Lightfoder på lång sikt?
Hej igen! Min 8åriga corgi har lite lätt att lägga på sig och vi går nu på lite diet för att få ner henne nåt kilo i vikt. Jag funderar på att börja med ett lightfoder (magnussons) men har hört att det inte är bra att ge hundar lightfoder länge, utan bara under en kortare period för att få ner dem i vikt. Stämmer detta? Vad tycker ni om magnussons annars? Fick ett prov på mässan och både jag också min hund gillade fodret (Hon gillade smaken, jag gillade att dem var torra och fräscha). Funderar nu på att testa deras lightfoder…
Jag är själv nyfiken på detta då jag har hört flera säga att man inte ska ge under en lång period, men samtidigt så ska ju hundar bantas under lång tid..

Äntligen ett svar! Ja, ellerhur? Det känns ändå som att lightfoder från producenternas sida är menat att utfodra med på lång sikt? Det är ju inte dietfoder från veterinären jag menar utan bara ett foder med lägre energiinnehåll…

Fördelen med ett mindre energitätt foder är ju att du kan ge mer, och ge hunden mättnadskänsla, utan att den blir tjock.
Vi ger foder med 10-12 % fett och gärna över 25% protein, bygger muskler med inte fett. Detta till våra äldre och kastrater, de yngre och hårt arbetande får givetvis energitätare foder.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Men hur är det med detdär, ska man inte akta sig lite för hög proteinhalt också, om hunden lätt lägger på sig?