Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 8016 ggr
[Tess86]
0

Vandra med unghund

Hej!

Trådarna om fjällvandring har inspirerat mig till att själv skriva en fråga.

Vi brukar ut och vandra och tälta varje sommar, inte fjällvandring utan i skogar runt Stockholms och Södermanlands län. Vi går högst en mil om dagen, syftet är inte att komma långt utan bara vara ute och njuta av naturen, bada osv.  

Nu har vi en valp, en jämthundstik, som är fyra månader. Till sommaren har vi som vanligt planer på att vandra och det vore så kul om hon kunde följa med. Vi vet att valpar och unghundar inte ska motioneras och gå så långt så vi skulle självklart lägga om "schemat" så att vi går kortare sträckor och rastar mer. Kanske gå en mil på tre eller fyra dagar.

Vad tror ni? Hon skulle alltså vara ca 8-9 månader gammal. Hur långt klarar hon av att gå utan att det är skadligt för henne? Hon måste väl kunna gå några kilometer om dagen i alla fall, när man delar upp det på flera promenader med raster emellan? Hon kommer inte behöva bära någonting själv, eftersom hon är så ung ännu, och får sova med oss i tältet, eller utanför om hon föredrar det, det blir ju så varmt i tält på sommaren.

Och så en följdfråga på det. Är det ok att ha hunden uppkopplad intill sig i en tjuderkrok t.ex. under kvällen. Hon borde ju ändå bara vilja vila under kvällen när hon har fått röra på sig hela dagen. Och hur gör vi under natten om det blir för varmt i tältet, kan man ha henne kopplad under natten? Vi skulle ju höra henne precis utanför tältet men hon skulle ju inte vara under uppsikt hela tiden.

[Yezz-an]
0

Jag väljer att bara svara på det sista stycket för jag har inte kunskap om det övriga.

"Är det ok att ha hunden uppkopplad intill sig i en tjuderkrok t.ex. under kvällen"

Japp. Inga problem med det. Dessutom så är ju ni i närheten och ser om hunden har behov av rastning eller lekaktiviteter. Jag antar att ni då kopplar loss henne och ger det hunden behöver då. Men troligtvis har ni en hund som är nöjd med att bara vara. Glöm dock inte att även passivitetsträning är viktigt och här har ni ett gyllene läge att träna det, då ni vet att hunden fått motion så det räcker (och mat, och lek, och rastning). Så bara för att hunden ev. blir otålig efter 15 min i krok, så behöver det inte innebära att hunden behöver lossas. Vet ni med er att hunden fått allt, så träna då passivitet.

"Och hur gör vi under natten om det blir för varmt i tältet, kan man ha henne kopplad under natten?"

Njae… jag skulle personligen inte ha haft hunden utanför. Men det är ju lätt för mig att säga som inte har hamnat i den situationen som du beskriver. När jag har tältat med hund, så har innetemperaturen i tältet varit lagom.

Gillar din idé om att vandra och tälta Glad Håller nu tummarna för att du kommer få positiva svar ang. unghund och vandringssträcka, så att du kan genomföra din idé.

[Tess86]
0

Tack för dina svar!

Vi har hållit på med passivitetsträning ända sedan vi fick henne, vi brukar t.ex. gå till affären jag och min sambo och så väntar en med henne utanför och bara står still och väntar. Jag har också mitt i promenaderna nu, när vi har promenerat, rastat och lekt bundit fast henne en stund så att hon får lära sig att sitta fast utan att vi håller i kopplet. Då brukar jag gå små svängar också men inte lämna henne utan uppsikt.  Vi ska försöka träna så mycket som möjligt på det här till sommaren. Eller ja, vi ska ju inte ha henne bunden hela tiden men nån gång då och då sätta fast henne så hon vänjer sig.

Jag är också skeptisk till att ha henne kopplad utan uppsikt. Förhoppningsvis går det bra att ha henne i tält. Vi ställer ju tältet i skugga och när det blir varmt på morgonen vaknar man ju oftast själv också. Han vi tur kan vi tälta vid någon sjö så att hon får ett svalkande morgondopp. Vi måste ju ändå planera så att vi går förbi sjöar, jag tror inte att vi orkar bära allt vatten till henne också.

Även om hon inte klarar att gå så lång sträcka ska vi nog försöka komma iväg. Om inte annat får vi väl laga mycket mat och bada mycket så går dagarna ändå :P Vi skulle ju kunna lämna henne hos hundvakt också men det känns roligare att ha henne med. Hon kommer ju säkert också ha jättekul, med skogspromenader och bad.

[Yezz-an]
0

Ja men då så Glad Passivitet har du redan förstått. Då kommer det funka bra med tjuderkrok.

Själv skulle jag också hellre velat ta med mina jyckar än lämnat hos hundvakt.

[Tess86]
0

Ja, det är ju roligare att kunna göra saker alla tillsammans. Och så vill vi ju att hon ska vänja tills hon blir äldre, eftersom det här är något vi gör tillsammans varje år.

Elinormaggan
0

Jag har för mig att det ska vara okej att gå ganska långt med sin hund om den är lös då det inte blir samma "träning/ansträngning" sen om den går lite kopplad lite lös så den får variera är nog okej ;)
Det där med tältet, det sitter ju ofta två drag "krokar(dom man stäner med) och du kanske kan fixa så den är lite öppen längst ner och låta hunden sova där :)? Eller så har ni bara insekts skyddet på under natten :)

Ni får rätta mig och jag har fel någon stans har inte så mkt erfarenhet av det Obestämd

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Forest]
0

Jag tror inte det är några problem alls eran hund är ju så pass gammal då att den ska klara av att gå ta bara lite rast då o då för vila :)

[Tess86]
0

Det jag tror vissa menar med att det är mindre tröttsamt för en hund att gå lös är om hunden vistas på ett särskilt område och själv får stanna, sätta sig eller lägga sig ner när den vill, och då får pauser i runtspringandet. Om vi däremot är ute och går och vår tjej följer efter oss så går hon ju samma sträcka oavsett om hon är lös eller har koppel. Möjligtvis att hon går ännu längre lös för att hon sicksackar mer.

Ja, vi kanske kan ordna så att vi har en ordentllig vädringslucka. Som sagt så borde ju vi också vakna om det blir för varmt, eller så borde hon säga till om hon vill ut. Vi får ju se till att hon har vatten i tältet också.

Ja, jag tror att hon borde klara att gå en del till sommaren. Vi går ju på promenader nu också. Fast än så länge blir det inga riktiga långisar. Det brukar bli runt en timme men då stannar vi och gör någonting på vägen också.