Våran Gizmo!
Imorgon ska jag och mamma åka och titta på en liten valp, en blandning mellan Pudel och Papillon. Mamman är pudel, och pappan Papillon. Han är helsvart. Ska vi köpa honom ska han heta Gizmo.
Vi kommer nog inte ta med honom hem redan imorgon, utan vi hämtar honom nog i helgen. Vi ska köpa honom från en uppfödare här i Hallsberg, tre km från vårat hus faktiskt så han har chansen att träffa föräldrar och syskon.
Är det någon som har erfarenehet av en Papipoo?
Det kommer bli väldigt roligt, två av mina kompisar har varsin Cockerpoo, som är en blandning av Cocker Spaniel och Pudel. Så han har många lekkompisar.
Sen ska vi handla grejer imorgon. Det jag har tänkt på nu att vi ska köpa är:
Matskålar
Mat
Bädd
Bajspåsar
Halsband
Koppel
Senare ska vi köpa Klotång, borste och schampoo mm.
Är det något mer vi behöver i helgen när vi får hem honom?
Han får med en filt som luktar mamma, mat och leksaker från uppfödaren.
Det är ju som sagt inte helt säkert att vi ska köpa honom, vi vill ju träffa honom och se hans personlighet innan vi bestämmer oss, men vi är nästan helt hundra.
Jag har verkligen längtat i flera år på att få en hund, och nu passade det så bra eftersom att jag är hemma tills augusti, och mamma januari 2012! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Har ingen erfarenhet av någon av raserna. Men kul att du ska skaffa hund :). Än så länge är det inte mycket mer ni behöver vad jag vet. Kanske något "träningsgodis"? Leversnittar som man kan köpa i djuraffärer och även i endel mataffärer brukar vara bra att börja med :). Bara att bryta sönder i mindre bitar.
ps. Du vet att det är 2011 nu va?
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#1 Ja, men ska hundar verkligen äta godis när dom är så små. Eller leversnittar är kanske inte godis på samma sätt? 
Hehe, opps, riktigt miss :)
#2 Jadå, det kan dom. Leversnittar brukar ofta fungera och det är nog det dom flesta använder när de är små. Jag har använt det ända sen jag fick hem Bino. Och det är vårat "vardagliga" godis.
När de blir större kan man byta, då de brukar tröttna på det. Men man kan ju fortfarande ge det då och då. Jag använder små leversnittsbitar inomhus, och annat utomhus. Ju mindre bitar du ger desto bättre :). Då blir inte magen "full" så fort, så att säga.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#2 Många hundar tar sitt vanliga foder som belöning. Jag höll mig till att bara ge valpfoder till min tjej ett tag. Många brukar ge det rådet då man inte vill vänja valpen för tidigt vid att man kan få annat gott gott om man inte vill äta maten.
Efter ett par veckor fick hon smaka annat och nu (5 månader) får hon smaka det mesta, speciellt eftersom My Dog för oss innebar en massa smakprover :) En av favoriterna är ost, inte bra i stor mäng men eftersom det är så mjukt och formbart kan man ge riktigt små bitar, jag river ibland för det räcker ofta med ett litet står som man kan trycka ihop till lagom form.
Nu har jag precis varit hos uppfödaren och imorgon eftermiddag ska vi hämta hem honom!! Jag är överlycklig 
Grattis :)
Men du menade väl att din mamma går hemma till nästa Januari?
hej
grattis till ev hund! har ingen erfarenhet men jag tänkte tipsa om att inte köpa något dyrt halsband. den kommer växa ur det :) spar det tills den är vuxen istället
köpte 4-5 olika under första året år min tik haha och till valpen jag behålller ifrån min kull har jag redan 1 valphalsband, ett läderhalsband, en valpsele och valphalsbandet hon har på sig nu :P
du kan även hitta billiga saker genom att leta. vet att ex biltemas klotång är skitbra och kostar bara 29, samt att de har tuggknutar för 10 kr :), tradera har en massa bra saker och jag köper mycket där igenom. de har både nytt och begandat!
lycka till
Vilken gobit! Grattis
Och från Hallsberg, min gamla bostadsort. Bodde där för 3 år sedan ungefär.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#9 Tack! 
Vart i Hallsberg bodde du? Jag bor på Vingen :)
åhh bor du i hallsberg??
du är inte intresserad av att gå på gratis valpträning med din valp?
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#11 Jo det är jag gärna!
Men hur gammal ska han vara, nu är han tre månader 
Aaaaw vad söt han är :)
#13 Tack 
#10 aha du bor där ja :-) jag bodde vid nytorget. I samma hus som röda korset.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#12 åh va roligt! jag går en instruktörsutbildning och där ingår det att träna ett antal projekthundar. Jag letar därför hundr, både vuxna och valpar
Jag behöver en valp på max 6 månader (i slutet på februari) att träna antingen med eler utan ägare! (ägaren får självklart titta på). jag bor 3km från hallsberg 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#15 Jaha :)
#16 Det ställer vi mer än gärna upp på! Vart bor du någonstans? 
Åh sicken liten sötboll du skaffat. Grattis !
Glömde säga köp gärna sele jag hade hade först en kattsele i väntan på valpselen som jag skicka efter. Jag tycker det är snällare mot liten o ha sele. :)
Godis då tycker jag man ska göra ett eget det är lätt vanlig malet nötkött, med ägg o gör små köttbullar då inehållder det inga konstigheter som det ofta gör i köpegodis. Anser att aldeles för många hundgodis inheåller för mycket skräp för en hund.
har träffat papipoo glada små spraliga hundar.
Lycka till med den lille kanon söt :)
Låter som att du har allt du kan behöva :). Vilken sötnos han är!
Det enda som återstår nu är väl "bara" att valpsäkra huset ;).
Min hund är 9 månader nu och jag kommer fortfarande på saker som inte borde stå framme… haha.
När dom är så små så ser dom ofta saker som vi inte ser (saker under sängar, tv-bord osv.) sen är dom supernyfikna och för att ta reda på vad saken är stoppar man saken i munnen, och sen undrar matte var ena strumpan tagit vägen…t.ex.
Lycka till med valpen! :)
20# min tik är 2 år och 7 mån och hon hittar fortfarande saker som man stoppat undan :/ det är underbart haha
ts# vad kul att du hittade en massa på rusta! jag köpte matskålar och en 4kantig bädd där dagen efter jag hämtat min tik :D sen för ett tag sen köpte jag en blå transportbur (upp till 20 kg) till valpen :) dock kan jag ha den till tiken med för hon väger bara 17-18.. dock är den kanske lite låg åt henne haha
han är grymt söt!
Grattis till hunden, den är ju hemma nu (:
Undrar bara, om din mamma är hemma till 2012, vad händer med den efter det?
Nu har sötnosen varit hemma sen halv fyra. Det har gått jättebra och han är helt underbar! Han är verkligen min lilla bebis. Men han vägrar kissa ute, han föredrar nämligen mattan i köket, men så fort vi ser på honom att han behöver kissa eller bajsa så går vi ut, även efter varje mat, sov och lekstund. Så det har väl blivit 7 gånger idag, sen ska jag ut sista gånen vid halv 12 tänkte jag.
Imorgon ska vi ut på äventyr, lite tidigt men det behövs. Eftersom att jag läser i en annan skola just nu, på USÖ, så ska jag till min vanliga skola och hämta lite böcker och så. Dock ska han inte in, utan en kompis kommer ut med alla böcker. Och vi tar bussen så han kommer inte behöva gå om han inte orkar. Vi ska även gå förbi min farmor och hämta en rexlexväst som hennes pudel hade som valp, det känns lite farligt att gå ute nu på kvällarna när han är kolsvart, även fast jag har rexlexer så syns ju inte han..
Men det har verkligen gått jättebra allting. Han är så söt, ska sitta i knät hela tiden, även när han leker.
Det känns som att ha en liten egen bebis, jag släpper honom inte med blicken en sekund, hehe. Jag är så orolig att han ska skada sig, även fast det inte finns något sånt framme men jag är nojig ändå. Bilder på honom kommer imorgon, eller kanske i övermorgon. Just nu vill jag inte sitta vid datorn, utan lära känna min godbit! Han behöver all min tid ju 
#22 Då ska min farmor ha honom på dagarna
Men nu är hon ju hemma ett år så då är ju inte Gizmo hemma något själv hela första året,, så vi tyckte att det här var en bra tid att ha en liten valp hemma, och inte sen att min farmor ska ha en liten valp på en gång.
Grattis till valpen! En riktig liten sötnos du har fått tag i! :) Kul att allt går bra! Känner igen det där, man är lite utav en "hönsmamma", hehe ;)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Något som min uppfödare nämnde var att det kan vara bra att ensamhetsträna valpen även fast man kommer vara hemma med den mestadels. Min hund är t.ex. ensam väldigt sällan. Men vi övade ensamhetsträning ändå, exempelvis kunde jag gå till tvättstugan eller till närbutiken och handla lite.
Någon gång i framtiden kanske det händer att man måste lämna hunden (inte lilla valpen) hemma en timme eller fler pga. något oväntat, och då är det bra om den inte får panik över att bli ensam första gången som ettåring t.ex.
Smart lösning med farmor, nu får både valpen och farmor sällskap! :).
Vad kul!! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Grattis till sötnosen! Lycka till och väntar med spänning på bilder!
Ser inga bilder! 
#29 Nu är det fixat 
Så söta!!