Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 11363 ggr
[Nalle-]
0

Fäller shih tzus?

Nu blir jag förvirrad. Jag var stensäker på att rasen shih tzu inte fäller, men nu har jag hört från annat håll att den visst gör det. Är det sant? En väldigt nära vän har en shih tzu och den fäller då inte och min egen vovve, som är blandras mellan shih tzu och andra raser som inte fäller, fäller inte.
Med fäller menar jag alltså att de fäller riktigt ordentligt inför sommar och vinter, inte att de tappar hår när man tex borstar dom.

[Yezz-an]
1

Fäller inte skulle jag säga… Eller har jag också fattat fel?

Dels har jag läst mig till att dom inte fäller. Och min kusin har sagt att deras inte fäller.

[Nalle-]
0

Det är det jag också har för mig. Visserligen känner jag bara en som har shih tzu, men det borde väl inte vara olika från hund till hund? Eller kan det vara så? Obestämd

[Yezz-an]
0

Nu har jag googlat runt järnet och kollat. Kom fram till att den INTE fäller  Glad

LinaK
0

Jag tror dom fäller, dock inte så mycket som andra raser skulle jag tro. Men pga deras långa päls är det ju viktigt att hålla efter pälsvården så att det inte blir tovor av den "döda" pälsen som fälls.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Belimas
0

Ingen av dom som jag har träffat har fällt (inkl. den vi ägde) annat än det man har fått med i borsten när man har borstat dom och det har varit ytterst få strån. Vår höll vi alltid kortklippt och det följde aldrig med något pälsstrå när han kammades igenom om det nu inte råkade vara en liten tova i svansen (som alltid hölls långhårig) Glad

Fridaaaa
0

Vet shih tzus som har fällt och andra som inte har. Beror kanske på maten? Om man rakar dem eller inte?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Yezz-an]
0

Kan säkert vara lite individuellt.

Själv 'fäller' jag mer när jag är stressad, mår psykiskt dåligt. Och när jag ammat mina barn Tungan ute

Flört

[Nalle-]
0

Som sagt, med fällning tänker jag att de fäller stora tussar två gånger per år. Inte att de bara fäller "död" päls, för det gör väl alla vovvar?