Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 754 ggr
Zebben
0

Blir så trött...

På denna kommentar:   Om man ändå hade haft schäfer, de är ju så lätta att att träna.

Får ofta höra den kommentaren från folk som tränar sina hundar i lydnad/bruks och liknande. De sliter sitt hår och svär över sina hundar som inte är schäfrar.

Men köp för f-n en schäfer då eller sluta gnäll. Skrattande Stå inte och berätta och beklaga Er över oss som var smart från början och köpte förarveka hundar, istället för hundar med massor av egen vilja.

Någon annan som också får höra denna kommentar eller har Ni någon kommentar om Er ras som Ni ständigt får höra?

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en blandis mellan apbt/am.staff/dobber och får alltid höra vilken hård hund det måste vara!

Men nu är det så att denna hund är den absolut vekaste hund jag någonsin haft, hon är så undergiven så det är nästan jobbigt.

De flesta tror att dessa raser är sååå otroligt hårda i psyket men de är de ju eg inte, dom är ganska förarveka. Ok nu finns det ju alla varianter i alla raser men de flesta av dessa är ganska veka hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lena1
0

Jadu Zebben ibland blir man trött…jag blir dö trött på att höra att collien är en ren brukshund, för det är den inte det är en vallhund och inget annat ;-).

Wikstr_m
0

Schäfer är väl ändå precis likadana att träna som alla andra raser? Bara det att vissa hundar kanske lär sig snabbare.. ?

Alex
0

Förstår dig. :) Själv har jag fått höra av en jag träffade på en promenad "Åh, en kelpie.. Köper man en sån hund har man ju halva jobbet gjort!" Visst, lättlärda är de.. Men det låter ju som att det knappt krävs nånting från mig vid uppfostring och träning.. För riktigt så är det ju inte, även om det kankse inte tar evigheter att lära in trick och sånt..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
0

Något som gör mig riktigt deprimerad är att ständigt stöta på dessa människor som när man är ute och går med sin schäfervalp inte kan låta bli att komma och gulla med den (okej, dit hör jag med).
Men efter ett år då byter samma människor trottoar och går över till andra sidan när man kommer gåendes med samma schäfer. Då är den helt plötsligt en farlig schäfer.
Tror ålders skillnaden mellan gullig schäfer och farlig schäfer går vid ca 6-8 månaders ålder. Det tycker jag är lågt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Zebben
0

#3 Nja, skillnader i raserna finns ju. En schäfer är ju rent generellt lättare att jobba med än tex en rottis eller liknande raser som kräver lite mer än att bara göra matte/husse nöjda.

Men som Alex skriver. Halva jobbet är inte gjort bara för att man har en schäfer eller kelpie. Men visst har man en hel del fördelar många gånger, då de mer än gärna vill vara till lags.

Lotta
0

#6 håller med idg till 100% =)

Malin-A
0

#5 oh d där känner jag igen.. alla ville klappa Lusse när han va liten men nu är det aldrig nån som kommer fram..