Funktionsnedsättning och hund
Vad tycker ni om detta?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Beror ju helt på vad det är.
Så länge man fortfarande kan göra allt för sin hund, så som man ska, så ser jag inget fel i det.
Men så fort det gäller att det påverkar hundskötandet så tycker jag inte att man ska ha hund.
Djur är underbara,
så länge man inte behöver ta hand om bekymren som automatiskt följer med när man har ansvar för djuret .
Nu vet jag inte vad för funkitonsnedsättning du syftar på. Jag vet inte heller i vilken utsträckning du tänker dig att hunden ska delta.
Men för att säga något så kan jag berätta att två av mina hundar har i två år arbetat med funktionshindrade. Dom har jobbat på ett dagis där det utövas daglig verksamhet. Det har varit fantastiskt för både människor och hundar.
Sen har jag en son med en funktionsnedsättning. Han fick sin hund när han var 12 år. Det var en helomvändning till det bättre för hans del.
#0 DET var kort skrivet, utveckla gärna!
Menar du att HA både ock så gäller, för mig, samma sak som för alla andra i samhället;
Klarar man av att ha hund så får man gärna ha en, men klarar man inte av det så gör man bäst i att låta bli.
Jag känner några som sitter i rullstol och har hund går uppeligt bra. Så länge man klarar av att ha hund, man kan träna hund på många sätt. Jag har ju en som skadat sig rigält o tränar sin hund genom viselpipan pga helförlamad. Promand biten tar hon med själv då hon får hjälp av andra med förflytta sig till sin permobil eller vad man nu kallar den
Men så är hon gift o är inte själv om hunden men mycket gör hon. Så man behöver inte se på att bara för att en person inte kan röra sig normalt inte klarar av hund.
Finns en äldre man här i området som sitter i en permobil-liknande stol, han kan inte gå och han har en jätte trevlig goldentjej på 4 år. Hon går lös överallt och är så otroligt duktig och lyhörd. Han köpte henne som valp och har tränat och fostrat henne sittandes i stolen.
Vi brukar träffa dem och när min fralla levde brukade hon alltid hoppa upp och sätta sig där han har fötterna, och så fick hon åka en bit, haha.
Han och hans hund är otroligt sammansvetsade, hon är fantastiskt fin i hull och päls.
Tycker det är bra. Att även dem med funktionsproblem kan få dela livet med en hund.
#3 Det var meningen att man skulle få tolka frågan lite som man ville! 
Jag känner ett par som har en funktionsnedsättning (båda alltså) vet dock inte exakt vad de har, minns inte namnet på det nu. De har en gemensamhund som de är oerhört noga med och skämmer säkert bort henne en hel del, bara det bästa är gott nog. De får dock hjälp av deras föräldrar med en del saker såsom kloklippning, veterinärbesök o.d. men resten sköter de om själva. Det är en väldigt trevlig och välskött samt välmående hund.
Jag Tycker att behöver man hjälp med att ta hand om hunden och inte kan fullända hundens alla behov dá tycker jag man gör bäst i att inte skaffa hund. Men skaffar man hund dá skall man skaffa en hund som fungerar in i hennes /hans vardag som har funktions nedsättning.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
jag e rullstolsburen och har en valp på 7 månader tillsammas med min mamma. Och min mamma har största ansvaret just nu när Ebba (valpen) är liten, sen när hon har blivit äldre ska hon vara hos mig.
Tänkte bara nämna det 
#9 Låter bra :)
Tycker inte att det gör något, de kan ta hand om hunden lika bra som någon annan. Sen finns de ju alltid dem som inte har handikapp som inte kan ta hand om hunden alls. Så funktionsnedsättning eller inte spelar ingen roll.
Vad menar du med funktionsnedsättning? Jag har ett psykologiskt funktionshinder, räknas det? 
#12 Det kan räknas ja. 
Jag valde inte att använda ordet funktionshinder eftersom det inte behöver vara ett hinder, det kan bara vara en nedsättning i ens liv