Det brukar gå utmärkt att lämna vid några enstaka tillfällen om den är ensamhetstränad. Men varje dag brukar inte lyckas. Då en JR är lättstressad så är det inte alls säkert att den klarar hunddagis eller annan passning med flertal hundar. Att lösa arbetsdagar med en dogwalker som rastar 60 min och sen lämnas hunden ensam igen, brukar inte vara tillräckligt då hunden behöver aktivitet (hjärngympa) för att vara nöjd.
Att äga en JR innebär INTE lugna sköna långa promenader med en varm kopp te när man kommit in i stugvärmen. En JR är inte en snäll familjehund som väntar på sin tur för träning och aktivitet, den roffar åt sig aktivitet när den själv vill ha. T.ex om det ligger strumpor på golvet så kan den knata iväg med strumpan och lägga under soffan. Likadant med vantar, leksaker, bilnycklar m.m.
Men om du ger din JR allt den behöver, så har du en underbar hund som blir din bäste vän. En hund som gärna söker sig till ditt knä så fort du sätter dig ner. En hund som smyger som en grythund in under ditt duntäcke när du sover. En hund som inte tillåter dig deppa ihop om du har en tung period, då den pockar på uppmärksamhet och ser till att du håller dig aktiv med din lilla arbetsmaskin.
Din fråga var hur en vardag med JR kan se ut… Tre lugna hemmadagar på rad då jag inte orkat aktivera hunden räcker för att jag ska ångra mig. Min underbara tös förvandlas då till en vakande jakthund som söker händelser. Så fort vi går ut för att kissa så slår hon på radarn nos/hörsel/syn. Hon kan verka lugn, men händer det nåt så är det en allert pigg hund som försöker hitta på nån egen aktivitet med det den vädrat/hört/sett. Har jag henne lös så är harspåret mer intressant än jag. Har hon hört nåt kan hon börja skälla. Har hon sett något så kan hon rusa längst ut i koppellängden för att vilja komma åt. Med andra ord finns inga lugna dagar. Alla dagar balanseras med passivitet och aktivitet.
Lycka till med ert valpköp!

Ps. Man får ändra sig ang. ras även om man tittat på valpen och tycker att den är världens sötaste. Skit fullständigt i om uppfödaren blir stött. Det är ER familj som ska leva med hunden resten av livet. Det är ER rättighet att välja bort om ni känner att det inte passar.
Yezz-an: BRA skrivet. Du tar upp precis vad som krävs av en jack russell ägare
Det är INTE en dans på rosor, men är man beredd att jobba med sin vän blir det en lugn hund.
Sen eftersom det är en lättstressad ras så tycker jag inte man ska överaktivera den. Det är inte hur många minuter/timmar man aktiverar en jack russell det är HUR man aktiverar den (tänker nu på hjärngympa, för fysiskt går det knappt att trötta ut en JR)
Men visst en eller två slappar dagar klarar min jack russell av, han blir uttråkad och så det kan märkas. Men han finner sig i det. Typ om man varit sjuk eller liknande och inte kunnat aktiverat honom som vanligt.
Sen eftersom det är en framavlad jaktras så ska man tänka på att vara vääldigt generös med inkallning. Träna ofta ofta ofta. Ute i skog och mark. Min kille är jätte duktig då vi tränat extremt hårt med just detta. Han är inte mycket för att spåra upp spår i skogen eller så.
Men sen tycker jag att en jack russell kan med rätt träning och aktivering bli en utmärkt och trevlig familjehund, men som sagt det är ingen ren sällskapshund.
Vi ska börja med Spår eller sök såfort vi hittar en ledig kurs. Då det passar ypperligt för en jack russell, även agility är en bra aktivitet. Då det både innefattar hjärngympa OCH fysisk träning.
Men jag tycker som Yezz-an skrivit här ovan,
OCH så hoppas jag ni tänkt ut vad det är för ras ni skaffat. Läs på en massa massa om ni har vad som krävs för att ha en JR.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vill bara inflika att jag ALDRIG hade klarat att ha två små barn OCH en jack russelVALP.. hujedamig 
#4 Kunde inte skrivit det bättre själv!
Du beskriver verkligen Jack Russelln ypperligt!
Och jag skulle aldrig rekomendera JRT till en barnfamilj - då det oftast inte finns tillräckligt mycket tid för hunden.
Jag brukar säga att mina JRT som jag haft, kräver MER än Schäfern jag nu har!
Och Schäfrar kräver en del 
Att köpa en JRT o tro att man får en pigg, alert hund i behändig storlek.. Då har jag bara en sak att säga; Lycka till! För det är raka motsatsen till vad du kommer få i dom flesta fallen.
En JRT är som en liten Brukshund - och kräver sin ägare.
Men har man tiden och orken att aktivera sin JRT, så har du en vän för livet. En bättre hundkompis får man leta länge efter :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.