Hund som hugger i jackan/kopplet
Hej!
Jag har ett biiiiiiiiiiig problem…
när jag/vi är ute och går med vår hund så brukar han få "cp ryck" och ska börja kampa med kopplet.. ibland lyssnar han men ibland inte på ett rakt och enkelt nej..
men förutom det så brukar han hoppa efter oss och biter tag i armen (inte hårt) men släpper och hoppar upp igen och biter och även ibland på våra händer..
Tycker ni att det är helt OK att man tar tag ordentligt i hunden och får ner den på marken vid såna här tillfällen? nu menar jag att få ner han på backen är att jag tar tag i antingen i örat eller nackskinnet och rent trycker ner han på marken så han lägger sig ner antingen på sidan eller på rygg och att jag ställer mig över han och fyar..
Jag och min sambo är väldigt oense om denna "metod" med tanke på att vi gör helt olika så får jag inte den effekt som jag vill ha och jag får han inte till att sluta med dessa dumheter eftersom sambon bara skiter i honom om han sätter igång med de vilket som triggar våran hund till att fortsätta och jag blir den "elaka matten" som fyar så fort han sätter igång.. och när vi är ute och går alla 3 samtidigt så går alltid sambon iväg när han börjar eftersom han tycker det är PINSAMT! och när hunden märker det så får jag mig en välda åktur efter honom då han vill ha "flocken samlad" och när han är ikapp så börjar han igen och visevärsa..
Jag känner mig helt orkes lös och jag vet inte hur jag ska göra med för att få honom till att sluta och först och främst få min sambo till att fya honom med då det är tänkt att vi ska vara med på utställningar i sommar :( men det får jag väl drömma vidare om…
har du provat ett vända ryggen till när han börjar hoppa? kan ju vara uppmärksamhet han vill ha och uppmärksamhet får han bara genom att du tittar eller pratar med honom.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag har prövat bara med att säga nej redan då jag ser att han tänker göra det..
jag har prövat att bara strunta i det men då blir han bara värre och värre..
jag har prövat att vända ryggen till men då blir han oxå bara värre.. enda som har fungerat är att jag trycker ner han mot marken och håller fast han tills han slutar att kämpa imot (hunden blir lite lätt arg på mig när jag gör så och han låter värre än vad de gör)
, MEN då kommer vi till det att min sambo tycker att jag är alldeles för hård och han är rädd att vi får en anmälning på oss bara för att jag fyar vovven.. men det jag undrar tycker ni att jag gör rätt eller gör jag fel?
enda positiva är att han har ett bra bett iaf.. något att satsa på skyddsträning iaf
den har jag fått smaka på flera gånger
Ja, jag tycker att du både gör och tänker fel. Dessutom skapar du problemet, eller i vilket fall bidrar du till det.
Fundera först på Varför din hund gör som han gör. Leksugen och full av glad energi är tippar jag på, han vill helt enkelt ha igång er. Då sambon ignorerar så satsar han på dig. Tippar också på att du börjar försiktigt, säger nej och knuffar ner och trycker ned honom (usch) först när det går överstyr? I och med att du svarar på hans försök så leker du med honom - precis vad han vill alltså. Att det sen, i dina ögon, verkar som att trycka ned honom fungerar bäst har inte med något annat att göra än att han helt enkelt tvingas till att lugna ned sig. Du skulle alltså lika gärna kunna hålla upp honom i luften eller låta honom sitta på sitt eget huvud. Det är att han tvingas vara stilla som ger effekten, inget annat.
Detta ger dock ingen långvarig effekt och du kommer inte långt med detta om du bara fortsätter att tvinga honom till lugn när han blir uppspelt. Dessutom belönar du det ju, du säger själv att det ibland funkar och ibland inte. Vissa hundar ser även "tryckt i backen" som belöning - de får ju göra något med matte!
Du vill istället gå på din sambos spår, det är det som tar bort vad han vill ha.
MEN, då vill också förebygga så din hund inte har en anledning till att försöka dra igång er! Han verkar vilja kampa, så varför inte lekkamppa mer med honom med sånt som är okej? Och när ni promenerar - Går han fint en sträcka så belöna med att slänga fram en kamptrasa och lek ett tag! Gå sen, och belöna. Försöker han hoppa mot er så gör ingen grej av det. Självklart ska ni inte stå och titta upp i himlen medan handen bits av, men ni behöver inte säga något, slita undan händerna eller rycka tillbaka i kopplet.
Låt hundstackarn få ut sina behov, han vill ju uppenbarligen ha lite fart i er… Och lär honom vad som ger det han vill ha. Gå fint - få kampa. Enkelt.
Ska också tillägga att det du gör inte på långa vägar stärker er relation. Inte konstigt att er hund har bråttom tillbaka till din sambo… Att han dessutom blir ARG på dig när du gör detta borde väl vara tecken nog på att det inte är något bra?
Gör om, gör rätt. Detta är en ung hund också eller hur? Se till att han ser dig som någon att ha kul med - inte någon att akta sig för. Då har du snart ett rejält hugg i dina försök att trycka ned honom i backen, och det mer ALL rätt för det har du uppenbarligen gjort dig förtjänt av.
Bra tsset!
Precis min tanke, du förvärrar problemet och förstärker beteendet så som du beter dig. Se istället till att ignorera så fort han gör minsta ansats till att bete sig fel och beröm och belöna direkt han uppför sig bra. Lyssnar han på och blir glad av ordet bra eller dylikt? För i början tycker jag du ska berömma hela tiden han går fint om detta är ett stort problem, och bli tyst direkt han slutar uppföra sig bra. Skit i att det kanske låter löjligt att du säger bra, bra, bra med varenda steg du tar, du är ju trevlig mot hunden då!

Det kan vara farträdsla oxå. Det ser man ofta på unga hundar, gärna på kurs eller i miljöer där det helt enkelt blir för mycket, träning, för många störningar ed. Farträdsla när det handlar om fysisk fart kan tex vara ett gäng husky framför en släde. Går det för fort för en av dem, börjar den tramsa, hoppa, busa och leka med den bredvid. Det är en form av överslagshandling. Detta fenomen ser man ofta när det blir för mycket psykisk press oxå. De hoppar, biter i ärmen, tuggar i kopplet od.
Är det farträdsla, backa i träningen, gå till en lugnare plats eller ställ dig på kopplet så att han inte når att hoppa och tugga på dig. Sen väntar du ut honom, till han lugnat ner sig, och sen gör ni något lugnande och enkelt, så att ni stärkler relationen istället för att förstöra den.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Bra att du tog upp det, lätt att glömma att det kan hända. Kan ju visa sig i mindre skala också och då tänker man inte på det för det inte är ett "riktigt" problem t.ex. om man har en mindre hund, som jag.
Men även om detta är anledningen tror jag att skälla och trycka ner hunden bara skulle öka den stressen…

#8 Självklart ska man inte trycka ner en hund som blir stressad av för mycket intryck och/eller krav. Den behöver mer lugn, inte mer stress av att hanteras hårdhänt.
Man ser detta beteende rätt ofta på kurser, och förarna blir stressade och arga, hanterar hunden hårdare, och då eskalerar beteendet såklart. Går man åt sidan om det går, binder upp hunden eller ställer sig på kopplet så att den inte kan ställa till med så mycket, och bara väntar ut den, lugnar den ofta ner sig snabbt.
MVH Elin
men jag är varken arg, stressad m.m jag tar bara tag i han i samma veva som han hoppar upp och lägger över på rygg..
och går jag åt sidan så följer han efter.. vänder jag mig om så följer han efter och fortsätter med hoppandet och bitandet =(
och ställer jag mig på kopplet så drar han garanterat omkull mig
tänk på att det är en bjässe till hund jag har ;)
#10 Metoden verkar ju inte fungera i vilket fall som helst.
glömde säga att han blir även tokig om jag går ifrån så han tyr sig inte till bara 1 person utan OSS BÅDA även fast jag tar ner han på marken..
så det har ingen betydelse i detta fallet
#12 Vet du vad? Du har fått tips och råd och åsikter om detta. Vill du trots allt fortsätta trycka ned din hund i backen för att han är uttråkad (och det är Ditt/Ert fel) och Du/Ni inte lär honom vad han Ska göra (vilket är milsvid tydligare än vad man inte får göra), trots att detta uppenbarligen inte ger det resultat du önskar, så är det ingen som hindrar dig. Inte förrän du faktiskt får en anmälan på dig, eller du tar åt dig av vad en klok främling säger(för någon kommer reagera). Eller din hund ger dig det bett du förtjänar…
VARFÖR inte bara Förebygga genom att låta honom få ut energi nånstans och dessutom Lära honom vad han Ska göra i kopplet? Du kan fela flera tusen andra beteenden också och du kommer ha ett helvete i kopplet flera år framöver innan han lyckas hitta något han inte åker i backen för. ELLER så lägger du lite tid och energi på att lära din hund vad han ska göra för det är inget han vet på förhand. Ta ditt ansvar, med hund följer träning, annars är det nästintill omöjligt att få den hund man vill ha.
Herregud, va drämmer du honom i backen för? Tycker du att han förtjänar det när det är DU som gör fel?
Jag DRÄMMER han inte i backen..
värst va alla ska missförstå mig.. jag ger upp detta.. lås tråden.. inte roligt när man blir missförstådd..
Jag tycker det är helt j*vla vansinnigt att ta tag i antingen örat eller nackskinnet för att trycka ner hunden på marken så den lägger sig ner antingen på sidan eller på rygg och att sen dessutom ställa sig över den och fya.
Hade jag varit din pojkvän så skulle jag vägrat gå ut tillsammans med er. Jag skulle skämmas ögonen ur mig. Hade jag varit förbipasserande så skulle jag ha anmält dig, för ett öra är inte nåt handtag som man ska greppa i.
Stackars hund!!
Du skapar bara osäkerhet hos hunden. Du riskerar stort att skapa en högst aggressiv hund. Var snäll och sluta genast med metoderna, både för hundens och din skull.
Gå en kurs istället. Finns olika benämningar på passande kurser. Unghundskurs, slyngelkurs, aktiveringskurs eller vad det nu kan hända att kurserna i din närhet kallas för.
Även om du inte skulle använda nacken eller örat för att ta ner hunden på marken, så är det ändå vansinnigt att vända ner hunden på sidan (inte ens på magen) för att korrigera bort en valps naturliga glädje. Löööös situationen istället för att skapa mer problem.
Visst finns det tillfällen då man omedelbart måste lugna sin hund och se till att den slutar studsa, t.ex vid kurs eller när man kommer in till någon… men använd 'ryggsäcksmetoden' istället.

#15 Du borde nog tänka lite på din ton i inlägget, jag tror inte TS tycker det är så roligt att få sådana ord slängda i ansiktet. Det tror jag inte heller du hade gjort.
Till TS, om det är sådana problem med din hund så tycker jag att du ska ta kontakt med en bra instruktör för rådgivning och hjälp. För varken du eller hunden mår ju bra av att den blir nedtryckt i marken. Lycka till och uppdatera mig gärna om hur det går.
**Vi ska gå kurs men den börjar inte förän i mars..
**Jag köpte denna hund som omplacerings valp och han är 8månader nu och **jag har bara haft han i 1månad.
**Jag skrev här för att få råd och hjälp och **inte för att höra hur hemsk person jag är som MISSHANDLAR min älskade hund!
**Akillez är jätte snäll och fin hund.. han har gått från klar het till klar het varje dag och varje promenad vi tar.
Ibörjan när jag fick honom så visste han knappt var koppel var och så fort kopplet var på så drog han runt med mig efter gaterna som en annan sibirien huskey som har släde efter sig.. Men idag kan han gå i koppel utan att dra för livet.. MEN det enda jag inte har lyckats printa in i huvudet på honom är att han ska sluta hoppa efter oss och bita i våra armar och på kopplet..
Varje gång jag LÄGGER honom på rygg så belönar jag alltid efteråt med en köttbulle, varmkorv eller helt vanligt hundgodis när han har fått rest sig upp.. då blir han alltid lugn.. och de kan vara hela promenaden ut och nästa promenad och ännu nästa och sen kan det gå 1 dag eller flera innan han gör det igen..
Och jag vill inte belöna hans olat, jag vill kunna berätta för honom att nu gjorde du fel! jag vill kunna visa min hund att nu gör du rätt och nu gör du fel.. Jag belönar varje steg han tar mot klarhet vilket som har gjort en positiv effekt när det gäller koppeltränandet..
Det är samma visa när vi är inne.. är han på väg att hoppa upp i soffan så räcker det med ett nej och han tar ner framtassarna direkt och han får godis efter det.. och ibland får han kliva upp i soffan men då är det under vårt komando.. han lägger sig alltid brevid oss och lägger huvudet i knäet.. men ibland sätter han sig framför oss och bara vill ha massage på ryggen.. Akillez är världens underbaraste så kom inte hit och tro att jag misshandlar min ÄLSKADE hund som älskar minst 110% tillbaka
Det är inte mitt fel att han hoppar och biter..för det är inte jag som har lärt han detta..
**jag är ingen dålig människa bara för att jag vill VISA och BERÄTTA för min hund att nu var du dum/nu gjorde du fel!
**Och när han fattar att oj nu var jag dum då blir han väldigt försiktig mot oss och slickar på våra händer och tittar oss djupt i ögonen och säger verkligen förlåt med hela sitt kroppspråk
Jag tog i från tårna då jag trodde att det behövdes. Detta grundar jag på att TS gång på gång går till försvar när någon försökt hjälpa.
Jag var mycket noga med att hålla mig till exakt de ord som hon själv använt i sin beskrivning över hur hon hanterar hunden.
Ordet j*vla är väl det enda onödiga som jag använt. Jag ser nu att jag hade kunnat utesluta det.
Tråkigt att du blev illa berörd av mitt inlägg. Ber om ursäkt för det.
Är det nån här inne som har tittat på hur en tik behandlar sin valp? Det är inte med silkes vantarna direkt eller säger hon lugnt till honom att sluta upp med det där. Skulle inte tro det.
Om det nu fungerar att ta tag i nackskinnet precis som mamman gör i tillrättavisande så varför inte göra det. Hunden blir grinig visst, det skulle väl alla bli men jag skulle heller inte belöna beteendet med att börja leka med hunden. Jag skulle snarare trycka ner hunden i backen och ha en kampknut eller trasa med med i fickan, men jag skulle inte leka med honom då. När han är lugn och vi kommit dit jag har planerat så skulle jag leka med knuten eller trasan då. Inte kommer jag uppmuntra min hund till att fortsätta dra och bita i min jacka. Det skulle jag inte gå med på och lyssnar inte hunden så skulle jag göra som thilda gör.
SLUTA HÄNG FOLK HÄR INNE!
Thilda- Vet hur det känns när folk inte lyssnar eller när de missförstår. Det får en att känna sig super dålig. Jag tycker inte att du misshandlar din hund. Säg ifrån och lek med honom längre fram under promenaden. Gillar inte din pojkvän det så kanske du har en pojkvän som inte klarar av att tillrättavisa en hund. Jag menar, en hoppande och bitande hund i jackärmen är mer pinsamt att gå med än en hund som faktiskt får en ordentlig tillsägelse och som förstår att detta inte är ok. Så gör som du gör och lek med honom längre fram under promenaden och vill din kille inte hänga med låt honom vara hemma. Du kan ta med honom när din hund förstår att beteendet inte är ok.
#18 För ER skull ska jag försöka förklar så tydligt som möjligt. JAG har inte talat om misshandel, det har bara du gjort. JAG försöker få dig att förstå hur inlärning funkar, varför ni har problem och hur ni löser detta. NU kommer du dessutom med Otroligt viktig info som förklarar en hel del. Därtill verkar du missuppfatta din hunds signaler och det riskerar förstöra för er då det ÄR en valp du har som dessutom är NY och då är allt ni gör extra känsligt.
Varje gång jag LÄGGER honom på rygg så belönar jag alltid efteråt med en köttbulle, varmkorv eller helt vanligt hundgodis när han har fått rest sig upp.. då blir han alltid lugn.. och de kan vara hela promenaden ut och nästa promenad och ännu nästa och sen kan det gå 1 dag eller flera innan han gör det igen..
Så du säger dels att Ibland funkar det att lägga honom på rygg och ibland inte. Dessutom får han godis efter varje gång. Jag tror att han lyckats skapa en kedja mellan dessa beteenden. Hugga->marken->godis. Att bli lagd på marken är alltså också roligt för honom då det ger godis. OM du inte lyckas vara tillräckligt hotfull, då han istället blir arg på dig. Ser du hur otydlig du är för honom? För DIG så är det ju tydligt, men såhär upplever han förmodligen det baserat på att han inte slutar upp med beteendet.
Och jag vill inte belöna hans olat, jag vill kunna berätta för honom att nu gjorde du fel! jag vill kunna visa min hund att nu gör du rätt och nu gör du fel.. Jag belönar varje steg han tar mot klarhet vilket som har gjort en positiv effekt när det gäller koppeltränandet..
Och jag har iaf INTE talat om att belöna något! Tvärtom, jag ber dig förebygga genom att leka med honom innan han försöker starta lek själv och vara bättre på att belöna honom när han går fint så han inte hittar på annat. Förslagsvis med kamptrasa, och där också lära honom att "jag kampar med dig om du hugger i kamptrasan men inte i kopplet". Förslagsvis genom att stå still när har tar fel och ge allt när han tar rätt.
Det är inte mitt fel att han hoppar och biter..för det är inte jag som har lärt han detta..
Nej tänk om ALLA som tagit en omplacering skulle tänka så? Visst, du har kanske inte skapat problemet, men du minskar det inte heller i nuläget och det är det bara du eller din sambo som kan göra. Jag antar att detta är pga okunskap.
_
jag är ingen dålig människa bara för att jag vill VISA och BERÄTTA för min hund att nu var du dum/nu gjorde du fel!
Och när han fattar att oj nu var jag dum då blir han väldigt försiktig mot oss och slickar på våra händer och tittar oss djupt i ögonen och säger verkligen förlåt med hela sitt kroppspråk_
Detta är inte Förlåt på ett positivt sätt! Du har i detta läge lyckats göra din hund osäker på dig och han gör allt för att visa hur snäll han är. Förmodligen förstår han heller inte Varför du blivit så arg.
För att förklara tydligare.
OM du vill Straffa bort ett beteende måste straffet vara obehagligt för hunden. Vad som är obehagligt är olika mellan alla individer, en upplever en tappad hårnål som att världen går under medan en annan inte bryr sig om den så får en stekpanna i huvudet.
DIN hund (valp) upplever inte "bli lagd på marken och sedan få en köttbulle" som straff. Iallafall inte varje gång, och ett beteende med osäkra konsekvenser ÄR svårare att få bort.
EXEMPEL - du går in i ett kök och har en uppgift men du vet inte vad. Du går till ett skåp och får BLÅboll(negativt), du går till ett annat och får BLÅboll. Du går till vattenkranen och får BLÅboll… hur lång tid tror du att det tar innan du hittar rätt?
I ERT fall är det dessutom som så att du får BLÅboll om du gör fel, men du får också RÖDboll efter det(köttbullarna). Så även om du inte hittar Rätt så kan du hålla dig på en positiv nivå genom att faktiskt göra fel. Jag menar, du får ju ändå fler röda bollar om du gör fel än om du inte gör något alls…
Tänk om du istället får röda bollar innan du går in och alltså inte behöver göra något för att må bra? Röda bollar innan = LEK. Du har en valp, han har mängder av energi. Förmodligen gör han detta i all välmening, att tugga på något är lugnande och dessutom en vänlig gest. Eller så vill han bara ha ut lite energi och tycker ni är skittråkiga och önskar att ni lägger honom på backen så han får godis.
FÖRESLÅR att ni testar att leka med honom när han gått fint en bit. För vad tror du, är det roligare att bara få en bit godis direkt i munnen eller att få leka lite med matte också?
Se noga nu, jag säger ingenstans att du skulle misshandla din hund. Jag säger bara - FÖREBYGG OCH BELÖNA RÄTT! Hugger han så har NI missat någonstans, förmodligen har ni varit tråkiga.
Lek, gå en kort sträcka och belöna direkt när han går fint. Utöka tiden han går fint.
1. Nej jag har då aldrig sett en tik lägga sin valp på marken, rycka i örat och sen ge den en köttbulle. Det är vårt påhitt. Det är den undergivna hunden som lägger sig, inte den ""dominanta" som lägger ned.
2. INGEN har, åter igen, talat om att belöna felbeteendet.
#21 Riktigt bra skrivet! *trycker på gilla*
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#21 Mycket bra skrivet!
#21 Bra skrivet.
Jag hoppas att både TS och naghitas tar åt sig av detta.
Ta nu åt dig TS, så att er relation blir fin. Att lägga ner ger ingenting positivt.
Då har vi gått igenom ämnet beteendekedjor också
Toppen!
Snart kan jag kopiera upp allt du skrivit i trådarna och driva hundkurser på ditt material

Du har ju fått jätte bra tips i tråden. Ta åt dig av dom. För det verkade ju som att du ville ha hjälp.
Du ställde en fråga _"Tycker ni att det är helt OK att man tar tag ordentligt i hunden och får ner den på marken vid såna här tillfällen?"
_Och du har fått andras åsikter på detta. Du måste vara beredd på att du får svar som strider mot det du gör med din hund. Många här inne är inte för "hårda" metoder.
Lycka till med din hund, jag tycker inte du ska lägga ned honom och fya honom, för det verkar inte vara rätt metod för honom snarare tvärtom (tycker inte det är rätt uppfostringssätt för någon hund)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Thilda-
Eftersom ingen här förstår hur du menar med att trycka ner honom så kan du få ett tips av mej istället (:
Du kan köpa en klicker och gå promenader och träna samtidigt. Jag har inte samma problem men min hund är ofta lös och när hon tycker det blir tråkigt eller kallt så går hon hem.
Men nu när hon vet att jag har klickern i handen så blir det mycket roligare att gå fint :)
Jag lästa inte igenom alla inlägg så sorry ifall du redan kör med klicker eller redan fått detta tipset 
#28 Vad menar du med _"Eftersom ingen här förstår hur du menar med att trycka ner honom så kan du få ett tips av mej istället (: "
_Vadå eftersom ingen här förstår? Det står ju klart och tydligt i TS första inlägg hur hon gör

29. Ja, det står hur hon gör. Vad menar du?
Dom flesta är väldigt emot hennes metod. Kanske inte skulle skrivit ingen, dom flesta kanske är bättre..
#28 Undrar samma som LinaK.
Vi i tråden är inte tröga på något vis och är fullt kapabla till att läsa och förstå. 
#30 Jag undrade ju vad du menade med det du skrev. Jag trodde du menade att ingen här i tråden förstod hur TS gjorde med sin hund.

31. Menar inte att ni inte förstår. Kanske skrev det på ett konstigt sätt men jag menar att eftersom dom flesta är emot hennes metod.
När jag kollar vad jag skrev nu så ser jag hur fel det blev.
Tycker man borde tänka på att hon har testat andra metoder och hon tycker denna funkar bäst och hon vill ha hjälp. Sen så skriver många om hur dålig hennes metod är och bla bla. Hjälp henne istället.

31. Menar inte att ni inte förstår. Kanske skrev det på ett konstigt sätt men jag menar att eftersom dom flesta är emot hennes metod.
När jag kollar vad jag skrev nu så ser jag hur fel det blev.
Tycker man borde tänka på att hon har testat andra metoder och hon tycker denna funkar bäst och hon vill ha hjälp. Sen så skriver många om hur dålig hennes metod är och bla bla. Hjälp henne istället.
#30 Ja det är ju skillnad på att skriva att ingen förstår vad hon menar med att trycka ner, och på att egentligen mena att de flesta är emot metoden.
#34 Om du läser alla inlägg så ser du att hon fått jättebra tips, konkreta tips
#34 Hon frågade ju om _"Tycker ni att det är helt OK att man tar tag ordentligt i hunden och får ner den på marken vid såna här tillfällen?"
_Då har man ju givetvis rätt att säga sin åsikt om det hela. Sen har TS fått massor av bra tips/hjälp. Kolla längre upp i tråden så ser du ju det.

36. Japp, dom finns där ibland alla otrevliga mail.
Blir bara så trött på att dom klagar över hennes metod när hon själv skriver att det är den enda som hon har testat som funkar. Hon skriver ju här för att få hjälp, inte för att höra hur dålig hennes metod är när hon vet att den inte är så bra.
Men tydligen kan ju inte metoden fungera helt, eftersom hon ber om hjälp. Om det skulle vara så bra skulle väl inte denna tråd finnas.
#38 Men då är det väl onödigt att fråga vad andra tycker om saken?
#38 Om hennes metod funkade skulle hon ju inte ha problem
Precis LinaK. Hade metoden fungerat hade TS inte behövt hjälp.
Åter igen #38, så har TS fått en massa hjälp.
Sen att folk utrycker sin oro över metoden hon använder, det är naturligt då många vet att metoden inte är effektiv och kan skada förhållandet mellan hund och ägare(och så ofta gör).

39. Var det inte pricis det jag skrev? Att hon skriver här för att å hjälp eftersom hon inte har någon bra metod förutom "trycka ner i marken" metoden.

41. Hon vet att hennes metod inte är bra för hunden och df frågar hon.
Ja och hon har fått tips!
#44 jasså? så uppfattar inte jag det
#43-44; och eftersom hon bad om hjälp så fick hon den.
Jag frågade här om tips och råd hur jag kan göra.. men då syftar jag inte på att "leka bort det" dels så som jag skrev förut jag vill kunna berätta för min hund att det var inte ok att göra så..
Och akillez är inte klicker tränad
och sen när de kommer till det här att lägga han på marken så har inte min sambo tillräckligt med "mod" att kunna göra så eftersom han inte har någon hundvana men det har jag och sen så är jag en sån att jag skiter i om min hund skulle råka bita mig i handen det är som att få lite smuts på handen som jag putsar bort…
jag behåller alltid mitt "inre lugn" och stressar aldrig upp mig för små saker därför så fungerar det bra för mig..
Så det är därför min fråga kommer in här… just för att hitta något som passar min sambo bäst
och sen vill jag även tillägga att när tikar uppfostrar sina valpar så biter dom tag över nacken/huvudet och håller ner de..

#48 Jag vet inte vad du har umgåtts med för tikar med valpar, men så gör de då inte här. Tikar som är hårdhänt med sin avakpar är det ofta för att de lägger sig på den aggressionsnivå familjen håller, dvs är du hård mot henne, är hon det mot andra hundar. Annars är det faktiskt så, att i naturen investerar tiken i valparna, men pappan (och ev äldre syskon) tar över lek, uppfostran och inlärning. Tiken ger valparna mat, men börjar avvänja dem ibland redan vid 3-4 v ålder. Hon stöter då bort dem, och umgås bara med dem för att ge dem mjölk. Den som ser en tik stöta bort valparna, och gör samma sak med sin nyinköpta valp, stöter alltså bort den. Titta på hur pappan gör istället, som lär valparna saker mjukt och envist.
De enda gånger hundar lägger ner andra, är i allvarliga slagsmål som inte går att lösa med att en går undan. Den som ger sig lägger sig ner, det är inte den över som lägger ner, en annan viktig sak. Det är alltså inte naturligt för hundr att bli nedlagda, men vissa hundar kan lära sig att det är en korrigering, andra blir knäckta, åter andra tar det som en lek, eller i alla fall ett sätt att få uppmärksamhet.
MVH Elin
#49 våran gamla jakttik som vi tog 2kullar på.. hon gjorde så mot sina valpar..
Missade du läsa följande?
"Tikar som är hårdhänt med sina valpar är det ofta för att de lägger sig på den aggressionsnivå familjen håller, dvs är du hård mot henne, är hon det mot andra hundar"
Förlåt men det tror jag knappast på..
För de andra så var de INTE MIN utan min fars, jaktkompis (dvs hunden) .. Hon var inte ett dugg aggresiv och henne är jag uppvuxen med och vi kunde göra princip vad vi ville med.. Perfekt barn hund var hon trots att hon var en jägare långt ut i svans spetsen
När jag var liten (dvs. 5år) så kunde jag peta hon i ögonen utan hon ens rörde ett hårstrå
#48 Jag förstår om du känner att du behöver säga till din hund när han gör fel. Men för att kunna göra det utan att förvirra hunden alldeles och för att ge honom en chans att göra rätt från början måste du lägga tyngdpunkten på att visa honom och belöna rätt beteende.
Och det där med att tikar gör så med valpar. För det första ska det mycket till innan tiken gör så, hon tar mycket mer bus och stryk än vi någonsin skulle ha tålamod till före hon säger till på skarpen. För det andra är vi inte tikar.
Varför peta du en hund i ögonen???

#48 "och sen när de kommer till det här att lägga han på marken så har inte min sambo tillräckligt med "mod" att kunna göra så eftersom han inte har någon hundvana men det har jag och sen så är jag en sån att jag skiter i om min hund skulle råka bita mig i handen det är som att få lite smuts på handen som jag putsar bort…"
Eller så har det inte med mod att göra, utan med att din pojkvän faktist förstått att det inte ger något att lägga ner hunden. DU skriver ju i förtsa inlägget att ni är oense. Till skillnad från din partner så hade jag inte gått iväg om min partner lade ner hunden genom att ta i örat eller nacken, jag hade aldrig tillåtit att någon rörde min hund på det viset!!
Och du skiter i om din hund skulle råka bita dig? Om din hund biter dig när du lägger ner honom så är det ett riktigt tydligt tecken på vilken skada er relation tar av din så kallade "uppfostring".
Jag undrar verkligen varför du skrev här, då du tydligen inte tänker ta emot eller testa de tips du har fått.
Dessutom har du fått veta hur det skadar relationen mellan dig och din hund, och hur du ska undvika att hamna i situationen.
Jag kan inte förstå varför du tvungen måste fya din hund, när det går alldeles utmärkt att uppfostra med positiv förstärkning.
#54.. ett rent exempel = Taget ur luften = inte behöver betyda att det är så
Ni verkar tro att jag har en liten Chihuahua eller något???
För det första… Nu tänker jag på det som har skrivits längre upp
Hur ska jag kunna stå på ett koppel som sitter fast i en hund som väger strax över 30kg?? Som med lätt het drar iväg mig/oss annars?? även fast jag väger mina stadiga 75kg..
Hur trevligt tror ni att det känns när ni får en hund upp mot ansiktet som blir lika långa som ni (ca 170) när han ställer sig på bakbenen???
Hur tror ni det känns att bli biten av en hund av den storleken???
Kan säga så här..
Denna hund NOPPAR inte med bara framtänderna utan han tar ett rejält bra BETT.. Och det har både jag, min sambo medflera fått känna på och jag har provat de flesta sakerna som ni har angett men dessa mjukametoder fungerar inte på denna hund det är bara INSE FAKTA. Det fungerar inte.. Jag själv skulle vilja se er försöka med att "leka bort" hans ofog.. Dream on! han blir bara värre för det vet jag.. jag provade senast igår!
Jag vill att min hund ska veta att nu gör du fel och inte bara skämta bort saker o ting Nej tack. inte med denna storlek av hund.
Jag skrev här av en andledning och inte att bli ner trackad på detta viset. Men jag är en sån som vill visa att min hund gör fel och min sambo vill det med.
MEN nu är det så att min sambo klarar inte av att lägga han på sidan eftersom han är för stark och sambon klarar inte av att stå på sig och har inte samma självförtroende som jag har
och jag ville bara få några tips på vad mer jag kunde göra förutom att skojabort problemen utan om det finns något annat sätt att ta honom på?
Hur gör du förutom att lägga honom? En hund lär sig inte genom korrigering, han måste ju få lära sig vad han ska göra istället.
Jag tror du måste jobba bort själva problemet och inte bara jobba med ett symtom, dvs det är så mycket mer än bara situationen vid promenaderna.
Du har bara haft honom en månad, hur har du jobbat för att få en bra relation? Hur ska han kunna se dig som en lugn, pålitlig och trygg ledare (eller kalla det vad du vill) om du byter metoder och inte är säker själv på vad du gör. Hur ska då han känna sig säker? Vad är det du vill att han ska lära sig, och hur gör du för att han ska förstå och vilja samarbeta med dig?
Du skrev i ett inlägg längre upp att du skiter i om hunden biter dig i handen, det är bara som att få lite smuts…. Hur tänker du kring hundens signaler? Ett morr, ett hugg, en markering, är alla signaler som är väldigt tydliga. Tror du att hunden förstår vad du vill när den biter? Tror du att den egentligen vet, men skiter i det?
Jag skulle rekommendera att du läser och lär om hundens inlärning, finns mycket bra litteratur.
Det är klart att jag lyssnar på hundens signaler hotar han verkligen upp mig så är det klart att jag backar ett steg..
Men han har aldrig gjort så han har inte ens morrat hotfullt åt oss en enda gång förutom när vi leker.. eller när grannen slår igen dörren så det nästan känns som att den hamnar uppe i vårt kök då har han morrat och skällt..
Och när vi kommer till detta med promenader..
Just nu tränar vi på att "gå bra i koppel" dvs.. Inte dra som en annan sibirien huskey med släde som han har en förmåga att göra..
och så fort han har varit i rätt riktning så har han fått belöning.. och belöningen är oftast: en liten bit korv, Köttbulle (som är delad i miljoners bitar), leversnittar, vanligt hundmat eller bara en ren och slät klapp och sagt duktig hund exempelvis
och så fort han börjar att fela då har jag sagt nej.. och lugnt och tålmodigt satt han ner.. väntat ut han och börjat igen.. ibland kan det ta flera minuter att gå 10m ibland tränar vi bara lite grann just bara hålla lite ögonkontakt…
och ibland så får han några cpryck och gör ett helikopterhopp, Biter tag i kopplet och kampar med det och hoppar runt mig i en cirkel..
Hoppar upp i mot mig med framtassarna i magen.. stöter ifrån och hoppar upp i luften och sätter baktassarna i min mage och hoppar ifrån så han gör som ett sido hopp..
Sen så gör han det jag hatar allra värst.. biter i armar och händer och hoppar väldigt gärna upp mot ansiktet så han låter som en krokodil med käften efter en..
#59 Hör inte till ämnet men var bara tvungen att säga att din vovve ser så söt ut. Kines över busen :)
Håller lite med #60, vovven verkar inte se dig som en auktoritet. Han tar dig inte på allvar och antagligen är han också förvirrad över vad som är rätt och fel. Han verkar inte förstå dig och du förstår synerligen inte honom heller. Inget illa menat men om det går så långt att han hugger er har ni missat hans singlare för längesen…
Jag hade tagit kontakt med en hundpsykolog för att få hjälp men underliggande problemet och inte bara symtomen som någon här inne nämde…Sedan är det indivudiellt hur man ska gå tillväga för att få bort oönskade beteende, allt handlar om individen. Vilket gör det svårt att ge dig specifika råd eftersom ingen här inne känner varken dig eller hunden…
En sak som jag kom på; som någon annan skrev i en annan tråd…kanske har hunden ont nånstans? Har du kollat upp det?
Tex, min vänninas hund var väldigt aggressiv ett tag, hon tog över henne när hon var 7 mån…hon gjorde utfall mot hundar, cyklar, personer som joggade förbi…tills det kom fram att hunden hade smärtor i rygg och häfter. Hon fick smärtstillande och beteendet ändrades som från natt till dag! Helt otroligt!
Så smärtor är svåra att upptäcka, eftersom djuren inte kan tala om det för oss, men deras humör påverkas av det…
Har du läst böcker om hantering av hundar innan? I såna fall skulle jag också rekommendera det. Finns massor…
och jag är säker själv .. men inte min sambo och jag vill hitta ett sätt för honom att kunna tillrätta anvisa honom utan att bara ignorera problemet för då blir det 100gånger värre för mig sen när jag går ut med hunden om man inte sätter honom på plats direkt att detta gillade vi inte.
kom på ytterligare en sak… Kan heller inte leka med honom 24/7 eftersom han blir så stressad och så upp jagad så när vi kommer in eller är på väg in så går han bara och kissar och det finns ingen hejd på det och han skäms nå förskräckligt över det även fast han är väl rastad så kissar han som en kran som är öppen.. då han prodecerar förmycket stresshormoner i binjurarna (?)
#61 VArför inte at kontakt med en instruktör? Denne kan ju då vara med och se hur ni gör och vad ni kan ändra på.
jag tycker inte du ska leka med honom 27/7. Allt har sin början och allt har sitt slut. När det är slut så är det slut.
Klar han blir stressad om du hela tiden ska vara hyper och leka med honom.
Som jag sa innan verkar han inte se dig som som en auktoritet, utan du är hans leksak. Han tar inte dig på allvar.
För det första hade jag sett till att dränera hans tillskotts energi, han är en unghund och har massor massor av energi. Jogga med honom, cykla vad vet jag…låt honom göra nåt med dig, inte låta honom få bort sin energi genom att tex låta honom springa själv och leka med andra hundar.
Sedan hade jag gett honom en uppgift..vad vet jag, sätt en väska med lite tyngder i…låt honom dra en vagn efter sig…
efter de hade jag börjat jobba på symptomen…annars är risken att han inte "lyssnar" på dig när han har fullt av energi..
#62 Tack :)
han biter inte för att vara elak eller aggresiv, utan han bara "gör så".. får fnatt typ
det är mest bara av valptag och okundskap av den som hade honom tidigare.. och låtit han få hålla på så där.
akillez blir "farlig" eftersom han vet inte hur stor han är då han fortfarande är valp och det är då det blir så fel..
och han är underbar vid andra hundar.. vaken, alert vill leka med allt och alla och nyfiken.
Han springer helt lös när vi är i stallet och kommer som ett skott när vi ropar eller när vi inte syns mer.. då går han och kollar av vart vi är och springer iväg igen och kommer tillbaka efter en stund o kollar av igen o håller på så… han får till och med leka med en väldigt dominant tik och hennes valp som är jämn gammal med han själv och det har fungerat jätte bra och han visar underlägsenhet mot tiken
#65 det har vi och kurserna startar tidigast mars.. tyvärr
har provat att jogga med han men han drar fullt ös då och jag hinner inte med och ramlar o jag dras med efter i kopplet :) hehe
har tänkt att börja cykla med honom i sommar så fort snön försvinner och en klövjeväska har jag tänkt att köpa in senare.. men just nu är han bara 8-9 månader och kommer att växa tills han är minst 2år så jag är lite osäker om jag vågar dra på han en sån då jag försöker att hålla skade risken nere med tanke på att jag vill ha en långlivad hund och som ska tävla med sen :) bla utställningar..
Och sen så brukar vi gå efter en gammal järnväg och bara hoppa runt och "tönta oss" bara han och jag.. Ibland händer det att jag tar med mig en boll eller 2 eller så tar vi det som finns ute i naturen..
och sen så tränar vi väldigt med att leta köttbullar under plastmuggar vilket som han är kung på.. har haft 10 plastmuggar och under 2 st har det funnits köttbullar på och han sätter sig ner och "markerar" att här är den!
men tyvärr så åt han upp plastmuggarna av en ren protest en gång sen så har jag glömt bort att fixa nya ;) men det kommer inom kort då han tyckte att de var roligt
ok…ja men som sagt, se till att jobba på UNDERLIGGANDE problem och inte bara på symptom…då det troliga är att det aldrig kommer sluta annars
Och även fast han inte biter för att vara elak så ska du inte förminska problemet. Leken kan komma att bli allvar i framtiden om han inte börjar få begränsningar.
Känns lite som att du inte lyssnar på det råd du fått här. Du har fått en massa bra, och olika metoder…eller har jag fel?
Fick bara en känsla av du lusläser våra inlägg…
förresten, har han hotat dig? och om han hotar så skulle inte jag tagit ett steg bak iaf…gör du det visar du honom att du godkänner hans beteende..och jag hade inte godkänt att min hund bettet sig på det viset.
jo jag har lyssnat, och jag har provat en del men inget som han tar på fullaste allvar.. att sitta "ryggsäcken" med honom gjorde han bara irreterad.. typ som varför sitter du där bak?? och börja hoppa o studsa och blev allmänt dryg och vill börja leka..
men sen så är det så att alla hundar är olika.. kanske 99,9% fungerar det med mjuka metoder.. men endel hundar behöver lite hårdare metoder.. och endel kanske man bara behöver titta de i ögonen exempelvis..
sant..tänkte inte på att han är 9 mån..vet inte om han borde bära tyngder då.
Ok, jag hade inte töntat mig med min hund för att dränera hans tillskotts energi…jag hade fått honom i "traveling mode" eller vad man ska säga…"working mode" hållt han i koppel och joggat/cyklat med honom..så han koncentrerar på att följa med i färdet..ähh svårt att förklara..hoppas du förstår vad jag menar.
Min kille skaffade en Rhodesian Ridgeback på 33 härliga muskelkilo. Ja hon är INTE en lätt hund. Hon var inte koppeltränad när han köpte henne runt året. Så jag förstår dig när du säger att han drar dig….Nala drog och drog…och visst drog hon även när jag sprang med henne och hon lyckades till och med välta mig ett par ggr (jag väger 54 kg)…men små små LÄTTA ryck åt sidan när hon BÖRJADE ta fart ifrån mig och belöning när hon väl höll sig jämte mig gjorde susen iaf för…MYCKET jobb och MYCKET motion..så man måste vara beredd på vad man ger sig in på.
Jag gav iaf inte upp när hon drog mig utan gav mig tusan på att det skulle fungera..och det gjorde det!
Nu när vi är ute och joggar blir vi båda i "traveling mode" och koncetrerar oss på joggingstunden och njuter av varandras närvaro.
Tänk också på att det oftast tar lite tid att lösa ett problem. Alltså att man måste ge olika metoder man testar flera försök och tid för att det ska gå att avgöra om det fungerar eller inte. Du skrev den här tråden för fyra dagar sedan, så att döma ut alla förslag på vad du kan försöka med när du bara testat i högst fyra dagar känns lite förhastat. Men självklart ska man inte fortsätta med något om man märker att det absolut inte fungerar utan bara får negativa effekter.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Har skummat igenom hela tråden, och tycker att det dom flesta säger om positiva metoder osv är superbra. Men som du själv säger -thilda så fungerar det inte alltid på alla hundar. Vissa hundar måste man helt enkelt VISA vad det är dom gör fel, och att det inte är acceptabelt.
Har haft flera olika typer av hundar, bla en sån som du har nu.. ENDA som hjälpte då han fick sina ryck o skulle kampa med byxbenen, hoppa upp o bita i händerna, kopplet osv - var just att ta tag i honom och handgripligen sätta honom ner brevid än och säga klart och tydligt att - Det där slutar du med, och det är illa kvickt!
Annat fungerade inte. Att kampa eller leka med honom i det tillståndet, det fick ju honom bara ÄNNU mer uppstissad och mer frustrerad över hela situationen och sen va det praktiskt taget omöjligt "att få ner honom på jorden igen".
Klicker och belöning fungerade inte heller på den här hunden, då han var för hårdhudad för detta.. Kunde inte bryyytt sig mindre om klicket eller godisen.
Så jag tycker att du ska bara ta tag i hundens halsband och sen kommendera Sitt - och är han inte kapabel att ta in det kommandot. Så SÄTT honom ner handgripligen. Sen får han sitta där tills han lugnat sig. Förstår att det kan va kämpigt med tanke på storleken på din hund. Men ta i halsbandet så går det nog fint.
Och nu kommer väl folk tänka o tro att jag är en djurmisshandlare o ditten o datten - men som sagt.. Vissa hundar funkar inte enbart positiv förstärkning osv.
SJÄLVKLART belönar man sen när hunden lugnat sig och kan uppföra sig lugnt och sansat!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

TS Läs igen det jag skrev om farträdsla, dina nya beskrivningar lårt som att det är just det.
Börja skriv en dagbok, vid alla träningstillfällen, promandare od. Skriv minst datum, klockslag och en :-) eller :-(, detaljer om ni orkar. Gärna vad ni gjorde, ex spår 30 min :-) eller koppelträning 15 min :-(
Sen får ni försöka hitta ett samband. När ni ser vad som triggar igång, kan ni minska på det, alt träna det med mindre störningar. Jag gissar att han blir stressad av krav (även om ni inte kör med hårdare korrigeringar än sättande och vänta, kan det vara stressande för honom, som vill FRAMÅT) och bli stissig, vet inte vad han ska göra, och då slår det över.
Försök träna kortare, kanske ha sele och halsband på, träna nån miut då kopplet sitter i halsbandet, sen vila, och då flyttas haken på kopplet till selen.
Låt honom jobba mycket med nos och huvud, spår, problemlösning, träna in trick, jobba mycket på ögonkontaktsövningar. Sen gäller det att ge motion oxå, promenader, springa lös (inhägnat om det behövs), åka skidor, cykla eller klövja när han blir äldre. Ofta är koppeldragande och många olater energiproblem. Gör godissök inne 5 min innan ni går ut, eller släpp honom i en rastgård innan en proemand, så att energin mattas något.
Kolla även vad han äter. Innehåller maten majs, byt till ett majsfriott foder. Majs innehåller dopamin och noradrenalin, 2 hormoner som ger hjärnan extra gas. Min Vidar blir en galning när han äter majs, då han dessutom är stor och balndning av alaskan husky, grönlandshund och schäfer, har han olater nog ändå!
MVH Elin

När jag läser det här låter det som att ni måste träna kontakt och bli mer som ett "team" eller vad man ska kalla det - ni måste hitta varandra.
Sen måste du hitta ett sett bra ostressande sett att tömma hans energi och sedan ett bra sett att lugna honom det låter för mig som att han bär på en hel del stress och energi och därför det här beteendet kanske även lite osäkerhet eller missförstående ligger bakom det hela också.
Man kan stampa på ett koppel även om hunden så är 70 kg muskler om man bara gör det rätt med två stabila fötter.
Köp en löplina om du inte har en bra rastgård och då kan du binda fast honom och låta honom springa av sig och leka - det kan hjälpa och det är förmodligen roligt för honom också.
Vad har du för koppel om jag får fråga? Vissa hundar går bättre i selen eller halsband, det är värt ett försök och vad tycker han om? ibland kan hundar vara mer lydiga med en pipleksak, boll, annan leksak eller annat godis för det är godare eller roligare.
Jag tycker nog att både du och din sambo ska gå en kurs så snart som möjligt kanske tidigare än i mars så ni får hitta ett sett som fungerar för alla tre - både dig , sambo och hund. Annars får du förmjuka dina metoder om du pront ska ha hårda metoder och din sambo får förhårda sina metoder så ni ligger på samma plan eller så tränar bara en av er honom.
Hoppas det löser sig… 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
TS
Ska kort försöka förklara det ALLRA viktigaste här. Oavsett vilka råd du vill följa och hur du vill göra så MÅSTE du förstå en sak för att få resultat.
Det du gör, just nu, är INTE straffande för din hund då beteendet INTE minskar. Helt värdelöst med andra ord, verkar dessutom belönande för honom och det vill du INTE ha, eller hur?
VILL du att han ska få ett Straff för att göra fel såhär så MÅSTE han uppleva det obehagligt. Det kanske funkar att göra såhär i andra lägen, men i detta är det inte tillräckligt för att han ska bry sig. Inte tillräckligt för att inte göra om det iaf. Du måste alltså Ta i MER om du ska Straffa honom för detta. OM du nu har mage att göra det… Alternativt hitta något annat sätt att straffa på, dock tänker inte JAG föreslå något då jag tycker att det är att jobba från fel håll. Det finns miljoner fel och några få rätt - varför inte koncentrera sig på dem?
Att han dessutom får godis både för att göra rätt och för att göra fel (strax efter att bli lagd på marken) gör inte saken bättre.
Fast, helt ärligt, så tror jag inte någonstans att det här ligger i att han inte skulle förstå. Det STORA problemet är att du inte förstår att han gör detta av en anledning som INTE är för att vara elak eller jobbig. Det låter som att han, precis som De Flesta andra unghundar, får ett vanligt ryck. Det lättaste sättet att undvika dessa (då hunden ändå låser sig och går upp i stress och därför inte är mottaglig för vare sig straff eller belöningar) är att FÖREBYGGA.
I dessa situationer föreslår jag att du hjälper honom att varva ned. De SKA dock inte uppstå om du sköter ditt! DET är också det som egentligen händer när man "handgripligen lägger ned hunden" osv. Man håller fast och tvingar hunden att varva ned. Om man sen lägger den på rygg eller håller fast den över huvudet…sak samma.
Notera nu att Jag INTE talat om att du ska leka med honom NÄR han blir såhär! DET om något är fel väg att gå.
Ha också i tanken att somliga hundar inte bryr sig MINSTA LILLA om de så får en stekpanna slagen i huvudet! Det är helt enkelt inte straff för dem, iaf inte i den situationen. Vad som är ett straff är ju relativt.
Min ena tar illa upp om jag råkar ställa mig på hans tass och är mycket noga med att inte göra om det vi gjorde då (typ fotgående, skitroligt för mig…) medan min andra går att slänga i backen, lyfta i nackskinnet och vara riktigt jäkla fysisk med - ju hårdare desto roligare! Denna hund LÄGGER man alltså inte ned, han kanske blir lugn efter ett tag, men han är snabb på att göra om det igen då något ROLIGT hände! Ska väl tilläggas att jag "upptäckt" detta då jag räddat livet på honom - fick t.ex. tag i nackskinnet när han var påväg att gå genom isen. Och då hade jag hela hans vikt i nackskinnet medan han viftade glatt på svansen och skulle leka.
JAG säger INTE "jobba bara mjukt" (även om jag verkligen rekommenderar det, tillsammans med förebyggande då du inte ens skulle behöva möta detta problem igen), det är helt upp till dig. Det jag däremot försöker printa in hos dig är att DET DU GÖR NU INTE ÄR ETT STAFF FÖR DIN HUND. Annars HADE han INTE fortsatt såhär!
Tänk om folk kunde förstå att hundar faktiskt BLIR blockerade av stress och att DET är anledningen till att de inte tar vare sig straff eller belöning. Att lägga hunden gör bara att den tvingas till lugn och har inget med beteendeformanden att göra. Man kan få bort problemet när det uppstår och underlätta på så sätt, men problemet kommer fortfarande uppstå om man inte förebygger!

Jag har inte läst alla inlägg jättenoga…Men tycker som ganska många har skrivit att det handlar om att förebygga att beteendet överhuvudtaget uppkommer. Har själv en hund som ibland gör precis likadant, av lite olika anledningar. Ibland för att han tycker att jag är alldeles för tråkig, och ibland när han varit väldigt uppvarvad (tex. när han lekt länge med andra hundar).
Jag har helt enkel fått jobba på att göra våra promenader roligare och har lärt mig i vilka situationer detta kan uppstå. De gånger jag inte är snabb nog att se att han är "på gång" har jag bara släppt kopplet och gått åt ett annat håll. Inte brytt mig om honom alls, och efter ett tag kommer han smygandes och går fint vid min sida, då blir det beröm! På detta sätt har jag en hund som oftast får fint och lugnt och som inte längre biter i kopplet eller mina händer, enda gångerna det händer är när jag inte gjort mitt jobb!